לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 20-08-2007, 07:44
  avinoam19 avinoam19 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.05.05
הודעות: 440
ראם 137 שהיה מטוס סבנה שנחטף והונחת בנתב"ג

היום בעיתון:

משרד הביטחון עומד למכור את מטוס הבואינג של סבנה לפירוק לגרוטאות!
המטוס,שנחטף לנתב"ג ע"י מחבלים של אירגון ספטמבר השחור לפני 35 שנה ונוסעיו חולצו ע"י כח סיירת מטכ"ל בפיקודו של אהוד ברק-היום שר הביטחון,נרכש ושירת לאחר מכן בחיל האויר,סיים את שירותו,ואוחסן בנתב"ג.

לפני כשנתיים גילינו,צחי ואני,כי האגף לסיוע בטחוני במשהב"ט (סיב"ט) פרסם מכרז למכירת מטוס זה ועוד מטוסי בואינג שיצאו משירות, לפירוק לגרוטאות מתכת.

פנינו בדחיפות למוזיאון חיל האויר,ומנהל המוזיאון תא"ל (מי"ל) יעקב טרנר פנה לסיב"ט וביקש לקבל את המטוס ההיסטורי למוזיאון.פירוקו של המטוס עוכב אך לטענת משהב"ט אין תקציב להכשירו לטיסה אחת לחצרים או לפרקו ולהעבירו בתובלה קרקעית לשם.
מטוס היסטורי זה עומד שוב בפני סכנת פירוק והשמדה!

הצטרפו למאמץ לשמרו!
אנא פנו בכל דרך ללשכת שר הביטחון אהוד ברק, או לסגנו מתן וילנאי בדוא"ל
matanv@knesset.gov.il או למנכ"ל משרד הביטחון או לראש סיב"ט, ובקשו לשמר את המטוס,למנוע את פירוקו,למצוא את התקציב המתאים ולהעבירו למוזיאון חיל האויר!

תודה.
_____________________________________
האתר "מרחב אוירי" http://www.merchav-aviri.org/pages

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 20-08-2007, 09:05
  YHS YHS אינו מחובר  
מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
 
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
יתכן ולא תאהב לשמוע
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי avinoam19 שמתחילה ב "ראם 137 שהיה מטוס סבנה שנחטף והונחת בנתב"ג"

אבל אפשר לוותר על המטוס . עם כל הכבוד לתפקיד המרכזי שמילא בהסטוריה הקולקטיבית שלנו לא צריך לשמור כל חתיכת פח (סליחה שאני בוטה). יש מטוסים אחרים שיש להם משמעות כבדה יותר לתרבותינו מאשר 707 עלום שם, שבמקרה היה כאן , הסתובב בעולם ואולי גם במקרה חזר לכאן. אני יכול לציין עוד מספר מטוסים שראוי היה שישמרו כאן יותר מאשר אותו בואינג. גם הקרנף של המכונית השחורה, גם הדורניר של גילוי סירות המחבלים בחוף ניצנים וגם המסוק שחילץ את בן זוגו של רון ארד. יש לי עוד כמה בקנה. במטוס הזה לא הייתי שומר אפילו את הכנף הידועה (טרנר עוד מסוגל לשים אותה בכניסה עם בובה בדמות ברק עליה ). בכלל, הרבה גרוטאות מיותרות נמצאות שם במוזיאון וזה עלה כאן לא מעט. כדאי היה לטפח את האיכות. לא את הכמות.
אם על משהו צר לי בנושא זה, אלו הם שני מטוסי דקוטה שלא השכלתי לעצור בגופי את גריטתן.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

לשמחתי הצלחתי להציל ולשחזר פדסטל של אחת מהן.



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 20-08-2007, 10:35
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
הבנתי אותך
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "יתכן ולא תאהב לשמוע"

האם מבנים חשובים ראויים לפנות את מקומם בשל פיתוח נדל"ן? האם מבנים משמעותיים שמצבם רעוע - ראויים להריסה במקום לשימור? נגיד - בניין הכנסת הישנה שבירושלים? האולם בו הוכרזה המדינה?

ואם היה ניתן לך - האם לא היית לוקח פריט משם - על מנת לשמר את הזיכרון ?

למה קונסולה של דקוטה חשובה לך בכלל? האם לא היה ראוי יותר שמשקלה של המתכם יניב עוד כמה שקלים לקופתו המתדלדלת של משהב"ט?

מסתבר שהיה לך חשוב להציל חלק ממטוס הדקוטה שניגרט, אבל אינך חושב שראוי היה לשמר אותו על מנת שגם אחרים יהנו ממנו - אנשים שלא ידעו דקוטה מה היא.

מטוס ה-707 הזה יועד להכלת תערוכה בנושא הטרור האווירי שהיה נפוץ מידי במחוזותינו בשנות ה-70, הוא כנראה היחיד שיכול כרגע להציג תערטוכה הקשורה במורשתה דווקא לסיירת מטכ"ל ובחייהם של שניים מראשי ממשלתנו, ומצד שני - להציג את אחד המטוסים הראשונים של ח"א שהוסבו לתצורה הייחודית שלו (מבלי לפרט את טיבה).

לשם כך - יועד המטוס להיצבע חציו בצבעי סבנה, ולהציג את המטוס כמטוס חטוף, וחציו בצבעי ח"א - כשבתוכו מוצגת התערוכה.

כמה אתרים אפשרים את שימור מורשת "היחידה" ופועלה?

עזוב עכשיו את מצב המוזיאון ומוצגיו. צריך להבין שגם אחרי טרנר תישאר למוזיאון מורשת, אבל עם גישה שכזו - לא בטוח שישארו בו (או עבורו) מוצגים. ומה אתה עושה בנוגע לכך?

אפשר היה לקוות שבימים בהם מעלים על נס את חשיבות הערכים, המורשת כאמצעי ללחימה בהשתמטות - יזכה הנושא ליחס רציני יותר, אבל כנראה שלא כך פני הדברים, וכנראה שגם המאבק במשתמטים אינו יותר מספין (לאיזו קטגוריה היו מכניסים את ראש הממשלה?)
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #10  
ישן 20-08-2007, 11:31
  YHS YHS אינו מחובר  
מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
 
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
תודה, הוכחת שצדקתי
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "אתה טועה"

שאלת קודם "מה אתה עושה בנוגע לכך". זו שאלה מאד אישית. אין לי ענין לשטוח בפניך ובפני הפורום את מה שאני עושה.
אין לי ענין להפוך לגורם מפתח בנושא שימור מורשת, מספיק לי עם המעט שאני עושה בתחומי הדל. אבל אני נזהר כמו מאש מ"ארגוני שימור מורשת" מסוגים שונים, אמיתיים או וירטואליים שאלמנט נכבד בהם הוא ה"כבוד". אתה יודע למה אני מתכוון. גם אחרים בפורום יודעים.
רבים בארגונים כאלה, יותר מאשר שימור המורשת דואגים לשמר את עצמם ואת מקומם במרכז.
טוב לי. אני בצד, אני משמר מורשת פרטית וכל אחד שמגיע למיקום שימור המורשת ה"פרטית" שלי, מעריך זאת. שניים, לפחות, מהכותבים בפורום שהגיעו לשם -זה מצא חן בעיניהם (עוד כמה שרק קוראים בפורום מכירים זאת ). די לי בזאת.

זה שאני חושב שהעברת הבואינג הזה מיותרת, אינה הופכת את דעתי ללא קבילה ולא נכונה. זו דעתי. אני שמח שעוד כמה חושבים כמוני.

כל טוב לכם ובהצלחה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #12  
ישן 20-08-2007, 10:28
צלמית המשתמש של Fang
  משתמש זכר Fang מנהל Fang אינו מחובר  
מנהל בפורום צבא וביטחון
 
חבר מתאריך: 26.11.05
הודעות: 10,232
Facebook profile
ובכל זאת
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי avinoam19 שמתחילה ב "ראם 137 שהיה מטוס סבנה שנחטף והונחת בנתב"ג"

כפי שכבר פירטו אחרים לפניי, אכן בסידרי העדיפות עומדים דברים אחרים אולי חשובים יותר.
אבל, אם כבר יצאת בקריאה כזו שהיא בהחלט מכובדת ונכונה, לפחות ניתן גם רגע של הצדעה וירטואלית (פחות מסובך מפירוק המטוס, העמסה על מובילים, נסיעה, פריקה, הצבה במוזיאון ותחזוקה) גם למטוס וגם לאירוע עצמו.

אשכול סקירה על האירוע כאן

מאמר שלך על המטוס באתר מרחב אווירי (קובץ PDF) כאן

אשכול על מערכות אלקטרוניות במטוסי התראה, באשכול הזה מספר תגובות בנושא המטוס המדובר ביניהן נבואתו של חכם מיימון כאן

המטוס בשירות חיל האוויר
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #17  
ישן 20-08-2007, 11:04
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,667
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי avinoam19 שמתחילה ב "ראם 137 שהיה מטוס סבנה שנחטף והונחת בנתב"ג"

נגיד שהמטוס היה מועבר למוזיאון חיל האוויר, והיה נרקב שם עם הזמן, מתכסה במעטה לשלשת , נאכל במי הממטרות, נצלה בקרני השמש ונופל קורבן לונדליסטים מזדמנים. אז היינו שומעים את קולות הנהי והבכי המוכרים כל כך, הלא כן?

מוזיאון חיל האוויר מוכיח הלא במשך שנים את אזלת ידו בשימור ההיסטוריה (ולא מדובר רק במטוסים החונים בחוץ), בהשמדת מסמכים היסטוריים, באיכות הדרכה מחפירה ועוד. להעביר עוד פיסת היסטוריה תעופתית לחסותו פירושה גריטה איטית ומכוערת החשופה לעין כל, של אותו כלי טייס אומלל.

איני יכול שלא לתהות, לנוכח האשכול הנוכחי, מה היה גורל המטוס (והמוזיאון) אם הייתה היום בישראל עמותה ישראלית להיסטוריה תעופתית, שבין חבריה מספר מפקדי חיל אוויר לשעבר. עמותה זו יכלה הייתה להיות היום כבת שנתיים. למצער, קטנוניות שקשה לתארה ומלחמות אגו מטופשות מנעו הקמת גוף כזה, וראו:

http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...%F2%EE%E5%FA%E4

http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...%F2%EE%E5%FA%E4

http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...%F2%EE%E5%FA%E4

מצער שוב לראות אותה התנצחות החוזרת על עצמה גם באשכול זה.

הצעת ייעול (ומימון בצידה) - פניה למרכז הבינתחומי בהרצליה, במיוחד למכון לחקר הטרור. היה יעיל ויפה לראות מקטע של הגוף והכנף מוצבים בהרצליה בתוך הקמפוס.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #19  
ישן 20-08-2007, 11:49
  avinoam19 avinoam19 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.05.05
הודעות: 440
בתגובה להודעה מספר 18 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "היעד הסופי אינו חייב להיות..."

מה אני אומר?
כרגיל הכל חוזר אלי.לא חשוב.
תודה לחברים שהעלו כאן אשכולות ישנים ושהזכירו לכולם במה המדובר.
תודה ל-SOLOAVIA שלא העלה את המאמר על ההסטוריה של המטוס לאתר "מרחב אוירי 2006".אפשר למצוא אותו במדור מטוסי ח"א באתר של עמוס (ואני כתבתי אותו!)
וצודק טל באומרו שעמותה להסטוריה תעופתית היתה עוזרת בנושא ובעוד נושאים רבים הקשורים לתיעוד מחקר ושימור המורשת התעופתית בארץ.
מודה ומתוודה.אני אשם.לבסוף,אחרי כל ה"קטנוניות ומלחמות האגו" התיק נפל עלי ואני לא עשיתי עד כה מאומה,מחוסר זמן ואנרגיה,והתרכזתי בלהביא את "מרחב אוירי 2006 " למקום שהגיע אליו היום,ואני מקווה שכבר עברנו את ה-100,000 כניסות.
אני גם יודע שהבטחתי לצחי ולטל ולעפר צידון (צוות ההקמה) שאעשה זאת-מצטער.אשוב לנושא בימים הקרובים.
ואת המטוס חייבים לשמר ולא לגרוט! היה כבר בואינג של ח"א שיצא משירות,נמכר,הובל לגליל,הופעל כמסעדה והיום נמצא בשכם.אז אפשר להוביל קרקעית.ומטוס הבואינג 720 שנמצא במוזיאון הגיע בטיסה עם גלגלים בחוץ.הייתי שם באותו יום.
_____________________________________
האתר "מרחב אוירי" http://www.merchav-aviri.org/pages

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #20  
ישן 20-08-2007, 12:55
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
צדיק שלי :-)
בתגובה להודעה מספר 19 שנכתבה על ידי avinoam19 שמתחילה ב "מה אני אומר? כרגיל הכל חוזר..."

ציטוט:

תודה לחברים שהעלו כאן אשכולות ישנים ושהזכירו לכולם במה המדובר.
תודה ל-SOLOAVIA שלא העלה את המאמר על ההסטוריה של המטוס לאתר "מרחב אוירי 2006".אפשר למצוא אותו במדור מטוסי ח"א באתר של עמוס (ואני כתבתי אותו!)


צדיקים - מלאכתם נעשית בידי אחרים - אבל כל עוד יש לך שם משתמש, סיסמא והרשאה לכך - גם אתה יכול להעלות חומר - גם כשהוא שלך

ציטוט:
אני גם יודע שהבטחתי לצחי ולטל ולעפר צידון (צוות ההקמה) שאעשה זאת-מצטער.אשוב לנושא בימים הקרובים.


כמו שאמרתי - תביא את הנתונים - בשאר אטפל - יש לי את מה שחסר.

ציטוט:

ומטוס הבואינג 720 שנמצא במוזיאון הגיע בטיסה עם גלגלים בחוץ.הייתי שם באותו יום.


...וגם אני, ואז גם נפגשנו לראשונה (וגם רמי)
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #22  
ישן 29-09-2008, 13:23
  a1948 a1948 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.10.04
הודעות: 201
בתגובה להודעה מספר 18 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "היעד הסופי אינו חייב להיות..."

לגבי אותו בסיס

האם לא כדאי להעביר את המטוס לשם
גם לשם שימור המורשת
וגם לצורך אימונים

שימוש במטוס לצורך אימונים יבשים
יכול להיות ההצדקה הכלכלית לשימורו

שימוש כזה יהיה הרבה יותר זול מאשר הקמת
מתקן אימונים למתארי חטיפת מטוסים

אימון יחידות זרות
מחו"ל
על המטוס כמודל למטוסים אחרים
יכול גם להיות
שיקול כלכלי
כי אימונים כאלו מכניסים מטבע זר
ואימון על מטוס מפורסם זה
יכול להיות גימיק שיווקי מצויין

במקרה כזה אין צורך
להשלים מייד חלקים חסרים כמו מנועים
ולהוסיפם בעתיד כאשר יגרטו מנועים כאלו

שימור מורשת הוא תוצאת לוואי
של פרויקט כזה
אך תמיד רצוי
למצוא
גם את היישום הכלכלי

ישום כלכלי אינו חייב להיות ישיר
לדוגמא
ניתן לבדוק הבאת צוללת ישנה לאילת
ויצירת בסיס למוזיאון ימי באילת
אין לי ספק שהמוזיאון עצמו לא יהיה כלכלי
אך הוא יצור עוד אטרקציה תיירותית
לעיר אילת המתבססת על תיירות

ישום כלכלי יכול להיות אפילו
איתור תורם
שירצה להנציח
את עצמו...
זהו כנראה הפתרון הרצוי
להקמת מבנה ראוי למוזיאון חיל האויר
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #31  
ישן 29-09-2008, 10:30
  strong11 strong11 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 26.11.04
הודעות: 2,109
הקפצה אחרי שנה לטובת עדכון בנושא http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/794/208.html
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי avinoam19 שמתחילה ב "ראם 137 שהיה מטוס סבנה שנחטף והונחת בנתב"ג"

החילוץ הבא של מטוס סבנה: מנתב"ג לחצרים


36 שנים לאחר שהפך סמל לחילוץ הירואי, מבקש מוזיאון חיה"א בחצרים להעביר אליו את מטוס סבנה מנתב"ג, אך העלות מעכבת את הביצוע

שמעון איפרגן | 29/9/2008 8:00
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_comment.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_suitcase.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_print.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_write.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_send.gif]

כמה עולה להגיע מנמל התעופה בן-גוריון לבאר שבע? אם אתה מטוס סבנה ההיסטורי, אז לא פחות ממיליון שקל. המטוס, מדגם בויאנג 707, מעלה אבק במחסני חיל האוויר כבר כמה שנים, ולאחרונה הועלה הרעיון להעבירו למוזיאון חיל האוויר בחצרים. אלא שכדי להעביר את המטוס צריך לפרקו ולהרכיבו מחדש, מבצע שעלותו הכוללת מוערכת במיליון שקלים.

ב-9 במאי 1972 הגיעה לסיומה דרמת חטיפת מטוס סבנה. שני החוטפים הפלסטינים נורו על ידי סיירת מטכ"ל שהשתלטה על המטוס, שתי החוטפות נעצרו ומאה הנוסעים שוחררו. אבל מטוס סבנה ההוא לא יצא מכלל שימוש. בחמש השנים הבאות הוא טס בשירות חברת סבנה ואז נרכש על ידי התעשייה האווירית, שלימים מכרה אותו לחיל האוויר.

אחרי שנים ארוכות בהן שירת את חיל האוויר, פרש לפני חמש שנים המטוס הידוע לגמלאות. חיל האוויר החליט למכור אותו לכל המרבה במחיר - אולם גילה שאין הרבה קופצים והשאיר אותו באיחסון.

כאן נכנס לתמונה ראש עיריית באר שבע, יעקב טרנר, המשמש גם כמפקד מוזיאון חיל האוויר. הוא לקח על עצמו את המשימה להביא את מטוס סבנה לחצרים, לאגף חדש של "טרור אווירי", אך גילה עד מהרה שזאת משימה די מסובכת ומאד יקרה.


600 אלף שקל חסרים להשלמת המשימה
מאחר שהמטוס אינו כשיר עוד לטיס, הדרך היחידה לשנע אותו מהמחסן בלוד אל המוזיאון היא לאחר פירוקו לחלקים והרכבתו מחדש במוזיאון. העלות של המבצע הזה היא קרוב למיליון שקלים. טרנר, שייסד את המוזיאון, ראה בכך אתגר והחליט להביא את המוצג ההיסטורי ויהי מה. הוא הצליח לרתום למשימה מיליונר יהודי מארצות הברית שתרם 150 אלף דולר, כך שלמעשה להשלמת המשימה זקוקים במוזיאון לפחות לעוד כ-600 אלף שקל.

"אני רואה בהקמת אגף הטרור האווירי במוזיאון ערך היסטורי חשוב ביותר. אנחנו נסביר לבאים כיצד ישראל נלחמה בטרור האווירי, ומטוס סבנה יהיה חלק מהמצגת שלנו", אמר טרנר. "אני אעשה כל מה שביכולתי כדי לגייס את שאר הכסף להבאת המטוס למוזיאון". נכון לעכשיו,המשימה של טרנר טרם הושלמה ומטוס סבנה ימשיך לשכון במחסני חיל האוויר. "אני מקווה שאצליח בקרוב לגייס תרומה נוספת", הוסיף.



מבצע סבנה נחשב עד היום למבצע חילוץ הירואי יוצא דופן וזכה לפרסום ברחבי העולם. על שחרור המטוס מידי ארבעת חוטפיו הפלסטינים, חברי ארגון המחתרת אוקטובר האדום, הייתה אחראית סיירת מטכ"ל, בפיקודו של אהוד ברק, כיום שר הביטחון.

גם ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, השתתף במבצע כחייל בסיירת ואף נפצע קל במהלכו. חיילי הסיירת השתלטו על המטוס לאחר שהתחפשו לטכנאים שבאו לתקן אותו לקראת המראה מחודשת, כפי שדרשו החוטפים. על סיפון המטוס היו 100 נוסעים, רובם ישראלים. שלושה נפצעו במהלך השחרור, ואחת מתה כעבור זמן מפצעיה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #40  
ישן 01-12-2008, 17:43
  FiReBall מנהל FiReBall אינו מחובר  
מנהל צו"ב
 
חבר מתאריך: 02.05.02
הודעות: 7,828
Facebook profile Follow me...
ה'בואינג' סבנה שנחטף ע''י מחבלים ב-1972 בדרך לחצרים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי avinoam19 שמתחילה ב "ראם 137 שהיה מטוס סבנה שנחטף והונחת בנתב"ג"

מטוס של חברת 'סבנה' שנחטף בידי מחבלים בשנת 1972 יועבר בקרוב למוזיאון חיל האוויר בחצרים. מפקד המוזיאון, יעקב טרנר: "באמצעותו נביא את סיפור הטרור האווירי וההשתלטות עליו" יעקב לוי פורסם: 01.12.08, 07:59

במבצע לוגיסטי קרקעי מיוחד יועבר בקרוב מטוס מדגם 'בואינג' של חברת 'סבנה' למוזיאון חיל האוויר בחצרים. על המטוס השתלטה סיירת מטכ"ל בשנת 1972 כדי לשחרר את הנוסעים החטופים. עלות המבצע הלוגיסטי נאמדת בכמיליון שקלים. מפקד מוזיאון חיל האוויר, תת אלוף במיל' יעקב טרנר, שבימים אלה מסיים את תפקידו כראש עיריית באר-שבע, הגה את הרעיון ומוציא אותו לפועל. "מדובר במסר לאומי", הוא אומר.

ב-8 במאי 1972 עלו ארבעה מחבלים, שני גברים ושתי נשים, עם דרכונים מזויפים על טיסה 571 מבריסל לתל אביב. המטוס המריא מבריסל וביצע נחיתה מתוכננת בווינה. לאחר תידלוק והעלאה והורדה של נוסעים, המריא המטוס לכיוון תל אביב כאשר על סיפונו כ-100 נוסעים, רובם ישראלים.


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.mynet.co.il/PicServer2/28102008/1725289/TIK0172595_wa.jpg]

מויזאון חיל האוויר בחצרים (צילום: הרצל יוסף)

זמן קצר לאחר ההמראה שלפו המחבלים אקדחים, רימונים ושתי חגורות נפץ שהסתירו על גופם - והודיעו על חטיפת המטוס. המטוס נחת בנמל התעופה בן גוריון בלוד, כאשר החוטפים דרשו לשחרר מאות מחבלים הכלואים בישראל.


24 שעות לאחר הנחיתה בלוד התקרבו למטוס 16 לוחמי סיירת מטכ"ל, בפיקודו של אהוד ברק, כשהם מחופשים לטכנאים שכביכול באו לטפל במטוס ולצורך כך לבשו סרבלים לבנים. בין הלוחמים היו בנימין נתניהו, דני יתום ועמירם לוין.

תוך עשר דקות השתלטו הלוחמים על המטוס, הרגו שניים מהחוטפים ולכדו את שתי המחבלות. שלושה מהנוסעים נפצעו במהלך ההשתלטות ואחת מהפצועות מתה מאוחר יותר מפצעיה.

המטוס המשיך לשרת את חברת 'סבנה' עד שנת 1977, לאחר מכן הוא נקנה על ידי חיל האוויר. לאחר שיצא משימוש הוא הועבר לתעשייה הצבאית.

וכיצד במוזיאון הגיעו להחלטה להביא את ה'בואינג' של 'סבנה'? טרנר מסביר: "יום בהיר אחד אני מקבל שיחת טלפון מידיד בתעשייה האווירית, המתחזקת את ה'בואינגים' המשרתים בחיל האוויר. בשיחה הוא אומר לי ש'בואינג' אחד סיים את תפקידו בחיל האוויר, ועל כן הוא הוצג למכירה. הידיד סיפר לי שמכיוון שלא הצליחו למצוא קונה, המטוס הוצא למכרז לגריטה (מכירה כגרוטאה - י.ל) ולהתכה. אותו ידיד סיפר לי שהמיוחד במטוס הזה הוא שמדובר במטוס של חברת 'סבנה', שעליו השתלטה סיירת מטכ"ל".

טרנר נדהם לשמוע כי ישנה כוונה למכור את המטוס כגרוטאה או להתכה, ומיד הרים טלפון לאלוף יוסי בן חנן, ראש סיוע ביטחוני. "שאלתי את בן חנן:
'איך אתם מוכרים מטוס היסטורי כזה מבלי לברר אם הוא נחוץ לנו?'", נזכר טרנר. "לשבחו של האלוף בן חנן יאמר, שבתור אדם שרגיש מאוד להיסטוריה שלנו ושל צה"ל, הבין מיד שאת המטוס הזה צריך לשמור. בו במקום הוא הורה על עצירת מכרז הגריטה. אני עדכנתי את מפקד חיל האוויר שאנחנו לוקחים את המטוס למוזיאון, מתוך כוונה לעשות בו שימוש. באמצעותו נביא את סיפור הטרור האווירי וההשתלטות עליו".


במוזיאון חיל האוויר רואים באירוע חטיפת המטוס ובמבצע ההשתלטות של סיירת מטכ"ל כציון דרך במאבק נגד הטרור האווירי ואי נכונות להיכנע לטרוריסטים.

על פי התוכניות, ה'בואינג' של 'סבנה' יפורק לחלקים בתעשייה האווירית, יועבר בתובלה קרקעית למוזיאון בחצרים, ושם יורכב מחדש.

המטוס יוצג בעתיד למבקרים בסמוך ל'בואינג' שהשתתף במבצע 'אנטבה', ושמשמש כיום כאולם הקרנה של סרטי מורשת חיל האוויר.


מקור: http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-3631206,00.html

_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
"הדואג לימים זורע חיטה, הדואג לשנים נוטע עצים, הדואג לדורות מחנך אנשים."

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה עקוב אחרינו! תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה Facebook

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #44  
ישן 02-12-2008, 09:07
  avinoam549 avinoam549 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.09.04
הודעות: 815
בתגובה להודעה מספר 43 שנכתבה על ידי FiReBall שמתחילה ב "נשאלת השאלה"

רבותי.
לא יאמן! זה קורה!
לא בכדי פתחתי את השירשור הזה לפני יותר משנה.ראיתי חובה לעצמי לעשות זאת כדי לעורר הדים ולהציל את המטוס הזה מגריטה.וכשפתחתי את השירשור,המטוס כבר ניצל פעם אחת מגריטה.
נכון שמוזיאון חיל האויר הינו כיום מקום בו לא שומרים על המטוסים כיאות,ולי,כמו לרבים, יש שק של טענות על מה שנעשה(או לא נעשה שם),אבל מצד שני,חברי לאתר "מרחב אוירי" ואני,עושים ונעשה הכל כדי לעזור למוזיאון ולסייע לו לשמר את המורשת את ההיסטוריה והמורשת של חיל האויר.בינתיים זהו המוזיאון היחידי מסוגו בארץ,ומטוס בואינג מס' 137 הוא מטוס יחודי מבחינה היסטורית, וראוי שישמר במוזיאון הזה ולא יהפוך לערימת גרוטאות.
איך אומרים-ניצחון קטן מוביל לניצחונות גדולים יותר...
על העברת המטוס למוזיאון,שיקומו וכו' נעדכן אתכם דרך "מרחב אוירי".אנא עיקבו אחרי העידכונים.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 10:08

הדף נוצר ב 0.17 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר