23-06-2008, 07:59
|
|
|
חבר מתאריך: 31.03.02
הודעות: 400
|
|
מה שעוזר ללהילוך להכנס באופן פחות או יותר חלק במהירויות לא כ"כ מתאימות כשאתה לוחץ על קלאץ' זה מנגנון הסינכרונים, אשר קיים ברוב הגירים המודרניים. ההילוכים (או גלגלי השיניים) הם תמיד משולבים, ז"א הם תמיד מסתובבים ביחד על המוט, ולכן לא צריך באמת לשלב את גלגלי השיניים אחד עם השני. במקום זה, יש על המוט המסתובב טבעות מיוחדות אשר זזות על המוט כשאתה מחליף הילוכים ו"נועלים" זוג גלגלי שיניים מסויים, תלוי בהילוך שאלי אתה רוצה להכנס. כשאתה לוחץ על הקלאץ' ומפריד בין המנוע לגיר, מוט הכניסה לגיר (לא יודע אם המושגים בעברית) מסתובב רק בגלל סיבוב הגלגלים של המכונית. כשאתה מחליף הילוכים, ברגע שהטבעות זזות, המוט נמצא בסיבוב חופשי (כיוון שגם המנוע מנותק ע"י הקלאץ', וגם הגלגלים מנותקים כי כרגע הטבעות לא נועלות את המוט לשום הילוך). ברגע הזה הסינכרונים, שהם דברים קטנים בצורת קונוס שנמצאים על כל זוג גלגלי שיניים "עוצרים" את המוט (או מאיצים אותו, בהתאם להילוך) כדי שיגיע פחות או יותר לאותה המהירות של נסיעת האוטו.
הסברתי את זה בקצרה ללא פרטים, וגם כן אני לא זוכר את הפרטים כי קראתי על זה מזמן, אז מצטער מראש אם יש אי-דיוקים, אבל עקרונית ככה זה עובד. בגירים יותר ישנים אין סינכרונים, ואז כדי להחליף הילוכים בצורה נכונה צריך לעשות מה שנקרא דאבל-קלאץ', ז"א ללחוץ על קלאץ', להחליף לניוטרל, להביא את מהירות המנוע למהירות הנכונה, ללחוץ על הקלאץ' שוב ולהכנס להילוך הנכון.
|