 |

20-10-2005, 13:13
|
|
|
|
חבר מתאריך: 03.08.02
הודעות: 5,023
|
|
|
שלמה נחמה רוצה להיות נשיא המדינה
דרמה בשני פרקים.
פרק א' - שלמה מכין את הקרקע
יו"ר הפועלים שלמה נחמה נערך ליום שאחרי: מכין את הקרקע למעבר לפוליטיקה
תנאי ההעסקה של נחמה מבטיחים לו פיצויי פרישה כפולים אם יעבור לתפקיד ממלכתי; נחמה אמנם נהנה ממעמדו הנוכחי כיו"ר הבנק הגדול במדינה וכאחד מעשירי המדינה, אבל נחמה מזהה כמה מגמות שמאפשרות לו לתכנן קריירה שנייה
08:39 | 20.10.2005 סמי פרץ
מאת סמי פרץ ורם דגן
יו"ר בנק הפועלים שלמה נחמה נערך, ככל הנראה, ליום שאחרי. כמה התפתחויות שנרשמו באחרונה בקרב בעלי המניות בבנק ובמערכת הפוליטית מרמזות שנחמה פוזל לפוליטיקה. לקראת ההתכנסות השנתית של בעלי המניות בבנק הפועלים שתתקיים ב-10 בנובמבר, פירסם דירקטוריון הבנק את תנאי ההעסקה של חבריו - בהם אלה של נחמה, השונים מתנאי ההעסקה של יתר החברים, פרט לסגנו של נחמה, דני דנקנר, שזכה אף הוא להסכם העסקה ייחודי.
בין היתר נכתב בהסכם המפורט כי אם נחמה יחדל לכהן בתפקידו שלא מיוזמתו - קרי, יפוטר - הוא יהיה זכאי לדמי הסתגלות כפולים מדמי ההסתגלות במקרה של פרישה מרצון. תחת סעיף זה צוין כי עזיבה של נחמה לצורך תפקיד ממלכתי תיחשב לעזיבה שלא מיוזמתו, אשר תעניק לו את תנאי הפרישה המשופרים.
סעיף זה מלמד על היערכות כלשהי מצידו של נחמה; הוא אמנם נהנה מאוד ממעמדו הנוכחי כיו"ר הבנק הגדול במדינה וכאחד מעשירי המדינה, אבל נחמה יודע להסתכל כמה צעדים קדימה, והוא מזהה כמה מגמות שמאפשרות לו לתכנן קריירה שנייה.
נחמה ניחן בחושים פוליטיים טובים וביכולת התנהלות אישית מרשימה. אבל חשוב מכך: הוא ניחן ברצון להשפיע ולעמוד במרכז קבלת ההחלטות. לאחר שבע שנים כיו"ר הבנק הגדול במדינה, מעט מאוד תפקידים יכולים לספק לו הנאה, אתגר והשפעה. אחד מהם הוא שר האוצר, תפקיד שהוא עשוי למלא אם בנימין נתניהו, אליו הוא מקורב, ייבחר בעתיד לראשות הממשלה.
כמה התפתחויות נוספות תומכות באפשרות שנחמה יצטרף בעתיד לפוליטיקה. אחת מהן היא מכירת החיסול שמבצעת שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים ובקבוצת אריסון השקעות, בעסקיה בישראל. אריסון מכרה את חלקה בחברת יורוקום, סיכמה על מכירת שיכון ובינוי ודיללה את אחזקותיה בבנק הפועלים. אם תגיע הצעה טובה למכירת הבנק, היא לא תהסס להיפרד ממנו. או אז ימצא עצמו נחמה עם הרבה מזומנים, פרי המימוש של אחזקותיו, אך עם פחות השפעה על הנעשה במשק. הצטרפות לפוליטיקה בעיתוי כזה תספק לו אתגר חליפי ראוי, ללא דאגות פרנסה.
אם יעזוב נחמה את תפקידו מרצון הוא יהיה זכאי לדמי פרישה של 250% משכרו השנתי, שיגיע ב-2006 לכ-1.6 מיליון שקל. בנוסף הוא יהיה זכאי בתקופת ההסתגלות - 6 חודשים - לתשלום הבונוסים השנתיים שיאושרו לו בגין התקופה היחסית; גם הסכום הזה יוכפל אם עזיבתו של נחמה תענה להגדרה של עזיבה שלא מרצונו.
הבונוס השנתי של יו"ר הפועלים ב-2006 יורכב משני חלקים - לפי שיעור הרווח הנקי של הבנק מסך הון העצמי שלו, ולפי עמידה ביעדי תשואת רווח מסך שווי המאזן של הבנק; אם יושג יחס הגבוה מ-1.25% יהיה נחמה זכאי לבונוס של 0.27% מהרווח הנקי. דובר הבנק מסר בתגובה כי לבקשתו של נחמה הוסר הסעיף מההסכם, כך שהסכם שיוגש לאישור בעלי המניות לא יאפשר לנחמה לקבל את דמי ההסתגלות המוכפלים. נחמה עצמו אמר כי אין בכוונתו להיכנס לחיים הפוליטיים או לקבל עליו כל תפקיד ממלכתי, וכי הוא מתכוון להמשיך ולכהן כיו"ר הפועלים.
http://www.themarker.co.il/tmc/arti...=&layer3=market
פרק ב' - שלמה קובע סדרי משטר ושלטון
חלון הזדמנויות יחיד במינו
הרגיעה הבטחונית היחסית מהווה הזדמנות לשינוי שיטת הממשל הנוכחית, היוצרת חוסר יציבות פוליטית וחולשה מובנית של ממשלות ישראל. כינון משטר נשיאותי יתרום רבות לחיזוק החברה, ובתוך כך לשיפור בתשתיות, בחינוך ובתעסוקה
08:21 | 20.10.2005 שלמה נחמה
מדינת ישראל ניצבת בפני חלון הזדמנויות יחיד במינו, ואחד המבטיחים מבין אלה שנוצרו מאז היווסדה. אם נדע לממש ולו חלק מן ההזדמנויות שלפנינו, אזי ב-2015 יצביע העולם על ישראל כעל סיפור הצלחה כפי שהוא מצביע כיום על אירלנד, סינגפור, סין ומדינות אחרות.
ארבעת הנושאים שקידומם המוצלח הוא תנאי להפיכת ישראל לסיפור הצלחה בעשור הקרוב הם התהליך המדיני והתקדמות לנורמליזציה עם שכנינו, השתלבות בתהליכים הגלובליים והפקת המקסימום מהם, חיזוק החברה הישראלית - בעיקר על ידי הפעלה יעילה ושוויונית של מערכת החינוך - ושינוי שיטת הממשל.
להתקדמות לקראת נורמליזציה עם שכנינו יש משקל מכריע בהתייחסות הכוללת לישראל, בנכונות להשקיע, לסחור ולפתח יחסים כלכליים ועסקיים.
הרגיעה היחסית באנתיפאדה מזה שנה וחצי, ובמיוחד מהלך ההתנתקות מעזה, חוללו מפנה חיובי בכלכלה הישראלית. חשוב ביותר שתהליך זה יימשך. השתלבות ישראל בתהליכי הגלובליזציה חיונית. הגלובליזציה מתבטאת לא רק בתנועה ללא גבולות של סחורות ושירותים, אלא גם - ואולי במיוחד - בשווקים הפיננסיים ובתנועת ההון הבינלאומי.
חיזוק החברה הישראלית הוא תנאי הכרחי להבטחת שגשוגה של ישראל בעשור הקרוב ולאחר מכן. יש לטפל ביעילות בתחושת הניכור הגוברת של אזורי הפריפריה. הפתרונות טמונים בראש ובראשונה במערכת החינוך ממוקדת ויעילה, שבה יוכל כל ילד לקבל את ההזדמנות שלו. שנית, יש לתת את הדעת על חיבור הנגב, הגליל וירושלים לאזור המרכז ברשת רכבות ארצית מהירה ופיתוח תשתיות הכבישים. ישראל סובלת משיעור השתתפות נמוך יחסית בכוח העבודה. זו בעיה חמורה, ואני דוגל בכל מהלך שיוביל לשיפור בעניין זה, כולל הנהגת מס הכנסה שלילי לעובדים.
משך הכהונה הממוצע של ממשלה בישראל הוא פחות משנתיים
באשר לשינוי שיטת הממשל: השיטה הנוכחית מובילה לחוסר יציבות פוליטית ולחולשה מובנית של ממשלות ישראל. אני מאמין כי כינון משטר נשיאותי בישראל יתרום רבות לפתרונן של בעיות אלה.
מאז קום המדינה כיהנו בישראל 30 ממשלות, 11 ראשי ממשלה ו-39 שרי אוצר. משך הכהונה הממוצע של ממשלה בישראל הוא פחות משנתיים. כל ראשי הממשלה ב-20 השנים האחרונות נתקלו בקשיים גדולים בנסותם לגבש רוב להחלטות גורליות. מצב זה מזכיר, לצערנו, את הרפובליקה הרביעית של צרפת בשנות ה-50, לפני עליית דה-גול. ממשלה שעסוקה בעיקר במאבק הישרדות מתקשה לעסוק ברצינות באסטרטגיה לטווח הארוך, ואפילו הבינוני.
השיטה הקיימת תקשה מאוד על קבלת הכרעות משמעותיות גם אם רוב הציבור יתמוך בהן, משום שבשיטה זו ניתן כוח רב מדי לקבוצות לחץ קטנות אך מגובשות. לעתים קרובות ראש הממשלה לא רק שאינו מצליח להוביל את המדינה או את המפלגה בדרכו, אלא שהוא נאלץ להימנע מהכרעות, להיכנע ללחצים ולפעמים אף ללכת בדרך שאינו מאמין בה.
לעניות דעתי, השיטה הנשיאותית, הנהוגה בארה"ב מאז היווסדה ובצרפת מאז 59', היא זו המתאימה לנו, וככל שנקדים לאמץ אותה כך ייטב. שיטה זו הוכיחה את עצמה גם כערובה להגשמת עקרון הפרדת הרשויות, שהוא יסוד חשוב מאוד במשטר דמוקרטי.
אני מקווה כי בעתיד יתקיים בישראל דיון ציבורי רציני בנושא זה, וכי דיון זה יוביל להקמת תנועה על-מפלגתית שתפעל לשכנע מנהיגים פוליטיים ואת הציבור כולו בצורך לשנות את שיטת הממשל בישראל, למען הבטחת יציבות ועתיד טוב יותר לדורות הבאים.
הכותב הוא יו"ר בנק הפועלים
http://www.themarker.co.il/tmc/arti...3=market&layer4=
|
|