לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 29-01-2010, 15:17
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
כתבה רוכב שמיים, כטב"מ נישא לכוחות היבשה

להציץ לחלון של בית המחבל
"רוכב שמיים" הוא חלומו של כל מג"ד, ועכשיו הוא מתגשם ¬ מזל"ט קטן, שקט ובלתי נראה, שמציג למפקד בזמן אמת מה קורה מעבר לבניין או לגבעה ¬ ב"עופרת יצוקה" הציל המידע חיים של חיילים ושל פלשתינים ¬ העתיד כבר כאן
לילך שובל ישראל הי!ם 29.1.2010
"רוכב שמיים" הוא חלומו של כל מג"ד. מדובר במזל"ט בגודל של צעצוע אבל כזה שמסוגל לאתר משגרי טילים בלב עזה מחבל מסתתר בצד הדרך או דרכים נסתרות בעומק השטח. באמצעות "רוכב שמיים" יכולים המפקדים לראות מה קורה מאחורי כל גבעה ואיזה מחבל נחבא בתוך יער סבוך.
"היכולת להסתכל מלמעלה על מה שקורה בקרקע משנה את כל התמונה" מציין מפקד גדוד 52 של השריון סא"ל ארז סעדון שנלחם ומתאמן עם "רוכב שמיים.""מהקרקע אני מסוגל להסתכל לזוויות מוגבלות יחסית. כלי הטיס שיכול לתת לי תמונת מצב בזמן אמת מגשר על הרבה פערים."
אחד היתרונות החשובים של "רוכב שמיים" הוא שלא ניתן לראות אותו בעת טיסתו באוויר ובניגוד למזל"טים אחרים כמעט לא ניתן לשמוע אותו.
"הכלי הזה חשאי לגמרי" מציינת מפקדת פלוגת "רוכב שמיים" רס"ן הילה יפה. "למרות שהוא טס בגובה נמוך יחסית פשוט לא רואים אותו. הוא קטן המנוע שלו לא מרעיש והוא צבוע בצבע השמיים."
"רוכב שמיים" מסוגל להגיע לגובה של כעשרה ק"מ ולראות ברדיוס של 15 ק"מ ממקום מעופו. הוא יכול לפעול כמעט בכל מזג אוויר שכן הטיסה היא בדרך כלל מתחת לגובה העננים כך שעננות אינה משפיעה על פעולתו. וכך בתוך 15 דקות בלבד הוא כבר באוויר לפקודתו של המג"ד ויכול להגיע לכל מקום שיבחר. יש לו רק חיסרון אחד: הוא מסוגל לשהות באוויר שעתיים וחצי בלבד.

חבל בנג'י לשיגור המטוס
מפעילי "רוכב שמיים" הם לוחמים שנפלו מיחידות מובחרות או כאלו שעברו גיבוש מיוחד לאחר הגיוס לחיל התותחנים. הלוחמים עוברים טירונות קרבית של רובאי 04 ולאחר מכן קורס מיוחד להפעלת המזל"ט. בסיומו הם מסוגלים להפעיל את המטוס ולפענח תמונות מהמזל"ט בזמן אמת.
צוות מפעילי "רוכב שמיים" מונה לפחות שני חיילים. בגדודי חי"ר צמוד הצוות למג"ד ואילו בגדודי שריון הצוות מתמקם לעיתים מאחור במקום בטוח או בנגמ"ש שממנו מפעילים את המטוס הזעיר.
לכל צוות יש ערכה של "רוכב שמיים" ובה מערכת קרקעית הכוללת מסך עם מגש תפעול ועליו לחצנים ומערכת נוספת המורכבת משלושה מטוסים זעירים. אחד מהלוחמים אחראי להרכבת המטוס ולהמראתו באמצעות חבל בנג'י והשני אחראי לתפעולו מהקרקע.
הרעיון הוא לבחור נקודה בשטח שאינה נראית לעין ולהטיס את המזל"ט למקום שאותו בוחר המג"ד. ניתן להזין למזל"ט נקודת ציון שאליה הוא צריך להגיע או להטיסו באופן ידני באמצעות מגש הבקרה.
בנוסף ליכולתו לשיוט מרחוק בהוראת המפעיל הוא מאפשר טיסה עצמאית באוויר כשהצילומים מועברים בזמן אמת למג"ד בשטח.
למג"דים המפעילים את הכלי יש ערכת "גל ירוק" המורכבת ממקלט ומשעונים מיוחדים שבאמצעותם ניתן לצפות בתמונה שמעביר הכלי בכל רגע נתון. המצלמות שלו מאפשרות צילומים הן ביום והן בלילה. בסיום המשימה המזל"ט מגיע לעבר נקודה שנקבעה מראש בשטח כשהוא נוחת באמצעות מצנח וכרית אוויר.
המטוס הזעיר נוסה בצה"ל כבר במהלך מלחמת לבנון השנייה. בתחילה התוכנית היתה שחיל מודיעין השדה הוא שיפעיל את כלי הטיס אך בשל העובדה שבחיל התותחנים כבר היתה יחידה שעסקה בהפעלת מזל"טים הוחלט להכפיף את מפעילי "רוכב שמיים" אליה.


