16-09-2010, 08:29
|
|
מנהל בפורום צבא וביטחון
|
|
חבר מתאריך: 26.11.05
הודעות: 10,249
|
|
מול מטוסים שיטוסו בגובה ומהירות נמוכים יחסית למטוסי סילון טילי נ"מ אישיים (סטרלה) יהיו יעילים מאוד.
טילי כתף (MANPAD) מונחי א"א חייבים כמה תנאים מצטברים על מנת להיות יעילים:
- מטרה בתוך המעטפת הקינמטית של הטיל (KE)
- נעילת חום
הסיכוי שתהיה נעילה על מטוסי טורבופרופ שטסים בכוח מנועים מלא היא נמוכה (גם בגלל הגובה והמהירות וגם בגלל מקדם פליטת החום הנמוך) אז על מטוסים נמוכים ואיטיים (כאלה שנימצאים לקראת נחיתה לדוגמה) הסיכוי יורד עוד יותר.
במזג אוויר גרוע זה כבר שואף לאפס על גבול הבלתי אפשרי (אע"פ שהיו יוצאים מין הכלל במטוסי סילון).
ראה דיון קודם בנושא עם מומחה לעניין באשכול כאן
הסיבה לכך היא שטילי נ"מ קטנים מוגבלים במהירות ובטווח שלהם בגלל המנוע הקטן.
וכפי שנאמר בגלל מגבלות מערכת ההנחייה של הטיל, עם השנים המערכות התפתחו והשתכללו, בטילי דור 3 המערכת כבר כללה את היכולת להבחין בין חום מנוע לחום נור.
בטילי דור 4 (סטינגר בלוק 2 לדוגמה) מערכת ההנחיה כוללת גם מערכת אופטית (FPA).
טיל כמו סטינגר היה יעיל מול המסוקים של הרוסים באפגניסטן.
נכון, בין 1986 ל 1988 טילי הסטינגר מדגם A או B לרוב עשו נזק ממשי וגם הרתעה פסיכולוגית, כיום המצב שונה.
אפשר לפתור את הבעיה ע"י הוספת מערכות התראה למטוס ומערכת לפליטת נורים - בתוספת מחיר למטוס שאמור להיות זול.
כתבה מעניינת על טילי כתף בידי אירגוני טרור כאן וכאן
מערכות התראה ושבשים לדוגמה: ה Nemesis של NG וה Flight Guard של אלתא
|