20-05-2012, 00:24
|
|
|
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,528
|
|
בנוגע למה שהיה קורה אילו לא היו מקבלים את התורה עי' ברש"י בראשית א, לא: יום הששי - הוסיף ה' בששי בגמר מעשה בראשית, לומר שהתנה עמהם על מנת שיקבלו עליהם ישראל חמשה חומשי תורה. דבר אחר יום הששי כולם תלוים ועומדים עד יום הששי, הוא ששי בסיון המוכן למתן תורה. בדברי חכמינו אנו מוצאים במקומות רבים שקיומו של העולם תלוי בלימוד התורה ובקיומה ויעויין באריכות בדברי הנפש החיים בשער ד' בענין זה. אכן אנו אומרים בכל היום המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית וברש"י שם פ"א פסוק ו' על המים העליונים והתחתונים שהם תלויים במאמרו של מלך. והכוונה שקיומו של העולם תלוי באופן תמידי ברצון הבורא. זו בוודאי כוונתו של הרב אמנון יצחק. (שככל הידוע לי הוא אדם רציני מאוד, ובעל ידע נרחב. וידיעותיו התורניות מסתכמות בקצת יותר מקורס כזה או אחר).
לגבי מתן תורה באונס אכן כפה עליהם הר כגיגית מצד שני, אמרו נעשה ונשמע מרצון. אוסיף שבעליית עזרא חזרו וקיבלו את התורה מרצון. צריך את שתי הבחינות והאחת אינה מספקת בלא השנייה. זו בוודאי כוונתו (וכרגע לא אאריך בכך).
לגבי שלבי הבריאה אכן הנ"ל נכון. יחד עם זאת ימות המשיח אינם עולם אלא הם חלק מהמציאות בעולם הזה. לגבי סוף ההרצאה לפעמים משתמשים בהשאלה במונח גן עדן גם בהתייחס לעולם הבא שהוא באמת דבר אחר ואני מניח שהוא לא דקדק בלשונו.
אוסיף נקודה: הרמב"ן בשער הגמול (וזאת למיטב זכרוני) מציין שבודאי ישנו מקום בעולם שבו פירות משובחים ומעיינות סגוליים שהוא גן העדן. דבריו גם תואמים למדרשי חכמינו כמו אגדת אלכסנדר מוקדון. היו שרצו להבין בדבריו שגן עדן הוא דבר גשמי בלבד. ולא היא: בודאי עיקרו רוחני ושייך לעולם הנשמות אך כנגד כל מציאות רוחנית ישנה גם מציאות גשמית בעולמנו וזו בלבד כוונתו.
נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 20-05-2012 בשעה 00:30.
|