לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 09-05-2006, 16:19
  עידו גנוט עידו גנוט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 24.09.05
הודעות: 5,542
ניסוי טיל המגח של הטכניון

שלום לכולם,
ממש עכשיו חזרתי מניסוי מיוחד במינו שנערך בבסיס פלמחים. מדובר בניסוי במסגרתו נבחן שיגור טיל דו שלבי אשר נבנה על ידי סטודנטים מהטכניון בהנחיית פרופ' אלון גני מהמחלקה לאווירונאוטיקה ובשיתוף כזה או אחר של גורמים נוספים בניהם גם אנשים מרפאל ומהתע"ש.

ראשית כמי שמעולם לא התנסה בעניין אין ספק שזהו אירוע מיוחד ולסטודנטים הרבים אשר עבדו כמעט חמש שנים על פיתוח הטיל והניסוי מדובר באירוע מרגש שבעתיים.

בהמשך השרשור ובהתאם למידת העניין הכללי אני אוסיף עוד פרטים ככל שאלו ידועים לי. כמו כן ראוי לציין שאנו מתכננים כתבה נרחבת בנושא כולל ראיון עם אלון גני שתפורסם בשבועות הקרובים.

ועכשיו לשתי השאלות שוודאי מעניינות את רובכם - האם הצליח הניסוי ואיפה התמונות. אז כך, תמונות לא הורשנו לצלם משום שלמרות שהניסוי עצמו הוא ניסוי אזרחי (טכניון) עדיין מדובר בשטח ניסוי צבאי ובבסיס של חיל האויר בו הצילום ללא אישור אסור. מה שכן הקצין המלווה שלנו מטעם חיל האוויר צילם עבורנו מספר רב של תמונות אותן אנו מקווים לקבל בימים הקרובים ואם יתאפשר אולי אף אעלה לכאן כמה מהן. בקשר לקטעי הוידאו של הניסוי אם נוכל לקבל את צילומי הוידאו של הניסוי עצמו אולי נעלה אותם בצורה מסודרת בהמשך.

בקשר לניסוי עצמו כך (ומאד מאד בקצרה), על פי מתכנני הניסוי היו חמישה שלבים שונים במהלכו - שיגור הטיל - הצתת השלב הראשון, היפרדות השלב הראשון מהשני, התנעת מנוע המגח, הפעלת מנוע המגח ושלב חמישי שלא פורט (אפשר שהכוונה להגעה לטווח/גובה או זמן פעולה של מנוע המגח). שלושת השלבים הראשונים עברו בהצלחה. השלב הרביעי והחמישי היו (בשעה שעזבתי את חדר הבקרה) עדיין בבחינה אך אפשר וגם השלב הרביעי עבר בהצלחה חלקית לפחות. אני מקווה שבימים הקרובים אוכל לשוחח עם פרופ' גני ולקבל הסבר מלא יותר על ההצלחה ו/או הכישלון וסיבותיו.

אני רוצה להדגיש שוב שמדובר באירוע ייחודי באמת ומרתק וגם אם ההצלחה בו לא הייתה בכל 100% האחוזים עדיין מדובר בהישג נכבד מאד לסטודנטים מהטכניון.
_____________________________________
עידו גנוט, מייסד ועורך ראשי
MegaPixel - אתר הצילום הישראלי
עמוד הפייסבוק שלנו.
www.MegaPixel.co.il
http://lensvid.com/ - אתר סרטוני הוידאו לצלמים

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 09-05-2006, 16:58
  הפ.ב. הפ.ב. אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.12.04
הודעות: 805
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי G_Zhukov שמתחילה ב "מנוע מגח-סילון או Ram-Jet הוא..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי G_Zhukov
מנוע מגח-סילון או Ram-Jet הוא מנוע העושה שימוש בתופעה של דחיסות האויר המופיעה בדרך כלל במהירות אויר שמעל לחצי מאך. לכן יש צורך במאיץ שיביא את כלי הטיס/טיל למהירות המגח.
יש גם יש שימוש בטילים וכלי טיס שונים דוגמת טילי שיוט ("טומהוק") ואף טילי נ"מ.


