16-12-2005, 13:15
|
|
|
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
|
|
לאט לך יקירי כל מה שאנחנו מנסים לעשות כאן הוא להגדיל תורה ולהאדיר (שום דבר אישי):
ציטוט:
במקור נכתב על ידי WeBit
ויפה ציטטת גדולים מחכמי-ישראל, שטענו ההפך הגמור מדבריך:
(בראשית רבה)
וישב אברהם אל נעריו: ויצחק היכן הוא ? רבי ברכיה בשם רבנן דתמן: אביו שלחו אצל שם ללמוד ממנו תורה. משל לאשה שנתעשרה מפילכה (פלך לטווית חוטים), אמרה: הואיל ומן הפלך הזה התעשרתי, עוד אינו זז מתחת ידי לעולם. כך אמר אברהם: כל שבא לידי אינו אלא בשביל שעסקתי בתורה ובמצוות, לפיכך איני רוצה שתזוז מזרעי לעולם.
מדרש הגדול כב, יט: ויצחק היכן הוא ? אלא שאמר ר' אלעזר בן פדת: אע"פ שלא מת יצחק, מעלה עליו הכתוב כאילו מת ואפרו מוטל על גב המזבח, לכך נאמר: "וישב אברהם אל נעריו". ד"א: שהכניסו הקב"ה לגן עדן וישב בה שלוש שנים ... וי"א: הלך לו אצל שם בן נח ללמוד תורה.
ראב"ע:בראשית פרק כב פסוק יט: וישב אברהם אל נעריו ...: ולא הזכיר יצחק, כי הוא ברשותו. והאומר ששחטו ועזבו ואחר- כך חיה, אמר היפך הכתוב.
רד"ק: בראשית פרק כב פסוק יט: וישב אברהם : ואין צריך לומר כי יצחק היה עמו, אלא זכר אברהם שהוא העיקר. (כפי שטענתי כבר בתגובתי הקודמת)
אבן כספי: וישב אברהם : כי הוא הראש ואין צריך לזכור הנטפלים לו, כמו יצחק בנו. ומזה המין בתורה למאות ולאלפים.
(לאחר מכן הוא מביא דעה של מישהו אחר, אך דעתו לא התשנתַּה)
כמו"כ חשוב להביא את דעת הזקנים מבעה"ת(פרק כ"ב, י"ט): "וישב אברהם: ויצחק היכן הלך? שלחו בלילה מפני עין הרע שכן חנניה מישאל ועזריה משעה שיצאו מתוך כבשן האש לא נתפרש להיכן הלכו, ומשום רבי שמעון בן יהוצדק אמרו: ששינו מקומן והלכו ללמד תורה לפני יהושע הכהן הגדול. הה"ד: שמע נא יהושע הכהן הגדול אתה ורעיך היושבים לפניך כי אנשי מופת המה מאי כי אנשי מופת וכו':"(נוספו סימני פיסוק, ע"מ הבנה של הפירוש)
המשך יום נעים,
|
מה יש לנו עד עכשיו:
אברהם לא שחט את יצחק אך הוציא ממנו רביעית דם.
יצחק לא מת אך יש מקור לטענה שהיה 3 שנים בגן עדן (אולי שנתיים).
כמו כן יש מקור לטענה שיצחק לא היה עם אברהם עד שבאה רבקה.
מה שחסר לנו בפאזל הקטן שלנו הוא עוד כמה פרטים מתורת הסוד:
נשמתו של יצחק הייתה נקבית (ומכאן דברי חז"ל על כך שלאברהם הייתה בת).
גם נשמתה של רבקה (שהיא בעצם שרה אך בא נשאיר את זה בצד).
אם גם לאיש וגם לאישה יש נשמה מאותו מין לא יהיו להם ילדים - ולכן עניין העקדה בא
כדי לגרום דווקא למימוש ההבטחה של ה' לאברהם "ביצחק יקרא לך זרע"!!!
כיצד?
בעקדה פרחה נשמתו הנקבית של יצחק ונכנסה באיל!
ביצחק נכנסה נשמה זכרית (וכך יוכלו הוא ורבקה להוליד ילדים אח"כ).
האיל כזכור, הוקרב על גבי המזבח "במקום" יצחק.
עכשיו אפשר לטעון שיצחק לא מת, אפשר גם לטעון שיצחק הוקרב באותה נשימה,
אפשר לטעון שיצחק לא נשחט וגם שהוא כן נשחט.
אך כל הטענות האלו הן חיצוניות הדברים לא הפנימיות.
שבת שלום ומבורך.
_____________________________________
|