15-11-2004, 17:31
|
|
|
|
חבר מתאריך: 08.11.03
הודעות: 8,503
|
|
גם אם תקנה טלוויזיה שיצאה רק אתמול
99% שהכתב עדיין יהיה מטושטש (אלא אם יש לה חיבור כמו של מסך מחשב -בד"כ מסכי LCD).
ב-ATI נתנו הסבר למה זה קורה:
The video circuitry in the most modern TV set is designed to handle video signals which adhere to the NTSC (or PAL) broadcast standards. The NTSC and PAL broadcast (RF transmission) standards impose a limit on the bandwidth of the video signal of about 6 to 10 megahertz. Video Bandwidth is, effectively, the highest frequency analog signal a monitor can handle without distortion. Video Bandwidth limits the sharpness of intensity and color changes on the screen. A high bandwidth means smaller visible details.
Text and 2D computer graphic images, by their nature, have a much higher video bandwidth requirement than does a typical TV image. As an example, even the least expensive VGA (640x480) computer monitor has a Video Bandwidth of about 30 megahertz (3 to 4 times that of a TV set).
When text or computer graphic images are displayed on a TV set the fine detail (text) which is sharp and clear on the PC monitor will appear fuzzy on the TV because the TV is not capable of responding to the high frequencies in the computer image. (The TV was designed to display movies and pictures, NOT text.)
בקיצור (אני מניח שלא היה לך כוח לקרוא ), טלוויזיה סטנדרטית עובדת בתדרים של בין 6 ל-10 מגה-הרץ
לעומת זאת מסך מחשב הכי פשוט בעולם ברזולוציה הכי נמוכה (640X480) עובדת בתד של 30 מגה-הרץ
עכשיו את תחום התדרים ניתן להשוות לרוחב פס, אם רוחב הפס שלך הוא 8MHZ,
אז המקיסמום שתוכל להעביר בו ללא כל תקלות ועיוותים (כמו טשטוש) הוא 8MHZ.
אבל כמו שאמרנו המינימום של כ.מסך הוא 30MHZ (היום אני חושב שזה 60MHZ),
עכשיו ככל שהתדר שנכנס הוא יותר גבוהה מהתדר ש"מותר" העיוותים יהיו יותר משמעותיים.
הסיבה העיקרית לעיוותים אלו היא שטלוויזיה נועדה בעיקר להציג תמונות ווידאו ולא טקסט.
דוגמא אישית שאני יכול לתת לך היא, במידה ויש לך ממיר דיגיטלי, חלונות המידע ("מידע נוסף")
של ערוץ/תוכנית, החלון עצמו רועד במקצט ואינו מוצג באופן חלק.
מקווה שהעניין הוסבר באופן ברור
_____________________________________
|