|
17-07-2006, 22:14
|
יגיל הנקין. ד"ר להיסטוריה צבאית, חוקר במחלקת היסטוריה של צה"ל
|
|
חבר מתאריך: 16.02.04
הודעות: 5,564
|
|
ופה ההפניות:
ברצוני להודות למרטין ון-קרפלד, יוסי הוכבאום וזאב אלרון על הערותיהם המחכימות.
הביטוי "מלחמות קטנות" עדיף בעיניי מן הביטויים "Low Intensity Conflict" או בעברית 'עימות נמוך עצימות', Military Operations Other Than War ו"עימות מוגבל", מפני ש"מלחמות קטנות", ביטוי שנטבע במאה התשע-עשרה, מגדיר בצורה הטובה ביותר סכסוכים שמדי פעם בפעם יכולים להיות גם בעצימות גבוהה למדיי (כמו למשל מבצע "חומת מגן" וגיוס המילואים הגדול שהיה כרוך בו או הקרבות בפלוג'ה ובנג'ף בעיראק), בהיקף המצדיק להגדירם כמלחמה.
[ii]Robert M. Cassidy, "Why Great Powers Fight Small Wars Badly", [i]Military Review (September-October 2002), p. 42, 43 . ההדגשה שלי. (להלן קסידי, "מדוע מעצמות גדולות").
[iii] קסידי, "מדוע מעצמות גדולות", עמ' 48.
[iv]Gil Merom, How Democracies Lose Small War : State, Society, and the Failures of France in Algeria, Israel in Lebanon, and the United States in Vietnam (Cambridge: Cambridge University, 2003), p. 13. (להלן מרום, כיצד דמוקרטיות מפסידות). חשוב לציין כי מרום מעלה את טענת "הא-סימטריה של כוח הרצון", אך מסכים איתה רק במידה חלקית. טענה זו נשענת על דבריו של ההיסטוריון מרטין ון-קרפלד, המגדיר את "מלחמת הקיום" כצורה של מלחמה 'לא פוליטית', שבה החשש לעצם ההישרדות יכול להניע אנשים "להקריב קרבנות הרבה מעבר למה שהיה ניתן לדמיין בזמנים 'רגילים'", ולהתעלם משיקולי עלות-תועלת המדריכים מדיניות בימים כתיקונם. ראה Martin Van Creveld, The Transformation of War (New York: Free Press, 1991), p. 145. (להלן ון-קרפלד, שינוי פני המלחמה)
[v]במבט היסטורי, הצלחתה של התקוממות א-סימטרית היא תופעה נדירה. עד למחצית השנייה של המאה העשרים, הצד החלש בדרך כלל הפסיד במלחמות קטנות. המחסור שלו במשאבים, ללא קשר למידת רצונו לנצח, הוא שהכריע בסופו של דבר. רוסיה הצארית, למשל, נחלה תבוסות קשות בקווקז מידי האימאם שאמיל וחסידיו במחצית המאה התשע-עשרה, אך לבסוף – גם אם נמשך הדבר שלושים שנה – הכניעה אותו; בשנת 1879 ספגה בריטניה מכה קשה מידי לוחמי הזולו באיסנדלוואנה, אך מעט יותר משנה לאחר מכן הייתה אימפריית הזולו על ברכיה. גם השמדת כוחו של גנרל קסטר בקרב על ליטל ביג הורן בשנת 1876 לא מנעה את צבא ארצות-הברית מלהכניע את השבטים האינדיאנים. על מלחמות שאמיל ראה Moshe Gammer, Muslim Resistance to the Tsar (London: Frank Cass, 2004);. על הקרבות באיסנדלוואנה ומלחמות הזולו ראה Donald R. Morris., The Washing of the Spears: A History of the Rise of the Zulu Nation Under Shaka and Its Fall in the Zulu War of 1879 (New York: Da Capo, 1998); Ian Knight, Isandlwana 1879: The Great Zulu Victory (Campaign 111) (London: Osprey, 2002). לדברי ההיסטוריון ג'ון אליס, מתוך כמאה ושלושים מלחמות גרילה לאורך ההיסטוריה, "ניתן להחשיב פחות מעשרים כמוצלחות באמת" מבחינת לוחמי הגרילה.. John Ellis, A Short History of Guerrilla Warfare (London: Ian Allan, 1976), p. 196. כיום, לעומת זאת, ניצחונותיהם של כוחות הגרילה רבים יותר יחסית, אף שבשונה מן העבר, הצד החזק – כלומר המדינה – בדרך כלל אינו נוהג ביד קשה כל כך כלפי הצד החלש, ולכל היותר שולל ממנו את האפשרות לשלטון עצמי וזכויות מסוימות.
[vi]מרום, כיצד דמוקרטיות מפסידות, עמ' 15.
[vii]מרום, כיצד דמוקרטיות מפסידות, עמ' 230.
[viii]מרום, כיצד דמוקרטיות מפסידות, עמ' 231; ההיסטוריון מרטין ון-קרפלד מציין גם שעוצמתן של מדינות חזקות פועלת לעתים לרעתן, שכן אין תהילה בהבסת יריב חלש ועל כן המוטיבציה לכך קטנה. מתאגרף הנלחם מול ילד קטן אינו יכול "לנצח". הוא יכול להרשות לעצמו להיות מובס על ידי הילד, ואז יושפל, או לפגוע בילד, ואז ייחשב לפושע. שיחה עם מרטין ון-קרפלד, ספטמבר 2005. ראה גם ון-קרפלד, שינוי פני המלחמה, פרקים 6-7.
[ix]Henry Kissinger, "The Viet Nam Negotiations", Foreign Affairs 47 (January 1969), p. 214.
[x] הדברים נאמרו לחניכי קורס מ"פים ומג"דים בסוף 1997; המחבר שמע זאת במו אוזניו.
[xi] בן כספית, "תכנית גלעדי", מעריב, 2 בינואר 2004.
[xii] יהודה וגמן, "הישגי צה"ל נמחקים על ידי הקונספציה", מקור ראשון, 15 בספטמבר 2004. התיאוריה של ניצחון הרצון זוכה לפופולריות, כיוון שדומה כי היא מסבירה 'מלחמות קטנות' רבות בזמננו, שבהן עמדו התוצאות בניגוד לאימרה הנפוליאונית הידועה "אלוהים ניצב לצד הגדודים הגדולים". היא פופולרית גם בקרב אנשי צבא רבים, ולו מפני שהיא מפחיתה למינימום את מה שניתן לדרוש מהם: אם אי-אפשר לנצח התקוממות, אין הם יכולים לשאת באחריות לאי-הצלחה.
[xiii] ספר חשוב בנושא הוא ספרו של אפרים ענבר, Democracies and Small Wars (London: Frank Cass, 2003) . אף שלא כל המחברים המופיעים בספר מוזכרים להלן הייתה לספר השפעה עמוקה על מאמר זה.
[xiv] בהשאלה מספרו של רודולף ג'יי רומל,R.J. Rummel, Power Kills: Democracy As a Method of Nonviolence (New Brunswick: Transaction, 1997).
[xv] גנרל ארתור האריס, ראש מפקדת המפציצים, דגל ב"הפצצות מרבד" כאסטרטגיה המועדפת לשבירת הגרמנים והתנגד לביצוע הפצצות מדויקות משום שראה בהן "חיפוש חסר תועלת אחר תרופת פלא" לשיתוק כלכלת הרייך. ראה David J. Lonsdale, The Nature of War in the Information Age: Clausewitzian Future (London: Frank Cass, 2004), pp. 154-155.
[xvi] קיימות הערכות שונות בדבר מספר האבדות במלחמת העולם השנייה ובמלחמת וייטנאם. מתיו וייט סוקר בהרחבה את המקורות השונים בנוגע למספר האבדות במלחמות שונות במאה העשרים. ראהhttp://users.erols.com/mwhite28/warstatx.htm. על פי הערכות אחדות, הווייטקונג וצפון-וייטנאם איבדו יותר ממיליון איש, מתוך אוכלוסייה של כעשרים מיליון ערב המלחמה. על פי הערכות אחרות מספר הקרבנות גדול יותר מפי שניים, ושני שלישים ממנו הם אזרחים. מדובר במספר הרוגים גדול יותר , למשל, ממספר הקרבנות האפגניים במלחמה נגד ברית-המועצות, למשל, באופן מוחלט ובאופן יחסי. ראה Stanley Karnow, Vietnam: A History, 2nd ed. (London: Penguin, 1997). לפי טענה רשמית של ממשלת האנוי, שפרסמה סוכנותהידיעות AFP ב-4 באפריל 1995, הגיע מספר הרוגי צפון-וייטנאם (אף שלא ברור בדיוק מה נכלל בהגדרה) בין השנים 1954-1975 לשלושה מיליון מתוכם מיליון ומאה אלף היו חיילים. הדו"ח לא ציין אם בין חיילים אלה נכללו גם הנופלים מקרב הצבא הרפובליקני של דרום וייטנאם. אם אכן הם כלולים במספר זה, אבדותיו של הצפון עומדות על תשע מאות אלף וסך האבדות של צפון וייטנאם על שני מיליון ותשע מאות אלף איש. האנוי טענה שכדי למנוע דמורליזציה בצפון, הוטו הנתונים כלפי מטה בזמן הלחימה. ראה www.rjsmith.com/kia_tbl.html.
[xvii]R. J. Rummel, Statistics of Democide: Genocide and Mass Murder Since 1900 (Charlotsville: Center for National Security Law, 1997), Table 14.1B. לפי ז'ופרה, ז'אן שארל, "תרבות המלחמה של הלוחמים בסכסוך האלג'ירי", בתוך אלכסנדר, מרטין ס. ואחרים, מלחמת אלג'יריה: חוויות, דימויים, עדויות, מאנגלית: אורי דרומי, תל-אביב:ידיעות אחרונות, 2004 (להלן אלכסנדר ואחרים, מלחמת אלג'יריה), עמ' 328 הע' 18, מספר ההרוגים מקרב המגוייסים בצרפת היה 5,583 בקרב, 7,817 בתאונות ועוד כאלף שבויים ונעדרים.
[xviii] מרום משווה בין פעולותיה של גרמניה באפריקה הגרמנית בין השנים 1904-1907 ובין מלחמת הבורים, כהדגמה להבדל בין יעילותן של דמוקרטיות ודיקטטורות. באפריקה הגרמנית הופעלו 18,000 חיילים; עלות דיכוי המרידות הייתה 22 מיליון לירות סטרלינג ואבדות האפריקאים בנפש הגיעו ל-400,000 לערך (הערכות זהירות יותר מדברות על כמחצית). לעומת זאת, במלחמת הבורים הפעילו הבריטים 449,000 חיילים ואיבדו 22,000 (מתוכם רק 7,900 בקרבות!); עלות המלחמה הייתה 220 מיליון לירות סטרלינג ומספר ההרוגים במחנה האויב הסתכם רק ב-25,000(ראה מרום, כיצד דמוקרטיות מפסידות, עמ' 44-45). ברם, דומה שבמקרה זה מתעלם מרום מגורם חשוב מאוד, אולי החשוב ביותר: זהות האויב. הבריטים נלחמו נגד אירופים, שהיו חמושים כהלכה ובעלי תרבות דומה וידע בלוחמה מערבית; חמישים שנה אחר כך, מול המורדים של המאו-מאו בקניה, שלא נהנו מחימוש הולם ומיכולות גבוהות, איבדו הבריטים תשעים וחמישה אירופים לכל 11 אלף אפריקנים בקירוב. באירועים אלו מצאו את מותם גם כאלפיים אפריקנים אוהדי הבריטים. )מרום אינו מציין כמה מן ההרוגים במלחמות באפריקה היו תומכי הגרמנים(. לסקירת המקורות השונים בנוגע למספרי ההרוגים ראה Matthew White, "Death Tolls for the Man-Made Megadeaths of the Twentieth Century"http://users.erols.com/mwhite28/warstatx.htm
[xix] על התפתחות הסכסוך ראה Peter Rose, How the Troubles Came to Northern Ireland (Houndmills: Palgrave, 2001); John Newsinger, British Counterinsurgency: From Palestine to Northern Ireland (New York: Palgrave, 2002), pp. 151-162. (להלן ניוזינגר, הלוחמה הבריטית).
[xx] עד אשר בוטל המעצר המנהלי בשנת 1975 נעצרו באמצעותו 1,981 איש. במלאיה עמד המספר על שלושים-וארבעה אלף, ובלחימה נגד המאו-מאו בקניה – שבעים ושבעה אלף. ניוזינגר, הלוחמה הבריטית, עמ' 166.
[xxi]מספר הפצצות שטמן האיי-אר-איי עלה מ-150 בשנת 1970 ל-1382 בשנת 1971 (וירד ל-978 בשנת1973), וגם עוצמתן גדלה בהרבה . ראה ניוזינגר, הלוחמה הבריטית, עמ' 167.
[xxii]משיטות לחימה נגד התקוממות, דרך שיטות שיטור שונות וכלה בהתנקשויות בפעילי הארגון וחוזר חלילה
[xxiii]Kennedy-Pipe, Caroline, "From War to Peace in Northern Ireland" in A Farewell to Arms?: From 'long war' to long peace in Northern Ireland, eds. Michael Cox, Adrian Guelke, and Fiona Stephen (Manchester: Manchester University Press, 2000), p. 31. (להלן קנדי-פייפ, "ממלחמה לשלום").
[xxiv]Smyth, Marie, "The Human Consequences of Armed Conflict: Constructing 'Victimhood' in the Context of Northern Ireland's Troubles", in A Farewell to Arms?, p. 121 table 9.2. (להלן סמיית', "התוצאות האנושיות"). יש לציין כי מספר ההרוגים האזרחיים כולל הרוגים קתולים ופרוטסטנטים כאחד.
[xxv]Canadian Security Intelligence Service, "Irish Nationalist Terrorism Outside Ireland: Out-of-Theatre Operations 1972-1993", CSIS Commentary 40, February 1994, http://www.csis.gc.ca/en/publicatio...ntary/com40.asp
[xxvi]M.L.R. Smith, Fighting for Ireland? The Military Strategy of the Irish Republican Movement (London: Routledge, 1995), p.175. (להלן סמית', נלחמים עבור אירלנד?).
[xxvii] ניוזינגר, הלוחמה הבריטית, עמ' 191; Jane M. Jacobs, Edge of Empire: Postcolonialism and the City (London: Routledge, 1996), p. 64; Thimoty Hillier, "Bomb Attacks in City Centers", Emergency Response and Research Institute,September 1994,www.emergency.com/carbomb.htm
[xxviii] סמית', נלחמים עבור אירלנד?, עמ' 125.
[xxix]PRO, PM/72/10, Douglas-Hume to Edward Heath, March 13, 1972, PREM 15/004. העתק המסמך מופיע באתר http://cain.ulst.ac.uk/publicrecords/1972/index.html
[xxx] קנדי-פייפ, "ממלחמה לשלום", עמ' 33.
[xxxi] המספר לקוח מ- Malcom Sutton, Sutton index of Deaths: an Index of Deaths from the Conflict in Ireland, http://cain.ulst.ac.uk/sutton/index.html מספר גבוה יותר מופיע אצל Tim Pat Coogan, The Troubles: Ireland's Ordeal 1966-1996 and the Search for Peace (Boulder: Roberts Rinehart, 1996), p.262, המונה 160 הרוגים בשנים 1988-1992. לתיאור ביקורתי של פעילות השלטון הבריטי ולשאלת הקשר בינו לבין חוליות הטרור הפרוטסטנטיות ראה לעיל, עמ' 241-324, וניוזינגר, הלוחמה הבריטית, עמ' 187-190.
[xxxii]Martin Mansergh, "The Background to the Irish Peace Process", in A Farewell to Arms?, p. 14. (להלן מנסרך, "הרקע").
[xxxiii] קנדי-פייפ, "ממלחמה לשלום", עמ' 33.
[xxxiv] ניוזינגר, הלוחמה הבריטית, עמ' 193.
[xxxv] סמיית', "התוצאות האנושיות", עמ' 119, טבלה 9.1. מלקולם סוטון מונה 3,550 הרוגים בין 1969 ל-2005, בנוסף ל-18 הרוגים בין השנים 2002-2005 שלא ברור אם רציחתם קשורה בסכסוך.
[xxxvi], http://news.bbc.co.uk/1/hi/northern_ireland/4720863.stm. BBC News: "IRA says armed campaign is over", 28 July 2005 אירלנד היא דוגמה לסכסוך "קל" יחסית. אפשר לדחות את הרלוונטיות שלו בטענה כי מדובר במקרה ייחודי. ככלות הכל, רוב תושבי צפון-אירלנד רוצים להישאר חלק מבריטניה (אם כי זה המצב בהרבה סכסוכים לאומיים, בהם יש קבוצה לא-בדלנית גדולה, כמו שהיה באלג'יריה). אך יש לציין שכל סכסוך הוא ייחודי, ומהנאמר לעיל עולה שהן האיי-אר-איי והן חלקים בציבור הבריטי האמינו כי הבריטים ייסוגו לבסוף. בנוסף, מחיר הדמים שגבה הסכסוך, ולא כל שכן ההשפעה הפסיכולוגית של הפיצוצים בלונדון והפגזת בית ראש הממשלה, היו גדולים יותר מן המחיר ששילמה בריטניה בקניה נגד המאו-מאו. גורמים רבים משפיעים על תוצאותיה של התקוממות; די בדוגמה הבריטית-אירית כדי להראות שאותה ממשלה יכולה לנהל את ענייניה במקומות שונים בדרכים שונות לגמרי – אף שהשפעתו הישירה של הסכסוך בצפון אירלנד על בריטניה הייתה גדולה לאין שיעור מהשפעת הסכסוך בקניה. עם כל ייחודו של העימות באירלנד, אפשר ללמוד ממנו שמספר ההרוגים והאפקט הפסיכולוגי של הטרור אינם חלקים קבועים במשוואה.
[xxxvii] עוד על הסכסוך בצפון אירלנד ראה למשל John McGarry and Brendan O'Leary, Explaining Northern Ireland: Broken Images (Oxford: Blackwell, 1995);Joseph Ruane and Jennifer Todd, The Dynamics of Conflict in Northern Ireland : Power, Conflict and Emancipation, (Cambridge: Cambridge, 1996); David McKittrick and David Vea, Making Sense of the Troubles : the Story of the Conflict in Northern Ireland,2nd ed. (London: Penguin, 2001).
[xxxviii] דניאל נעים, התפתחות ארגוני הטרור ברצועת עזה ומיגורם 1967-1973, עבודת גמר לתואר מוסמך, אוניברסיטת בר-אילן, תשס"ג, פרקים ג'-ד' (להלן נעים, התפתחות ארגוני הטרור).
[xxxix] נעים, התפתחות ארגוני הטרור, עמ' 61.
[xl] נעים, התפתחות ארגוני הטרור, עמ' 71 ונספח י"ג. ראה גם דוד מימון, הטרור שנוצח: דיכוי הטרור ברצועת עזה, 1971-1972 (תל-אביב: סטימצקי, 1993), עמ' 44-50, 195 (להלן מימון, הטרור שנוצח).
[xli] נעים, התפתחות ארגוני הטרור, עמ' 94.
[xlii] מימון, הטרור שנוצח, עמ' 99-106.
[xliii]Ariel Sharon with David Chanoff, Warrior: the Autobiography of Ariel Sharon (New York: Simon & Schuster, 2001), p. 252.(להלן: שרון, לוחם).
[xliv]כ-2,000 המשפחות שפונו מהם הועברו לדירות ריקות בסביבות מקום מגוריהן הקודם או באל-עריש; רובן נשארו סמוך למקום מגוריהן הקודם (נעים, התפתחות ארגוני הטרור, עמ' 87). ראה גם מימון, הטרור שנוצח, עמ' 109-114.
[xlv] אביחי בקר, "איך חוסל הטרור ברצועת עזה", חדשות, 11 באפריל 1993.
[xlvi] אמציה חן [מפקדה לשעבר של סיירת 'שקד'], "צה"ל לא לומד לקחי המלחמה", חדשות מחלקה ראשונה, 28 ביולי 2005, www.nfc.co.il/archive/003-D-11231-00.html?tag=23-27-38. יחידות אחרות הרגו בטעות עוד מספר חפים מפשע, אך מדובר במספר זעום ביותר.
[xlvii] נעים, התפתחות ארגוני הטרור, עמ' 103.
[xlviii] למיטב ידיעתי קיים רק מחקר אחד בנושא הלחימה ברצועת עזה באותם שנים, והוא מחקרו של נעים, לעיל. עוד מקורות חשובים לנושא הם מימון, הטרור שנוצח, וכן אורי מילשטין ודוב דורון, סיירת שקד (תל-אביב: ידיעות אחרונות, 1994), עמ' 221-234; ושרון, לוחם, עמ' 248-262. קרוב לודאי שניתן להסביר מדוע גם רצועת-עזה איננה דוגמה מייצגת. אולם אז תעלה השאלה, מדוע כל דוגמה בה הפסידו הגורמים המתקוממים איננה מייצגת וכל דוגמה בה הם ניצחו היא מייצגת.
[xlix] לפרטים נוספים ראה יגיל הנקין, לא 'גרילה': תולדות המלחמה בצ'צ'ניה, 1994-1996 (תל אביב: תוה"ד, 2004).
[l]BBC, January 30, 2000, http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/624668.stm
[li]לאחרונה טען ג'ון דונלופ, מומחה לענייני הקווקז, כי "הציבור הרוסי ברובו אינו תומך במדיניותו של... פוטין בצ'צ'ניה [...] ומעדיף פתרון של משא ומתן". בסקר מפברואר 2005 שערך מכון לוואדה הליברלי, 69 אחוזים מן הציבור הרוסי תמכו במשא ומתן ו-21 אחוזים צידדו בהמשך המלחמה. ראהJohn B. Dunlop, "Do Ethnic Russians Support Putin's War in Chechnya?", Chechnya Weekly 4, January 26, 2005, p. 6, www.jamestown.org/images/pdf/cw_006_004.pdf, Levada Tsenter, "Sotsi'alno-politicheskaya situatsya v rossi v yanvare 2005 goda", February 8, 2005, www.levada.ru/press/2005020801.html ) ברם, מתברר שהרוסים, הגם שהם תומכים במשא ומתן, אינם מצדדים במשא ומתן עם ההנהגה הצ'צ'נית הנוכחית. בפברואר מתוך 42 אחוזים שתמכו במשא ומתן וסברו כי "יש לדבר עם נציגי הצד שכנגד", רק מעט יותר מרבע (או פחות משמינית מכלל הנשאלים) סברו שיש לדבר עם המנהיג הצ'צ'ני מסחאדוב. הנכונות לדבֵּר נותרה אפוא תיאורטית, שכן היא לא לוותה בנכונות לנהל משא ומתן עם מישהו ממשי מנציגי הבדלנים. במרס 2005, רק 9 אחוזים מבעלי הדעה סברו כי הפסקת האש שעליה הכריז מסחאדוב חודש לפני חיסולו, הייתה כנה; 86 אחוזים מהם (כ-40 אחוזים מכלל הנשאלים) סברו כי הפסקת האש היא מעין "תכסיס" להמשך הלחימה. ראהThe Public Opinion Foundation Database (FOM)., "The Chechen Drama: Characters and the Plot", February 24, 2005, http://bd.english.fom.ru/report/map...0508_2/ed050822, "The Chechen Conflict: The Situation and Personalities", March 1, 2005, http://bd.english.fom.ru/report/cat...chnya/eof050802
[lii]כשליש מן הנשאלים סברו כי רוסיה יכולה לייצב את המצב בצ'צ'ניה אך אינה רוצה זאת, וכעשירית מן הרוסים סברו כי אינה יכולה ואינה רוצה. שיעור הנשאלים שהביעו אמון ברצון הממשלה לייצב את המצב בצ'צ'ניה הוא 40 אחוזים; רק רבע מהם האמינו כי רוסיה גם מסוגלת לעשות זאת.FOM, "The Situation in Chechnya: Monitoring", February 24, 2005
http://bd.english.fom.ru/report/cat/societas/Chechnya/chechnya_position/etb050811
[liii]ראהסקריםשלFOMהעוסקיםבנושא, http://english.fom.ru, ובייחודאתהסקריםהבאים:"Should Chechnya Be Part of Russia?", December 7, 2004, http://bd.english.fom.ru/report/cat...chnya/eof044806, "The Situation in Chechnya: Monitoring", February 24, 2005, . http://bd.english.fom.ru/report/cat/societas/Chechnya/chechnya_position/etb050811, "Chechnya: 10 Years on", December 7, 2004, http://bd.english.fom.ru/report/cat...ition/eof044805. לאחרונה הכריז שר ההגנה הרוסי כי מגויסי החובה לא יישלחו עוד לצ'צ'ניה, אלא רק מתנדבים. כיוון שלא נודעה להכרזתו השפעה ניכרת על התמיכה במלחמה, יש להניח כי ההתנגדות לשליחת מגויסי חובה לא מיומנים (ולעתים גם לא מאומנים; מקצתם היו בצבא פחות מחודש לפני שנשלחו) אינה קשורה דווקא בהתנגדות למלחמה. הנתונים הרשמיים על מספר האבדות משתנים מאוד בהתאם למקור המוסר אותם. את ההערכה הנמוכה ביותר מסר השגריר הרוסי בבלגיה, שדיבר על 1,329 הרוגים בלבד בין 2001 לאוקטובר 2004 (ואולי עוד כמספר הזה מקרב אנשי המיליציה הצ'צ'נית). התובע הכללי הרוסי בצ'צ'ניה, לעומת זאת, טען כי מספר האבדות מקרב העם הרוסי עד מרס 2005 עומד על יותר מששת אלפים. ראה "Whom Does Chechnya Support?" Article of Vadim Lukov, Russia's Ambassador to Belgium, Published in the Belgian Newspaper Tijd on January 19, 2005, Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, . www.ln.mid.ru/brp_4.nsf/0/46346ad8df78b2d7c3256f9500372d37?OpenDocument ; "Over 6,000 Russian servicemen, police killed in Chechnya: prosecutor", China View, March 17, 2005,http://news.xinhuanet.com/english/2...ent_2711629.htm. לפי דיווח של מקור צבאי רוסי לסוכנות איטאר-טאאס הרוסית, בשנת 2002 לבדה נהרגו 4,739 חיילים רוסים ו-13,108 נפצעו.Itar-Tass, February 17, 2003. Quoted in Johnson Russia's List #7065, February 17, 2003, www.cdi.org/russia/johnson/7065-4.cfm. לדיון מקיף בשאלת מספר ההרוגים ראה את האתרHuman Rights Violations in Chechnya, www.hrvc.net/htmls/references.htm, על מספר ההרוגים במלחמה הראשונה בצ'צ'ניה ראהSvante E. Cornell, Small Nations and Great Powers – a Study of Ethnopolitical Conflict in the Caucasus (Richmond, Surrey: Curzon, 2001), p. 229; John B. Dunlop, "How Many Soldiers and Civilians Died During the Russo–Chechen War of 1994–1996?", Central Asian Survey 19 (2000), pp. 330-338; (להלן דונלופ, "כמה חיילים ואזרחים נהרגו"). Carlotta Gall and Thomas De Waal, Chechnya – Calamity in the Caucasus (New York: New York University, 1998), p. 399 n. 9; Olgan Trusevich and Alexandr Cherkasov, Neizvestnyi soldat kavkazskoi voiny, 1994–1996 (Moscow: Zven’ya, 1997)Caucas/soldat www.memo.ru/hr/hotpoints/N-.
על ההרוגים והנפגעים באפגניסטן ראה דונלופ, "כמה חיילים ואזרחים נהרגו", עמ' 332; Lester W. Grau and William A. Jorgensen, "Beaten by the Bugs: the Soviet-Afghan war experience", Military Review (November-December 1997). לסטטיסטיקות של מספר ההרוגים האזרחיים ראה John Ellis, From the Barrel of a Gun: A History of Guerrilla Revolutionary and Counter Insurgency Warfare: From the Romans to the Present (London: Greenhill, 1995), pp. 246-247. למספר תושבי אפגניסטן לפני המלחמה ראה John C. Griffiths, Afghanistan: Key to a Continent (Boulder: Westview, 1981), pp. 78,80, וכן Jan Lahmeyer's Population Statistics site, http://www.library.uu.nl/wesp/popul...ia/afghanic.htm
[liv]גם אין לדעת אם הוא נבחר בעיקר בשל ניהול המלחמה בצ'צ'ניה. ואולם ברור כי הדרך שבה ניהל את המלחמה לא עוררה התנגדות בעוצמה ובהיקף שיניאו רבים מלבחור בו. מקצת הקולות בבחירות היו כנראה מזויפים, אך אין ספק כי גם בלא זיופים הוא היה זוכה ברוב גדול. שיעור ההשתתפות בבחירות עמד על 65 אחוזים בקירוב.
[lv]באוקטובר 2004, חודש לאחר הפיגוע בבסלאן וחודשיים לאחר פיגועי המטוסים, 44 אחוזים מהרוסים לא הסכימו עם טענתו של פוטין כי מתנהלת מלחמה מאורגנת "נגד רוסיה", לעומת37 אחוזים שהאמינו בכך ואחרים שהיו חסרי דעה בנידון.FOM, "Who Declared War on Russia?", October 11, 2004, http://bd.english.fom.ru/report/cat...orism/eof043904.
אפשר שהסיבה היא שהציבור הרוסי מסכים על התוכן, גם אם לא על הטרמינולוגיה. לאחר גל הפיגועים של אוגוסט-ספטמבר 2004 סברו 76 אחוזים מהרוסים כי כל הפיגועים קשורים לגורם אחד. כמחצית מן הנשאלים האמינו שמדובר בטרוריסטים זרים. רק 6 אחוזים סברו כי הפיגועים מיועדים להשיג עצמאות לצ'צ'ניה או את נסיגת הצבא הרוסי משם.FOM, "Who Kidnapped the Children in Beslan, and Why?", http://bd.english.fom.ru/report/map/ed043723. במצב זה, השאלה אם מדובר ב"מלחמה" או סתם ב"מערכת טרור מתוכננת" היא חשובה פחות, בייחוד לנוכח העובדה שקריאתו של הנשיא לחוסן לאומי בנאום שנשא לאחר בסלאן נפלה על אוזניים קשובות וזכתה לתמיכה נרחבת. מעניין לציין כי בסקר שערך מכון לוואדה בפברואר 2005 סברו 44 אחוזים מהנשאלים כי רוסיה נמצאת תחת איום צבאי מצד מדינות אחרות, לעומת 33 אחוזים שסברו כך בשנת 1998. ראה Levada Tsenter, "Rossisyane ob armee v predveree 23 fevralya", www.levada.ru/press/2005022201.html
[lvi]לדוגמה, בסוף ינואר 2004 האמינו רוב הרוסים (הגם שתמכו במשא ומתן), כי ממשלת רוסיה נלחמת כדי להגן על שלמות המדינה, להגן על רפובליקות רוסיות או להילחם בטרור הבינלאומיRosbalt News Service, February 1, 2004, www.rosbaltnews.com/2004/02/04/65527.html. בסקר היה אפשר לענות יותר מתשובה אחת; המספר הכולל הגיע לכדי 149 אחוזים שראו בחיוב את מדיניות הממשלה הרוסית.
[lvii] גרסה אנגלית של הנאום הופיעה בניו-יורק טיימס בחמישה בספטמבר 2004. הנאום ברוסית מופיע באינטרנט במקורות רבים.
[lviii]The Public Opinion Foundation Database (FOM), "Nord-Ost and Beslan: President Putin’s Message to the Nation", http://bd.english.fom.ru/report/map...klimov/ed043727. 7 אחוזים – כמעט כמחצית מהמתנגדים – לא דיברו כלל על תוכן הנאום אלא על טיפולו השלומיאלי של פוטין בפרשה. היום ידוע שכשלים ברורים של הכוחות הרוסים, כמו שימוש במטולי דלק אוויר בזמן הפריצה לבית הספר, העצימו את ממדי האסון. ראוי לציין כי התמיכה בפריצה לתיאטרון נורד-אוסט הגיעה ל-81 אחוזים. חלק מן ההפרש מקורו אולי בזעזוע שגרם מראה מאות הילדים ההרוגים בבסלאן מול האבדות הקלות-יותר בנורד-אוסט.
[lix] 48 אחוזים סברו כי צ'צ'ניה צריכה להישאר ברוסיה כרפובליקה רגילה, 16 אחוזים היו בדעה כי היא צריכה לקבל "מעמד מיוחד" כרפובליקה אוטונומית בתוך רוסיה, ו-21 אחוזים טענו כי היא צריכה לקבל עצמאות מלאה. ראה FOM, "The Situation in Chechnya", December 9, 2004, http://bd.english.fom.ru/report/cat...sition/ed044913. (להלן FOM, "המצב בצ'צ'ניה")
כמו כן, סקרי דעת הקהל בשאלת המצב בצ'צ'ניה נשארו יציבים במשך כשנתיים, ודווקא בסוף 2004 סברו 25 אחוזים מהרוסים – השיעור הגבוה ביותר מזה שנתיים – כי המצב בצ'צ'ניה השתפר באותה שנה, לעומת 7 אחוזים בלבד שלדעתם הורע המצב (כמחצית מהציבור סברו כי המצב נשאר ללא שינוי – FOM, "המצב בצ'צ'ניה"). אפילו פיגועי הטרור החמורים של 2004, כולל בסלאן, לא גררו שינוי במגמה. יש לציין גם כי הנשיא פוטין פעל נחרצות, ובשיטות לא-דמוקרטיות בעליל, נגד מתנגדי המלחמה. ראה למשל Andrei Smirnov, "Chechen Rebels Hand the Anti-War Movement an Olive Branch as the Kremlin Tightens the Screws", Chechnya Weekly 6, February 9, 2005, http://www.jamestown.org/publicatio...icle_id=2369237 . בסוף 2005 נרשמה עליה קלה בסקרי FOM במספר הסוברים כי המצב בצ'צ'ניה החמיר או לא השתנה כלל (53 אחוזים מהרוסים סוברים כי לא השתנה, 13 אחוזים כי הידרדר, ו-17 אחוזים כי השתפר, למול 49, 23 ו-9 אחוזים בהתאמה בסקר שלפניו), אולם גם מצבו של פוטין השתפר – האהדה כלפיו עלתה מ-38 ל-42 אחוזים, ורק 5 אחוזים חילקו לו ציונים שליליים. כמו-כן, אחוז הסוברים כי המצב בצ'צ'ניה החמיר יחסית לתקופה קודמת אינו מהווה ראיה ודאית לשאלה האם המצב החמיר ביחס לכלל התקופות, וכן, יש לציין כי אחוז הסוברים כי המצב החמיר עדיין נמוך בהרבה משיאיו בשנת 2003-2004.FOM, "Final Ratings of Russian Politicians in 2005", December 22, 2005, http://bd.english.fom.ru/report/cat...ating/ed055123; "The Situation in Chechnya – Monitoring, October 2005", http://bd.english.fom.ru/report/cat...sition/ed054310
[lx] ייאמר, ובצדק, כי הברוטליות שהפעילה רוסיה בצ'צ'ניה בשום פנים לא העידה על חולשה, וקשה להאשים בשאננות את מי שהשמיד (פעמיים) את עיר הבירה הצ'צ'נית גרוזני בהפצצות שגבו את חייהם של עשרות אלפי אזרחים. ואולם יש לזכור שקהל היעד של פוטין הוא הציבור הרוסי. לפיכך השאלה החשובה היא האם עלה בידו של פוטין לשכנע את הציבור הזה – והתשובה, ביחס של ארבעה לאחד, היא "כן" גמור. עוד נקודה חשובה שיש לתת עליה את הדעת היא שזה זמן רב מתעקש פוטין כי המלחמה בצ'צ'ניה הסתיימה. הציבור הרוסי מסרב באופן עקבי להסכים עימו. הסתירה בין טענתו של פוטין כי המלחמה נסתיימה ובין דרישותיו מהציבור הרוסי היא חסרת כל משמעות מעשית – בייחוד לאחר שבוטל גיוס החובה ברוסיה.
[lxi]80 אחוזים מן האוכלוסייה המוסלמית השתתפו במשאל-העם. 96 אחוזים מהם תמכו בהמשך קיום השלטון הצרפתי למרות ניסיונותיו של ארגון הגרילה "החזית הלאומית לשחרור אלג'יריה" (FLN) להפריע בניהול המשאל. לא היו עדויות לזיופים משמעותיים.
[lxii] כל זאת אף על פי שממשלת צרפת ניהלה מדיניות דו-משמעית בטיפולה במשבר. גם לאחר שהנהיגה גיוס חובה וקראה להתגייסות (מטפורית) כוללת של אזרחיה, נמנעה הממשלה מלהכריז על העימות באלג'יריה כמצב מלחמה המחייב , מעצם הגדרתו, טיפול מיידי, והעדיפה לראות בהתרחשויות לא יותר מאירועים המחייבים "השלטת סדר". ראה Stuart A. Cohen, "Why Do They Quarrel? Civil-Military Tensions in LIC Situations", in Democracies and Small Wars, pp. 27-29. יש לציין שממשלת צרפת ניסתה לשמור על העמדת פנים באופן גורף כל כך, עד שסירבה להעניק עיטורי מלחמה לגיבורי הקרבות באלג'יריה. העמדת פנים דומה נקטו האמריקנים במלחמה בווייטנאם, שהוגדרה על ידי נשיא ארצות-הברית כ"פעילות שיטור וסיוע". בסוף שנת 1994 חזרה ממשלת רוסיה בראשות בוריס ילצין על הטעות הזאת, כאשר שלחה ארבעים אלף חיילים עם מאתים ושלושים טנקים אל תוך הרפובליקה הסוררת צ'צ'ניה, תוך שהיא טורחת לחזור ולהדגיש כי הם בסך הכל "משיבים את הסדר החוקתי על כנו". השמדתן המוחלטת כמעט של שתי חטיבות רוסיות ממוכנות בתוך כיומיים בעיר הבירה גרוזני נבעה מכך שהחיילים הרוסים נכנסו לעיר בתהלוכה ולא בתבנית-קרב, והתארגנו בתוכה בחניונים גלויים ובלתי מאובטחים ולא בהיערכות קרבית.
[lxiii]אפשר שדה-גול החזיק בדעות אלו קודם לכן. על פי עדותו, גם בתקופה שבה הצהיר "תחי אלג'יריה הצרפתית" הוא היה פסימי בנוגע לפתרון המשבר. לדברי ההיסטוריון אליסטר הורן, באפריל 1958, עוד בטרם נבחר, אמר דה-גול לעיתונאי האוסטרי ארטור רוזנברג כי "בוודאי שאלג'יריה תהיה עצמאית". ראהAlistair Horne, A Savage War of Peace: Algeria 1954-1962 (New York: Viking, 1978), p. 281. (ראה גםפרק ארבעה-עשר, על מדיניות דה-גול ב-1958, ועמ' 344, על הצהרות דה-גול ב-1959) (להלן הורן, מלחמה פראית לשלום).
[lxiv]בתקופה המיידית לפני היבחרו של דה-גול חלה אפילו ירידה של ממש במספר הצרפתים שסברו כי שאלת אלג'יריה היא הסוגייה החשובה ביותר על סדר יומה של צרפת. רוב מוחלט של צרפתים סבר כי אלג'יריה צריכה להישאר צרפתית. בינואר 1958 רק 37 אחוזים מאזרחי צרפת חשבו ששאלת אלג'יריה היא השאלה החשובה ביותר מבחינת מדינתם, בהשוואה ל-51 אחוזים שהביעו דעה זו בספטמבר 1957. ואולם לנוכח ההתעסקות האינטנסיבית של דה-גול בשאלת אלג'יריה, ולאחר שהצהיר כי האלג'ירים יזכו ל"הגדרה עצמית", טענו 68 אחוזים מן הצרפתים כי בעיית אלג'יריה היא הנושא החשוב ביותר עבור צרפת, שיעור שעתיד לגדול ככל שיתקרב מועד הנסיגה. ראה מרום, כיצד דמוקרטיות מפסידות, עמ' 102 טבלה 6.2, וכן עמ' 105 טבלה 6.3.
