25-04-2007, 22:34
|
מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
|
|
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
|
|
טוב, אנסה קצת להסביר.
אבל קודם תרשים שהכנתי. המטוס בא משמאל.
המטוס מגיע לנקודת "תחילת תרגיל". הנקודה המסומנת בקו תכלת. בנקודה זו הטייס מתחיל "למשוך" . כלומר לתמרן במישור האנכי, כאשר הכנפיים אופקיות. נניח שהמטוס בנקודה במהירות V1.
סימנתי שלוש אפשרויות לפניה האנכית הזו. בשלושת האפשרויות התרגיל "נגמר" ב 90 מעלות (רק לעת עתה. אח"כ נדון גם בנקודה זו).
אפשר לראות שבשלושת המקרים הדרך אותה יעשה המטוס היא שונה. אבל בשלושת המקרים מהירות המטוס תלך ותרד בקצב מהיר. לא בצורה דומה. כיצד המטוס יוכל להגיע למשיכה כזו במהירות התחלתית V1 נתונה? מספיק מומנט הגה גובה, שיאפשר למטוס לבצע את הקשת. אנו כמובן נשאף לבצע את הקשת הקטנה יותר, כי אינטואיטיבית נבין שבה המטוס יגיע מהר יותר לנקודת ה 90. אבל כדי לעשות קשת בעלת רדיוס קטן יותר, על ההגה להפיק יותר מומנט - מגבלה ראשונה. מה שאומר שהמטוס יהיה נתון בעומסים (G) גבוהים יותר. כאן מגיעה המגבלה השניה- מגבלת התאוצה האנכית של המטוס. או.קיי. אם אנו רוצים להגיע לזוית אנכית יותר מהר - בואו נגדיל את מהירות המטוס. אה, גם למהירות זו יש מגבלה. מגבלה שלישית. הגדלת מהירות המטוס גם מגדילה את התאוצה בפניה האנכית.
בזמן הפניה האנכית נרצה למנוע ככל האפשר את נפילת המהירות - אז נפתח מנוע. אה. אולי הוא כבר במכסימום. מגבלה רביעית.
אלו הפרמטרים המשפיעים על תנועת המטוס ברבע המעגל. מומנט הגה גובה, מגבלת G, מהירות מירבית מותרת וכוח מנוע מירבי.
איני יודע אם ה 757 בסרטון אכן הגיע ל 90 מעלות. לרגע נניח שכן (ואני יכול להעיד שב 45 המעלות הראשונות עוד אפשר להחזיק מהירות, בהרבה מטוסים. לאחר מכן המהירות נופלת בצורה דרמטית). אז יש לנו מטוס ב 45 מעלות ובמהירות גבוהה, נניח 30 קשר מעל מהירות הזדקרות. מצב לא נעים במטוס נוסעים. יש שלש דרכים לצאת מזה. להמשיך ללופ, לדחוף קדימה (הרבה G שלילי) או ליפול לאחד הצדדים. מה שנקרא Stall turn. שני התרגילים הראשונים הם בעייתיים, כי המהירות תמשיך ליפול בצורה דרמטית והמטוס עלול להיכנס לסחרור. הוא גם צריך להיות מתוכנן ל G שלילי די גבוה כדי לבצע זאת (הוא יכול גם ב G=0, אבל לדעתי במצב זה הוא יאבד יותר מדי מהירות). גם המשך לופ הוא בעייתי מאותה סיבה של מהירות. האפשרות הכי סבירה היא נפילה הצידה. במקרה כזה המטוס אמור להיות מתוכנן גם לעומסים רוחביים.
ואני קשה לי להאמין ש 747 מסוגל לבצע משהו דומה. אני גם לא בטוח שה 757 הגיע ל 90 מעלות.
בכל מקרה - בודאי שאין כאן מקום ל"דעות" המבוססות על "תחושות" וידע לא מדויק של הפיזיקה, בלשון המעטה.
נערך לאחרונה ע"י YHS בתאריך 25-04-2007 בשעה 23:01.
|