22.ציור קיר, מלכים א' י"ח, אריק בראואר 1982-3, אוניברסיטת חיפה, על הקיר מול הכניסה למוזיאון הכט.
הסבר שלי:
א. הכינוי שנתתי לציור (בניגוד לאחרים שמכנים אותו: אליהו ונביאי הבעל), נובע מכך שניתן לפרש את הציור מימין לשמאל לפי הכתוב במלכים א' פרק י"ח. פרק זה עיקרו 2 פרשות. פרשה ראשונה ארוכה,
עוסקת בעיקר באליהו ונביאי הבעל. ופרשה שנייה קצרצרה העוסקת בהורדת גשם וקשר בין אליהו לאחאב.
ב.ניתן לזהות באזור צד ימין תחתון של הציור, מימין את נביאי הבעל, במרכז את המזבח שבנו ועליו הפר. ומשמאל את בני ישראל. מעל הכל, להבנתי מרחף אלוהי הבעל.
ראו תמונה 22א (לא כוללת את אלוהי הבעל)
מימין לנביאי הבעל, במגילה קטנה פרוסה, מצוטט פסוק כ"ו.
וַיִּקְחוּ אֶת-הַפָּר אֲשֶׁר-נָתַן לָהֶם, וַיַּעֲשׂוּ, וַיִּקְרְאוּ בְשֵׁם-הַבַּעַל מֵהַבֹּקֶר וְעַד-הַצָּהֳרַיִם לֵאמֹר הַבַּעַל עֲנֵנוּ
וְאֵין קוֹל וְאֵין עֹנֶה; וַיְפַסְּחוּ, עַל-הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה.
ראו תמונה 22ב
ג.במרכז הציור, להבנתי רואים את אש האלוהים, אפר שרפה, ועשן. מסביב בתחתית, מים בתעלה.
לפי הפסוק :
לח וַתִּפֹּל אֵשׁ-יְהוָה, וַתֹּאכַל אֶת-הָעֹלָה וְאֶת-הָעֵצִים, וְאֶת-הָאֲבָנִים,
וְאֶת-הֶעָפָר; וְאֶת-הַמַּיִם אֲשֶׁר-בַּתְּעָלָה, לִחֵכָה.
ד.בקצה השמאלי של הציור, מתואר רק פרט אחד מהפרשה השנייה. להבנתי רואים ענן (עב) העולה מן הים.
ומשמאל, במגילה קטנה פרוסה, מצוטט הכתוב בפסוקים מ"ד – מ"ו.
השוו את המעט יחסית שצויר כאן מתוך הפרשה, לפרוט בתמונה 11.
להלן הכתוב בציור (למעט שלושת המילים הראשונות, ששמתי כאן בסוגריים מרובעים)
מד [וַיְהִי, בַּשְּׁבִעִית, וַיֹּאמֶר] הִנֵּה-עָב קְטַנָּה כְּכַף-אִישׁ, עֹלָה מִיָּם; וַיֹּאמֶר, עֲלֵה אֱמֹר אֶל-אַחְאָב אֱסֹר וָרֵד, וְלֹא יַעֲצָרְכָה, הַגָּשֶׁם.
מה וַיְהִי עַד-כֹּה וְעַד-כֹּה, וְהַשָּׁמַיִם הִתְקַדְּרוּ עָבִים וְרוּחַ, וַיְהִי, גֶּשֶׁם גָּדוֹל; וַיִּרְכַּב אַחְאָב, וַיֵּלֶךְ יִזְרְעֶאלָה.
. מו וְיַד-יְהוָה, הָיְתָה אֶל-אֵלִיָּהוּ, וַיְשַׁנֵּס, מָתְנָיו; וַיָּרָץ לִפְנֵי אַחְאָב, עַד-בֹּאֲכָה יִזְרְעֶאלָה
ראו תמונה 22ג.
ה. ולבסוף תהייה: כל הפרק נסוב סביב אליהו, אזי היכן אליהו בציור. האם הדמות על הברכיים,
הכי שמאלית בין בני ישראל?