10-02-2005, 11:38
|
|
|
חבר מתאריך: 22.03.03
הודעות: 22,094
|
|
פרסומות מזון לילדים - רק בלילה
כפי שפורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" יזמה נציבות הדורות הבאים בכנסת הצעת חוק שתגביל באופן משמעותי את פרסומות המזון המיועדות לילדים. ועדה ציבורית שכללה את נציגי משרדי הבריאות והתמ"ת, התאחדות התעשיינים, המועצה לצרכנות, נציג ציבור, פסיכולוג ילדים ומומחה בתזונה לילדים תקבע את מוצרי המזון והמשקאות שעליהם יחולו הגבלות החוק.
המוצרים שיוגבלו ייבחרו מהקבוצות הבאות: מזונות או משקאות המזוהים כבעלי אופי של מזון מהיר; מוצרים המכילים שוקולד או ממתיקים מלאכותיים, כולל משקאות משקאות דיאט; מזונות העתירים באחד מן המרכיבים הבאים: שומן, סוכר, מלח, צבעי מאכל וחומרים משמרים.
על פי הצעת החוק, פרסומת המכוונת לילדים, שתציג מוצר מהרשימה שתוגדר, צריכה לציין את הכמות המומלצת לצריכה יומית, בריאה ומאוזנת של המוצר. כמו כן הפרסומת לא תכיל מידע מטעה או לא מדויק, כמו רמיזה או טענה כי מזון מסוים מהווה תחליף לפירות או לירקות או טענה שיש למזון סגולות ריפוי (אלא אם כן הן הוכחו). פרסומת למוצרים ומותגים שיוגדרו על ידי הוועדה תלווה בהודעה קולית או חזותית בנוסח צריכה מוגברת של מוצר זה פוגעת בבריאות.
ייאסר השימוש בדמויות מפורסמות מתחום הספורט והבידור ואפילו בדמויות מצוירות ידועות לקידום מוצרי מזון ומשקאות לילדים, אלא אם הפרסומת הינה חלק ממסע פרסום לקידום בריאות הציבור. כמו כן הפרסום בטלוויזיה יתאפשר רק אחרי תשע בערב.
מחקר שבחן את שיעורי ההשמנה והשמנת היתר בקרב מתבגרים ב-15 מדינות מתועשות בעולם הראה כי הילדים הישראלים הם מהשמנים בעולם ומדורגים במקום השלישי בדירוג ההשמנה של מדינות המערב, אחרי ארה"ב ויוון. הגורם העיקר להשמנת היתר הוא תזונה לא מאוזנת ופעילות גופנית לא מספקת. כבר היום מגיעה עלות ההשמנה בישראל (הכוללת טיפול בה ובמחלות נלוות) לכ-10 מיליארד שקל בשנה.
באנגליה, סקוטלנד, נורבגיה, איטליה, בלגיה ומדינות שונות בארה"ב (ובהן קליפורניה, מרילנד וניו-יורק) נקבע בחוק איסור גורף על הקרנת פרסומות טלוויזיה המכוונות לילדים. באוסטרליה ודנמרק מותרות פרסומות לילדים באופן המוגבל בזמן ובסוג הפרסומת.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3043595,00.html
|