[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
w w w . h a a r e t z . c o . i l
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
עודכן ב- 09:05 28/06/2009
הכמעט-התרסקות בנתב"ג לפני שלושה שבועות: הטייסים פעלו בניגוד לנוהל
תאונה אווירית נוספת נמנעה ביום חמישי, כשמטוס טורקי המריא לכיוון מטוס גרמני נוחת
מאת
זוהר בלומנקרנץ
כשל חמור ביישום נוהל נחיתת מכשירים בנמל התעופה בן גוריון, נחשף בחקירת אירוע בטיחות הטיסה שבו כמעט התרסקו לפני כשלושה שבועות שני מטוסי נוסעים, של אל-על וישראייר. בזמן ששני המטוסים התקרבו לנחיתה, נודע להם על תקלה במכשיר ה-ILS המסייע בנחיתה, אך הם פעלו בניגוד לנוהל הישראלי במקרה זה - כך עולה בדו"ח חקירת ביניים שהוצגו בישיבה של ועדת הבטיחות של מועצת המנהלים ברשות שדות התעופה (רש"ת). ביום חמישי נמנעה תאונה נוספת, כשמטוס טורקי המריא לעבר מטוס שהתקרב לנחיתה.
בישיבה, שנערכה ביום שלישי במשרדו של מנהל רש"ת, גיורא רום, הציגו חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, יצחק רז, והממונה על הבטיחות בחברת אל-על, את הממצאים שנאספו לגבי האירוע. מהממצאים התברר, כי קיים הבדל בין הנוהל הבינלאומי לנוהל הישראלי, למקרה של תקלה בזמן נחיתה במכשיר ה-ILS. הטייסים פעלו על פי הנוהל הבינלאומי, והמשיכו בהנמכה לקראת נחיתה, כל אחד בתורו, בעוד הנוהל הישראלי קובע שעליהם לצאת לסיבוב נוסף באוויר. עוד עולה מהתחקיר, כי ייתכן שהטייסים לא פעלו היטב בזמן האירוע.
הסברה היא, כי צמחייה עבותה וגבוהה באזור מכשיר העזר לניווט בנתב"ג, שיבשה את הקרן שהוא משדר למטוסים. המטוסים הנמיכו לפי הנתונים השגויים בתנאי מזג אוויר קשים. ככל הנראה, רשות שדות התעופה לא הקפידה על ניקיון השטח באזור המסלול.
בישיבה הוצגו ממצאי הביניים לגבי אירוע נוסף בנתב"ג, מלפני שבועיים, אז עלה מטוס של אל-על בטעות על מסלול המראה שבו עמד לנחות מטוס של חברת אוזבקיסטאן אייר. בתחקיר התגלה כי קברניט אל על הוא האחראי למצב המסוכן, משום שפעל בניגוד להנחיות פקח הטיסה. בהקלטות ממגדל הפיקוח התגלה כי הפקח לא נתן לטייס אישור לעלות על המסלול. למרות שהטייס חזר על הוראותיו, פעל אחרת.
תאונה אווירית בשמי ישראל נמנעה ביום חמישי: קברניט מטוס נוסעים השייך לחברת השכר הטורקית "סקאי" טעה לאחר ההמראה, ופנה לנתיב שבו התקרב לנחיתה מטוס נוסעים גרמני של חברת "הפאגפליי". פקח הטיסה בנתב"ג הבחין במתרחש והורה לקברניטי המטוסים לסטות שמאלה, על מנת למנוע אסון אווירי. שני המטוסים חלפו במרחק של 5.5 מייל זה מזה, שעומד ברמת ההפרדה התקנית בנתב"ג. מרשות שדות התעופה נמסר כי לא היתה חריגה במרחק ההפרדה ואירוע בטיחות הטיסה הוא בדרגה בינונית. משרד התחבורה בודק את נסיבות האירוע.
שתי תאונות בין כלי רכב למטוסים
בסוף השבוע אירעו שתי תאונות קרקעיות בין כלי רכב למטוסים - בשדה התעופה בהרצליה ובמנחת המטוסים בעין ורד. ביום שישי סטה רכב אבטחה בהרצליה ממסלולו, הרס גדר הפרדה ופגע במטוס פרטי מדגם סירוס. למטוס, שערכו כחצי מיליון דולר, נגרם נזק כבד. בישראל חמישה מטוסים כאלה בלבד, ומרשות שדות התעופה נמסר כי הרכב פגע בזנב המטוס, והמקרה ייבדק. במקרה השני, כלי רכב נכנס למבנה במנחת עין ורד ופגע בשלושה מטוסי אולטרה לייט שהיו מאוחסנים במקום.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://www.haaretz.co.il/hasen/images/0.gif]
כל הזכויות שמורות ,"הארץ" ©
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://www.haaretz.co.il/hasen/images/0.gif]