1) לטומהוק יש מנוע סילון "רגיל" ולא מנוע מגח מנועי מגח נועדו למהירויות גבוהות שטומהוק לא
מתקרב אליהם.

2) מנועי מגח נמצעים בשרות. החידוש הוא שהמנוע הספציפי הזה עובד עם דלק מוצק-
בעצם סתם חתיכת גומי. כך שאין לו חלקים זזים או בעיות אחסנה או יציבות או מחיר של
מערכת הזרקה. בקיצור המנוע הכי פשוט שיכול להיות ועדיין מגיע למאך 3.

3) השלב הראשון היה הודף מוצק- דלק+מחמצן. המגח הוא רק דלק כשהחמצן מגיע מהאויר.
כאן היעילות של מנועי מגח לעומת מנועים רקטים, לא לוקחים את החמצן בתוך הרקטה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #8  
ישן 09-05-2006, 17:21
  עידו גנוט עידו גנוט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 24.09.05
הודעות: 5,542
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי G_Zhukov שמתחילה ב "מנוע דלק מוצק הוא בדרך כלל..."

בכתבה שתתפרסם כאמור בשבועות הקרובים אני מקווה להביא הסבר מפורט יותר (כולל איורים אם נקבל) על אופן הפעולה של טיל הטכניון. בגדול בחרטום הטיל ישנו מעין כונס אויר אשר מכניס את האויר פנימה ובעת הפעלת מנוע המגח האויר יחד עם הדלק אשר תואר כאן (וגם על פרופ' גני) כחומר דמוי גומי ניצת ומאפשר (לפחות בתיאוריה) הגעה לטווחים ארוכים מאד - בניסוי הטווח אמור היה להיות 50-60 ק"מ לפחות (לא נראה לי בשלב זה שיעד זה הושג בניסוי הנוכחי).
_____________________________________
עידו גנוט, מייסד ועורך ראשי
MegaPixel - אתר הצילום הישראלי
עמוד הפייסבוק שלנו.
www.MegaPixel.co.il
http://lensvid.com/ - אתר סרטוני הוידאו לצלמים

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #16  
ישן 10-05-2006, 20:14
  עידו גנוט עידו גנוט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 24.09.05
הודעות: 5,542
טילים מבוססי מגח
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי לבני שמתחילה ב "אני נוטה להסכים אתך..."

ממה אפשר כבר לצפות מהעיתונות הצהובה במדינה שלנו...

אגב מדברי פרופ' גני המסקנה שלי היא שמנוע מגח מוצק דוגמת זה שנוסה ביום שלישי מתאים במיוחד לטילי שיוט. הסיבה היא שהמנוע אינו בעל יכולת תמרון גבוהה ולכן לא מתאים לשמש בתצורתו הנוכחית בטילי אויר אויר (וגם לא נראה לי שבטיל דוגמת החץ). מצד שני יש לו צריכת דלק נמוכה ביותר ביחס למנועים קונבנציונאליים ולפיכך טווח ארוך ומהירות גבוהה. אגב אפשר לחשוב על קונספט של טיל אוויר אוויר תלת שלבי בו השלב הראשון מביא את הטיל למהירות מגח (2 מאך+) השלב השני הוא מנוע שיוט (מגח) והשלב השלישי הוא מנוע רקטי רגיל נוסף (קטן ובעל יכולת תמרון גבוהה מאד) לפגיעה במטרה מתמרנת. הבעיה היא שזהו טיל מורכב מאד ולפיכך סביר להניח שגם יקר ונוטה לתקלות ולכן לא בהכרח הבחירה האופטימלית.

האמת שאשמח לפתוח כאן דיון בנושא טילים מבוססי מגח - אני מכיר מעט את הנושא אבל אין ספק שחסר לי ידע רב ומכיון שאני צריך לכתוב מאמר בנושא אשמח לשאוב כמה שיותר ידע מחברי הפורום.

