02-11-2005, 10:35
|
|
|
חבר מתאריך: 08.06.05
הודעות: 660
|
|
בבית הספר
פרטים נוספים על ארגון ה-IAHAIO ניתן למצוא באתר האינטרנט: www.iahaio.org
בספטמבר, 2001, התקיים בברזיל כנס של ארגון IAHAIO - ארגון הגג של כל הארגונים בעולם העוסקים בקשר בין אנשים לבעלי חיים. הארגון עורך כנס אחת לשלוש שנים, ובדרך כלל מתגבשת במהלך הכנס הצהרה הבאה להביע את דעתם של חברי הארגון בנושא מסוים. הנושא שנבחר בכנס 2001 היה היעזרות בחיות מחמד בבתי ספר, ולהלן תרגום ההצהרה.
לאור הממצאים שהצטברו בשנים האחרונות, המצביעים על תרומתן הרבה של חיות מחמד לילדים ולבני נוער, יש חשיבות רבה לחינוך הילדים להתנהגות הולמת ובטוחה כלפי בעלי חיים, ולטיפול והחזקה נכונים של בעלי החיים השונים.
לאור העובדה כי שילוב חיות המחמד בתכניות הלימודים בבתי הספר תורם להתפתחות המוסרית, הרוחנית והאישית של הילדים, מקדם את הקהילה הבית ספרית מבחינה חברתית ומעשיר את תכנית הלימודים בבית הספר, אימצו חברי ארגון ה-IAHAIO, במסגרת הכינוס שנערך בריו-דה-ז'נרו בספטמבר 2001, כמה קווים מנחים חשובים בנושא שילוב חיות מחמד בבתי ספר.
ארגון IAHAIO מציע לרשויות בתי הספר ולמורים, כמו גם לאנשים ולארגונים המעורבים בתכניות המשלבות חיות מחמד בבית הספר, לשקול ולאמץ את הקווים המנחים האלה:
1. תכניות לימודים על חיות מחמד צריכות לאפשר בשלב מסוים מגע עם בעלי החיים במסגרת כיתת הלימוד. בהתאם לתקנות בית הספר ומתקניו, יש לדאוג כי בעל החיים ישולב בתכנית באחת מאפשרויות אלה:
א. יוחזק בבית הספר בתנאים מתאימים במתקנים הבנויים לצורך זה.
ב. יובא לבית הספר על ידי המורה.
ג. יובא במסגרת תכנית ביקורים, עם בעליו.
ד. ילווה, ככלב שירות, ילד עם צרכים מיוחדים.
2. על כל תכנית המשלבת מגע בין הילד וחיית המחמד לוודא כי:
א. בעלי החיים המעורבים בתכניות יהיו:
- בטוחים (נבחרו באופן מיוחד או אולפו)
- בריאים (באישור וטרינר)
- הורגלו לסביבת בית הספר (למשל: חברותיים כלפי ילדים, מותאמים לניידות ממקום למקום כאשר מדובר בתכנית ביקורים)
- מוחזקים באופן ראוי בכיתה או בבית
- נמצאים בכל שלב שהוא תחת השגחה של אדם בוגר ובעל ידע בנושא (המורה או בעליו של בעל החיים)
ב. בכל שלב תהיה שימת לב לבטיחותו, בריאותו והרגשתו של כל ילד וילד בכיתת הלימוד.
3. טרם רכישת בעל חיים לכיתה או ביקורו של צוות תכנית המבקרת עם בעלי חיים בכיתות הלימוד (על הצוות לענות על הקריטריונים שלעיל), על רשויות בית הספר והורי התלמידים להיות מודעים ומשוכנעים ביתרונות שבמפגש כזה.
4. יש להגדיר מטרות לימודיות ברורות, אשר יכילו:
א. העשרת הידע והעצמת רצון התלמידים ללמוד תחומי לימוד שונים בבית הספר.
ב. עידוד יחס של כבוד ותחושת אחריות כלפי בעלי חיים אחרים.
ג. התייחסות ליכולת ההבעה ולמעורבות של כל ילד וילד.
5. יש לדאוג בכל זמן שהוא לרווחת בעלי החיים המעורבים בתכנית.
|