לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 16-06-2008, 16:25
  מנגינת החליל מנגינת החליל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 09.08.07
הודעות: 1,376
כפר כנא היום - כפר כנה היהודי בעבר . להזכיר שכל הארץ היתה שלנו

ציונות וא´´ידף הבית > העולם היהודי > ציונות וא''י
כפר כנא היום - כפר כנה היהודי בעבר תחילתו בימי בית ראשון; הכפר בוצר במסגרת ההכנות למרד הגדול; חיים יהודיים עשירים שנמשכו ברצף עד המאה ה-17 ד''ר רבקה שפק-ליסק 15/6/2008
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.omedia.co.il/Includes/ImageResizeLargeArt.asp?Avatar=/imgs/uploads/places/Upper_Galilee_W.jpg]
מאמר 7 בסדרה ישובים יהודיים שהיו לערביים או לא יהודיים

ציפורי- ערבים התיישבו בה בשלהי המאה ה-16

פקיעין- במאה ה-18

סכנין- במאה ה-7 עם הכובשים הערבים מחצי האי ערב.

גוש חלב – במאה ה-18, נוצרים מרונים מלבנון

עראבה- במאה ה-7 עם הכובשים הערבים מחצי האי ערב

בירעם- במאה ה-18, נוצרים מרונים מלבנון

כפר כנא הוא כיום ישוב ערבי. ב-1945 חיו בו 260 משפחות ערביות. ב-1961 עלה מספרן ל-600. כיום חיים בו כ-14,000 תושבים, רובם מוסלמים ומיעוטם נוצרים. בכפר יש שלוש כנסיות: הכנסייה הקתולית מוקדשת לנס המתואר בברית החדשה, בספר יוחנן ב',1-11 , לפיו הפך ישו מים ליין בזמן סעודת חתונה. כמו כן יש בכפר כנסייה יוונית- אורתודוכסית וכנסיית ברתולומיאו הקדוש.

כפר כנה נזכר לראשונה בתעודות מצריות: בכתבי המארות, מהמאה ה-20 לפנה"ס, ובמכתבי אל-עמרנה מהמאה ה-14 לפנה"ס. מאז הייתה רציפות התיישבותית בכפר.

תקופת הבית הראשון

אולם הקשר העברי של כפר כנה מתחיל בבית ראשון, שבאותה עת הייתה עיר ישראלית. היא נזכרת בין הערים שכבש תגלת פלאסר השלישי מלך אשור בשלהי המאה ה-8 לפנה"ס, מידי ממלכת ישראל הצפונית.

תקופת הבית השני

החפירות הארכיאולוגיות שנערכו בשנים 1999-2005 הראו, שהיה בכפר כנה ישוב יהודי בתקופה הפרסית. יוסף בן מתתיהו ביצר את כפר כנה במסגרת ההכנות למרד הגדול ב-66 לספירה. לאחר כשלון המרד עברו לכפר כנה כוהנים מירושלים, ממשמרת אלישיב, וגם אמוראים. עפ"י המסורת קבורים באחת המערות בכפר כנה האמוראים רבא ורב הונה.

התקופה הרומית והביזנטינית (70 לספירה- 639 לספירה)

כפר כנה היה ישוב יהודי גדול לאורך התקופה הרומית והביזנטינית. אבל התיישבו בו גם נוצרים. הארכיאולוגים גילו חורבות כנסייה מהמאה השישית לספירה. אבל מתחת לחורבות הכנסייה נתגלתה רצפת פסיפס עם כתובת בארמית מהמאה ה-4 לספירה, ובה מוזכר השם יוסה בר תנחום. השתמרו גם בסיסים, עמודים, משקוף ליד הקיר הצפוני ושרידי עזרת נשים ביציע בחלק המערבי של בית הכנסת. נמצאו גם מזוזות. הארכיאולוגים קבעו שאלה הם שרידי בית כנסת יהודי מהמאה ה-4 לספירה.

הכנסייה נבנתה בתקופת השלטון הביזנטיני הנוצרי. תקופה זו הייתה קשה ליהודים. שלטון זה חוקק חוקים אנטי-יהודיים ויהודים נרדפו גם ע"י האוכלוסייה הנוצרית שהרגה בהם, והרסה בתי כנסת. החפירות הארכיאולוגיות מעידות שבתקופה הרומית המאוחרת התפצל היישוב לשתי שכונות נפרדות, ליהודים ולנוצרים.

התקופה הממלוכית (1260-1516)

בתקופה הממלוכית עדיין היה ישוב יהודי גדול בכפר כנה. תלמיד של הרמב"ם הגיע לארץ במאה ה-14 ובין היישובים היהודים בהם ביקר היה כפר כנה. יהודי מקנדיא היא כרתים ביקר בארץ ב-1473 ומצא בכפר כנה 80 משפחות יהודיות. רבי יוסף דמונטנייא, שעלה לארץ מאיטליה ביקר בכפר כנה ב-1481 ויהודי הכפר הציעו לו להשתקע במקום. על-מנת לשכנעו הם גם הבטיחו לו שחרור ממסים, למעט מס גולגולת.

תלמידו של רבי עובדיה מברטנורא, ביקר בכפר כנה ב-1495. רבי עובדיה עצמו לא ביקר בכפר, אבל מסיפור ששמע מאנשים שביקרו בו נאמר כי היהודים חיים בשלווה ובשקט, ואינם מוטרדים ע"י הישמעאלים. אבל בתקופה זו כבר היו רוב התושבים נוצרים.

התקופה התורכית (1516-1917)

כפר כנה הייתה תחנה בדרך ממצרים לדמשק. משה באשולה, יהודי איטלקי, ביקר בארץ ב-1521 ומצא בכפר כנה 40 משפחות יהודיות. עפ"י המפקד התורכי היו בה 50 משפחות. באסולה הגיע לביקור בכפר בחברת קבוצה גדולה של יהודים מצפת שבאו ליום השוק- יום רביעי- בכפר. הוא תאר קהילה אמידה. נוסעים שעברו בכפר מעידים שעד המאה ה-16 הייתה בה קהילה יהודית גדולה. במאה ה-16 היו, עדיין, 13 ישובים יהודיים בגליל, 3 ערים ו-10 כפרים. בכפר כנה היו בתי צביעה לאריגים.

התורכים ערכו מספר מפקדי אוכלוסין. מתוכם עולה שבשנת 1540 היו בכפר 52 משפחות יהודיות ו-95 משפחות לא-יהודיות. במפקד של 1555-1556 היו בכפר 65 משפחות יהודיות ו-10 רווקים יהודים, ומנגד 375 משפחות לא יהודיות ו-49 רווקים. במפקד של 1572-1573 היו בכפר 77 משפחות יהודיות ומנגד, 313 משפחות לא-יהודיות ושני רווקים. מעדותו של נזיר פרנציסקאני מספרד שביקר בעיר בין 1553-1555 מתברר שמשפחות של מגורשי ספרד השתקעו בכפר. המשפחות הלא-יהודיות היו נוצריות.

כנראה, שבמאה ה-17 התרוקן כפר כנה מיושביו היהודים. בתקופה זו נעזבו ישובים יהודיים בגליל בשל חדירת מתיישבים ערבים-מוסלמים לאזור. מצב הביטחון הורע. מעשי רצח בוצעו ע"י בדווים וערבים. גם מדיניות המיסוי התורכית פגעה בחקלאים היהודים ואילצה אותם לעזוב.

ב-1879נבנתה בכפר כנסייה קתולית-פרנציסקנית על חורבות כנסייה מהמאה ה-6 לספירה. ב-1886 נבנתה כנסייה יוונית אורתודוכסית.

תקופת המנדט הבריטי

במלחמת העצמאות יצאו מכפר כנה כנופיות ערביות לתקוף ישובים יהודיים ולהפסיק את התחבורה היהודית. ב"מבצע דקל", ביולי 1948 נכנע הכפר לצה"ל.

ד''ר רבקה שפק-ליסק 15/6/2008
_____________________________________

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 01:53

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר