15-01-2005, 20:40
|
|
|
|
חבר מתאריך: 23.09.03
הודעות: 12,132
|
|
היום לפני 57 שנה - "שירות אוויר" מפציץ את גוש עציון
15 בינואר 1948
"שירות האוויר" מפציץ את גוש עציון
בשחר יום רביעי, 14 בינואר 1948, יצאו כוחות ערביים גדולים להתקפה רבתי על גוש עציון. בהגיע הידיעות על ההתקפה, החלו בטייסת "שירות האוויר" בהכנות קדחתניות לקראת פעולת סיוע התקפי והטלת אספקה לגוש הנצור. ארבעה מטוסים יועדו למשימה, שהיתה הראשונה שבה שולבו מספר מטוסים במקביל. על צוות הטייגר-מות הדו-מושבי הוטל להגיע ראשונים לשמי הגוש ולרתק באש מקלע וברימוני יד את התוקפים. על צוותי שני מטוסים נוספים - אוסטר ו-RWD-13 - הוטל להשליך לתוך חצר כפר עציון את חבילות התחמושת והציוד הרפואי. בתדריך ניתנה לטייסים הוראה כי אם יגלו הבריטים את פעילותם, עליהם לנחות בבארות יצחק שבנגב, לנקות את מטוסיהם מכל שריד וסימן העלול להעיד על אופיה של הטיסה ומטרתה, לתדלק את המטוסים, לחזור לתל-אביב ולהסתלק מהשדה לפני שיספיקו הבריטים לעצרם ולחקרם. משימת הובלת הדלק לשלושת המטוסים - למקרה שייאלצו לנחות בבארות יצחק - הוטלה על מטוס טיילרקראפט.
ב-15 בינואר, בטרם עלה השחר, יצא הטייגר-מות למשימתו. אחד הטייסים, אלי פיינגרש (אייל), ניסה את המקלע, אך להפתעתו ולאכזבתו ירה הכלי כדור אחד בודד ונעצר. כל מאמציו להחזיר את המקלע לפעולה תקינה לא הועילו והוא גם לא הצליח להסביר את דבר התקלה לטייס השני, בוריס סניור, שהטיס את המטוס מהמושב הקדמי. לא זו בלבד שצינור הדיבור שקישר בין שני התאים היה רחוק מלהניח את הדעת כאמצעי קשר, אלא שסניור גם לא ידע עברית, ואילו פיינגרש לא ידע אנגלית.
הטייגר-מות הגיע מעל לאיזור הפעולה ומצא אותו מכוסה בעננים נמוכים. לבסוף הצליח סניור למצוא "חור" בעננים וצלל דרכו. הוא חלף בטיסה נמוכה מאוד מעל פני השטח המסולע, אך לא זיהה כוחות ערביים. כשחלפו מעל כפר עציון, ראו הטייסים את מגיני המקום עומדים בקומה זקופה ומנופפים בידיהם. היה זה סימן ברור לכך שהערבים לא חידשו את התקפתם. זמן קצר לאחר מכן, הצליחו גם שני המטוסים האחרים לחדור מבעד לשכבת העננים והחלו לבצע יעפי הטלה, כשהם מכוונים את המטענים כמיטב יכולתם לפגיעה בערימת הצמיגים שהניחו אנשי כפר עציון. חרף המאמצים, ניזוק חלק גדול מהמטענים, אך גם המעט שנשאר שלם הביא תועלת רבה לאנשי גוש עציון.
באותה שעה טס באיזור מטוס אוסטר בריטי. הוא הבחין בפעילות מטוסי השירות והתקרב אליהם. טייסי השירות הרגישו בו ובהתאם לתדריך המוקדם, פנו לכיוון בארות יצחק, כשבדרכם הם "מנקים" את מטוסיהם מרימונים וכדורים. בבארות יצחק תודלקו המטוסים והמריאו לתל-אביב. בעקבות תלונה חריפה שהגישו הבריטים, הוחלט כי עזר ויצמן - שהיה בעל ייחוס בעיני הבריטים ורשיון טיס תקף - יתייצב במשטרה ויספר כי חבריו בכפר עציון ביקשוהו באופן פרטי להעביר אליהם חומרי רפואה בהקדם. ויצמן התייצב במשטרת צפון תל-אביב, עשה את הלילה במעצר ושוחרר בהתערבות מוסדות היישוב.
מטוס אוסטר
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.iaf.co.il/sip_storage/files/9/3309.jpg]
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook
|