אני אתחיל בכמה שאלות ונראה איך נתקדם:
1. ראשית, כמה טילי מגח נמצאים כיום בשימוש מבצעי - אני ספרתי לפחות שניים אבל אני מניח שישנם עוד שאינני יודע על קיומם (אגב אלון גני טען שהSA-6 הסובייטי מונע במנוע מגח - אני לא הייתי מודע לעניין ואשמח לשמוע פירוט).
2. המטאור הבריטי הוא טיל ramjet המפותח כיום - אילו טילי מגח נוספים מפותחים כיום ועל ידי מי?
3. מה לגבי scramjet - האם ישנם פיתוחים צבאיים בתחום (ניסויים כאלו ואחרים נעשים בעולם מזה שנים), מה הקשיים בפיתוח הטכנולוגיה (מלבד הצורך להביא את הטיל למהירות הגבוהה מאד בה הוא מתחיל את פעולתו)?

בוא נתחיל מכאן ונמשיך הלאה,
עידו
_____________________________________
עידו גנוט, מייסד ועורך ראשי
MegaPixel - אתר הצילום הישראלי
עמוד הפייסבוק שלנו.
www.MegaPixel.co.il
http://lensvid.com/ - אתר סרטוני הוידאו לצלמים

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 11-05-2006, 11:15
  עידו גנוט עידו גנוט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 24.09.05
הודעות: 5,542
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי הפ.ב. שמתחילה ב "חלוקות משנה במנוע מגח"

מעניין מאד - אשמח לקרוא על ההבדל בין מנועי הכלאיים למנועי המגח הרגילים .

השאלה האם ניתן ליצור מנוע שיהיו לו את כל היתרונות של מנוע מגח רגיל וכל היתרונות של מנוע רקטי טוב - טיל תלת שלבי הוא אולי פיתרון אבל כפי שכתבתי לא ממש אידאלי - מה למשל אם פתרונות יצירתיים בכיוון של גאומטריה משתנה של כונס אוויר (למניעת השתנקות המנוע בפניות חדות)?


אגב באנלוגיה קצת צולעת מנוע המגח הוא פצצת דלק האויר של המנועים.
_____________________________________
עידו גנוט, מייסד ועורך ראשי
MegaPixel - אתר הצילום הישראלי
עמוד הפייסבוק שלנו.
www.MegaPixel.co.il
http://lensvid.com/ - אתר סרטוני הוידאו לצלמים

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #35  
ישן 01-06-2006, 16:31
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,672
תאור הניסוי - אתר האגודה הישראלית למדעי התעופה והחלל
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי עידו גנוט שמתחילה ב "ניסוי טיל המגח של הטכניון"

רקטת המחקר "רמטק" של הטכניון ששוגרה מפלמחים השיגה הצלחה חלקית בלבד בניסוי

רקטת מחקר דו-שלבית, אשר תוכננה ונבנתה בפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון, שוגרה ב-9 במאי מבסיס חיל האוויר בפלמחים. הניסוי הוכתר בהצלחה חלקית.

הרקטה רמטק פותחה במשך חמש השנים האחרונות על-ידי 3 צוותי סטודנטים, בהנחיית חברי סגל בפקולטה ובשיתוף עם רפאל. משקלה כ-90 ק"ג ואורכה 3.70 מטרים. זוהי רקטה בעלת מאיץ רקטי ומנוע מגח סילון, מסוג שטרם נוסה בניסויי טיסה בארץ ואף אינו נמצא עדיין בשימוש ברחבי העולם. המנוע של המאיץ (השלב הראשון), שסופק על-ידי רפאל, הוא הודף מוצק בעל ביצועים ידועים. השלב השני הוא מנוע מסוג מגח עם דלק מוצק, שנועד להקנות לרקטה דחף בשיעור גודל הגרר או מעט יותר, ולתת שיוט במהירות כמעט קבועה.

מנחי הפרויקט, פרופ' אלון גני מהפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון ויצחק גרינברג מרפאל, אמרו כי הרקטה היא פריצת דרך טכנולוגית, בעיקר בגלל החלוציות שבה. "לא היה לנו כל נדבך מעשי קודם, לא היה ניסוי טיסה שיכולנו להסתמך עליו, ולמעשה התחלנו מאפס", הדגישו.








הייחודיות מתבטאת בכך שזוהי רקטת מגח עם דלק מוצק, שטרם נוסתה בישראל. מנוע מגח סילון (Ramjet) דוחס את האוויר דחיסה אווירודינמית, בגלל מהירותו הרבה, בלי צורך במדחס. כלומר, מדובר במנוע סילון פשוט, בלי חלקים נעים, אשר יכול לפעול במהירויות גבוהות בהרבה מאשר מנוע הטורבו-סילון. "מנועי מגח יכולים לשמש בעתיד בכלי-טיס אשר נעים במהירות שגא-קולית - 10-5 פעמים מהירות הקול", הסביר פרופ' גני. "חוץ מהמהירות הגבוהה, יתרונם מתבטא גם בצריכת דלק נמוכה, כרבע עד שליש מהצריכה של מנוע רקטי, דבר המאפשר לכלי-הטיס טווח גדול בהרבה".

החיסרון העיקרי של מנוע מגח – הוא אינו יכול להתחיל לפעול ממצב נייח, ועליו להגיע קודם למהירות גבוהה מאוד, כפעמיים מהירות הקול. לכן שוגרה הרקטה על-ידי מנוע רקטי, ורק כשהגיעה למהירות שבה המגח יכול לפעול, הסתיים שלב הפעולה הרקטי והופעל מנוע המגח.

בשיחה עם "ביעף" הדגיש פרופ' גני כי בניסוי הושגה פעולה מערכתית יוצאת מן הכלל: "כל תת-המערכות וכל פאזות הטיסה תיפקדו בצורה מוצלחת. הדבר היחידי שלא פעל כמתוכנן הוא מנוע המגח, שלא עבד את כל הזמן שנדרש ממנו".

פרופ' גני סיפר, כי בגמר הספירה לאחור התקבלה הצתה של המאיץ והרקטה יצאה מהמשגר בצורה מושלמת. המאיץ פעל במשך 8 שניות כמתוכנן, ומייד בתום פעולתו הייתה הפרדה תקינה בין השלבים. מנוע המגח הוצת בזמן, אבל פעל זמן קצר מהמתוכנן - בתום פחות מ-3 שניות של בעירה כמעט חלקה, המנוע כבה. הביצועים שהתקבלו: הפרדה בגובה של מעל 3 ק"מ. המגח הפסיק לפעול כאשר הרקטה הייתה בגובה של מעל 4 ק"מ. הרקטה המשיכה במעוף בליסטי ששיא הגובה שלו היה 8 ק"מ, ונפלה במרחק 18 ק"מ, כאשר לפניה נפל המאיץ במרחק של 12 ק"מ. אילו פעל מנוע המגח את מלוא זמן הפעולה המתוכן, הרקטה הייתה נופלת במרחק של כ-50 ק"מ מנקודת השיגור.

לדברי פרופ' גני, נראה שלא הייתה כאן בעיה של מנוע המגח, אלא שהוא תפקד בתנאים שונים מאלה שהוא תוכנן לעבוד בהם. הרקטה תוכננה, נבדקה ונוסתה במעבדה לעבודה יציבה בתחום מהירויות גבוה ממאך -2.5. אבל המאיץ הביא את הרקטה למהירות של מאך -2.4 בלבד, וזה היה מתחת לתחום העבודה היציבה. מסיבה זו המנוע עבד בצורה לא לגמרי יציבה, וכבה אחרי 3 שניות של בעירה.

וכך הסביר פרופ' גני את מה שקרה: כאשר הסטודנטים ביצעו את תיכון כונס האוויר למנוע המגח, הם הביאו בחשבון את ביצועי השלב הראשון והערכות משקל וחישובי גרר, והגיעו למסקנה שהמאיץ יביא את השלב השני למהירות של מאך -2.7 לערך. בהתאם לכך תוכננה הרקטה, בהנחה שזאת תהייה נקודת העבודה. כך תוכנן הכונס, שכאשר הרקטה תשיג את המהירות הדרושה - גלי ההלם ייבלעו לתוכו ויתקיים משטר הלחצים הנדרש לפעולת המנוע. התיכון הוכח כנכון בניסוי מעבדה, כאשר בתנאים שמדמים טיסה במאך 2.6 התקבלה בעירה יציבה של מנוע המגח במשך 8 שניות. היה ברור שבמהירות נמוכה ממאך -2.5 לא תתקבל בליעה טובה של גל ההלם, ספיקת האוויר תפחת, והמנוע לא יפעל בצורה יציבה. ואכן זה מה שקרה. נראה שהגרר היה גדול מהצפוי, ולכן המגח התחיל לפעול כאשר המהירות שהושגה הייתה נמוכה מדי.

פרופ' גני הדגיש, כי השיגור של הרקטה היה ניסוי ראשון מוצלח כמעט בשלמות של כל מרכיבי המערכת. אם יוחלט על המשך לפרויקט, ואם יוחלט על ניסוי שיגור שני, הכיוון יהיה לשנות את הכונס כך שהמגח יפעל בצורה יציבה במספר מאך נמוך קצת יותר. כל שאר המערכות כבר הוכיחו את עצמם בניסוי הראשון.







מהו מנוע מגח?

זהו מנוע סילון נושם אוויר הפשוט ביותר, שרובו ככולו תא שריפה, ואין בו חלקים מסתובבים. ספיקת האוויר במהירות הגבוהה ובטמפרטורה המתאימה מספיקה כדי לקיים את השריפה ללא צורך בטורבינות ובמדחסים.

המנוע של רקטת הטכניון הינו מסוג מגח עם דלק מוצק (Solid Fuel RamJet) , אשר בו האוויר המוצת זורם דרך צינור דלק מוצק ומכלה אותו. בשלב זה עדיין לא קיים בעולם אף טיל מבצעי שפועל בעיקרון הזה.

מנוע מגח מסוג קצת שונה מכונה מגח רקטי (Ducted Rocket), ובו ההודף המוצק העשיר בדלק וכולל מעט מחמצן נמצא במכל שבקדמת המנוע. הגזים הנפלטים אל תוך צינור המנוע עשירים בדלק ומשלימים את השריפה כאשר הם מתערבבים עם האוויר שמגיע מבחוץ. למנוע מהסוג הזה יש שימושים מבצעיים, שהידוע בהם הוא בטיל SA-6 הרוסי. גם האירופים עובדים על פיתוח מנוע מהסוג הזה עבור טיל אוויר-אוויר ארוך-טווח חדש שנקרא מטאור.

סוג שלישי של מנוע מגח פועל על דלק נוזלי ומכונה Liquid Fuel RamJet. עקרון הפעולה שלו דומה למגח הרקטי, רק שכאן המכל שבקדמת המנוע מכיל דלק נוזלי. מנועים כאלה נמצאים בשימוש בטילים רוסיים ואמריקניים.

סוג נוסף הוא SCRamJet, שבו השריפה היא על-קולית, והוא נועד למהירויות שגא-קוליות (פי 6 עד 10 ממהירות הקול).

יתרונם של המנועים נושמי האוויר מסוג מגח הוא בתצרוכת הדלק הנמוכה פי 2 עד 4 מזו של רקטת הודף מוצק רגילה. שימוש במנועים מסוג זה יאפשר שיוט לטווח ארוך, וכך לשפר את ביצועיהם של טילי שיוט, למשל. אבל לפי תחזיתו של פרופ' אלון גני, הפריחה האמיתית למנועי מגח תבוא רק כאשר יתעורר הצורך בכלים על-קוליים לטווח ארוך שלא ניתן להשיג במנוע רקטי רגיל.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 01:14

הדף נוצר ב 0.11 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר