16-09-2015, 09:37
|
|
|
|
חבר מתאריך: 12.05.06
הודעות: 13,563
|
|
דו"ח תלמידים ומחשבים - נתונים מתוך מחקר פיזה 2012
הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך, מפרסמת נתונים מתוך מחקר פיזה 2012 המתמקד בתמונת המצב של הזמינות והשימוש באמצעי תקשוב בקרב תלמידים בני 15 בישראל. הדוח מתפרסם במקביל לפרסום הבינלאומי של ארגון ה- OECD.
מצורף בזאת תקציר ממצאים נבחרים מתוך דוח "פיזה – תלמידים ומחשבים", בו מוצגת תמונת המצב לגבי אמצעי התקשוב של תלמידים בני 15 במערכת החינוך העולה ממחקר פיזה 2012. יודגש כי הנתונים על אודות הישגי התלמידים פורסמו כבר בדצמבר 2013
הדוח המלא נמצא באתר ראמ"ה בכתובת:
http://cms.education.gov.il/Educati...m/PISA+2012.htm
הדוח הבינלאומי שפורסם על ידי ה-OECD נמצא ב:http://dx.doi.org/10.1787/9789264239555-en
מערכת החינוך הישראלית משתתפת החל מראשית שנות ה-2000 במחקר הבינלאומי פיזה (PISA – Programme for International Student Assessment) הנערך על ידי הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD). במסגרת המחקר מוערכת האוריינות של תלמידים בני 15 בשלושה תחומים: קריאה, מתמטיקה ומדעים. המחקר מתקיים במחזוריות של אחת לשלוש שנים ובו מועברים לצד מבחני האוריינות גם שאלוני רקע הבוחנים, בין השאר, את העמדות והתפיסות של התלמידים בנוגע לנושאים העומדים במרכז המחקר. בכל מחזור ניתנת למדינות המשתתפות אפשרות להשתתף גם בשאלון העוסק באמצעי התקשוב של התלמידים. במחזור מחקר 2012 שאלון זה התמקד בנושאים האלה:
· זמינות ושימוש באמצעי תקשוב
· אופן ומטרות השימוש באמצעי תקשוב
· גיל התחלת השימוש במחשבים ובאינטרנט
· משך השימוש היומי באינטרנט
· עמדות כלפי שימוש באמצעי תקשוב למטרות לימודיות
הדוח הנוכחי מתמקד בתיאור תמונת המצב של הזמינות ומאפייני השימוש באמצעי תקשוב בקרב תלמידים בני 15 בישראל, כפי שזו עולה מדיווחיהם בשאלון התקשוב. תגובות התלמידים על השאלות בשאלון נותחו בהשוואה למדינות ה-OECD, בהשוואה לנתונים מקבילים שנאספו במחזור הקודם של מחקר פיזה שנערך בשנת 2009 ובהשוואה בין אוכלוסיות שונות בישראל. על קשרים אפשריים שבין שימוש באמצעי תקשוב לבין תהליכי למידה ואוריינות בתחומים שונים אפשר ללמוד מהממצאים המוצגים בדוח הבינלאומי.
חשוב להדגיש שהשאלון פותח על-ידי ה-OECD במהלך שנת 2010 והמחקר עצמו בוצע בשנת 2012. לאור קצב ההתקדמות המהיר של טכנולוגיית התקשוב, פער של מספר שנים בין פיתוח הכלי המחקרי וביצוע המחקר לבין מועד פרסום הממצאים עשוי להיות משמעותי מאוד. תמונת מצב עדכנית יותר ניתן יהיה לקבל עם פרסום נתוני מחזור פיזה 2015 שבו שוב בחרה ישראל להשתתף בשאלון התקשוב ושתוצאותיו צפויות להתפרסם בסוף שנת 2016.
מקור: דוברות משרד החינוך
|