31-10-2005, 11:00
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
אין מילים בפי...
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי amirsgv שמתחילה ב "מי שביטל את כנפי הקלוק הוא בני פלד, לא דוד עברי"
כנפי הקלון?
כדי לתאר את מקומו של הפייפר בחיל-האוויר, צריך לחזור גם לסיפור שגרם לעשרות טייסי פייפר תיסכול עמוק לאורך שנות שירותם בחיל-האוויר. כשסיימו הטייסים את קורס-הטיס, הם נחשבו לטייסי קישור ולכן הוענקו להם כנפי טיסה מיוחדות כשבמרכזן האות "ק", במקום המגן דוד הכחול על הכנפיים של ימינו. עבור רובם המכריע של הטייסים לא סימלו כנפי הטיסה תחושת גאווה על היותם טייסים בחיל-האוויר, אלא תחושה קשה שאפשר לסכם במילה אחת: קלון.
"ביצענו הרבה משימות מסוכנות מאחורי קווי האויב ובמבצע קדש אפילו זכינו בחמישה צל"שים על אומץ לב מיוחד", אומר סא"ל (מיל') אלי אייל (פיינגרש), שהיה בעבר מפקד הטייסת הקלה. "למרות זאת, קיבלנו בחיל-האוויר לאורך שנים יחס משפיל. פניתי לעזר וייצמן, מפקד חיל-האוויר דאז, כתבתי מסמך וביקשתי להסיר את החרפה הזאת, האפליה בין כנפיים לכנפיים. לאחר-מכן נערך דיון מטה בנושא.
"בדיון עצמו ישבו יחד כל מפקדי הבסיסים ובסוף התקבלה החלטה - אין שינוי", הוא נזכר. "יצאתי מהדיון בהלם עמוק. הנימוק להחלטה היה כי הכשרת טייס קרב עולה הרבה יותר מהכשרת טייס קישור. את זה לא ציפיתי לשמוע מווייצמן".
לאורך שנים רבות, בשל מחסור בתקנים לדרגות קצונה בטייסת הקלה, היו טייסי הפייפר חוגרים, חיילים לכל דבר. "שמעת על טייס שהוא גם סמל?", שואל סרן (מיל') משה בוקעי. "אני הייתי כזה. בטייסת שלנו היו תקנים לארבעה קצינים בלבד ולכן אחרי שסיימנו את קורס-הטיס והגענו לטייסת הוענקו לנו דרגות של חיילים פשוטים: סמל או סמל-ראשון".
בתחילת שנות ה-70 נשלח דן חמיצר לשוחח בעניין עם בני פלד, שהיה אז סגן מפקד חיל-האוויר. "פלד הבטיח שאם יהיה מפקד חיל-האוויר יסיר את חרפת כנפי הקישור", אומר סא"ל (מיל') אייל. ואכן, בשנת 1975, לאחר שהתמנה פלד למפקד חיל-האוויר, שונתה ההחלטה.
מתוך אתר ח"א
הכנפיים היו עשויות בד, ולא מתכת, אבל זו היתה צורתן.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|