לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 19-05-2006, 07:40
צלמית המשתמש של Fang
  משתמש זכר Fang מנהל Fang אינו מחובר  
מנהל בפורום צבא וביטחון
 
חבר מתאריך: 26.11.05
הודעות: 10,236
Facebook profile
מה שרקטת זוני אחת יכולה לעשות....

ב 6 ליוני 1967 נושאת המטוסים פורסטל (USS Forrestal CVA-59) עזבה את נמל נורפולק לזירת דרום-מזרח אסיה למשימה הקרבית הראשונה שלה.

מייד עם הגעתה לנקודת יאנקי ב 25.7.67 החלה בפעילות מבצעית ומטוסיה ביצעו כ 150 גיחות תקיפה (פנטום F-4B וסקייהוק A-4E), סיור/צילום (וויג'ילנט RA-5C), מודיעין (הוקאיי E2-A) ותדלוק (סקייווריור KA-3B).

ב 29.7.67 בשעה 10:52 גל תקיפה שני כבר היה מוכן להמראה, מטוסים חנו משני צידי מסלול ההמראה הראשי חמושים ומתודלקים והמריאו כל אחד בתורו.

לפתע, מסיבה לא ברורה רקטת זוני נורתה מפנטום חונה, חצתה את מסלול ההמראה ופגעה בסקייהוק שחנה ממול ופגעה ישירות במיכל דלק גחון 400 גלון ופוצצה אותו.

דלק JP5 בוער התפזר לכל עבר על הסיפון העליון, מטוסים נוספים שחנו על המסלול עלו באש והתחמושת עליהם החלה להתפוצץ.

צוותי כיבוי והצלה החלו להלחם באש ולעזור למי שנפגע, התופת שהשתוללה על הסיפון אדירה וספינות סמוכות התקרבו והחלו להתיז מים על הסיפון הבוער.

הנומ"ט אוריסקני (בעצמה קורבן לשריפה גדולה בשנת 1966) ניצמדה לפורסטל, קלטה את כל הנפגעים ושימשה כבית חולים חירום לנפגעי הקטסטרופה הזו.

נזקי התאונה: 134 אנשים קיפחו את חייהם, עשרות ניפצעו, 21 מטוסים הושמדו כליל ו 43 ניזוקו.
מייד לאחר התאונה עזבה הפורסטל את האיזור וב 14 לספטמבר 67 הגיעה חזרה לנמל האם שלה - נורפולק בוירג'ניה לסידרת שיפוצים שעלו כ 72 מיליון דולר.
הוקמה וועדת חקירה שפירסמה את מסקנותיה ב 18.10.67 ובין המלצותיה:
- פיתוח מערכת כיבוי אש אוטומטית בשלט רחוק לסיפון העליון
- פיתוח תחמושת יותר יציבה ויותר בטוחה לאחסנה וטיפול
- פיתוח ציוד חירום והצלה יעילים יותר
- אימון צוותי כיבוי אש יעיל יותר

הפורסטל יצאה למשימות נוספות רבות וביניהם מבצעיות קרביות במלחמת עיראק הראשונה עד להוצאתה מהשירות בשנת 1993 וכך סיימה 38 שנות שירות מפואר.

משמשת כיום כמוזיאון במרילנד.



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 19-05-2006, 09:29
  הפ.ב. הפ.ב. אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.12.04
הודעות: 805
תאונה היסטורית
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Fang שמתחילה ב "מה שרקטת זוני אחת יכולה לעשות...."

מבחינת ההיסטוריה של פיתוח חימוש לא מדובר בסתם עוד תאונה
זוהי נקודת מפנה בצורת החשיבה של דרישות בטיחות.

הגורם העיקרי לחומרת התאונה היו פצצות עם חנ"ם רגיש לחום שהתפוצצו
כתוצאה מהשריפה וגרמו לפגיעה בצוותי הכיבוי ולפיזור האש על שטח רחב.

כתוצאה מכך נכנסו תקנים חדשים של עמידות חימוש בשריפה או נפילה שמכונים כיום תקן IM

במלחמת יום כיפור נפגעו שריונרים רבים משמן הידראולי שהתלקח ( מכאן הכינוי צ'יפסים לאנשי המגח).
וכתוצאה מכך הורחב התקן לציוד צבאי ולא רק לתחמשת.

לפני התאונה הגישה בפיתוח ציוד צבאי היתה : יש לנו חימוש רגיש ואנשים, אז צריך להגן עליהם
שלא יפגעו - בעזרת שיריון או בונקרים.
הגישה שהתפתחה אחרי התאונה אומרת שצריך לצאת מנקודת הנחה שמערכות ההגנה כשלו
וצריך לפתח חימוש שלא יגרום נזק אחרי שיפגע.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 21-09-2011, 02:33
  הפ.ב. הפ.ב. אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.12.04
הודעות: 805
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי Fang שמתחילה ב "המדהים הוא"

תגובה "קצת" מאוחרת.

לגבי הבעיתיות של שיגור ממטוס חונה. לפנטום היתה מערכת חשמל מסובכת ומתוסבכת שגרמה ללא מעט
תאונות. yaari הזכיר שתי תאונות שקרו בחיל האויר הישראלי שבהם שוגרו טילים מפנטום בסגנון הפורסטל
ואתה ביכול להיות בטוח שגם לפני האסון קרו אירועים כאלו.
http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...947#post4075947

בכל מקרה שיגור הרקטות לא היה הגורם לאסון אלה רק המצת. הידלקות הסקיהוקים היתה יכולה לקרות
מגורם אחר ועדיין התוצאה הסופית כנראה לא היתה משתנה. הבעיות האמיתיות היו פצצות לא בטיחותיות
וריכוזיות בנושא כיבוי אש.
לגבי השינוי ברקטות: השינוי בסוג ההודף והנחירים לא קשור לבטיחות. למנוע נוספה מערכת למניעת הצתה
לא מכוונת שכנראה מעלה את המתח סף להדלקה ומונעת הדלקה ממתחי השראה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #8  
ישן 21-09-2011, 05:29
צלמית המשתמש של Fang
  משתמש זכר Fang מנהל Fang אינו מחובר  
מנהל בפורום צבא וביטחון
 
חבר מתאריך: 26.11.05
הודעות: 10,236
Facebook profile
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי הפ.ב. שמתחילה ב "תגובה "קצת" מאוחרת. לגבי..."

בכל מקרה שיגור הרקטות לא היה הגורם לאסון אלה רק המצת. הידלקות הסקיהוקים היתה יכולה לקרות מגורם אחר ועדיין התוצאה הסופית כנראה לא היתה משתנה. הבעיות האמיתיות היו פצצות לא בטיחותיות וריכוזיות בנושא כיבוי אש.
באותו היום נשבה רוח חזקה שטילטלה את הספינה, המטוסים ובעיקר את סירטי "הסר לפני טיסה", אחד מהם הנוצר את פלג החיבור החשמלי בין המטוס לרקטות (הפלג ניקרא Pig Tail) השתחרר ולמעשה המעגל החשמלי ניסגר.
כשטייס הפנטום "הדליק סוויץ" זרם חשמלי עבר ללא הפרעה אל כוורת הרקטות והצית אחת מהן שנורתה (לא ברור למה מפסקי החימוש היו במצב פתוח, יכול להיות כחלק מהליך ההנעה ויכול להיות בטעות - זה יערי מוזמן להסביר).
בצד השני על הסקייהוקים היו מורכבות פצצות ישנות ממלחמת העולם השניה, וועדת החקירה מצאה שבגלל לחץ האירועים ובעיות בהספקה הם השתמשו בהם ולא במודרניות יותר השייכות לאותה תקופה.
הייתה עוד סברה שהאמריקאים רצו לגמור את כל "הפג תוקפו" שנשארו להם במחסנים.
כך או כך אחד המאפיינים של הפצצות הישנות האלה הוא "זמן הבישול" שלהן (Cooking Time) מונח המתייחס לרגישות הפצצה לחום אשר עמד בישנות על פחות מדקה ובמודרניות יותר בנות אותה תקופה על שתי דקות לפחות (היו בהם גם הרבה נפלים, דטונציה חלקית וכו').
האש שפרצה מגלון הדלק של הסקייהוק אשר ספג את הרקטה התפזרה סביבו והחום החל לעלות, צוותי הכיבוי מייד רצו אל המטוס עם מטפים והחלו לכבות בזמן שאחרים על הסיפון עזרו לשני הטייסים של שני הסקייהוקים שבערו מהאש (אחד מהם הוא כאמור הסנטור ג'ון מקיין) לפנות אותם אחרי שקפצו מהקוקפיט אל הסיפון ושברו את רגליהם.
זמן הבישול הקצר הכריע, תוך פחות מדקה פצצה אחת התפוצצה ובמקום הרגה את צוותי הכיבוי, פרצה פתח בסיפון דרכו הדלק הבוער חילחל למטה ופיזרה את האש מעבר לאותה נקודה בה הוא בער.
בהמשך עוד פצצה התפוצצה והגבירה את הקטסטרופה ואת הלוחמה באש באין צוותי כיבוי מיומנים.
כיום תיקני הבטיחות שולטים, מערכות הכיבוי הן לרוב אוטומטיות, צוותי כיבוי רבים ומיומנים - האירוע הזה ואירוע השריפה על הנומ"ט אוריסקני שנה לפני כן היו נקודת מפנה בנושא הזה.

לגבי השינוי ברקטות: השינוי בסוג ההודף והנחירים לא קשור לבטיחות. למנוע נוספה מערכת למניעת הצתה לא מכוונת שכנראה מעלה את המתח סף להדלקה ומונעת הדלקה ממתחי השראה.
נכון, המשפט שלי לא נכתב טוב, היה צריך להיות שבין היתר נעשה סידור נחירי פליטה ושימוש בפרופלנט שונה. הסימן 71 עברה השבחות בכמה רמות שכוללים את הפרופלנט כאמור, הרגישות להשראה אלקטרומגנטית (מערכת HERO), הרש"ק וצורת מעוף הרקטה מבחינה אווירודינמית.

אגב, הרקטה שהיתה מעורבת בתקרית היא מדגם 32 ולא 16 כפי שנכתב בטעות.


נערך לאחרונה ע"י Fang בתאריך 21-09-2011 בשעה 06:01.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 20-09-2011, 16:30
צלמית המשתמש של ISHPUZ
  ISHPUZ ISHPUZ אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.04.05
הודעות: 5,100
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי הפ.ב. שמתחילה ב "תאונה היסטורית"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי הפ.ב.
מבחינת ההיסטוריה של פיתוח חימוש לא מדובר בסתם עוד תאונה
זוהי נקודת מפנה בצורת החשיבה של דרישות בטיחות.
הגורם העיקרי לחומרת התאונה היו פצצות עם חנ"ם רגיש לחום שהתפוצצו
כתוצאה מהשריפה וגרמו לפגיעה בצוותי הכיבוי ולפיזור האש על שטח רחב.
כתוצאה מכך נכנסו תקנים חדשים של עמידות חימוש בשריפה או נפילה שמכונים כיום תקן IM

אם כבר השרשור הוקפץ - שווה לציין שכבר היו אז פצצות פחות רגישות, אבל בגלל מחסור בתחמושת המטוסים בפורסטל קיבלו פצצות ממחסני חירום שהיו מדגמים ישנים ממלחמת העולם.

עוד דבר שלא צויין בשרשור הוא שאחד הטייסים שהמתינו להמראה על הסיפון היה ג'ון מקיין, לימים סנאטור ומועמד לנשיאות ארה"ב. הוא הצליח להמלט מהסקייהוק הבוער שלו, השתתף במאמצי ההצלה של טייסים אחרים ונפצע מרסיסי פיצוץ תחמושת.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #11  
ישן 20-09-2011, 16:19
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
סרטים על תאונת הפורסטל ואחרות
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Fang שמתחילה ב "מה שרקטת זוני אחת יכולה לעשות...."

Disasters Don't Just Happen
סרט הדרכה רשמי של הצי האמריקני משנת 1971, הכולל שחזור של שלשת התאונות המפורסמות שארעו בשנים שלפני כן על סיפון הפורסטל, האנטרפרייז והאוריסקני ומסקנות מתבקשות מהן. את סיפור עגלת ההתנעה שבישלה את רש"ק המאבריק ואת נור התאורה המשתולל לא הכרתי. צילומי צבע נהדרים.
http://www.navytv.org/media.cfm?c=426&m=3494&s=115&

Carrier Flight Deck Safety
סרט הדרכה רשמי של הצי האמריקני משנת 1967, שלמרבה האירוניה צולם על סיפון הפורסטל טרם התאונה. מתוארים פה מגוון סיכונים שונים משגרת העבודה על סיפון נושאות המטוסים (כגון שינוע תחמושת, שימוש ב LOX, חשמל סטטי ועוד) ונוהלי הזהירות התואמים. אותנטי ומרתק.
http://www.navytv.org/media.cfm?c=426&m=3495&s=115&

Situation Critical
סרט תיעודי על התקרית שהופק באמצע שנות ה-90 עבור ערוץ DISCOVERY ומוקרן לעתים בערוץ הישראלי שלהם.
http://www.navytv.org/media.cfm?c=426&m=1858&s=115&

וקינוח לסיום
HOOKS DOWN WHEELS DOWN
סרט רשמי שהופק על ידי הצי האמריקני ב 1974 ומתאר את תולדות נושאות המטוסים האמריקניות ואווירית הצי מתחילת המאה ה-20 ועד סוף מלחמת העולם השנייה. רבים מבוני ומפקדי הצי בתקופה שבין המלחמות ובמלחמת העולם השנייה שעדיין היו בחיים בעת הצילומים מככבים בו (לדוגמא האדמירל הארלי בורקה). כמו כן ניתן לראות צילומי צבע אותנטיים ונדירים מסיפונן של ה JFK והאנטרפרייז מלפני כמעט 40 שנה - פנטומים וסקייהוקים מוקדמים, אינטרודרים וויג'לנטים וכו' וכולם בצבעים הססגוניים שהיו נהוגים אז. פשוט תענוג.
http://www.navytv.org/media.cfm?c=791&m=4070&s=143
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 20:47

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר