16-12-2007, 16:15
|
עוסק בהיסטוריה צבאית וגרמנית, ובתולדות הלוחמה האווירית
|
|
חבר מתאריך: 23.03.06
הודעות: 1,997
|
|
חבלות
יש בעיה עם התמונות הללו. הן מציגות את המצב בדורה-מיטלבאו לאחר תחילת הייצור ההמוני, כאשר המצב השתפר במקצת. הזוועה האמיתית התרחשה במהלך בניית המתקן, והתמונות אינן מעבירות את מה שאירע שם באמת. כנראה שגם סידרו מעט את המקום לקראת ביקורו של פרנץ, אשר הגיע לשם במטרה להכין סרט הסברה פנימי עבור צמרת הרייך (זהו מקורו של הסרט הצבעוני שמרבים להראות בשנים האחרונות בסרטי תעודה על ה-V-2).
נושא החבלות אכן לא נחקר, אם כי יש עדויות רבות על כך. חבלה ע"י עובדי כפיה היתה כנראה גורם חשוב בירידה המשמעותית באיכות הייצור של מוצרי התעופה הגרמניים בשנים 1944-45.
הרי שתי עדויות על חבלה במטוסים. הראשונה של צעיר יהודי שעבד במפעל היינקל במיילץ:
“The only way that we knew of how to fight back is by sabotage. I was part of it. I remember being told by somebody that the proper way to sabotage is to weaken the wings of the planes that we were building. So, we riveted; we drilled out rivets and replaced them with other ones; replaced them with weaker rivets. I am sure that some of it worked. We didn’t know exactly how to sabotage but we tried our best.” [1]
[1] YVA, O.69/310, Testimony by Mark Stern.
עדות נדירה של טייס הניסוי הגרמני אדולף דילג על חבלות במטוסי FW 190:
“Aircraft were sabotaged in all sorts of ways. Sometimes we would find metal swarf in electrical junction boxes, or sand in oil systems. On two or three occasions brand new Focke-Wulfs took off for their maiden flights and as they lifted off the ground one of the wheels fell off; the pin holding the wheel retaining ring had ‘accidentally’ come adrift. Once, when I was delivering an aircraft, the engine suddenly burst into flames. I baled out and the aircraft crashed into a marshy area where the water rapidly extinguished the flames. When the wreckage was examined, it was found that somebody had jammed a couple of pyrotechnic flares between cylinders nos. 7 and 9, the two at the bottom of the rear row which became hottest when the engine was running. During the delivery flight the cylinders had duly heated up, ‘cooked off’ the flares and up went the engine. Every time we had such an incident the Gestapo would make a lot of fuss, but although they would take the odd scapegoat the problem of sabotage was one we had to live with.” [1]
[1] Price, The Last Year, p.15.
|