18-11-2008, 12:25
|
|
|
חבר מתאריך: 05.08.08
הודעות: 39
|
|
לסיכום השאלה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי YEHUDAF16 שמתחילה ב "התרסקות הרקולס ישראלי בשנות ה-60 כתוצאה מאש כוחותינו"
להלן תשובה מסכמת.
התשובה לקוחה מסקירת ההיסטוריה של חיל-האוויר מאתר חיל-האוויר.
ממליץ לך לפנות לשם בשאלות אוויריות - יש שם הרבה חומר.
"בירדן איבד חיל-האוויר שניים מטייסיו: סג"מ חנניה בולה, טייס מיסטר מטייסת "הכנף המעופפת", הופל בקרב אוויר ליד מפראק וסרן יורם הרפז, טייס אוראגן מטייסת "הצרעה", הופל משיגור טיל קרקע-אוויר מסוג הוק של סוללה ישראלית באזור דימונה.
בעת התקיפה פגע מטוסו של הרפז בחוטי חשמל אשר התלפפו על מטוסו. כתוצאה מכך נפגעו כנראה מכשירי הקשר במטוס. בטיסה חזרה מהתקיפה עזב מטוסו של הרפז את המבנה. מטוס מהמבנה ליווה אותו, והרפז פנה לכיוון דרום-מערב. המטוס המלווה דיווח על חוטים התלויים על מטוסו של הרפז, ומשום כך סבר מוביל המשנה שבכוונתו של הרפז לנטוש מעל לים המלח. נסיונות המטוסים ליצור קשר עם הרפז עלו בתוהו, ומשלא הגיב לסימני ידיים, הבין המוביל שמשהו אינו כשורה. בשלב זה הגיעו המטוסים אל אזור הכור הגרעיני של דימונה, אשר היה מוגן בטילי נ"מ וליחידת הטילים שבו היתה רשות לאש חופשית. המטוס המלווה נמלט מהאזור ולעבר מטוסו של הרפז שוגר טיל הוק. המטוס התפוצץ. תחנות הבקרה חשבו שהיה זה מטוס אויב, שכן הוא חדר ארצה בנתיב הרחוק מהנתיבים שהוקצו למבנים של מטוסי חיל-האוויר, ופניו היו מועדות אל יעד שאין לטוס מעליו. למרות זאת, ניסו יחידות הבקרה להתקשר עימו אך ללא הצלחה. היה זה השיגור הראשון של טיל הוק באזור המזרח התיכון, וכן הפלת המטוס היחידה על-ידי טיל זה במלחמת ששת הימים".
|