31-03-2008, 05:03
|
|
|
|
חבר מתאריך: 02.06.07
הודעות: 6,158
|
|
בתחום התעופה היה בזמנו ויכוח ארוך בקשר לצורת הישיבה של הצוות במקרה של מטוס דו מושבי. הישיבה בטנדם מוכתבת לרוב מרוחב המטוס/מסוק. בכל מחקר של הנדסת אנוש, אחת המסקנות הבסיסיות בנושא זה, שהישיבה צד לצד היא הטובה ביותר מבחינת קומוניקציה ועזרה הדדית בצוות. נראה לי שטנק הוא רכב מספיק רחב כדי להושיב בו 2-3 אנשי צוות זה ליד זה.
ואם כבר בצוות עסקינן, ברוב התכנונים המיועדים לצוות של שניים - מדברים על שתי עמדות זהות, שמכל אחת ניתן הן לנהוג ברכב והן לתפעל את מערכות החימוש. בכל מקרה מובן שסידור זה יקר יותר לבנייה, וכן יקר יותר לאיוש. היות וכל אחד מאנשי הצוות צריך לדעת הכל - נהיגה, תפעול מערכות נשק, קשר, ניווט, וכויצא בזה, עליהם לקבל הכשרה של מט"ק ומעלה - לפי המכנה המשותף הגבוה. אין התמקצעות. תפעול עם שני אנשי צוות מוגבל היות ואין כל יתירות. במקרה של היפגעות אחד מהם, הנותר יכול או להסיע את הכלי או להלחם, אך לא שניהם יחד. בצוות בן 4 לוחמים קיימת יתירות עד כדי כך שבמקרה חירום ניתן עדיין להפעיל את הכלי עם 2 אנשי צוות בצורה אפקטיבית. מסיבה זו, לעניות דעתי, הטנק העתידי יכלול 3 אנשי צוות, אם כי, כאמור, הכשרתם תהייה יקרה יתר. חלק מעלות ההכשרה והאימון ניתן להקטין ע"י שימוש מסיבי בסימולטורים.
|