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://digital-edition.israelhayom.co.il/Olive/ODE/Israel/server/GetContent.asp?contentsrc=primitive&dochref=ITD%2F2010%2F01%2F29&entityid=Pc04301&pageno=43&chunkid=Pc04301&repformat=1.0&primid=Pc0430100&imgext=jpg&type=Content&for=primitive]

"רוכב שמיים."משמש את צה"ל בעוטף עזה במעצרים ביו"ש ובאימונים ברמת הגולן
בהמשך נוסה "רוכב שמיים" בביצוע מעצרים בשומרון וכן באימונים של כוחות יבשה שונים. הפעם הראשונה שבה ניתן היה לראות את המזל"ט בפעולה צבאית היתה לפני כשנה במבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה. במהלך המבצע היו מערכות מבצעיות מעטות יחסית של הכלי ולכן הוא צוות לכל חטיבה ולא לכל גדוד.
בסך הכל פעלו ב"עופרת יצוקה" ארבע מערכות של "רוכב שמיים."מאות גיחות שביצעו הכלים הללו במהלך המבצע הוכיחו יעילות אדירה בכל הקשור לאיסוף מודיעין. המידע שנאסף הציל חיים רבים הן של כוחות צה"ל והן של אזרחים בלתי מעורבים.
המידע שצולם על ידי המזל"ט סייע במהלך המבצע לתקשורת בין המפקדים לבין כוחות הלוחמים. המפקדים קיבלו תמונת מצב "ממעוף הציפור" בזמן שהמזל"ט מסוגל לטוס גם בגובה נמוך ולספק מידע איכותי במיוחד כמו הצצה אל חלון ביתו של מבוקש.
בצה"ל מציינים כי המזל"ט מקנה לכוחות יתרון חשוב שהמזל"טים של חיל האוויר לא מסוגלים לספק משום שבדרך כלל הם מעטים מדי ואינם עומדים ישירות לפקודתו של המג"ד. להסתכל מעבר לגבעה לדברי סא"ל סעדון ל"רוכב שמיים" יש יתרון לא רק במלחמה בשטח בנוי אלא גם במלחמה קונבנציונלית. "אפשר להסתכל באמצעותו מעבר לגבעה על יעדים של האויב ולדעת אילו כלים יש לו וכמה" הוא אומר.
אחת הביקורות על "רוכב שמיים" כמו על אמצעים טכנולוגיים אחרים שהצבא מכניס לשימוש היא שהמפקדים לומדים להסתמך על אמצעים אלו ומאבדים מיכולות הלחימה הבסיסיות. לדברי סעדון זה לא המצב. '"רוכב שמיים' הוא עוד אמצעי טכנולוגי. איתו או בלעדיו נשיג תוצאות בזמן אמת. הוא לא יבטל את היכולת הבסיסית הוא אקסטרה."
מאז מבצע "עופרת יצוקה" מספר מערכות "רוכב שמיים" שנכנסו לשימוש בצה"ל יותר מהוכפל. התוכנית היא להגיע למצב שבו לכל מג"ד חי"ר ושריון יהיה צוות ייעודי של מפעילי הכלי שאיתם הוא ייצא לפעילויות ולאימונים.
גם בימים אלו משמש "רוכב שמיים" את כוחות צה"ל שנמצאים בגזרת עוטף עזה שמתאמנים ברמת הגולן או מבצעים מעצרים ביו"ש. במהלך 2010 עתיד להיקלט בצה"ל מזל"ט גדול יותר לטווחים של עד 50 ק"מ המסוגל לשהות באוויר זמן רב יותר - עד שש שעות. מדובר במזל"ט השנ"י (שכבה נמוכה) והוא עתיד לשרת את מפקדי החטיבות ולאפשר להם לצפות בתמונה באיכות גבוהה. בתחילה יפעילו אותו כוחות מהגדוד של "רוכב שמיים" ובהמשך יוקם גדוד מבצעי נפרד להפעלת השנ"י.
עמוד 11 בתוך "ישראל השבוע"



_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il


נערך לאחרונה ע"י יוסיפון בתאריך 29-01-2010 בשעה 15:23.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 29-01-2010, 15:39
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "רוכב שמיים, כטב"מ נישא לכוחות היבשה"

ברגע הראשון כשראיתי את הכתבה והכותרות שוב קפצו לי הנרווים והפכתי את העיתון לוודא שאני לא מחזיק את מעריב.
מה?!
שוב "חשיפה" של אמל"ח שפועל כבר יותר מארבע שנים ושכתבנו עליו כאן מזמן?
יש סיכוי שלילך שובל הספיקה לכתוב על ה"רוכב" עוד כשהייתה כתבת בסדיר ב"במחנה"....

מן הסתם עורך שלא ממש מבין החליט על דעת עצמו להוסיף את הכותרת המפוצצת והמיותרת.

צריך לשבח ולומר שיש בכתבה כמה חשיפות שעד היום לא עברו צנזורה...
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 30-01-2010, 20:08
צלמית המשתמש של NehemiaG
  NehemiaG NehemiaG אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.03.07
הודעות: 11,647
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "ברגע הראשון כשראיתי את הכתבה..."

"הרעיון הוא לבחור נקודה בשטח שאינה נראית לעין ולהטיס את המזל"ט למקום שאותו בוחר המג"ד. ניתן להזין למזל"ט נקודת ציון שאליה הוא צריך להגיע או להטיסו באופן ידני באמצעות מגש הבקרה.
בנוסף ליכולתו לשיוט מרחוק בהוראת המפעיל הוא מאפשר טיסה עצמאית באוויר כשהצילומים מועברים בזמן אמת למג"ד בשטח.
למג"דים המפעילים את הכלי יש ערכת "גל ירוק" המורכבת ממקלט ומשעונים מיוחדים שבאמצעותם ניתן לצפות בתמונה שמעביר הכלי בכל רגע נתון. המצלמות שלו מאפשרות צילומים הן ביום והן בלילה. בסיום המשימה המזל"ט מגיע לעבר נקודה שנקבעה מראש בשטח כשהוא נוחת באמצעות מצנח וכרית אוויר.
המטוס הזעיר נוסה בצה"ל כבר במהלך מלחמת לבנון השנייה. בתחילה התוכנית היתה שחיל מודיעין השדה הוא שיפעיל את כלי הטיס אך בשל העובדה שבחיל התותחנים כבר היתה יחידה שעסקה בהפעלת מזל"טים הוחלט להכפיף את מפעילי "רוכב שמיים" אליה. "

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #14  
ישן 08-08-2011, 11:05
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
שיהיה במזל"ט - כתבה מבמחנה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "רוכב שמיים, כטב"מ נישא לכוחות היבשה"

http://www.idf.il/1489-12652-he/Dover.aspx

סוף סוף, אחרי חודשים ארוכים של שיגור כלי טיס לשחקים (וגם הרבה ניווטים על האדמה) הגיע מחזור נוב' 10 של יחידת "רוכב שמים" לסוף המסלול, מוכן להתחיל בעבודה. צוות "במחנה", אשר היה שם לצדו בטירונות, המשיך ללוות אותו כל הדרך אל הסיכה המוכספת - ושמע איך מפתחים מערכת יחסים אינטימית עם מזל"ט, ולמה הלוחמים כאן מבקשים הקפצות מיוזמתם

תאריך: 08/07/2011, 19:56 מחבר: רות סמיה, עיתון "במחנה"
יום שישי בערב, והמחסן הצדדי בעמק חפר, שהפך רק לאחרונה למועדון לילה מאולתר, מתמלא ברעש ובלחות. מעוך בין עשרות צעירים מיוזעים, עובד סמל ענבר גרא על צעדים שיתאימו לחדש של ביונסה, ותוך כדי שולח קריצה לסמל לביא קטנר, שנראה עכשיו מאושר מתמיד.

מרחק שלוש בנות בחצאיות ימינה נמצא מי שעד לפני יומיים היה מפקד המסלול שלהם, סגן חן פוצצי. בדרך כלל הם רגילים לראות אותו פוקד הוראות בקצב מהיר, אבל עכשיו נדמה שהוא בעיקר עסוק בלהחזיר לחיים צעדי ריקוד נשכחים משנות ה־90 - ועל הדרך להזכיר לכולם כאן מי הפז"מניק על הרחבה. הוא מתקרב אליהם עם חיוך גדול על הפנים, ואז מתלהב מעוד שיר שמתחיל להתנגן. זהו, המסלול הרביעי של יחידת "רוכב שמים" הסתיים, ואחרי שמונה חודשים אינטנסיביים בהם ליווה את החבר'ה האלה מדי יום, סוף־סוף אפשר לרקוד על זרי הדפנה.

בפעם האחרונה שפגשנו את הלוחמים האלה הם חתמו את תקופת הטירונות בגבעת התחמושת, והתרגשו לקבל ביחד עם כל מחזור נוב' 10 של חיל התותחנים את כומתת הטורקיז. אלא שמאז הם הספיקו לעבור הרבה: נפרדו מהפודרה בשטחי האש של שבטה לטובת הבית של היחידה בבסיס פלמחים של חיל האוויר, אמרו שלום ליחידות מיתר ומורן במסגרתן התאמנו, ופנו למסלול עצמאי שהוא רק שלהם. אבל לא רק זה - בתוך ארבעה חודשים הם נדרשו ללמוד איך להטיס ולתפעל את המזל"ט בשטח - ורק עכשיו אפשר לנשום לרווחה. "אחרי כזה מסלול, חייבים לארגן מסיבה טובה בשביל לחגוג כמו שצריך", אומר רב"ט עידן גולדשטיין, שקיבל את תפקיד יחצן המסיבה כמינוי משני, ואז מתפנה לרקוד. "אין ברירה, חייבים להכנס לקצב".

יחי הראבק הרוסי
בסיס פלמחים נשמע הרבה יותר טוב משבטה: פחות או יותר במרכז הארץ, במרחק יריקה מחוף הים - וגם בת"ש החיל אווירניקי יש בהחלט משהו מזמין. אבל עם כל כך הרבה דבש, העוקץ לא מאחר להגיע: הרגילה שקיבלו החיילים בסוף הטירונות מסתיימת בשבת מקוצרת, והאוטובוס שאוסף אותם מתל אביב אומר להם יפה שלום ליד הבסיס. למה רק ליד? פשוט כי מתברר שהביקור הראשון בביתם החדש נפתח עבור המסלולניקים במסע עלייה ליחידה. במהרה נדרשים החיילים לעלות על ב' עם ציוד מלא, ובמקום לבנות ארמונות בחולות החוף הצהבהבים, הם בעיקר שוקעים בהם עם כל צעד.

אחרי קבלת הפנים החמה הזאת מתוודעים החיילים לבסיס החדש - אבל המפקדים מבהירים להם שחבל שיתרגלו אליו כי הם לא הולכים לבלות כאן יותר מדי זמן, לפחות לא בשלב הזה. בהתחלה הם אולי יעברו כאן שיעורים שילמדו אותם על מטוס ה"סקיילרק" שהם נושאים על גבם ועל עקרונות התעופה הבסיסיים, אבל מהר מאוד הם כבר יצאו לשטח ויתחילו בשלב הראשון של ההכשרה: שיגורים.

"בפעמים הראשונות שאתה משגר מסבירים לך מה לעשות ואתה רק מסתכל מהצד", אומר סמל צליל שטורם. "בזמן השיגור יש דקה אחת שבה צריך לשמור על ריכוז, ואם אתה מספיק מרוכז אין שום סיבה שתרסק את המטוס. השיגורים הראשונים הם ממש כיפיים ונמרחים לאורך שעות, אבל אחר כך כבר מריצים עבודה".

אז איך העסק הזה עובד? המטוס מתחבר לכבל גמיש באורך של קצת יותר מ-15 מטרים, הנעוץ ביתדות לקרקע, והחייל המשגר אוחז בו בשתי ידיו ומותח את הכבל בצעדים אטיים לאחור. ברגע הנכון, אותו ילמדו החיילים לזהות בהמשך, הוא מרפה את האחיזה - והמטוס באוויר.

בישוב באזור הנגב המערבי, לא רחוק מרצועת עזה, מתקיים הדייט הראשון של הלוחמים עם המזל"ט. בעוד מספר חודשים הם יידרשו לשגר את המטוס גם באזור הזה, במטרה לספק מידע מודיעיני בזמן אמת לגדודי חי"ר, שריון ויחידות מיוחדות - אבל בינתיים זה רק אימון, וכדי לעזור להם לשבור את הקרח מגיעים לכאן גם נציגי חברת "אלביט", יצרנית הסקיילרק. הם צופים בחיילים המתחילים בשיגורים בזה אחר זה, ומשמשים הן כמדריכים והן כמרגיעים.
כשמגיע תורו של סמל נעם יניב, פניו משדרות חוסר שקט. "ברגע שהמנוע מתחיל לפעול, צריך להעיף אותו?" הוא שואל את החונך מ"אלביט".

"לא מעיפים", הוא מחייך אליו בחזרה, "משגרים".

יניב מרים את המטוס בזהירות ומתחיל ללכת לאחור. שרירי הידיים כבר רועדים מעט מהכבל שנמתח, אבל זה רק עוד צעד קטן ודי. רגל אחת נשארת יציבה בזמן שהשנייה מתרוממת מעט וחוזרת אל הקרקע בבעיטה, הכול כדי לראות לאיזה כיוון עפים גרגירי החול - עניין קריטי להמראה טובה.

"מנוע", הוא אומר לחונך כשהוא מרגיש בטוח, וזה לוחץ על כפתור קטן בתגובה. המנוע של המזל"ט מתחיל לפעול, ויניב לוקח נשימה עמוקה ומשחרר אותו. המראה חלקה, ושאר החיילים, הצופים מאחור, נושמים לרווחה. כולם, מלבד רב"ט דן אורקין, שהוא הבא בתור לשגר אותו. "יאללה, אורקין, תן לי קצת ר"ר", צועק לעברו המפקד, סמל דני גינסברג. "נו, קדימה, אתה יודע בכלל מה זה אומר?"

"ראבק רציני?" שואל החייל הנרגש. "קרוב", משיב המפקד בקריצה. "התכוונתי לראבק רוסי".

אי אפשר להתבלבל
מספר שבועות מאוחר יותר, כשברזומה של הקבוצה כבר רשומים עשרות שיגורים, מתמקדים הלוחמים במשימות מלאות ומורכבות יותר. הם עושים את זה בצוותים מבצעיים המורכבים ממפקד ומשלושה חיילים, המחלקים ביניהם את משימות השיגור וההטסה. בניגוד לחי"ר או שריון, כאן אין פק"ל קבוע - החיילים צריכים להכיר היטב את כל התפקידים כי הם מבצעים אותם ברוטציה, ואין מקום ליותר מדי העדפות. כך או כך, שרירי הגב מקשים על כולם באופן שווה: אחד הלוחמים סוחב תיק עם שלושה מטוסים, השני נושא את עמדת הטיסה והשלישי אחראי על ציוד אישי ואוכל - לא פחות חשוב, לא פחות כבד.

באחד מהתרגולים חוזרים החיילים למקום בו התחיל שירותם: שטחי האש של שיבטה הדרומית. הפעם הם מגיעים לכאן עם יותר פז"ם - וחשוב מכך, עם מזל"ט - וכבר ממש אי-אפשר לבלבל בינם לבין לוחמי התותחנים שאיתם התחילו את הטירונות. הרס"פ, סמ"ר גל אלגבה, משמש כמדריך הטיסה של הצוות המורכב מרב"ט חגי אלון, רב"ט עומר גדי, ורב"ט גיא סיטרוק. כולם מתוחים לקראת המשימה, כולם מנסים לשרוד את החום הכבד של חודש מאי.

"גובה תקין", אומר רב"ט אלון ומצמצם את עיניו. "גם המהירות תקינה".

"יפה", משיב לו סמ"ר אלגבה ומביט במסך.

ההמראה מתקדמת היטב, אבל את יתר חבריהם למסלול של אלון והאחרים מעניין כרגע משהו אחר. קבוצה הולכת וגדלה של לוחמים מתאספת סביב סגן מפקד המסלול, סגן תום פישר, שמראה להם בפעם המי-יודע-כמה כיצד צריכים לקפל את כרית האוויר שבתחתית המטוס. אחרי הכול, לצד שרירים חזקים וסיבולת לב-ריאה, הלוחמים האלה צריכים לפתח גם ידיים עדינות - וזה לא כל כך פשוט.

השעות עוברות, ולקראת הצהריים השהייה חסרת המעש בשטח מצליחה להטריף את החיילים - ובמהלך שנוי במחלוקת חלק מהם מבקשים, מיוזמתם, להיות מוקפצים. שני חיילים מתחילים לזחול על החול ולדלג מעמדה לעמדה, ותוך כמה דקות כבר מצטרפים מספר חברים נוספים. "למה הם עושים את זה?" תוהה רב"ט גיא זקן כשהוא מביט על חבריו.

"לפי העמידה הבטלנית שלך", משיב לו אחד המפקדים, "עוד רגע גם אתה מצטרף".

בזמן שהחבר'ה על האדמה ממשיכים להיאבק מרצונם באבנים השורטות, גם המזל"ט בשמים מחליט לעשות לעצמו חיים קשים. "אאוץ'", צועק רב"ט גדי ומתקרב לכלי הטיס שרק נחת. "זה לא נראה טוב". מבט קצר מגלה שהטיסה הזאת באמת לא נגמרה כמו שהצוות התכוון: הכרית שהייתה אמורה להיפתח כשכלי הטיס מתחיל להנמיך לא התנפחה, והנחיתה כולה דומה יותר להתרסקות. בדיקה מהירה של סגן פישר מגלה סוללה מרוסקת, כנף עקומה וגם סדק במערכת המצלמות שעל הכלי. את היקף הנזק אי-אפשר לאמוד בשטח ותחקור האירוע ימשיך מאוחר יותר, אבל זה לא מפריע ללוחמים פה לפתח מור"קים ששווה להעביר לדורות הבאים.

לא להישמע מסכנים
חודש לפני סוף המסלול, נודדים החיילים לבסיס בפיקוד הצפון. במשך שבועיים הם מתרגלים טיסות בנופי רמת הגולן, ואפילו מוצאים זמן כדי לקחת הפסקה קצרה מהמזל"ט ולחזור לשלב קצת יותר בסיסי בהכשרה - ניווטי לילה. "תזכרו שאם התבלבלתם בדרך אתם צריכים למצוא מקום בולט בשטח ולעלות אליו כדי להתמצא", אומר פוצצי ללוחמים בתדריך לפני היציאה. "אם אתם ממש אבודים תעלו מולי בקשר - אבל תעשו לי טובה, רק אל תישמעו מסכנים".

כמה שעות אחר כך, בעומקו של השטח החשוך, מתברר שהלוחמים עסוקים מדי בשיחות בשביל להתבכיין. הם מדברים על הכול - מזיכרונות ילדות רחוקים ועד לאחות השווה של אחד החברים - ולבסוף, מחוסרי אוויר מהשילוב בין ההליכה לפטפוט, מתקרבים כל הצוותים אל היעד.

הם בוחרים לפתוח בריצת ניווט קצרה במושב כפר קיש, בטוחים שאחריה יעלו לאוטובוסים וינוחו. אלא שרצונות חיילים זה דבר אחד והחלטות מפקדים זה דבר אחר - ומהר מאוד כולם כאן מתחרטים שלא לקחו כמה דקות כדי להסדיר את הנשימה לפני שהתמקמו במושבים.

"יאללה, לקום", מכריז הסגל אחרי רבע שעה של נמנום במזגן הממונע. "להסתדר, מהר". מבוהלים ומופתעים קופצים החיילים ממקומם ומנערים את חבריהם הנוחרים. הם יוצאים החוצה באטיות, ובעיניים עייפות מגלים מולם את הר תבור - רם, נישא וממתין רק להם.

עם מחסור ברור בשעות שינה, ויותר מדי ציוד על הגב, הם מתחילים בטיפוס ולא שוכחים להתמרמר על ההפתעה שרקחו עבורם הקודקודים.

רק כעבור שעה וחצי, כשבכיס השמאלי של חולצות ה-ב' ננעצת סיכת התותחן, נראה שבכל זאת הם השתכנעו שזה היה שווה. אחרי הירידה מהתבור נותרים לחבורה המגובשת הזאת עוד שלושה שבועות בלבד למסלול, ועם התחלתו של הסוף מרשה לעצמו הסגל לנצל את העובדה שמדובר ביחידה קטנה ומשפחתית, ולשים דגש גם על דברים שמעבר לטכניקה ולמקצועיות. טיולים על אזרחי בטבע לפני שסוגרים שבת, למשל, ואפילו ביקור משותף ביקב. אבל דווקא כשהאס"ק מתחיל להשתלט על האווירה, חופשת סוף השבוע האחרונה במסלול נקטעת על ידי טלפון קצר במוצ"ש שמבשר על הקפצה - והחיילים המופתעים קצת שבוזים. "הייתי במעיין בצפון, ותכננתי להמשיך לערב רגוע בבית עם חברים", אומר סמל טים נאלה. "פתאום אני שומע שרוצים שנבוא. מה אפשר לעשות?"

למרות התלונות, ההקפצה הזאת מתגלה כבעלת משמעות. מדובר, אחרי הכול, בשבוע האחרון להכשרה - וכל טירון כבר יודע שאין סוף מסלול בלי מסע. הפעם מדובר ב-40 קילומטרים של עליות, ירידות וזיעה - הרבה זיעה - בדרך לקבר דוד בן-גוריון בשדה בוקר. הלוחמים גומעים את הקילומטרים בנחישות ובלי יותר מדי תלונות, אלא שלקראת הסוף זה כבר נהיה כואב. "אני לא יכול לנשום", זועק רב"ט עומר גדי כמה קילומטרים לפני היעד, לא מתנחם בזריחה המתחילה להפציע מרחוק.

"יאללה, עומר, אנחנו כבר מגיעים", קורא לעברו אחד המפקדים. "אין דבר כזה לא יכול - אתה מסיים עכשיו מסלול".

פתאום, באמצע המדבר, שומעים החיילים המותשים קולות לא מוכרים שצועקים להם "קדימה" ו"יאללה". מתוך התעלה הצמודה מגיחים ברגע אחד כל לוחמי יחידת "רוכב שמים", ואיתם גם המדריכות ואנשי המפקדה, שהתכנסו לרוץ איתם את הקילומטר האחרון למסע, בסיומו יצטרפו למשפחה באופן רשמי. זעקות עידוד, צ'אפחות כואבות וסתם חיוכים הדדיים מתפשטים באוויר, ולפני ששמים לב - מחזור נוב' 10 כבר עומד ב-ח' האחרונה שלו ברחבת הקבר.

"זה כואב בטירוף", אומר רב"ט שון שחורי בזמן שהוא מחלץ כף רגל פצועה מהנעל הצבאית. "אבל לא נורא, הכול שטויות. העיקר שסיימנו מסלול".

לא רחוק ממנו עומד נאלה ונובר בתוך התיק. "שכחתי להביא עוד חולצה", הוא אומר בייאוש. "כולי רטוב, ולא ממים. זה לא הכי נעים. אבל יאללה - גמרנו".

אחרי שהורידו מעט את הדופק ומתחו את השרירים, הגיע הזמן לחלק הרשמי. "עד היום הייתם בקורס וזו מסגרת סלחנית", פותח מפקד היחידה, סא"ל אורי גונן, רגע לפני שהמפקדים מחלקים להם סיכת יחידה בצורת ראש של סוס עם כנפיים. "עכשיו אתם עוברים ממצב 'חניך' למצב 'לוחם'. אתם חלק מצוות, חבורה קטנה ומגובשת שיודעת לצאת מהיחידה ולבצע משימות עם אנשים אחרים. בכל זמן, בכל מקום"
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #16  
ישן 30-01-2012, 09:13
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
צפו במפעילי המזל"טים של צה"ל: "חלק בלתי נפרד בכל פעילות מבצעית"
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "רוכב שמיים, כטב"מ נישא לכוחות היבשה"

http://www.idf.il/1133-14684-he/Dover.aspx

צוות הלוחמים פותח את התרמיל ומוציא ממנו את המטוס. מתיקו של חייל אחר נשלפת האנטנה הקרקעית ועמדת המחשב שמציגה את הכפר העוין שמצלם המזל"ט. טייסת מודיעין קטנה נפרסת בשטח האויב על ידי ארבעה לוחמים.

דקות אחרי שהתמקמו הכוחות בשטח, הכטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש - ע.ס) כבר מרחף בדממה בין הגבעות הירוקות של איזור רמות מנשה, לעננים אפורים של ינואר. הלוחמים, צוות מורחב של חיילים העומדים לקראת סוף מסלולם, כבר עמוק מעבר לקו הגבול הדמיוני. בכפר קרוב, בבסיס אליקים, מדמים חיילים אחרים את אנשי החיזבאללה עליהם הלוחמים פוקחים עין מוטסת, כתרגיל סיכום לקראת הפיכתם לכוח לוחם סדיר.

"המטרה של מערך "רוכב שמיים", היא לספק מודיעין טקטי ותמונת שטח למפקדי גדודים לוחמים. הכלים שלנו נותנים את המענה לפער בין המטוסים הגדולים לכוחות הקרביים. "רוכב שמיים" יכול לטוס מתחת לעננים גם במזג אוויר חורפי", מספר מפקד פלוגת המסלול סרן אביב, על רקע היללות הפרועות של הרוח. "אנחנו יכולים לראות את מה שאף אחד אחר לא יכול לראות. רוכב שמיים רואה מעבר לגבעה עבור הלוחמים".



כשיסיימו את מסלולם יחבור הצוות ליחידות שונות עבור משימות מגוונות. "פעם זה גדוד 13, פעם כוח שריון, פעם צנחנים. הצוות שלנו הוא אח לנשק בכל גדוד, הולכים איתם ונלחמים איתם ואין הפרדה ביניהם. צריך באופן קבוע להתאים את עצמך למשימות חדשות עם אופי חדש- ללוות כוחות במעצר ולבדוק שהציר שלהם פנוי ואף אחד לא אורב להם מעבר לפינה, למנוע תנועה של מחבלים בדרכם להניח מטענים, להביא תמונות מזהות של מפגעים. בזכות המודיעין הטקטי שאנחנו מספקים סוכלו הרבה מאוד פעולות פח"ע- ממחבלים ועד זריקות אבנים".

אחרי שתי הדקות ראשונות באוויר של בדיקות הרוח, מתחיל הצוות לנווט במפות הקוד המורכבות את הכטב"ם לעבר הכפר המהווה את המטרה. כל אחד מהחיילים יודע לפעול בכל אחד מתפקידי הצוות - המשגר יכול לתפקד בפעם הבא כאחראי על המחשב, הכל לפי החלטת הקצין. המג"ד אליו חובר הצוות מסתובב לאורך כל האימון עם שעון משוכלל שמציג את התמונה מהמטוס ומקבל בזמן אמת את המידע הדרוש לו - לאן כוחותיו צועדים, מה טומן לו המשעול הבא.

למרות הרוח, הכטב"ם מבצע פעילות איסוף של למעלה מחצי שעה. כשהצוות מחליט להנחיתו, הכלי מסתובב במעגלים רחבים, ומנמיך גובה. לאחר מספר דקות נשמע זמזום והוא נוחת אל תוך העשב הרטוב בפתיחת כרית אוויר. במהרה ניתן יהיה להכניס למטוס סוללה חדשה הנמצאת באחד מהתרמילים העצומים. תוך מספר דקות יוכלו לשגרו למשימה חדשה.

"מדובר בכלי זול לתחזוקה עם הצפנה חזקה מאוד שלא צריך מסלול נחיתה", מספר המ"פ. "יתרונות אלה מתווספים לדבר החשוב ביותר- המון הצלחות מבצעיות במשימות בכל גזרה בארץ. מי שמנסה לפגוע בכוחותינו, בכל מקום- אנחנו רואים אותו. אנחנו טסים ליד הכוחות, מבינים את הפעילות של הגדודים וכך יכולים לתרום מבצעית. עוד ציין כי" מאז ההפעלה המבצעית הראשונה בעופרת יצוקה ועד היום, הכח התעצם לאין שיעור. כיום אין פעילות מבצעית שאנחנו לא חלק בה".
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #32  
ישן 09-03-2014, 18:58
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
רוכב לאתגר הבא
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "רוכב שמיים, כטב"מ נישא לכוחות היבשה"

לפני כשלוש שנים, בתאריך הייחודי 10.10.10, השיקו בחיל התותחנים את יחידת "רוכב שמיים" *כעת, בראיון סיכום תפקיד, מסתכל מפקדה הראשון של היחידה, סא"ל אורי גונן, לאחורה בסיפוק * הוא מסביר איך יוצרים "מולטי-לוחם", מרוצה מהתוצאות בשטח שהפכו את היחידה למצרך מבוקש ומביט אל עתיד שבו יפעלו מערכות שיתנו מענה לרמה החטיבתית * השמים הם

http://mazi.idf.il/7246-11462-he/IGF.aspx

מעניין

מתי הייתה הפעם הראשונה ששמעת על רוכב שמים?

"בנובמבר 2006 התקבלה החלטה להעביר את 'רוכב שמים' מחיל האיסוף הקרבי לחיל התותחנים. הייתי אז בתפקיד ראש מדור כטב"ם ונשק מדויק במקתמ"ר וקיבלתי את האחריות על תהליך הקליטה של הפרויקט בחיל".

לדעתך, מדוע הועבר הפרויקט מחיל האיסוף הקרבי?

"אומרים שאפשר לשתול כל צמח על כל אדמה, בהנחה שתדע לטפל בו, לדשן אותו ולהשקות אותו כמו שצריך. בדיעבד, לא השכיל חיל האיסוף הקרבי לאייש כוח אדם איכותי מספיק, ולהשקיע במעטפת החיל כדי לגרום לדבר הזה להצליח. לנו בחיל גם היה יתרון משמעותי, מפני שיכולנו להטיל את המשימה על מערך הכטב"מים, שעוסק בעולם תוכן זהה והוא בעל ניסיון רב שנים".

"בשלב הראשון היו רק שני צוותים. הם לפעמים עשו תרגיל ולפעמים פעילות מבצעית בלי שגרה קבועה, בגלל שהסד"כ היה קטן מדי. אחרי זמן מה סידרנו פלוגה מבצעית ופלוגת הכשרה, הקמנו פלוגת מילואים ועלינו לארבעה צוותים מבצעיים. כך נשאר מצב קבוע במשך פרק זמן לא מבוטל"

"אפשר לומר שנקודת האור האחרונה בכל תהליך ההקמה של היחידה, הייתה המעבר מהתשתיות הארעיות בפלמחים למחנה רמון בפברואר השנה. בהשקעה גדולה מאוד של הזרוע נבנו תשתיות מעולות, בית ספר להדרכה וסימולטור טיסה מתוחכם. זה היה אירוע מרגש מבחינתי, ודבר שהיה לי חשוב לסגור בתפקיד. שינוי נוסף שנערך בחודשים האחרונים הוא העברת הכשרת הקצונה של היחידה, שעד עתה נערכה במסגרת מאד נישתית, למגמת רוכ"ש בקורס הקצינים של החיל. הדבר הזה משפר את השפה המשותפת של קציני רוכ"ש עם שאר הקצינים בארטילריה, מחזק את המיומנות שלהם בהפעלת אש ומעודד רב-גוניות בין המערכים השונים של חיל. כך יהיו פחות מחיצות בין הקצינים שגדלו בתוך יחידת 'רוכב שמים', והם יוכלו להתפתח ולהפוך לקציני ארטילריה בסוללות".

סא"ל גונן מציין, שבמהלך החודשים הקרובים תקבל היחידה גם מספר שדרוגים טכנולוגיים משמעותיים. "יחד עם הכניסה לשימוש של מערכת רוכ"ש גרסה 10, שמציגה יכולות טיסה וצילום חוזי טובות בהרבה, יתחברו הצוותים בזמן הקרוב לעולם המשואה. בעוד כעת הצוותים צריכים להיות צמודים למפג"ד כדי לעדכן את הקמב"ץ, הקמ"ן או הקש"א בתוצרים שלהם, כשהצוות יהיה מחובר למשואה - הוא יוכל להיות נייד ועצמאי הרבה יותר במרחב הגדודי".

נערך לאחרונה ע"י strong1 בתאריך 09-03-2014 בשעה 19:01.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #36  
ישן 03-04-2014, 21:29
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
רוכבי הסערה: טיסנים בשירות צה"ל
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "רוכב שמיים, כטב"מ נישא לכוחות היבשה"

לכל מפקד בשדה הקרב תמיד בוערת שאלה אחת גדולה, מה נמצא מעבר לאופק? יחידה מיוחדת של חיל התותחנים יכולה לענות על השאלה הזו, בזכות טיסן רוכב שמיים. זהו טיסן מיוחד שפותח עבור צה"ל על ידי אלביט מערכות, ובו מותקנות מצלמות לראיית יום ולילה, המסוגל להמריא ולנחות בכל שטח

http://www.ynet.co.il/articles/0,73...lay=1=obnetwork


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://images1.ynet.co.il/PicServer3/2014/03/04/5193431/51921830100099490325no.jpg]



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://images1.ynet.co.il/PicServer3/2014/03/04/5193433/519218501000100490325no.jpg]



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://images1.ynet.co.il/PicServer3/2014/03/04/5193437/519218901000100490325no.jpg]



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://images1.ynet.co.il/PicServer3/2014/03/04/5193643/519364001000100490326no.jpg]
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #42  
ישן 11-10-2014, 14:03
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
Israel reveals SpyLite use over Gaza
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "רוכב שמיים, כטב"מ נישא לכוחות היבשה"

http://www.flightglobal.com/news/ar...er-gaza-404656/

Israel has confirmed the use of an additional unmanned air system to its usual air force and land force assets during its "Brother's Keeper" and "Protective Edge" operations earlier this year. With mini UAS having provided critical support in these and other recent Israeli anti-terror operations, its military made extensive use of the SpyLite, manufactured by BlueBird Aero Systems.

This is the first time that the Israel's defence establishment has revealed the use of such equipment beyond the Elbit Systems Hermes 450 and Israel Aerospace Industries Heron 1 operated by its air force, and the Elbit Skylark operated by ground units. During the recent operations, including over Gaza, SpyLites performed more than 700 high-tempo sorties, each lasting over 3h. The type was operated by small crews around the clock, in different locations and in harsh environmental conditions, and provided covert real-time intelligence to the Israeli forces.

The accumulated experience gained during the two operations has taken the SpyLite's total use to over 10,000 flight hours, according to its manufacturer. The 3-4h-endurance type has been in operation since 2006, and has previously been delivered to numerous export customers.

http://www.flightglobal.com/news/ar...er-gaza-404656/


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.flightglobal.com/assets/getasset.aspx?itemid=57979]
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #47  
ישן 13-06-2016, 20:05
צלמית המשתמש של 2liviu
  2liviu 2liviu אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 30.04.06
הודעות: 2,236
כתבה מעניינת ותמונה מקסימה - israeldefense
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "רוכב שמיים, כטב"מ נישא לכוחות היבשה"

רוכבי השמיים המזל"טים של היחידה המיוחדת "רוכב השמיים" שמקצרים וסוגרים את מעגל האש בחיל התותחנים דן ארקין | 13/06/2016
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
צילום: מאיר אזולאי
את ליבת הקיום של יחידות מזל"טים כמו "רוכב שמיים" של חת"ם הגדיר היטב מי שהיה אלוף פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג"מן, בשגרו תעודת הערכה ליחידת רוכב שמים של התותחנים על הישגיה ב"צוק איתן". וכך כתב אלוף תורג'מן (23.2.2015): "במהלך המבצע נמשכה הכשרת צוותים חדשים וקליטת אמצעים תוך כדי לחימה ובשיתוף יחידת האש פיתחו המפקדים טכניקה שהגבירה את יכולת יחידת האש לסייע לכוחות הלוחמים".
_____________________________________
I like my islamist extremist like my roasted chicken... dead and fried to the bones
גם לי, גם לי בבקשה תקנו את שגיאות הכתיב


נערך לאחרונה ע"י 2liviu בתאריך 13-06-2016 בשעה 20:08.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #53  
ישן 16-07-2017, 23:24
צלמית המשתמש של סירפד
  סירפד מנהל סירפד אינו מחובר  
מנהל פורום צבא ובטחון
 
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,789
"דוהר שמיים", הדור הבא נכנס לשימוש
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "רוכב שמיים, כטב"מ נישא לכוחות היבשה"

מצו הגיוס לחיל התותחנים ועד למפקד הפלוגה שאחראית על פיתוח והטמעת "דוהר שמיים". הכירו את סגן גבריאל בדוסה, האיש שמאחורי המל"ט החדש, שישמש כ"עיניים" של המח"טים בעת לחימה

דניאל וייל, אתר צה"ל


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

והפסקה הרלוונטית ביותר:
ציטוט:
בשבוע הבא תתחיל הפלוגה, תחת פיקודו של סגן בדוסה, לערוך בדיקות עם המערכות של המל"ט החדש- "דוהר שמיים". בעוד מספר חודשים הוא צפוי להיכנס לפעילות ולהפוך למבצעי. "יש לנו הרבה אחריות והרבה עבודה. האופן שבו 'דוהר' שמיים' ייכנס וייקלט תלוי בנו. אני מתרגש מאוד להתחיל את התפקיד"

https://www.idf.il/%D7%90%D7%AA%D7%...99%D7%99%D7%9D/
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #59  
ישן 30-09-2017, 14:40
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
רוכבת עד לפסגה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "רוכב שמיים, כטב"מ נישא לכוחות היבשה"

http://www.israelhayom.co.il/article/506743

"הוא סיפר לי על תוכנית להקמת יחידת כטב"מים שתיקרא 'השכבה התחתונה' ותיתן מענה למבצעים חטיבתיים גדולים. רוכב שמיים סייע אז רק לפלוגות בשטח. התלבטתי. ידעתי שהפעם אצטרך לחתום על תוכנית שירות ארוכה, ומצד שני היתה הזדמנות לעשות היסטוריה". כשבועיים לאחר שנחתה בישראל התייצבה רטיג וייס בקורס החדש, שמרבית חניכיו נפלו מקורס טיס. בתום הלימודים צללה לתוך הפרויקט, שהיה משותף לזרוע היבשה ולחיל האוויר. "יחד עם קצין נוסף פיתחנו תורת לחימה, בנינו תפיסות מבצעיות, נפגשנו עם חברות טכנולוגיה אזרחיות, תכננו את מבנה היחידה ושוחחנו עם מח"טים. רצינו כטב"מ שיוכל להיות שעות ארוכות באוויר, שייצור ממשקים עם כלי טיס ומזל"טים, שיעביר תמונה איכותית ושישמש תחנת ממסר לכוחות על הקרקע". על אף ההתלהבות וההשקעה, החליט חיל האוויר לפרוש מהפרויקט והוא נסגר בקיץ 2011.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #68  
ישן 19-03-2021, 11:06
צלמית המשתמש של האזרח
  משתמש זכר האזרח האזרח אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.08.05
הודעות: 12,639
משחקים מטומטמים...
בתגובה להודעה מספר 67 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "תקרית בטיחות חמורה (ומטומטמת)"

חברים יקרים, איך מונעים את הארועים האלה? האם רק אחרי שמישהו ייפגע ומשהו אחר ייענש?
באמת משעמם להם ביחידות המיוחדות...?

https://www.msn.com/he-il/news/othe...7?ocid=msedgntp

התוכן נמחק. כבר הסברנו בעבר - חוק זכויות יוצרים אוסר במפורש העתקת כתבות מלאות, ויכול לסבך משפטית גם את הכותב וגם את אתר פרש. נא תשומת לבכם! הנהלת הפורום
_____________________________________
"בניתי לי בית ונטעתי לי גן במקום זה שביקש האויב לגרשנו ממנו בניתי את ביתי, כנגד מקום המקדש בניתיו. כדי להעלות על ליבי תמיד את בית מחמדנו החרב...."
(ש"י עגנון - חתן פרס נובל)

אשרי אדם שיכול לתת מבלי לזכור זאת כל הזמן, ולקבל מבלי לשכוח אף פעם

לסלוח לרוצחים - זה תפקידו של האלוהים.
תפקידנו - זה לארגן להם פגישה


אנו לא בוכים, דואגים שאמהות שלהם יבכו


נערך לאחרונה ע"י סירפד בתאריך 19-03-2021 בשעה 16:58. סיבה: הערה מנהלתית
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 10:19

הדף נוצר ב 0.16 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר