29-05-2006, 16:12
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
עמוד "נזכור" מול התחנה המרכזית בירושלים עובר דירה היום
הערב: אנדרטת נזכור תעבור כדי לפנות מקום לתחנת רכבת
הערב תועבר אנדרטת "נזכור", מרחבת התחנה המרכזית לאזור בית המשפט העליון. המעבר, במסגרת עבודות תוואי לרכבת הקלה בירושלים.
האנדרטה ניצבת כיום בדיוק בתוואי הרכבת הקלה. באותה רחבה יוקם מערך משולב: תחנה לרכבת המהירה מתל אביב, תחנה לרכבת הקלה בתוך ירושלים, וכן, תחנה למעבר נוסעים בין אוטובוסים לרכבות.
האנדרטה, שעשויה מסלע ענק ומשקלה הוא 120 טונות וגובהה 13 מטרים, חוזקה ונעטפה בכלוב פלדה כדי למנוע את שבירתה. ההעתקה תבוצע החל מהשעה 18:00, בעזרת מנופי ענק ותוך הסדרי תנועה חדשים והכוונת של משטרת התנועה.
האנדרטה תועתק בתיאום עם "יד לבנים" והאגף להנצחה במשרד הביטחון.
אנדרטת "נזכור" הוקמה להנצחת זכרם של מגיני ירושלים מאז מאורעות תר"פ והוצבה במקום בשנת 1969. האנדרטה עוצבה על ידי האדריכל אשר חירם והיא עשויה מסלע מחורץ. בראש אנדרטת הענק סותתו אותיות המילה " נזכור".
במשך שנים, הייתה האנדרטה כעצם בגרונם של קבוצות החרדים הקיצוניות המתגוררות בירושלים. הם מחו על כך, שבראש האנדרטה כתוב "נזכור" ולא יזכור", מעשה, שלדעתם, מנע את זכר שם השם במילה.
מחברת "מוריה" החברה שמבצעת את ההעתקה, נמסר, כי האנדרטה ניצבת כיום בדיוק על התוואי בו יעבור "הקו האדום" של הרכבת הקלה, שינוע מפסגת זאב, דרך רחוב יפו לכל אורכו, עד להר הרצל.
שמואל צברי, מנהל פרויקט הרכבת הקלה, אמר כי במקור תוכננה העתקת האנדרטה רק למרחק 12 מטר, באותה רחבה בה היא מוצבת כיום. אולם כדי לייעל את מערך התנועה בירושלים הסכימה רכבת ישראל ללבנות ברחבה זו את התחנה הראשית של קו הרכבת המהיר (A1) שיגיע דרך מנהרה מכיוון ת"א עד לנקודה זו. כך יווצר מתחם תחבורה המשלב רכבת מהירה בין עירונית, רכבת קלה עירונית ותחנה מרכזית לאוטובוסים.
כדי לשמר את זכרם של הנופלים ועל כבודה של האנדרטה, אותר שטח מרהיב, הניצב למרגלות בית המשפט העליון ומשקיף על גן סאקר. וכך בהסכמת העייריה וגורמי ההנצחה, ובמימון פרויקט הרכבת הקלה, תוצב האנדרטה באתר החדש ומסביבה יינטע גן יפה.
צברי הוסיף, כי ההעתקה מתבצעת לאחר דיאלוג שנמשך שלוש שנים ותוך הסכמה מלאה על תהליך ההעתקה ועל המיקום החדש. "ראויים לוחמי ומגיני ירושלים שזכרם יונצח בקריית הלאום, סמוך לכנסת ולבית המשפט העליון". אמר צברי.
לדבריו של צברי, "במהלך עשרות השנים מאז הוצבה האנדרטה, נשחק הסלע וניבעו בו סדקים עמוקים. מומחי חברת מוריה טיפלו ואיחו את הסדקים באמצעות חומרים אפוקסיים מתקדמים. לאחר מכן הוחדרו מוטות ברזלים על מנת לתפוס את האבן בשלמותה, ולהפוך אותה למעין יחידה אחת. המתכננים לא מוציאים מכלל אפשרות כי בשל תהליכים טבעיים של בלאי שעברו על האבן ממנה נוצרה האנדרטה היא עשויה להיסדק במהלך ביצוע ההעתקה. על כן נערכו לאפשרות זו ובמקרה שכזה תיחצב אבן חדשה בתעתיק מדויק של האבן הקיימת".
בתוך כך, החלו עבודות הכנה להנחת מסילות הרכבת הקלה בשדרות הרצל בירושלים. בקרוב תחל "סיטי פס" בעבודות ההכנה גם בשכונת פסגת זאב ובכביש 1. כל העבודות יסתיימו בתוך 3 שנים. באוגוסט יוחל בהנחת המסילות.
כתבה: סיוון דור
מועד פרסום: 11:45 29/5/06
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.02net.co.il/data/Images/אנדרטת%20יזכור%20עוברת.JPG]
צילום: ששון תירם
מתוך : www.02net.co.il
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|