|
22-01-2005, 21:35
|
|
|
חבר מתאריך: 03.08.02
הודעות: 5,023
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי pakpak שמתחילה ב "בבנק לאומי עוד 1/2 מיליארד כספים של קורבנות שואה"
ריכוזיות מצמיחה שחיתות
מאת: דניאל דורון
ההיסטוריון לורד אקטון טבע את המימרה הידועה ש"הכוח משחית, והכוח המוחלט משחית בצורה מוחלטת". הוא התייחס, כנראה, לכוח הפוליטי, אך מימרתו תקפה גם לגבי הכוח הכלכלי כשהוא מרוכז בידים מועטות. המעורבות המסיבית של הממשלה בכלכלה, והעדר זכויות קניין המוגדרות היטב והניתנות לאכיפה, פותחים פרצה רחבה לשחיתות. זאת משום שבהעדר זכויות קניין המוגדרות היטב בחוק, והנאכפות על ידו, אין מה שיגן על רכוש הצבור מביזה בידי הפוליטיקאים והבירוקרטיה. הפוליטיקאים והפקידות יכולים להעשיר את המקורבים להם על ידי מכירת נכסים "מופרטים" בתנאים מועדפים, על ידי שינוי הייעוד של קרקע או על ידי הבטחת זכויות מונופוליסטיות.
ישראל לא המציאה, כמובן, את 'טֶמֶנִי הוֹל' (1) והאליטות שלה לא היו מעורבות, עד כה, בשחיתות מחרידה כמו בפרשיית הדם הנגוע באיידס, בצרפת. אך בישראל הולך וגובר הזלזול בחוק, ובזכויות הקניין במיוחד, וכוח כלכלי עצום מרוכז בידיהם של פקידים שאינם חייבים בדיו וחשבון לאף אחד – מי בכלל יודע מה קורה במנהל מקרקעי ישראל שבו מתקבלות החלטות המעניקות זכויות בשיווי של מיליארדים למספר קטן של אנשים – ואלה יוצרים קרקע פורייה לשחיתות.
בישראל, כמו בכל המשטרים שהיו קודם סוציאליסטים והפכו לאֵטַטִיסְטים, הכוח איננו מוחלט, אך הוא מרוכז ביותר, הרבה יותר מאשר בדמוקרטיות המערביות האחרות. הוויסות והפיקוח של הממשלה על ידי התקנת תקנות מרובות הם בכלכלות בעלות הכוונת-יתר כמו בישראל, אפשר לראות בשוחד צורה של פרמיית סיכון, או שיתוף ברווחים הנחוצים כדי להניע פקידים לקחת סיכונים ולפעול לטובת נותני השוחד נרחבים ביותר. הממשלה מחליטה כמה ריבה תיכלל בסופגניות של חנוכה. היא מחליטה, כמובן, מי יקבל קרקע ואיזה שימוש הוא יוכל לעשות בה, מי יקבל זכויות שדור או תעופה, מי יקבל רשות לנהל עסק זה או אחר, או לייבא סחורות, ובאילו תנאים. הכוח הכלכלי מתרכז בדרך זו בידי משרדי הממשלה גם באין לממשלה בעלות על נכסים. כאשר כוח כלכלי כה רב מתרכז בידי הממשלה ופקידיה, אלה האמונים על משיכה בחוטים הנכונים נעשים עשירים מאד. רוב הנכסים מתרכזים בדרך זו בידי מספר מועט של גופים ושל משפחות, בידי אלה שיש להם מיומנות במניפולציה של קשרים עם הפוליטיקאים והבירוקרטיה, והזוכים עקב כך להטבות מפליגות, לזכויות יתר ולאשראי ללא גבול וללא בטחונות מתאימים. לפעמים המיומנות במניפולציה של קשרים עם הממשלה קשורה במתן שוחד, גלוי או סמוי.
בשוק נדל"ן מעוות כמו בישראל, שבו הממשלה מחזיקה בבעלות על 93% מהקרקע, ודואופול הבנקים והשמאים הקשורים אליו מנפחים את המחירים של מעט הקרקע שניתן לסחור בה, אין פלא שאותם אנשים היודעים לתחמן את המערכת צוברים הון רב והשפעה פוליטית מרובה. בכל העולם אנשי נדל"ן מתמחים בתחמון חוקי הבנייה ועושים מזה הון, אך בישראל – עוד יותר. כי משתלם יותר לתחמן שוק בלתי תחרותי ומעוות שבו המחירים מופקעים.
אחרי שלמדו להערים על החוק בדרך קבע מפתחים "יזמי נדל"ן" כאלה זלזול כלפי החוק ולא יהיה גבול – חוקי או מוסרי – לשאפתנות ולרדיפת הבצע שלהם. אם הם יכולים להשיג מה שירצו בתחמון החוק יעשו זאת, אך אם לא, הם ינסו להפעיל לחץ פוליטי כדי לכפוף את החוק לרצונם. יהיו גם כאלה שינסו לשחד את הפקידות היכולה להעשיר אותם כל כך.
רוב מקרי השחיתות אינם מגיעים לכותרות כמו אלה שיצרו המקרים האחרונים, שבהם מעורבים בעלי הכוח והשררה. לשחיתות אין תמיד פרופיל גבוה המושך את תשומת הלב של התקשורת. במקרים רבים פקידים מקבלים טובות הנאה להם או לבני משפחתם או סכומים קטנים יותר כ"בקשיש" ולרוב מתעלמים מהם. בזמן השביתה האחרונה של עובדי הממשלה עבדו כל מיני "מאכרים" עם חלק מהשובתים, שהיו מוכנים לספק שירותים חיוניים בעבור המחיר המתאים. ומובן, שהנחישות של הפוליטיקאים להבטיח לקבוצות נרחבות ביותר הטבות, החל במענקים למובטלים ועד לבונוסים לעובדים שרוכשים השכלה גבוהה יותר, יצרה תעשייה שלמה של שחיתות המיועדת להכשיר' אנשים כך שיהיו זכאים להטבות כאלה. מאז שהסוציאליזם הרדיקלי השתלט על הציונות בשנות העשרים, וזכויות הקניין נפטרו בזלזול או בוטלו, נעשה שימוש מושחת בנכסי הציבור
חלק ממקרי השחיתות פחות ברורים ובולטים. המלצות ועדת בייסקי לשבירת המונופול של הבנקים אושרו על ידי הממשלה, אך מעולם לא יושמו. יש הטוענים שהסיבה לכך, שהבנקים הצליחו לטרפד המלצות תקיפות אלה, היא שלשתי המפלגות הגדולות היו עד לאחרונה חובות כלפי הבנקים ומשום כך הן לא רצו להתעסק אתם. גם ההסתדרות, המתיימרת להגן על החלשים, איננה מוחה נגד הגזל שהבנקים גוזלים מבעלי הפיקדונות הקטנים וחייבי ה"אוברדראפט", כנראה משום שגם היא תלויה בהלוואות מן הבנקים.
תמיד היו אנשי עסקים שידעו לשמן את גלגלי המסחר על ידי מתן שוחד לרשויות כדי להסיר מחסומים, או כדי לבנות ולשמור מחסומים שיעצרו את מתחריהם. ציניקנים טוענים שכמו לפורנוגרפיה, גם לשחיתות יכול להיות ערך חברתי מפצה משלה. הם טוענים שלאור העובדה שישראל היא גן-עדן ביורוקרטי, לשחיתות יש ערך רב בתמרוץ הבירוקרטיה לחתוך עניינים, ולהתגבר על גרירת רגלים ושרירותיות הלב הביורוקרטית.
ההתעסקות ההולכת ומתגברת לאחרונה בענייני הסביבה ובנושאי השוויון והיעדר האפליה מחייב שימוש בנהלים בירוקרטיים מסובכים, יקרים ועתירי זמן. לכן, עסקים שעבורם הזמן (ועלות ההון) שווה כסף, מחליטים שזול יותר לשלם שוחד כדי לקצר הליכים.
נוסף על כך, ההשגחה על קיום נוהלים ביורוקרטיים על ידי 'כלבי-שמירה' משפטיים, פנימיים או חיצוניים, הנעשים יותר ויותר אסרטיביים, האריכה עוד יותר את הזמן הנדרש לפקידים כדי לקבל החלטות. כמובן, שלרוב זה 'בטוח' יותר לפקידים, מבחינה פוליטית, לא לפעול כלל. אף אחד לא יכול לתבוע אותך לדין על מה שלא עשית. אבל סחבת בירוקרטית גורמת לנזקים כלכליים עצומים. לכן, ימצאו תמיד אנשי עסקים שינסו להניע את הפקידים לקבל החלטות ו"לחתוך עניינים" על ידי מתן תמריצים בצורת טובות הנאה. בכלכלות בעלות הכוונת-יתר כמו בישראל, אפשר לראות בשוחד צורה של פרמיית סיכון או שיתוף ברווחים, הנחוצים כדי להניע פקידים לקחת סיכונים ולפעול (לטובת נותני השוחד, כמובן), אפילו כאשר כל החלטה שיקבלו יכולה להיות שנויה במחלוקת ומסוכנת לקריירה האישית שלהם.
ניתן להניח שעם העושר הגדל והיכולת הגוברת של הממשלה לקבוע מי יקבל מה, השחיתות תלך ותגדל, אך כדי להבין את שורשיה המבניים כדאי לבדוק את ההתחלות הצנועות יותר שלה. יש הטוענים שהסיבה לכך, שהבנקים הצליחו לטרפד את המלצות ועדת בייסקי, היא שלשתי המפלגות הגדולות היו עד לאחרונה חובות כלפי הבנקים ומשום כך הן לא רצו להתעסק אתם
מאז שהסוציאליזם הרדיקלי השתלט על הציונות בשנות העשרים, וזכויות הקניין נפטרו בזלזול או בוטלו, נעשה שימוש מושחת בנכסי הציבור. הייתה זו לרוב שחיתות מוסדית. נכסי ציבור נוצלו כדי לקדם את המפלגה או התנועה. מאחר ושחיתות כזו נעשתה, לכאורה, לטובת הכלל ולא לטובת אדם פרטי, היא התקבלה בהבנה. אך גם במקרים הלא מעטים שבהם הקווים נחצו, השחיתות לא נעקרה כל עוד גם המפלגה והתנועה נהנו ממנה. כבר בשנות העשרים, התגלו מקרי שחיתות רבים ומעילות בכספי העזרה למובטלים במועצת פועלי תל-אביב. אך בן-גוריון הציע לעמיתיו במנהיגות להשתיק את העניין מכיוון שהאשמים היו נחוצים לבניית העוצמה של מפא"י.
גם מוסדות לאומיים אחרים לא היו מחוסנים. המייסד של בנק לאומי (אז בנק אנגלו-פלסטינה), זלמן דויד ליבונטין המופלא, תיעד בזיכרונותיו (2) את ההרגל של חלק מהנהגת הבנק לתת הלוואות ללא בטוחות לחבריהם לצורך עסקים מעבר ים, 'לתחוב את ידיהם לקופה' באופן כללי, ואף לספק לפילגשיהם בתים מפוארים על חשבון הבנק.
השחיתות, אם כן, הייתה נפוצה תמיד במגזר הציבורי, אלא שרק מעטים ידעו על כך באותו תקופה. כמו-כן, מכיוון שהיישוב היהודי והמוסדות הלאומיים שלו לא היו אז עשירים כל כך, ההזדמנויות לשחיתות רחבת היקף היו מוגבלות יותר.
הזלזול בזכויות הקניין, ששורשיו בתפישת העולם הסוציאליסטית, עודד התנהגות מושחתת אפילו בין פשוטי העם. בפלמ"ח שהיה בעל אוריינטציה סוציאליסטית מובהקת, אפילו קיצונית, גניבת עופות ומצרכים אחרים לשימוש במסיבות של "החברה" נחשבה לתקין בהחלט. לא קראו לזה בדיוק גניבה, חס וחלילה, אלא 'לפלח', או 'לסחוב' או 'להרים'. אולם, גישה "ליברלית" זו ייצגה זלזול גובר בכללי התנהגות תקינים, בדומה לזלזול בחוק שחלק גדול מן הצבור בארץ פיתח עקב הצורך להערים על חוקי המס הדרקוניים, שאינם מאפשרים לגמור את החודש.
ריכוזיות פוליטית וכלכלית, ותפישת עולם קולקטיביסטית המזלזלת בזכויות הקניין, הם הגורמים, אם כן, לשחיתות המתפשטת. יידרש זמן כדי להתגבר על המנטליות שרכשנו מהמורשת הסוציאליסטית, ועל הריכוז המסוכן של עוצמה פוליטית וכלכלית המעודדת שחיתות. עד אז היכונו לכותרות סנסציוניות נוספות על פגיעה בטוהר המידות.
המקור: ג'רוזלם פוסט, ינואר 2004
תרגום: חוה אמיצי
|
|