12-02-2011, 14:26
|
|
מנהל פורום: דגמים לבניה עצמית, סקופים וחדשות, צילום ווידאו, וכן.... הצ'קלקה הכחולה של פרש
|
|
חבר מתאריך: 01.02.09
הודעות: 6,279
|
|
קצת מאד על עקרונות צילום.
כעקרון, המצלמה הכי משוכללת והכי מודרנית. לא מצליחה לעשות את מה שהעין האנושית עושה.
העין האנושית. מתמקדת מעצמה, מתאימה עצמה במהירות יחסית לתנאי אור משתנים, מבחינה בפרטים שמצלמה ממוצעת לא תבחין בהם, והעיקר, משתמשת "בזכרון" אדיר,
כמעט כל מצלמה מנסה לחכות את הפעולה הטבעית של העין.
המצלמה הבסיסית ביותר היא "הקאמרה אבסקורה" כלומר לשכה אפלה בלטינית.
שבנויה על קופסא שחלקה הפנימי שחור. בצד אחד יש חריר קטן מאד המתפקד כעדשה. ובצד הנגדי יש חומר הרגיש לאור כגון סרט צילום או לוח קליטה דיגיטלי.
על עקרון זה מבוססות רוב המצלמות.
קצת אופטיקה.
הדמות הנקלטת דרך העדשה "מתהפכת" ועל סרט הצילום או הלוח הדיגיטלי מופיעה דמות הפוכה למציאות.
כך בדיוק עובדת גם העין האנושית. אלא שכאן נכנס "לתמונה" המוח האנושי המתרגם את התמונה ההפוכה, כך שנוכל להתמצא ולתפקד במרחב.
לכל עדשה יש "אורך מוקד", שזה בעצם מרחק פיזי שבו נפגשות קרני האור העוברות דרך העדשה, מתהפכות בכיוונם ונפגשות. ככל שאורך המוקד ארוך יותר, כך התמונה המתקבלת יוצרת אשליה שהנושא "קרוב" אלינו יותר.
ככל שאורך המוקד קצר יותר, מתקבל הרושם שהנושא "רחוק" מאיתנו יותר.
אולם, אליה וקוץ בה. ע"י שימוש באורכי מוקד קצרים, אנו מקבלים עיוותים המשנים מאד את התמונה הסופית. יש עדשות שאורך המוקד שלהן הוא 6 מ"מ. עדשות אלו "רואות" בזוויות העולות על 180 מעלות ויוצרות תמונות עגולות או כמעט עגולות, לעדשות אלו ערך רב בשימוש לצרכים אומנותיים ולצילום טכני במקומות שבהן אין אפשרות לבצע צילום רגיל כגון בתוך מיכלי דלק ועוד.
גם בשימוש באורכי מוקד ארוכים, אנו נתקלים בתופעות מוזרות שרובן יצור שינוי בפרספקטיבה של הנושא המצולם, למשל צילום נוף כאשר הרקע יש ירח ענקי.
מבלי להיכנס לעקרונות ספציפיים של פעולת המצלמה. אין כל הבדל עקרוני בין מצלמת פילים לבין מצלמה דיגיטלית, ההבדל הוא "בחומר הרגיש לאור" כאשר באחד הוא פילים (סרט צילום) ובשני זה לוח קליטה דגיגטלי.
קיימות המון סוגי מצלמות. אני אתמקד בשנים בלבד. מצלמת הריפלקס ומצלמה קופמפקטית.
ההבדל בין שני סוגי המצלמות הוא בכך שבמצלמת ריפלקס הראייה של הנושא-לפני הצילום נעשת דרך העדשה הרגילה של המצלמה. ואליו במצלמה דיגיטלית הראייה נעשת ע"י קריאה של המידע מהלוח הדיגיטלי.
חלק גדול מהתמונות המובאות כאן הן באדיבות "פוטו הדר" יבואנית NIKON בישראל. אין במאמר זה כל המלצה על מצלמה מסויימת או יצרן מסויים. כל התמונות הן לצורך המחשה בלבז.
קיימות בשוק עדשות מיוחדות המיועדות בעיקר למצלמות ריפלקס ותפקידן לעזור בזמן הצילום מקרוב כגון עדשות מקרו ועדשות לצילום רפואי.
תאורה.
מאחר ואנו עוסקים בצילום מקרוב, יש אמצעים אשר יכולים לעזור לנו.
כגון מבזקים מיוחדים וטבעות אור למינהן. (טבעת אור - RING LIGHT) אלו מבזקים או מקורות אור קבועים המורכבים סביב העדשה ומספקים אור ללא צללים.
בזמן צילום מקרוב. אנו נאלצים "לייצב" את המצלמה. לשם כך אנו נעזרים בחצובות.
כעקרון, רוב החצובות הנמכרות כיום הן טובות. אני ממליץ להמנע מחצובות אשר לכל רגל יש יותר משלושה שלבים, שכולם פתוחים.
יש חצובוצ רגילות, יש חצובות "שולחן" אשר מיועדות לצילום מקרוב מאד. ויש חצובות "חד-רגל" אשר שימושייות בעיקר למסרטות.
רקעים לצילום. בצילום דגמים אנחנו מבקשים להבליט את המוצר המוגמר על פני הרקע. לשם כך ניתן להשתמש ברקעים מוכנים מראש, או לייצר לבד מנייר בריסטול ללא קמטים.
את התאורה יש לכוון כך שלא יווצרו צללים לא רצויים, יש להקפיד לא לגרום להעלמות של כל הצללים, כי אז נעלמים פרטים והתמונה יוצאת "שטוחה".
ניתן להשתמש בתאורה טבעית ע"י צילום "בחוץ".
אני מקווה שנתתי מספיק טיפים לתץחילת העבודה
בהצלחה
_____________________________________
נערך לאחרונה ע"י שמולביץ אשר בתאריך 12-02-2011 בשעה 14:31.
|