לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 29-01-2005, 22:59
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
אז ככה:

אכן מדובר במטוס OA-10A - הדגם ששימש את חיל האויר של צבא ארה"ב (חיל האויר האמריקאי הוקם אחרי המלחמה ולכן יש להקפיד להוסיף "של צבא ארה"ב").

המטוס עצמו, להבדיל ממטוסים אחרים, לא יוצר על ידי קונסולידייטד אלא על ידי קנאדיין וויקרס (וויקר קנדה) שיחד עם בואינג קנדה הקימו פסי ייצור לבניית המטוס (כל חברה העניקה למטוסים רישום משלה. החברות הקנדיות כינו את המטוס קאנסו על שם התעלה בקנדה).

במהלך המלחמה, הוטל על טייסת 250 "סודן" של חיל האויר הבריטי (שהפעילה גם טייסים מחיל האוויר הדרום אפריקאי ובהם גם סגן בוריס סניור) שפעלה מאיטליה, לתקוף את נמל כוחות הציר בוונציה.

במבצע הופעלו מטוסי P-47, P-40 ומטוסי מוסטנג. מטוסי ה-P-40N של טייסת 250 נקראו בידי חיל האוויר הבריטי "קיטיהוק 4" (קיטיהוק היה שם המקום בו בצעו האחים רייט את טיסתם הראשונה).

המבצע כונה BOWLER - כינוי למגבעת הבריטית שחבשו השרים, מאחר שהיה ברור שהחטאת המטרה ופגיעה בעיר - תגרום למבוכה רבה שתגרום לאחד השרים לאבד את כובעו...

במהלך המבצע הוטל על בוריס סניור לתקוף אוניית אספקה שעגנה בנמל "אוטו לאונהרדט" ובמהלך הצלילה, מיד לאחר ששחרר את הפצצות, נפגע המטוס בזנבו, ובוריס סניור בקושי הצליח למשוך ולהחלץ מן הצלילה. כתוצאה מכך נפגע מטוסו בשנית מרסיס הפצצות שהוא עצמו הטיל על הספינה. הפגיעה במטוס היתה קריטית והמנוע שווק לאחר שאיבד את רוב נוזל הקרור של המטוס, אולם בוריס הצליח להמשיך אל עבר המפרץ ולנטוש את המטוס.

בוריס סניור הצליח לנפח את חגורת ההצלה אך עדיין נתקשה לשמור על הכרתו מפאת המיים הקפואים. מטוס P-40 אחר חג מעליו ודאג להרחיק את סירות הטורפדו שמיהרו לעבר הטייס ובמקביל, צוות הצלה במטוס קאנסו של חיל האויר האמריקאי, נחת בקרבתו של סניור וניסה להגיש לו עזרה ולחלצו מן המים.

נעשו שלושה נסיונות להשליך לעברו חבל, אולם בוריס מפאת הקור לא הצליח להאחז בו. להסוף הוחלט למשוך אותו אל מחוץ למים בעזרת מוט ששמש למשיית מצופים, ובעזרתו אחזו בחגורת ההצלה ומשכו אותו אל תוך ה"בועה" שבזנב המטוס.

במהלך נסיונות החילוץ נורו מהחוף אל עבר המטוס פגזי 88 מ"מ שאחד מהם אף התפוצץ תחת זנב המטוס. שני אנשי צוות נפגעו במהלך החילוץ ולמטוס נגרם נזק בכנף ואחת הבועות התנפצה. בשלב זה, בוריס סניור כבר איבד הכרתו, אך זו שבה אליו זמן קצר לאחר שהמטוס נחת בסיסו.

השבוע, במסגרת מחקר שאני עורך אודות מטוס הקטלינה בחיל האוויר (יהיה גם ספר - למעוניינים) הגיעו אלי פרטי המטוס, יומן המבצעים של הפרשה ושמות אנשי הצוות. המטוס שתמונתו הובאה בחידה - הוא מטוס הקטלינה שחילץ את בוריס מן הים האדריאטי. המטוס עצמו נגרס על מנת שישמש חומר גלם לייצור מטוסים אחרים (Reduced to Produce)....

לימים פעל בוריס סניור במסגרת האצ"ל ופעל בחוליית התנקשות שנועדה להתנקש בחייו של קצין בריטי שפקד על החזרת המעפילים לאירופה. תוכנית ההתנקות לא יצאה לבסוף אל הפועל, אולם מעניין לציין כי אחד מחברי החוליה היה עזר וייצמן, ושניהם - פעלו במקביל גם באצ"ל וגם ב"הגנה".

בוריס סניור אף היה דמות מפתח ברכש המטוסים עבור חיל האויר, ובהם מטוסי הבוננזה הראשונים. הוא היה מפקד שדה התעופה ע"ש דב הוז בת"א, ולאחר תקיפת המצרים את השדה - החליט לקחת על עצמו גם את נושא הקמת הנ"מ.

השתחרר בשנת 1952 (ככל הזכור לי) כסגן מפקד חיל האויר ולאחר ששמש כרמ"ח מבצעים של החייל.

בוריס סניור הלך לעולמו בגיל 80 באפריל 2004. יהי זכרו ברוך.

חשבתי שאתם ראויים לחלוק איתי את הידע :-)
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 01:28

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר