בין גירוש למדיניות הדרה
ניתן לבנות מודל של המדיניות שממנה סבלו אז היהודים, על סמך הנתונים
ההיסטוריים של עשר מדינות ערב והאסלאם בהן הם חיו. אפשר לתאר את
המודל כציר שבקצהו האחד ממוקמת מדיניות של גירוש, ובקצהו האחר -
מדיניות של הדרה. המצב בכל מדינה ומדינה יירשם על ציר זה בהתאם לדרגה
שבה מתבטאת המדיניות נגד היהודים בין שני קצוות אלה. התקנות לדיכוי
היהודים אכן הופעלו בתקופות שונות ובמידה שונה, בכל אחת מהארצות, אך
המרכיבים העיקריים שלהם חזרו על עצמם כמעט בכל מקום.
במסגרת הכללה זאת, יצירת הקבלה בין הגורל של הקהילות היהודיות השונות
בארצות אלה היא מבוססת, הן מבחינה הגיונית והן מבחינה אובייקטיבית, לא
רק ביחס לגורל היהודים אלא גם ביחס להתנהגות הכוללת של מדינות ערב.
מעבר לגבולות שביניהן, אפשר להבחין בתהליכים משפטיים, כלכליים, פוליטיים
נהגותיים החוזרים על עצמם ויכולים להיחשב למרכיבים של מודל אפשרי.
והת
הייתי מכנה את המודל הזה ''תקנון היהודים'', במקביל ל''תקנון היהודים'' של
משטר וישי, ומרכיביו הם: שלילת אזרחות, הטלת הגבלות משפטיות, הסגר
ומאסר אנשים, גזירות כלכליות, הפליה סוציו־אקונומית, אלימות.
התהליך המשפטי הוא כמעט זהה, ברוב הארצות. הוא מתחיל בהפרדת היהודים,
שמוליכה בהדרגה לשלילת אזרחותם ואחרי כן לגירושם או לנידויָם. התפיסה
האידאולוגית העומדת מאחורי תהליך זה מתייחסת לרוב אל היהודים כאל
קבוצה. היא לא מגדירה את עצמה כ"אנטישמית" אלא כ"אנטי־ציונית", ובכך
הופכת את הציונות לפשע (בעיראק, במצרים ובסוריה הדבר נעשה רשמית). כל אנשי הקהילה היהודית נפגעו מכך, אפילו המעטים שהחזיקו בדעות לאומניות
ואנטי־ציוניות (קומוניסטים וכו'). כך יצא שהנידוי היה הלכה למעשה אנטישמי,
כי האשימו את היהודים באחריות למלחמה (שבה פתחו מדינות ערב נגד
ישראל), על פי שיקול של אחריות קולקטיבית
שלילת אזרחות וגזירות כלכליות
שלילת האזרחות מהיהודים במצרים, בעיראק, בלוב ובתימן מדברת בעד עצמה.
הטלת מגבלות על חופש התנועה של היהודים, ניתוק קשרי הדואר עם ישראל
עקב החרם שהוטל על ידי הליגה הערבית, אי הנפקת דרכונים, לקיחת בני
ערובה ממשפחתם של אלה שכן קיבלו דרכון, הקפאת הנכסים וחשבונות הבנק,
הגבלות על חופש היוזמה וההתחברות, ערביזציה ממשלתית, אפוטרופוסות
על אגודות יהודיות ועל הקהילה היהודית - כל אלה הפכו לחוק במצרים,
עיראק, סוריה, לבנון, תוניסיה ומרוקו. התלוו לכך הטלת הגבלות משפטיות,
כפי שנעשה הדבר בטורקיה לאחר מהפכת "הטורקים הצעירים"; בטורקיה
גם הוקמו "גדודי עבודה" בצבא למגויסים הלא־מוסלמים; סוריה חוקקה חוק
מיסוי על ההון, שהוחל רק על היהודים, וגם אסרה עליהם לעסוק בחקלאות;
בלוב נאסר על היהודים לעבוד בחברות נפט; ובכל הארצות האמורות נאסר
על היהודים לעבוד במשרות ממשלתיות. החוקים המיוחדים נגד היהודים כללו
גם סגירה של ארגונים יהודיים ומינוי אפוטרופוסים לאגודות צדקה ולארגונים
קהילתיים.
הגזירות הכלכליות היו מרכיב חשוב מאוד במערכת ההפליה, בשל המשקל הרב
של היהודים בכלכלה של ארצות אלה, והן הוטלו על כל הקהילות היהודיות.
נכסים רבים של היהודים עוקלו בתואנה של מאבק בציונות בעזרת מערכת
חוקים ענפה (במצרים, עיראק, לוב, סוריה) וגם בלעדיהם, כאשר כל עזיבה
של יהודי הביאה להלאמה מיידית של רכושו, ולעתים אף נגזל הרכוש בכוח
הזרוע, כאשר מעט הנכסים שהעוזבים הצליחו לקחת עמם (תכשיטים, כסף)
נלקחו מהם במעברי הגבול או במכס (עיראק, מצרים, תימן, סוריה). הליך אחר,
ערמומי יותר, התבסס על "הפיכה לקואופרטיב": בעלי עסקים יהודים נאלצו
לבחור "שותף" מוסלמי (ראיה לכך שהאזרחות נקבעה על פי הדת) כדי שיוּתר
להם להמשיך לפעול, ובהדרגה הפך בעל הבית היהודי לשכיר במפעלו ונהדף
החוצה ללא כל פיצוי. תהליך דומה היה במִנהל הציבורי, במשרדי ממשלה ובמקצועות החופשיים, כיוון שהידע של היהודים שפעלו במקומות אלה היה
דרוש כדי להסדיר את העברת השלטון אחרי העצמאות. כך קרה בתוניסיה לאחר
העצמאות, בעיראק, ובתחומים מסוימים (מִנהליים) במרוקו. הפיכת מערכות
השלטון למצריות, תוניסאיות וכו' הייתה חלק מהתכנית הלאומית של המדינות
החדשות.
בשני מקרים נאלצו מוסדות יהודים עולמיים "לקנות", פשוטו כמשמעו, את זכות
, ובסוריה
60
דולר לגולגולת) בשנות ה־
200
היהודים לעזוב את המדינה: במרוקו (
, אחרי מלחמת יום כיפור. סכומים אלה נחשבו לפיצוי שהיה על היהודים
1975
ב־
לשלם לארץ אותה הם עזבו.
מעשי תוקפנות
מובן שלתכנית מעין זו, של חיסול הקהילות היהודיות, נתלוו
פיזית ומילולית. באווירה שבה התרחשו עניינים ותקריות אלה, הם לא הצטמצמו
לתחום הפורמלי בלבד. בכל אחת מהמדינות שהוזכרו לעיל התרחשו פוגרומים
או מעשים דמויי פוגרום, מהומות, רציחות או כליאת יהודים והריסת בתי כנסת,
שנועדו לשמש כתמרור אזהרה, הפחדה או איום כלפי היהודים:
,
•
1948
בנובמבר
2
, ב־
1945
בנובמבר
3
וב־
2
במצרים - מהומות ומעשי ביזה ב־
(נגד יהודים, יוונים וארמנים),
1952
בנובמבר
26
ובשבת השחורה של ה־
, בגין פעולה ציונית בעבר;
1948
יהודים במאי
1,000
כליאה של
בבגדד, שגבה מחיר של
•
1941
בינואר
2
ו־
1
בעיראק - הפוגרום (פארהוד) ב־
;
1948
פצועים, גל הרדיפות הרשמי נגד היהודים ב־
600
הרוגים ו־
180
;
•
1947
בסוריה - הפוגרומים ב־
, וההוצאה להורג של נשיא
•
1968
באיראן - ההתפרצות האנטישמיות ב־
;
1979
במאי
9
הקהילה היהודית, ב־
;
•
1934
הפוגרומים בתרקיה הטורקית, ביוני־יולי
•
1967
, ושוב ב־
1948
הרוגים) והמהומות עד
130
(
1945
בלוב - הפוגרומים ב־
הרוגים);
10
(
,
•
1952
בתוניסיה - ניסיון לבצע פוגרום בגטו (חרת אל־יהוד) של תוניס ב־
, מהומות נגד היהודים אחרי
1960
חילול בית הכנסת הגדול של תוניס ב־
;
1961
הקרבות עם הצרפתים בביזרטה ב־
, אחרי יומיים של
•
1934
באוגוסט
5
באלג'יריה - הפוגרום בקונסטנטין ב־
.
1960
בדצמבר
12
פרעות, הרס בית הכנסת הגדול של אלג'יר ב־
,
•
1948
ביוני
8
וב־
7
במרוקו - הפרעות נגד היהודים באוג'דה ובג'רדה, ב־
, המהומות ("עשרת הימים
1954
באוגוסט
3
הרציחות בסידי קאסם ב־
, לרגל ביקורו של גמאל עבד אל־נאצר.
1961
השחורים") ב־
במקרים לא מעטים, נטלה המשטרה של מדינות אלה חלק במעשי האלימות
או התעלמה מהם, בתחילתם. כאשר היה צד שלישי - השלטון הקולוניאלי -
, וצרפת בקונסטנטין
1945
למשל בריטניה בשעת הפרהוד בעיראק, ובלוב ב־
שבאלג'יריה ובאוג'דה במרוקו, אותה התעלמות פעלה לרוב בתחילת המהומות:
היהודים שימשו כשסתום ביטחון לשחרור הלחץ מצד ה"ילידים''
תמונת מצב זו - שמן הראוי היה להשלימה במחקר שעדיין לא נעשה: סקירה
על העיתונות הערבית־מוסלמית כבבואה של דעת הקהל - היא קשה מנשוא.
אנו עומדים כאן מול תופעה מסיבית, בו־זמנית, דומה בביטויה בכל אתר ואתר.
על סמך המידע הארכיוני שניתן להגיע אליו, היום, אי אפשר לומר שהוכנה
תכנית מתואמת לחיסול הקהילות היהודיות, אולם הליגה הערבית, שאיגדה את
, את כל פעולותיה במאבק
1945
כל מדינות ערב, מיקדה, מיד אחרי ייסודה ב־
נגד ישראל. בעולם הערבי דאז פעלו זרמים אחרים, חזקים הרבה יותר, בעיקר
הנאצריזם, תנועה מהפכנית מצרית שנולדה מהתנגדות למשטר המלוכני של
המלך פארוק, והפכה למורה דרך לכל מי שמרד במשטרים הקיימים, שהוקמו ברוב
המקרים על ידי השלטונות הקולוניאלים ערב עזיבתם. שנאת היהודים והציונות
הפכה בשביל נאצר לכוח המניע להתססת ההמונים. הנאצריזם יצר מתחים
במרוקו, בלוב נגד שושלת הסנוסים, במצרים כמובן, וגם בסוריה ומאוחר יותר
בתימן. הוא דגל בפאן־ערביזם בהנהגתה של מצרים, אשר יזמה מספר ניסיונות
איחוד בין מדינות ערב, שנכשלו כולם. שנים אחר כך, ירשה את מקומה התנועה
הפאן־אסלאמית, הפעם תחת שרביטה של ערב־הסעודית. האנטישמיות הפכה
לנושא פוליטי - תחליף למלחמה שלא הצליחה נגד ישראל.
בנוף זה, רב־גוני אך קוהרנטי ומובנה מאוד, אפשר להבחין בין שני סוגים
של היעלמות הקהילות היהודיות: גירוש והדרה. המונח גירוש מכסה כאן את
הצורות האלימות של החיסול: משפטיות, פוליטיות ומעשיות. לסוג זה שייכות
מצרים, לוב, אלג'יריה ועיראק, שבהן הקהילות היהודיות סולקו (אם אפשר
לומר כך) אחרי שבודדו והופלו לרעה בתוך ארצותיהם. אפשר לצרף אליהן
. בסוג הנידוי, פחות אלים אך לא פחות נחרץ,
1947
גם את סוריה שלאחר
הוכרחו היהודים לעזוב את ארצות מוצאם על ידי מכלול אמצעים משפילים,
משפטיים, אידאולוגיים ופוליטיים, אך בעיקר כלכליים (שהופעלו גם במקרה ,)
1945-1923
של גירוש). לסוג זה שייכות תוניסיה לאחר עצמאותה, טורקיה (
ובשנות
50
) ואיראן (בשנות ה־
1947
), סוריה (החל ב־
1961-1956
מרוקו (
). לחרם נגד היהודים ונגד ישראל, שהופעל בכל העולם הערבי, היה חלק
70
ה־
בתהליך זה...."
וגם זה למשל : http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_...page=1&rtl=true