במקור נכתב על ידי זיגפריד ששון
אנא התעלם מפירסומים בתקופה האחרונה, הן אינן המקורות שאותם אני קורא זה עשר שנים, ולפיהם הנני מגיב לתגובתך לקורא אחר.
"- פיתוח: התוכנית מתקדמת, כבר 60 מטוסים עלו לאוויר מהם 48 נימסרו. חלק מהמטוסים שנימסרו נימצאים בטייסות מבצעיות של חיהא"א אשר תפקידם לפתח תורות לחימה, ללמוד את המטוס בשדה הקרב ולראות איך הוא משפיע על המערכה.
בשנה הבאה הוא ישתתף בתרגילי רד-פלאד ואז יוכלו לראות איך הוא משפיע ואיך הוא מתמודד.
אם היתה בעיה רצינית, תוכנית הפיתוח מין הסתם היתה נעצרת, אבל נהפוך הוא - היא ממשיכה ובקצב הולך וגובר, המארינס צפוי לרכוש כשרות מבצעית למטוס שלהם (דגם B) כבר בסוף השנה."
התוכל להסביר לי איך דברים אלה מתיישבים עם העובדה שכל דגמי המטוס אינם עדיין כשירים לטיסה בלילה, בעננות ביום ובקרבת ברקים. טייסים בהסבה אינם יכולים אפילו לתרגל הזדקרות. כל זה בדוח האחרון בפנטגון שדובר עליו. האם גם אפשר להסביר את העדר ההתרסקויות במגבלות הכבדות על הטסתו? לפי ידיעתי את היסטוריית הפיתוח האמריקנית, פרוייקטים גדולים נעצרים, למרבית האירוניה, רק על סף התהום.
"חיהא"א רק בחודשים הקרובים יתחיל לבחון את כישורי הלחימה של ה F-35, רק לאחר מכן הם יוכלו לדעת איך הוא מתנהג בשדה הקרב, אבל כתבי התקשורת המהוללים כבר יודעים את זה עוד לפניהם משום מה, מעניין מאד..."
אה, כלומר גם לחיל האוויר הישראלי עדיין אין מושג מלבד בעולם הוירטואלי לגבי כישורי הלחימה של המטוס. האם זה תהליך קבלת החלטות נכון לגבי רכש כה משמעותי? קודם מתחייבים לרכש (כאשר ההחלטה המקורית בכלל הייתה לא להצטרף לפרוייקט מתחילתו) ואחר כך שומעים ויבדקו איך הוא מתנהג בשדה הקרב. (וזה עדיין תחת מגבלות הטיסה הכבדות על המטוס...) מישהו הזכיר את קניית הF-15 החפוזה אולם במקרה זה טייסי חיל האוויר בחנו את המטוס במלוא המעטפת על אבי טיפוס שהשלימו את טיסות הניסוי. לא רק זאת, אבי-הטיפוס היו במצב כה טוב שאפילו חשנו וקנינו אותם.
יתר על כן, מן החומר שפורסם, דברי בכירים, ברור שתהליך קבלות החלטות ברמה האסטרטגית - לאומית ביחס להצטיידות, ביקורת אזרחית, תהליכי בדיקה ואישור בממשלה, בדיקת הצורך לקראת איומים עתידיים במרחב האווירי, וסוגיית השפעת הדבר על ההצטיידות היבשתית היתה לקויה מאד. את זה עושות שוב עכשיו הממשלות שהצטרפו לפרוייקט מתחילתו, ואלה שמועמדות פוטנציאליות לקנייתו. (הערכתי מן הבטן היא שאף אם הפרוייקט יסתיים בהצלחה, הרכש הבינלאומי יהייה כה זעום שיכסה חלק קטן מן העלויות, ומשלם המיסים האמריקני ישלם עוד יותר בתשלום לקניית המטוסים לזרועות האוויר. זה יוביל, כנראה, כבמקרה הראפטור, להקטנת מספר שמטוסים שיוזמנו להצטיידות. אני מוכן להמר על כוס בירה פושרת, , שהבריטים לבסוף יקנו רק את דגם ההמראה האנוכי או דגם C לנושאות שהם בונים ויוותרו על רכש דגמי A)
"מציע לך לעקוב אחרי עידכוני הפיתוח באשכול הרלוונטי, שם יש מסננת שמשאירה רק את העובדות!"
אין לי ספק בכנות דבריך, אמונתך, בעבודה הסיזיפית שהינך משקיע. אולם הרושם שלי כקורא הוא שמרבית המקורות שלך באים ממערכת הקידום חסרת התקדים של לוקהיד-מרטין, כפי שקרלו פופ, שאליו אחזור, טוען נועדה לחשוף טפח גדול ולכסות טפחיים גדולים יותר. הטפחיים הם למעשה הסוגיות העקרוניות שקשורות לביצועי המטוס, הקטנתם במהלך הפרוייקט, מגבלותיו, ויכולת החמקנות שלו. מבחינתי, אפילו כאשר אני קורא את החומר של לוקהיד-מרטין שהינך מעלה אני מוצא מקורות לתהיות רבות. למשל, (סלח לי שאין לי זמן לחפש), במצגת ביצועים השוואתית למטוסי דור 4 ישנה הצגה כולל גרף שכושר הפנייה המיוצבת בג'י בינוני של המטוס נחות בהרבה לעומת מטוסי דור 4. בשאר הפקטורים הליטינינג עדיף לגירסתם. אנו כעת תלויים במה שהחברה חפצה שנידע, מלבד פרסומים מודלפים או נדירים שעוברים בתוך הפנטגון.
קרלו פופ, POPP ,מהנדס אווירונאוטי אוסטרלי, שאני מניח שהוא מוכר לך, כבר כעשר שנים כותב ניתוחים על הפרוייקט יחד עם עמיתים. הוא מתנגד עקבי להחלטת הרכש של הממשלה האוסטרלית - שלמעשה עתה, ראה זה הפלא, הקפיאה אותו בכך שהקטינה הזמנתה כעת למספר בודד של מטוסים לבדיקה. פופ, סבור שעל ארה"ב להגדיל בצורה ניכרת את צי הרפטורים, לפתח דגם תקיפה של הרפטור, ולבטל את הפרוייקט. זאת כתב לפני מספר שנים. ולפי מעקבי אחר כתיבתו הוא צפה את כל צרותיו של הפרוייקט מבעוד מועד.
הבעייה היסודית של המטוס, נעזוב לרגע את המחיר, שהוא אינו חמקן אמיתי כדוגמת הרפטור או B-2 ולא יהיה בגלל פשרות מבניות שנקבעו מלכתחילה. הטווח שלו במצב חמקנות קטן מזה של ה-F-16. ולמעשה על סוגיית החמקנות הוא צריך לעמוד או ליפול.
כאשר שוחחתי עם חברים בחיל האוויר, בעת ההזמנה המקורית של 19 מטוסים, הנימוק היה שהמטוס ה"חמקני" ישמש לגל תקיפה הראשון , ולאחריו יבואו מטוסי דור 4. נימוק מאולץ כאשר החמקנות מוגבלת - בצורה חמקנית אינו יכול להגיע לאיראן ללא תדלוק - וישנו תחליף לוחמה אלקטרונית יעיל וזול בהרבה. עכשיו הסבר לי מדוע צריך 75 מטוסים?
|