[lxv]François Maspero, Le Droit à l’insoumission (le dossier des « 121 »), Paris, 1961.. בדומה לכך כותב הפסיכואנליטיקן ברנאר ו. סיג, ששירת כחייל באלג'יר, כי למעט מחאת חיילי המילואים – שלא הייתה כה רחבת היקף, "היה צורך להמתין עד 1961, כדי לראות בצמיחתה של התנגדות משמעותית למלחמה, הן בצרפת והן באלג'יריה" (סיג, ברנאר ו., "ילדי הכיבוש והאידיאולוגיה הקולוניאלית", בתוך אלכסנדר ואחרים, מלחמת אלג'יריה, עמ' 252.
[lxvi]אין ודאות שבהצהרה זו התכוון דה-גול למתן עצמאות מלאה לאלג'יריה. קיים פולמוס בדבר כוונותיו, בדבר השלב המדויק שבו החליט לוותר על "אלג'יריה הצרפתית", ובדבר הטעמים שהניעו אותו לכך. ראה למשלהורן, מלחמה פראית לשלום, עמ' 397-402, Gil Merom, "A 'Grand Design'? Charles de Gaulle and the End of the Algerian War", Armed Forces and Society 25 (1999), p. 267 . מכל מקום, משמעותהצהרתו של דה-גול הייתה ברורה והשפעתה לא איחרה לבוא.
[lxvii]יש הטוענים כי סיקור מתקפת הטט בינואר-פברואר 1968 גרם לשינוי מכריע בדעת הקהל, משום שהוא הבהיר לאמריקנים מה באמת מתרחש בווייטנאם, או לחלופין, משום שהתקשורת עיוותה את המציאות וגרמה לניצחון האמריקני להיראות כהפסד. את הדעה הראשונה ביטא למשל מייקל מקליר בספרו וייטנאם: מלחמת 10,000 הימים, תרגם עודד דגן (תל אביב: מערכות, 1993). (להלן מקליר, מלחמת 10,000 הימים); את הגישה השנייה מבטא בצורה הטובה ביותר Peter Braestrup, Big story: How the American Press and Television Reported and Interpreted the Crisis of Tet 1968 in Vietnam and Washington (Boulder: Westview, 1977). (להלן ברייסטראפ, סיפור גדול). ברייסטראפ אינו מאשים את התקשורת בתבוסה האמריקנית במלחמת וייטנאם, אלא רק בסיקור חובבני ומטעה; האשמות מפורשות וחריפות יותר מצויות בדבריו של העיתונאי רוברט אלגנט מהלוס אנג'לס טיימס. במאמרRobert Elegant, "How to Lose A War: Reflections of a Foreign Correspondent", Encounter (August 1981), pp.73-90, קבע העיתונאי נחרצות כי תוצאותיה של מלחמת וייטנאם נקבעו בידי הטלוויזיה; דעה זו נפוצה מאוד גם היום. ראה גם דבריו של רון בן-ישי, "ההתשה בזירה התקשורתית" בתוך גדעון טרן, אסטרטגיית ההתשה בעימות מוגבל: בחירה או כורח?, עיונים בביטחון לאומי,גיליון 4, אדר ב' תשס"ג, עמ' 119-126. כותב שורות אלו, למען הסר ספק, איננו סובר כי התקשורת הובילה להפסד אמריקאי בוויאטנאם.
[lxviii] עם השירים הבולטים נמנים "Send the Marines" של טום לרר, “Lyndon Johnson Told the Nation” של טום פקסטון – שניהם משנת 1965, ו- “I Feel Like I'm Fixin' to Die Rag”, של להקת קאנטרי ג'ו והדגים, מאלבום בשם זה שיצא בשנת 1967. השיר נשאר במצעד המכירות במשך כשנתיים רצופות בסביבות המקום השלושים. כך, למשל, ביטא פקסטון את מחאתו על חוסר היושר של הממשלה:
לינדון ג'ונסון אמר לאומה: אל תחששו מהסלמה
אני מנסה לרצות את כולם.
למרות שזאת לא באמת מלחמה / חמישים אלף עוד נשלח למשימה
מידי וייטנאמים להציל את וייטנאם
להקת קאנטרי ג'ו והדגים הרחיקה לכת הרבה יותר, ולצלילי מוזיקת קרקס עליזה שרה שיר שקרא לאזרחי ארצות-הברית – ברוח סאטירית, כמובן – למהר ולשלוח את ילדיהם לשירות:
הֱיו הראשונים בשכונה
לקבל את בניכם בקופסה!
(השיר הסתיים במטח יריות).
[lxix] המצעד, שבו השתתפו שבעים אלף איש, לווה בעימותים עם השוטרים ובשׂרפת צווי גיוס על ידי כמה מפגינים.
[lxx] בדצמבר 1967, כשנשאלו כיצד מנהל גנרל וסטמורלנד את המלחמה, ענו 68 אחוזים "מצוין", 16 אחוזים "ככה-ככה" או "גרוע" ו-16 אחוזים "'לא יודע".ברייסטראפ, סיפור גדול, כרך א', עמ' 688. בסקר שנערך בינואר 1968 הגדירו עצמם 56 אחוזים מן הנשאלים כ"נִצים" ורק 28 אחוזים כ"יונים" התומכים בצמצום המלחמה או מתנגדים לה לגמרי. ראהJohn Mueller, War, Presidents and Public Opinion (New York: John Wiley, 1973), p. 107 (להלן מולר, מלחמות, נשיאים ודעת קהל); William M. Hammond, Reporting Vietnam: Media and Military at War (Lawrence, Kansas: University Press of Kansas, 1998), p. 121-122 (להלן: המונד, מדווחים מווייטנאם). C. Dale Walton, The Myth of Inevitable U.S Defeat in Vietnam (London: Frank Cass, 2002), pp. 34-35.(להלן וולטן, מיתוס ההפסד).
[lxxi] וולטן, מיתוס ההפסד, עמ' 34.
[lxxii] דוגמה בולטת לכך היא הכחשתו בשנת 1965 בנוגע להפצצות על צפון-וייטנאם, בזמן שכל כתב בסייגון היה יכול לדעת שמדובר בשקר מוחלט.
[lxxiii]וולטן, מיתוס ההפסד, עמ' 33.
[lxxiv] תומפסון קנה לעצמו שם כאחד המוצלחים שבמפקדי הלחימה נגד גרילה במלאיה, והיה מפקד המשלחת הבריטית לוויאטנאם. ספרו Defeating Communist Insurgency: Experiences from Malaya and Vietnam שיצא לאור במהדורה בעברית בשם שלטון ומרדנות: לקחי מלאיה ווייטנאם (תל אביב: מערכות, 1967), נחשב עד היום לאבן יסוד של תורת הלחימה נגד חתרנות.
[lxxv]Robert Thompson, "Squaring the Error", Foreign Affairs 46 (April 1968), p. 448. בין השאר ציין תומפסון שהאמריקנים אינם מיטיבים לתאם בין העוצמות השונות שברשותם: דיפלומטיה, מידע, צבא וכלכלה (DIME – Diplomacy, Informational, Military, Economic), ומתרכזים רק בתחום הצבאי, בלי להסתכל על ההקשר המדיני, החברתי והמודיעיני.
[lxxvi] בפורומים מצומצמים יותר הזהירו מפקדי הצבא מפני מתקפה רבתי של הווייטקונג בתחילת 1968, ודיווחי מודיעין וסימנים נוספים העידו גם הם על כך – הגם שצורתה של המתקפה לא נחזתה מראש. הבית הלבן לא העביר את התחזית לציבור מסיבותיו שלו. לימים הודה ג'ונסון כי הדבר היה בבחינת טעות חמורה. ראה למשל ויליאם ואסטמורלנד, חייל מדווח )תל אביב: מערכות, 1979(, עמ' 282-284; מקליר, מלחמת 10,000 הימים, עמ' 230; ברייסטראפ, סיפור גדול, כרך ב', עמ' 71; Peter Braestrup, "The Tet Ofensive: Another Press Controversy II", in Vietnam Reconsidered: Lessons from a War, ed. Harrison E. Salisbury (New York: Harper and Row, 1984), p. 167-171 (להלן ברייסטראפ, "מתקפת טט");John Laurence, "The Tet Ofensive: Another Press Controversy III", in Vietnam Reconsidered, p. 172-178.
[lxxvii]כשם ספרו הידוע של דון אוברדורפר Don Oberdorfer, Tet! The Turning Point of the Vietnam War (Garden City: Doubleday, 1971) .
[lxxviii] לפני מתקפת הטט הוצגו 62 אחוזים מהקרבות כניצחון, 28 אחוזים כהפסד ו-2 אחוזים כתיקו. לאחר המתקפה ירד אחוז הדיווחים על ניצחונות אמריקניים כמעט בשליש, הדיווחים על הפסדים עלו ב-4 אחוזים והדיווחים על תיקו או חוסר ודאות עלו מ-2 אחוזים ל-24 אחוזים.Daniel C. Hallin, The “Uncensored War” – The Media and Vietnam (Oxford: Oxford, 1986), pp. 161-162, 166. (להלן האלין, המלחמה הבלתי מצונזרת).
[lxxix]האלין, המלחמה הבלתי מצונזרת, עמ' 170.
[lxxx] מקליר, מלחמת 10,000 הימים, עמ' 223. ג'ונסון לא הזכיר את העניין בזיכרונותיו. קרונקייט נזכר בהם רק פעם אחת, בקשר לרצח קנדי.
[lxxxi]האלין, המלחמה הבלתי מצונזרת, עמ' 170.הציטוט מובא בלשונו של האלין.
[lxxxii] לדבריו הוא הגה בפרישה כבר בשנת 1967, וגנרל וסטמורלנד הבטיח לו שפרישתו לא תשפיע על מורל המתגייסים.
[lxxxiii]Lyndon Baines Johnson, The Vantage Point: Perspectives of the Presidency 1963-1969 (New York: Holt, Reinhart and Winston,1971), p. 418.(להלן ג'ונסון, עמדת תצפית).
[lxxxiv]"President Lyndon B. Johnson's Address to the Nation Announcing Steps To Limit the War in Vietnam and Reporting His Decision Not To Seek Reelection, March 31, 1968", Lyndon Baines Johnson Library and Museum, (להלן ג'ונסון, "נאום לאומה 1968"). www.lbjlib.utexas.edu/johnson/archives.hom/speeches.hom/680331.asp
[lxxxv] ג'ונסון, עמדת תצפית, עמ' 383.
[lxxxvi] ג'ונסון, "נאום לאומה 1968". בניגוד אליו, וסטמורלנד סבר שתוספת גייסות תוכל להביא לניצחון תוך ניצול כישלונם של הצפון-וייטנאמים במתקפת הטט לטובת התקפת נגד מסיבית.
[lxxxvii] בתחילת פברואר 1968 הגדירו עצמם 61 אחוזים כ"נִצים" ואילו מספר ה"יונים" ירד ל-23 אחוזים. 71 אחוזים התנגדו להפסקת ההפצצות על צפון-וייטנאם. 53 אחוזים תמכו בהסלמה כלשהי, ואילו רק מחצית משיעור זה צידדו בצמצום הלחימה או בנסיגה, ו- 10 אחוזים היו מעוניינים בהמשך המצב הקיים. בסוף פברואר נרשמו 58 אחוזי "נִצים" ו-26 אחוזי "יונים". ראה מולר, מלחמות, נשיאים ודעת קהל, עמ' 90, 106-107; ברייסטארפ, סיפור גדול, כרך א', עמ' 680.
[lxxxviii] 41 אחוזים הגדירו עצמם "נִצים", מול 42 אחוזים שהגדירו את עצמם "יונים". ראה מולר, מלחמות, נשיאים ודעת קהל, עמ' 106-107. סקר גאלופ נערך ב-16-20 מרץ 1968. בחישוב טעות הדגימה, אין לדעת אם היו יותר "נצים" מ"יונים" או להפך.
[lxxxix] 52 אחוזים סברו כי וסטמורלנד מנהל את המלחמה בצורה "מצוינת"' ו-35 אחוזים היו בדעה שהוא מנהל אותה באופן "סביר" או בצורה "גרועה". בסקר אחר הביעו 54 אחוזים מהנשאלים ביטחון באסטרטגיה הצבאית של ארצות-הברית בווייטנאם; בבסוף חודש פברואר 1968 סברו 42 אחוזים כי המלחמה שרויה במצב של "קיפאון". בשיא מתקפת הטט הביעו 74 אחוזים מן הנשאלים ביטחון באסטרטגיה האמריקנית. ברייסטראפ, סיפור גדול, כרך א', עמ' 686-688; המונד, מדווחים מווייטנאם, עמ' 121-122.
[xc] סקר האריס אמנם הראה ב-25 במרס כי 60 אחוזים סברו שמתקפת הטט הייתה מהלומה קשה ליעדים האמריקניים בווייטנאם, אולם נתון זה אינו אומר דבר על השקפתם בשאלה אם יש להמשיך במלחמה אם לאו. ראה מקליר, מלחמת 10,000 הימים, עמ' 244. על כך רומז גם נתון מפתיע באותו חודש, תוצאה של סקר שנערך בקרב תומכי הסנאטור מקארתי, שהיה ידוע בהתנגדותו למלחמה, לאחר הפריימריז של ניו המפשייר, שבהם זכה במקום השני. כמעט שני שלישים מבעלי הדעה בקרב מצביעי מקארתי היו "נִצים" שלאהתנגדו למלחמה אלא לצורת ניהולה ולעובדה שארצות-הברית אינה מפעילה במערכה את מלוא עוצמתה. ראה ברייסטראפ, "מתקפת טט", עמ' 170-171.
[xci]Vaughan Davis Bornet, The Presidency of Lyndon B. Johnson (Lawrence, Kansas: University Press of Kansas, 1983), p. 273-274 . בנאומו של ג'ונסון ב-2 בפברואר 1968, למשל, נאמרו הדברים הבאים: "ייתכן שהגנרל וסטמורלנד עושה כמה שגיאות רציניות או שאני עושה כמה. אנחנו לא יודעים. אנחנו פועלים לאור המידע שבידינו". עוד אמר הנשיא שבעתיד "יהיו רגעים של התעודדות ורגעים של ייאוש". ודאי שלא היה אפשר לשאוב עידוד רב מהצהרות אלו.
[xcii] ברייסטראפ, "מתקפת טט", עמ' 171.
[xciii]Adam Garfinkle, "Aftermyths of the Antiwar Fovement - Vietnam: No Discharge from That War", Orbis (Fall 1995), http://www.findarticles.com/p/artic...v39/ai_17473108. (להלן גרפינקל, "מיתוס תנועת ההתנגדות למלחמה"). עלהתנועההאנטי-מלחמתיתוהשפעותיהבתקופותממשלג'ונסוןוממשלניקסון, ראהAdam Garfinkle, Telltale Hearts: The Origins and Impact of the Vietnam Antiwar Movement (New York: St. Martin's, 1995).
[xciv] לניתוח ביקורתי של האסטרטגיה האמריקנית בווייטנאם ראה למשל Harry G. Summers, On Strategy: A Critical Analysis of the Vietnam War (Novato, CA: Presidio, 1982). יש לציין שאסטרטגיית הלוחמה של ארצות-הברית בווייטנאם עד 1968 – שיטת ה"חפש והשמד" – חתרה לחסל את האויב במהירות לפני שיוכל להכשיר חיילים חדשים. ואולם בפועל הותירה שיטה זו ביד האויב את קביעת מקום הקרב ומועדו, ואת קצב השחיקה ה"רצוי" לו. לכך תרמו המגבלות שקיבלה על עצמה ארצות-הברית,כגון מתן חסינות למתקנים חשובים בצפון-וייטנאם (כולל מסלולי המראה וסוללות טילים נגד מטוסים בתהליך בנייה), הימנעות מניתוק צירי האספקה של הווייטקונג במדינות שכנות, איסור על תקיפת כוחות אויב מרגע שיצאו מגבול וייטנאם וכדומה. לתיאור חי של המגבלות המבצעיות האמריקניות מנקודת מבטו של טייס הפצצה, ראה למשל ג'ק ברוטון, רכס תאד, תרגם יפתח ספקטור )תל אביב: מערכות, 1982(. לדיון בכשל האסטרטגי של ארצות-הברית בווייטנאם ראה וולטן, מיתוס ההפסד. ובכשלים המבניים של הצבא האמריקני בווייטנאם, ראה ריצ'רד גבריאל ופול סאואג', משבר בפיקוד, תרגמה עליזה נצר (תל אביב: משרד הביטחון, 1981).וולטן טען שהכשל האמריקני לא נבע מטעות ספציפית אחת, אלא מהימנעות כוללת מכל שיטה שהייתה יכולה להביא לניצחון במלחמה.
[xcv]המונד, מדווחים מווייטנאם, עמ' 292.
[xcvi]גרפינקל, "מיתוס תנועת ההתנגדות למלחמה".
[xcvii] למשל, מבצע "ענבי זעם" באפריל 1996 וההבנות שהושגו בעקבותיו, נתפסו בקרב 57 אחוזים מהציבור כמוצלחות או מוצלחות מאוד, מול 35 אחוזים שסברו כי אינן מוצלחות או מאוד לא מוצלחות ("מדד השלום, אפריל 1996", מרכז תמי שטיינמץ, אוניברסיטת תל אביב, 29 באפריל 1996) (להלן "מדד השלום"). זאת על אף שבמבט לאחור, ההסכם כבל כנראה את ידיו של צה"ל. מיד לאחר מכן נרשמה ירידה תלולה במספר הרוגי הארגונים הלבנוניים הנלחמים נגד ישראל, בעוד ממוצע האבדות בקרב לוחמי צה"ל וצד"ל לא השתנה באופן ניכר. בשנים 1993, 1994 ו-1995, לדוגמה, נהרגו בלחימה (בהתאמה) 104, 104 ו-105 אנשי חיזבאללה וארגונים לבנוניים אחרים; בשנת 1996 נהרגו 72 (מהם 27 במבצע "ענבי זעם"), בשנת 1997 ירד המספר ל-54, ובשנת 1998 היה מספר ההרוגים 43 – הפעם הראשונה בתולדות דרום לבנון שבה צה"ל וצד"ל הסבו פחות אבדות משספגו. אין בידי נתונים מדויקים לגבי השנים 1999-2000, אולם יש לציין כי מספר ההרוגים הישראלים בלבנון ירד בתקופה זו, בעיקר עקב שינוים טקטיים בלחימה, הגבלת היקף פעילות צה"ל באזור ועוד. מספר הרוגי חיזבאללה הוסיף אף הוא לרדת בתקופה זו. אפשר לספק הסברים שונים למגמה זו מאז "ענבי זעם", אולם קשה להאמין כי הסמיכות מקרית. יש לציין כי קיימים נתונים סותרים בנוגע לאבדות חיזבאללה וארגון אמל בלבנון, הנובעים בין השאר מכך שכמה מקורות ישראליים סיגלו לעצמם הרגל לצרף אבדות "בספק" להרוגים ודאיים. כמו כן, דעת הקהל בישראל לא נתנה את דעתה די הצורך על המחיר ששילמו אנשי צד"ל, והדבר בוודאי לא עורר אותה תהודה שעוררו האבדות הישראליות.
[xcviii] לא היה מתאם בין אחוז המתנגדים לנסיגה חד-צדדית למספר הרוגי צה"ל. בשנת 1997, שבה הגיעו אבדות צה"ל בלבנון לשיא של 39 הרוגים, נוסף על 73 הרוגי אסון המסוקים, לא השתנה שיעור התמיכה בנסיגה חד-צדדית ונשאר פחות משליש מן הציבור, לעומת שיעור התנגדות גבוה של 60 אחוזים: בפברואר 1997, 61 אחוזים מן הציבור התנגדו לנסיגה חד-צדדית ו-29 אחוזים תמכו בה; בספטמבר 1997, 60 אחוזים התנגדו לנסיגה, ו-32 אחוזים תמכו; במרס 1998 כ-86 אחוזים מן הישראלים התנגדו לנסיגה חד-צדדית (23 אחוזים התנגדו באופן מוחלט ו- 63 אחוזים כל עוד הממשלה הלבנונית לא תערוב ביטחונית לנסיגה), ו-12 אחוזים תמכו בה (ניסוח השאלות במרס 1998 היה שונה במקצת, וסביר שהדבר השפיע על תוצאות הסקר). בנובמבר 1998 אמנם חלה ירידה חדה בהתנגדות לנסיגה (שעמדה על 48 אחוזים בלבד מן מהציבור במועד זה, לעומת שיעור תמיכה של 42 אחוזים), אולם זו הייתה תופעה חד-פעמית, בדומה לעלייה החדה בהתנגדות לנסיגה במרס 1998. בשבועיים שקדמו לסקר נהרגו שבעה חיילים, חמישה מהם באזור תל קבעה, כמעט על גדר הביטחון, בתקריות שהמחישו את יכולתו של חיזבאללה להגיע כמעט באין מפריע לגבול ישראל. קשה להעריך איזו השפעה הייתה למאורעות אלו על תוצאות הסקר. ראה "מדד השלום" בתאריכים המתאימים.
[xcix] "מדד השלום", פברואר 1997, יוני 1999. יש לציין כי מחקר אחד מצא שבין מרס ליוני 1999 55 אחוזים מן הישראלים תמכו בנסיגה חד צדדית. אשר אריאן, "דעת הקהל בישראל לגבי לבנון וסוריה, 1999", עדכן אסטרטגי 2 (יוני 1999), עמ' 16-19. אם נתוני מחקר זה מדויקים, בסוף 1998 ובראשית 1999 אכן הייתה ירידה חדה בתמיכה בהמשך ההישארות בלבנון. אך גם אם נקבל נתונים אלה במלואם הם רק יחזקו את התיאוריה שלנו שאילו הייתה לתנועת המחאה השפעה ממשית, הייתה נרשמת ירידה עקבית ומתמשכת בשיעור המתנגדים לנסיגה חד-צדדית, ולא היא. אך אם גם לאחר נקודת השפל הגדולה של ראשית 1999 חזרו שיעורי ההתנגדות לנסיגה לרמתם הגבוהה מפברואר 1997, הרי שאין לפנינו מקרה פשוט של שחיקה מתמדת בלחימה בלבנון. לפי מעריב הפעם הראשונה שבה נרשם רוב בתמיכה בנסיגה מלבנון היה בפברואר 2000. בשנים 1997-1999, קודם להצהרת ברק התמיכה בנסיגה עלתה וירדה אך לא חרגה משיעור של 40 אחוזים. עלייה מתמדת נרשמה רק לאחר הצהרתו של ברק. ראה גם יגאל חקון, הנסיגה החד צדדית מלבנון: סיומן של 15 שנות התערבות צבאית, 1985-2000, עבודת גמר לתואר מוסמך, אוניברסיטת בר-אילן, תשס"ב.
[c] שיעור התמיכה בדיעבד בנסיגה החד-צדדית מלבנון הגיע שבוע לאחר הנסיגה כמעט ל-63 אחוזים, מול 33 אחוזי מתנגדים. 61 אחוזים העריכו כי הנסיגה הייתה מתוכננת ושקולה, לעומת כמחצית משיעור זה שסברו כי יציאת צה"ל מלבנון מעידה על חולשה. נוסף על כך, 58 אחוזים מן הנשאלים סברו כי ארגון "ארבע אמהות" והמחאה הציבורית השפיעו על ההחלטה בדבר הנסיגה. ראה "מדד השלום", מאי 2000. מעניין לציין כי רוב הציבור העריך שהנסיגה תעודד את הפלסטינים ליזום פעולות מזוינות נגד ישראל. לדברי סא"ל (מיל') דני רשף, מחברי ארגון "ארבע אמהות", בתחילת ינואר 1999 נהג ברק זלזול גמור בדרישת התנועה לנסיגה, וטען כי הם "פשוט לא מבינים את המשמעות ואת גודל הטעות". אפילו בזמן הנסיגה עצמה נאחז ברק בתקווה שיהיה אפשר לעצור אותה ולהחזיר את הסורים אל שולחן המשא ומתן. (דני רשף, "ברק משכתב את ההיסטוריה", מקור ראשון, 6 ביוני 2005). אם כך הם פני הדברים הרי שאהוד ברק, שדגל ביציאה בהסכם מלבנון וזלזל ברעיון של יציאה חד-צדדית, נסחף אחר המאורעות. ואולם, כאמור לעיל, הוא לא נסחף אחרי הציבור, אלא – גם אם לא באופן שהתכוון לו – גרם לשינוי דעתו של הציבור כאשר קבע תאריך יעד. הנה אפוא ראיה לכך שקבוצות מיעוט בחברה דמוקרטית מסוגלות להטות את כף המאזניים ולהשפיע על הצמרת באופן שאינו פרופורציונלי למשקלם האמיתי בציבור; קיומה של קבוצה, ולו קטנה, שחרתה על דגלה את היציאה מלבנון, כפי הנראה היה שיקול בהחלטתו של ברק להציב את היציאה מלבנון כהבטחה, כגורם 'שובר שוויון' במערכת הבחירות – למרות שהנתונים מלמדים לכאורה כי הציבור יכול היה להמשיך ולשאת את השהיה ברצועת הבטחון.
[ci] עמוס הראל, "החיילים במוצב יקינטון רוצים נסיגה עכשיו", הארץ, 10 בפברואר 2000.
[cii] רון לשם, "הר הקללה", ידיעות אחרונות, מוסף "7 ימים", 11 במאי 2001.
[ciii] טלוויזיית אל-מנאר, 6 ביוני, 2000. צוטט אצל איל זיסר, Eyal Zisser, "The Return of Hizbullah", Middle East Quarterly (Fall 2002) . ובמקורות רבים נוספים. לדברי הרמטכ"ל לשעבר משה יעלון, זכות היוצרים להתבטאות זאת שמורה דווקא ליאסר ערפאת. ארי שביט, "באים אנשים מהצד שלך וממש חופרים תחתיך. לפעמים זה מטריף אותי",הארץ, 28 באוגוסט 2002.
[civ] חשוב לציין כי מאמר זה איננו עוסק במה שראוי היה להיות, אלא במה שיכול היה להיות. אין באמירות לעיל הבעת דעה לגבי השאלה האם עשתה ארה"ב נכונה כאשר ויתרה על יעדיה בויאטנאם, או האם הייתה ישראל צריכה לסגת חד-צדדית או להישאר ברצועת הבטחון או כל אפשרות אחרת.
[cv] מיתוס נפוץ שעשוי בקלות להפוך גם להשקפה הרווחת בציבור הוא שתכנית ההתנתקות והנסיגה הישראלית החד צדדית מרצועת עזה בשנת 2005, הן תולדה של היחלשותה של החברה הישראלית וחוסר נחישותה במאבק מול הטרור הפלסטיני. זו, ללא ספק, הגרסה שתנועת החמאס והרשות הפלסטינית מנסות לקדם, בטענה ש"צבא היהודים הובס", ושאת "שחרור אדמת פלסטין בעזה... הביאו אך ורק גיבורי ולוחמי הג'יהאד, ולא שיחות השלום העקרות או הרכנת ראשינו". (צוטט אצל נדב שרגאי, "להתמודד עם הדמוגרפיה", הארץ, 7 במרס 2006). ואמנם, במהלך השלבים הראשונים של "האינתיפאדה השנייה" שפרצה באוקטובר 2000, רבים חששו ואף האמינו שישראל לא תוכל לעמוד בלחץ של מתקפת הטרור הקשה ופיגועי ההתאבדות התכופים. רב אלוף (מיל') משה יעלון, סגן הרמטכ"ל דאז, הביע בדיוק את החשש הזה בדברים שאמר בינואר 2001 . "יש פה התמודדות בין אינטרסים", קבע יעלון, "בין רצונות של שני עמים או של שתי ישויות מדינתיות.... יש לשכנע [בכך] קודם כל את העם, משום שלדעתי, במאבק מן הסוג הזה, החוליה החלשה ביותר היא החברה.... המאבק הזה יוכרע בהתשה. אנחנו קוראים לזה 'הוגעה'... אין מדובר בהכרעה צבאית". (צוטט אצל אמנון לורד, "בשלולית ההוגעה", מקור ראשון, 15 באוקטובר 2004). בעניין "תורת ההוגעה" ראה דבריו של אלוף-משנה (מיל') שמואל ניר, ממנסחי התיאוריה, שהסביר כי "העימות... [הוא] התנגשות הרצונות הלאומיים.רצון לאומי לא ניתן לבטל באבחת חרב. מכאן שעלינו לנקוט באסטרטגיה, שההכרעה בה היא שבירת רצון הלחימה של החברה ואיבוד יכולתה לפעול ביעילות, זאת באמצעות מהפך תודעתי בחברה, המסתייע במהלכים צבאיים. אין הכוח הצבאי מכריע את העימות". שמואל ניר, "ההוגעה ומבחן ההסתגלות", אסטרטגיית ההתשה בעימות מוגבל, עמ' 166. ההדגשה הוספה). ואמנם, אם "החוליה החלשה ביותר היא החברה", כדברי יעלון, היה על מחיר דמים של ישראל בתקופת האיניתיפדה השנייה, הגבוה לאין שיעור מכל מה שספגה ישראל מאז מלחמת יום הכיפורים, לשחוק אותה עד דק. בשנת 2002 לבדה גבו פיגועי הטרור והלחימה 452 הרוגים ו-2,309 פצועים ישראלים. החברה האזרחית שילמה מחיר דמים כבד ביותר: כ-80 אחוזים מן ההרוגים בשנים 2000-2002 היו לא-לוחמים. ( ראהDon Radlauer, "An Engineered Tragedy: Statistical Analysis of Casualties in the Palestinian - Israeli Conflict, September 2000 - September 2002", International Policy Institute for Counter-Terrorism, September 2002, http://www.ict.org.il/articles/arti...m?articleid=439, וכן מרכז המידע למודיעין וטרור, "ארבע שנות עימות אלים בין ישראל לפלסטינים - סיכום ביניים", אוקטובר 2004, www.intelligence.org.il/sp/10_04/four.htm). אך לא כך אירע. במקום לשבור את רוחם של הישראלים הצליח הטרור הפלסטיני רק לשכנע את הציבור כי הוא ניצב בפני סכנה קיומית. בינואר 2001 סברו 70.4 אחוזים מהיהודים (ו-71.4 אחוזים מכלל תושבי ישראל היהודים והערבים יחדיו) כי הישראלים והפלסטינים נלחמים כדי להשיג ויתורים נוספים במסגרת משא ומתן, ורק 24.3 אחוזים (22 אחוזים מכלל התושבים היהודים והערבים) סברו כי הפלסטינים אינם מעוניינים בשלום. ואולם בסוף נובמבר 61.8 אחוזים (58.7 אחוזים מכלל האוכלוסייה) חשו כי ישראל נתונה בסכנה "גבוהה למדיי" או "גבוהה מאוד" מבחינה ביטחונית, ורק 11.4 אחוזים (13 אחוזים מכלל האוכלוסייה) סברו כי היא אינה נתונה בסכנה כלל. באוגוסט 2001 שיעור היהודים שסבר שהפלסטינים נלחמים כדי להשיג ויתורים במסגרת משא ומתן צנח ל-41.6 אחוזים (46.3 אחוזים מקרב כלל האוכלוסייה), בעוד שיעור המאמינים שהפלסטינים נאבקים כדי להשמיד את מדינת ישראל או מתוך שנאה אליה וכי הם אינם מעוניינים בשלום, או שהפלסטינים הם צמאי דם וכיוצא באלה, עלה ל-41.8 אחוזים (36.7 מקרב כלל האוכלוסייה). 11.1 אחוזים נוספים (11.7 מקרב כלל האוכלוסייה) סברו כי הפלסטינים מעדיפים למות מאשר לחיות תחת כיבוש. ראה "מדד השלום" בחודשים הרלוונטיים. מרס 2002 היה החודש המדמם ביותר מאז ספטמבר 2000, שבו ספגה ישראל 136 הרוגים (אתר דובר צה"ל, www1.idf.il/dover/site/mainpage.asp?sl=HE&id=22&docid=37572.HE). בסוף החודש הזה רוב הישראלים סרבו לשנות את אורחות חייהם בטענה שהדבר יהיה בבחינת ניצחון לטרור. חודש קודם לכן סברו כמעט שני שלישים מן היהודים (65 אחוזים מהישראלים) כי החברה הישראלית מסוגלת לעמוד טוב יותר בסכסוך מתמשך מהחברה הפלסטינית, וכ-5 אחוזים סברו כי לשתיהן כוח עמידה דומה (רק 20.2 אחוזים סברו כי הפלסטינים מסוגלים לעמוד טוב יותר בסכסוך מתמשך). באפריל 2002, אחרי גל פיגועי הטרור של חודש מרס, כ-85 אחוזים מן הציבור סברו כי פיגועי הטרור והתגובה הישראלית במבצע "חומת מגן" חיזקו את תחושת האחדות בחברה הישראלית. ("מדד השלום" פברואר-אפריל 2002). לאחר התקפות הטרור הקטלניות התייצבו עשרות אלפי אנשי מילואים למבצע "חומת מגן" בשיעור שעמד על יותר מ-100 אחוזים, גם מי שלא נקרא לשירות התייצב. הביטוי "מלחמה על הבית" נשמע שוב ושוב באותם ימים. דוגמה טובה להלך הרוחות באותו זמן אפשר למצוא בסרטו התיעודי של גיל מזומן, ג'נין: יומן מילואים, אוביומנו (נכתב בחלקו לאחר מעשה) של חייל מילואים במבצע "חומת מגן"המופיע באתר www.fresh.co.il/vBulletin/showthread.php?t=58537. בספטמבר 2003 , זמן קצר לפני שראש הממשלה אריאל שרון העלה לראשונה את רעיון תכנית ההינתקות, סברו כ- 60 אחוזים מהישראלים כי החברה הישראלית תיטיב להחזיק מעמד בסכסוך ממושך מן החברה הפלסטינית (רק 19 אחוזים סברו כי ההפך הוא הנכון ו-8.4 אחוזים סברו כי שתי החברות מסוגלות להחזיק מעמד באותה מידה). בנוסף תמכו רוב הישראלים במשא ומתן לשלום, אך התנגדו למגעים תחת אש. הציבור הישראלי אפוא לא נדחף אל עמדה קיצונית התובעת מלחמה טוטלית אך גם לא נתקף מורך לב ולא נכנע לדרישות הצד האחר. ("מדד השלום" בתאריכים הרלוונטיים).
מן הנאמר לעיל עולה ששרון לא נאלץ להוציא אל הפועל את תכנית ההתנתקות תחת לחץ הציבור הישראלי או מכורח חולשת רוחו; בלא להתייחס לנכונות או אי-נכונות התכנית, ניתן כפי הנראה לקבוע ששרון יכול היה לנקוט בדרך התנהלות אחרת בלי לסבול מלחץ רב של הציבור הישראלי. התמיכה בתכנית ההתנתקות מדגימה אפוא שוב את מה שנטען במאמר לגבי משקל המנהיגות. סקר שפורסם בתחילת מרס 2005, לאחר ביצוע תכנית ההתנתקות, הראה כי על אף שרוב הציבור חשב ששרון הוא ראש ממשלה מושחת, הוא חש כי לפחות הוא יודע לאן פניו מועדות. 80 אחוזים מהציבור אמרו כי הוא בבחינת "מנהיג" בעיניהם, הערכה המסבירה את התמיכה הרחבה שלה הוא זכה (יוסי ורטר, "ארבע שנות שרון: מכירים בחסרונותיו – סומכים על מנהיגותו", הארץ, 4 במרס 2005). ורטר גרס ששרון נהנה מתמיכה רחבה בעקבות תכנית ההתנתקות, ואולם, לדעתי, פרשנות זאת בלבלה סיבה במסובב. תכנית נסיגה שאפתנית פחות שהציג מועמד העבודה עמרם מצנע הרי לא זכתה לאמון הציבור בבחירות של שנת 2003, שעה שבאותה עת דיבר שרון על כך ש"וויתורים כואבים" ייעשו רק בהסדר קבע, תהליך שיארך לדעתו דור אחד או שניים. הציבור התנגד לניהול משא ומתן תחת אש, ואִפשר לממשלה אורך נשימה ככל שיידרש. נראה אם כן שעל ההסבר להיות הפוך: ככל שראש הממשלה הצטייר כנחוש יותר בדעתו – על אף (ואולי בגלל) העדר דיון ציבורי במשמעויותיה של תכנית ההינתקות מבחינה ביטחונית, כלכלית ודמוגרפית – נטה הציבור ללכת בעקבותיו, לא בגלל דעותיו המוצקות בנושא אלא בגלל אמונו בשרון כמנהיג. (ככלות הכל, אם שאלת הנסיגה מעזה הייתה גורם מכריע, היה שרון מפסיד בשעתו את הבחירות למצנע, אך מפלגת העבודה בראשותו של האחרון זכתה רק במחצית הקולות בהם זכה הליכוד בראשותו של שרון). יש לציין כי בסקר יש כמה נתונים שאינם עולים בקנה אחד: כך, למשל, 44 אחוזים מהציבור סברו כי ראש הממשלה הוא אדם ישר בעוד 62 אחוזים סברו כי הוא מושחת.
[cvi] ראה למשל יעקב עמידרור, "על מה אנחנו נלחמים, ואיך כדאי לעשות זאת", בתוך אסטרטגיית ההתשה, עמ' 143-156; דן שיפטן, "יובל שנים של מלחמות התשה – הלקח המצטבר של הניסיון הישראלי", בתוך אסטרטגיית ההתשה, עמ' 61-64; יהודה וגמן, "מלכוד העימות המוגבל", נתיב92 (מאי 2003), www.nativ.cc/May2003/vagman.htm.
[cvii] סיסמה בעייתית כשלעצמה, המסווה את העובדה שטרור הוא כלי בידי מפעיליו ולא רק מטרה לעצמה; נדמה כאילו הביטוי נועד להעלים את העובדה שיש מי שעומד מאחורי הטרור. גם במאמר זה, משיקולי נוחות, התייחסתי ל"טרור" כאל ישות בפני עצמה, כשהכוונה כמובן למפעילי הטרור המחזיקים בתפיסות דומות.
[cviii] המונח נטבע בידי נורמן פודהורץ והוגים ניאו-שמרנים אחרים. מלחמת העולם השלישית, מבחינתם, הייתה המלחמה הקרה. Norman Podhoretz, "How to Win World War IV", Commentary (February 2002).
[cix] לתמלול הנאום ב-11 בספטמבר 2001 ראה CNN Online, http://archives.cnn.com/2001/US/09/11/bush.speech.text.
[cx] עובדה ידועה היא כי תפוקת הייצור הגרמני, מתוגבר בעובדי כפייה, דווקא גדלה בזמן ההפצצות. נוסף על כך, כפי שיכולה להעיד גם התאוששותן המהירה לאחר המלחמה, גרמניה ויפן לא היו חברות מרוסקות. על הדוגמה הגרמנית ראה למשל בכתביו של גנרל לוסיוס קליי, שהופקד על משימת שיקום גרמניה. Lucius Clay, Decision on Germany: a Personal Report on Four Critical Years that set the Course of Future World History (Garden City, NY: Doubleday, 1950).. תודה ליוסי הוכבאום שהפנה אותי אל הספר הזה.
[cxi]Robert A. Pape, Bombing to Win: Air Power and Coercion in War (Ithaca: Cornell, 1996), p. 130.
_____________________________________
"במידה רבה, הודות למאמרי הארץ הוקמה ממשלת הליכוד הלאומי ונתמנה משה דיין כשר הבטחון. הארץ דרש תגובה צבאית על האיום המצרי שבועיים לפני המלחמה, ואף דרש את תפיסת הרמה הסורית ימים אחדים לפני הפעולה".
(הארץ מפרסם את עצמו, 22 ביוני 1967)
המדריך לשביל ישראל, מאת יגיל הנקין ויעקב סער. מהדורה רביעית, 2020
גלריית התמונות שלי
|
|