לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 10-10-2009, 20:21
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,551
אחר עיון אני חוזר בי במקצת

הרמב"ן בפסוק ג' מתייחס לשאלת הזמן לפני תליית המאורות וכך גם הרמב"ם במורה נבוכים חלק ב' פרק ל להלן ציטוטים

פירוש הרמב"ן
ודע, כי הימים הנזכרים במעשה בראשית היו בבריאת השמים והארץ ימים ממש, מחוברים משעות ורגעים, והיו ששה כששת ימי המעשה, כפשוטו של מקרא:
ובפנימיות הענין יקראו "ימים" הספירות האצולות מעליון, כי כל מאמר פועל הויה תקרא "יום" - והיו ששה, כי לה' הגדולה והגבורה, והמאמרים עשרה, כי הראשונות אין שם "יום" נתפס בהם והפירוש בסדור הכתובים בזה נשגב ונעלם, ודעתינו בו פחות מטפה מן הים הגדול:

דברי הרמב"ם

אבל מה שתמצאהו כתוב לקצת ה'חכמים' מהעמיד זמן נמצא קודם בריאת העולם - מסופק מאד - כי זהו דעת אריסטו, אשר בארתי לך, אשר יראה שהזמן לא יצויר לו תחילה - וזה מגונה. ואשר הביא האומרים אל זה המאמר הוא מצאם, "יום אחד" ו"יום שני" - והבין אומר זה המאמר את הענין על פשוטו וחשב, שאחר שלא היה שם גלגל סובב ולא שמש, באי זה דבר שוער 'יום ראשון'? ואמרו בזה הלשון, "'יום אחד אמר רבי יהודה ב"ר סימון, מכאן שהיה סדר זמנים קודם לכן; אמר רבי אבהו, מכאן שהיה הקב"ה בורא עולמות ומחריבן". וזה - יותר מגונה מן הראשון. ואתה תתבונן מה שהוקשה עליהם, והוא, מציאות זמן קודם מציאות זה השמש. והנה יתבאר לך התרת זה אשר סופק על אלו השנים בקרוב - האלוהים, אם לא רצו אלו השנים לומר, שאי אפשר מבלתי 'סדר זמנים' קודם לכן - וזהו אמונת הקדמות, וכל בעל תורה יברח מזה! ואין זה המאמר אצלי אלא כיוצא במאמר ר' אליעזר, "שמים מהיכן נבראו"? סוף דבר, לא תביט באלו המקומות למאמר אומר, כבר הודעתיך שיסוד התורה כולה - שהאלוה המציא העולם לא מדבר, בזולת התחלה זמנית, אבל הזמן נברא, כי הוא נמשך לתנועת הגלגל, והגלגל - נברא:

לדעת רבותינו הנ"ל הימים אכן היו ימים ממש והיתה מסגרת זמן לפני תליית המאורות הרמב"ם מסביר שהזמן תלוי בתנועת הגלגל והוא כבר נע מהיום הראשון. (אציין שלפי"ז מהותה של תליית המאורות צריכה הסבר שהרי ידוע שתנועת כדור הארץ ומיקומו בחלל תלויה בכח הכבידה של השמש. כמו כן הרמב"ם בגודל השגתו הבין שמהותו של הזמן תלויה בתנועה וכבידה - תורת היחסות)

עם זאת בהמשך דברי הרמב"ן (כוונתו לרמוז על 7 הספירות האחרונות בפסוק שהוא מביא) מבואר שהימים הם כנגד סדרי ההנהגה וכמו כן המאמרות ובודאי שעיקר הלימוד השייך לנו במעשה בראשית הוא של התהליך בכללותו ומהותו הפנימית וההבנה הנגזרת לגבי סדרי ההנהגה של הקב"ה בעולם.

אני חוזר על כך שמאיזה בחינה שלא נתבונן לא ניתן להבין את ההתרחשויות המעשיות בששת ימי בראשית ע"פ חוקי המדע הידועים ושבודאי ושהתהליכים הפיזיים הכימיים וכו' היו שונים לחלוטין. כמו כן הלימוד של מעשה בראשית כפי שנקרא בפי חכמינו הוא בהבנת ההנהגה של הבורא ובתהליכים הרוחניים שהתרחשו בבריאת העולם

נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 10-10-2009 בשעה 20:26.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 02:39

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר