 |

13-12-2005, 11:11
|
|
|
|
חבר מתאריך: 03.08.02
הודעות: 5,023
|
|
|
חולבים את הקופה הציבורית
חולבים את הקופה הציבורית
בדוח מיוחד נחשפים אי סדרים ותוספות מיותרות המנפחים את שכר עובדי הממשלה. הטלפונים הסלולריים, כלי הרכב, החופשות, ימי המחלה והשעות הנוספות. לקרוא ולא להאמין
יוסי גרינשטיין
13/12/2005 8:43
דוח ביקורת חסר תקדים שערך החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, מגלה ליקויים קשים ואי-סדרים בתשלומי שכר והטבות לעובדי מדינה, המסתכמים במאות מיליוני שקלים. הדוח, שהגיע לידי מעריב, בחן את תנאי העסקתם של כ-300 אלף עובדים וגמלאים במשרדי הממשלה השונים (למעט משרד הביטחון). הדוח מגלה כי אלפי עובדי מדינה חוגגים על-חשבוננו - משלמי המסים. הליקויים החמורים נתגלו במגוון תחומים - שכר, נסיעות, רכב צמוד, תשלומי אש"ל, לינות במלונות, שעות נוספות, ימי חופשה ועוד ועוד, כמיטב הדמיון הפרוע.
זליכה, יחד עם סגנו אילן לוין ומנהל יחידת הביקורת איתן קשמון, סרקו יחד עם חשבי הממשלה את כל מערך השכר וההטבות לעובדי המדינה, בברכת נציב שירות המדינה שמואל הולנדר. מבצע זה הוא המשך לרפורמה שיצאה ממשרדו של החשב הכללי, שבמסגרתה הופסקו חריגות המס וקוצצו הטבות רבות לעובדים, כמו החזקת טלפונים סלולריים, זימוניות וכלי רכב, והחזר הוצאות אש"ל.
הרפורמה ההיא הביאה לחיסכון של מעל למיליארד שקל בתקציב המדינה (תשלומי השכר והפנסיה לעובדי המדינה וההוצאות הנלוות אליהם מגיעים ל-60 מיליארד שקל בשנה), ובמשרד החשב הכללי מקווים כי בעקבות הדוח יתוקנו ליקויים נוספים וייחסכו מאות מיליוני שקלים. זליכה ולוין מבטיחים שזה ממש לא הסוף, ומדגישים כי מבצעי הביקורת העמוקים ייערכו באופן שוטף בכל שנה במשרדי הממשלה ובגופים הבטחוניים.
עוברים דירה בסתר
הדוח מצביע על כך שתשלומי נסיעה בין-עירונית משולמים (בחלק גדול ממשרדי הממשלה) על בסיס גלובלי ולא על בסיס פרטני - כנדרש. רק ב25%- התשלום מתבצע באופן תקין, על-פי היקף הנסיעות בפועל של העובדים. כך, למשל, שולמו דמי נסיעה לעובדת בזמן חופשת מחלה שנמשכה 13 חודש, כי המשרד לא שילם לפי ימי עבודה בפועל.
רק אחד מכל 5 משרדים ממשלתיים טורח לוודא מדי שנה את כתובות העובדים, כמתחייב מהוראות החשב הכללי,וכך יוצא שעובדים רבים שמתגוררים כבר קרוב יותר למקום עבודתם מקבלים החזרי נסיעות על-פי כתובתם הישנה.
הכי משתלם לנסוע בתחבורה הציבורית אם אתם עובדים במשרד החינוך. עובדי המשרד קיבלו החזרי נסיעות בהיקף גבוה בהרבה מהתקרה הממשלתית, שעומדת על 1,330 שקל בחודש (או 1,660 שקל ביישובי עדיפות לאומית.( עוד נמצא כי עובדים שנסעו בהסעות מאורגנות קיבלו גם הקצבות נסיעה, בגלל חוסר תיאום בין מחלקת השכר למחלקה שמשלמת בפועל עבור הנסיעות. הדוח ממליץ לשפר את הבקרה הממוחשבת על החזרי הנסיעות, שעולים למשלם המסים 300 מיליון שקל בשנה. עוד מומלץ לאכוף את העדכון השנתי של מקום המגורים על-ידי מניעת החזרי נסיעה.
אוכלים פעמיים צהריים
תשלומי האש"ל של עובדי המדינה עולים לנו 50 מיליון שקל בשנה, והחריגות ואי-הסדרים בתחום זה מגיעים ל2%- מהסכום.
כיצד מתבזבז הכסף? זכאותם של עובדי המדינה לאש"ל נגזרת מהיקף עבודתם בפועל, ולכן במקרים רבים נמצא שעובדים שאינם טורחים להעביר כרטיס בתחילת ובתום יום העבודה פשוט מקבלים החזר הוצאות אש"ל בגין שעות שלא עבדו. הבעיה הזו חמורה במיוחד אצל עובדי שטח ונהגים, שקשה מאוד לפקח על היקף עבודתם. כך לדוגמה, עובדי שטח לא קבועים קיבלו אש"ל על-פי היקף משרה של ,100% למרות שהם אמורים לקבל הקצבת אש"ל רק בגין 75% משרה.
אבל אי-הסדרים מתחילים בצמרת: ב60%- ממשרדי הממשלה משלמים אש"ל ודמי כלכלה גם עבור שעות נוספות שאינן מאושרות. במשרדים רבים שילמו לעובדים מעל 3 קצובות אש"ל ליום לקניית ארוחות בגין אותם ימים - נחשו על חשבון מי. במקרה אחר התגלה עובד מדינה שעבד בתפקיד שאינו מקנה לו הקצבת אש"ל - אך דיווח על תפקיד אחר, שהקנה לו שתי ארוחות ביום. עבודה אחד - שוב,בניגוד להוראות.בחלק מהמשרדים אף שילמו לעובד אחד 5 קצובות אש"ל עבור יום עבודה אחד בלבד.
אי-סדרים נוספים לא חסרים. עובדים שנשלחו לימי עיון עם ארוחות על חשבון משלם המסים זכו בתקציב נוסף.
גם הקפה על חשבוננו
היות ורוב משרדי הממשלה נמצאים בירושלים, ומפני שלא כל עובדי המדינה מתגוררים בעיר הקודש, רבים מהם זכאים ללון בבתי-מלון באופן סדיר, וכך גם באזורים אחרים בארץ. כל זה טוב ויפה בפועל יש עובדים המנצלים את הזכות הזו כדי להתפנק בלובי,בחניון או במסעדת המלון על חשבון משלם המסים, ולהגיש לממשלה קבלות על מלונות בהם שהו שלא במסגרת עבודתם.
לינות בבתי-מלון עולות למדינה 3 מיליון שקל בשנה, ועל-פי הדוח חלק ממשרדי הממשלה לא עושים כל מאמץ לנצל את היותם לקוח גדול וקבוע ולהשיג לעצמם הנחות בבתיהמלון שאיתם הם עובדים. במקביל, מגלה הדוח, עובדים רבים דרשו וקיבלו החזרים בגין צ'ופרים שונים שהתלוו ללינה במלון - כמו ארוחות ושירותים שונים - אף שלא היו זכאים לכך.
עובד של משרד התשתיות, למשל, הביא לממונים עליו קבלה על לינה במלון ביום שבת, וקיבל מהם זיכוי בגין לינה במלון ביום חול. עובד אחר דיווח לבוסים שלו כי עזב את המשרד בשעה 23:00 (ודרש וקיבל על כך תשלום בגין שעות נוספות,( אך שעת הצ'ק-אין שאותה הגיש למשרד לצורך החזרי הלנה היתה .19:58 מחברי הדוח ממליצים למדינה להגיע להסדרי הנחות עם המלונות, ולפקח טוב יותר על האופן שבו העובדים שלהם מבלים את הלילה.
לא מחזירים את המפתחות
עובדי המדינה נהנים מצי רכבי שירות ממשלתיים - הכולל כ1,100- מכוניות - גם מחוץ לשעות העבודה. כך יוצא שב2- מכל 3 משרדים ממשלתיים כלי הרכב הללו מלווים את העובדים גם בשבתות, בחגים, בחופשות, בימי מחלה ובמילואים.
ב60%- מהמשרדים לא אוכפים את ההוראה שמתנה שימוש פרטי העולה על 5 ימים בחודש ברכבי השירות, בקיזוז חלקי של דמי החזקת הרכב שלהם.
במקביל, גם העובדים שזכאים לרכב צמוד מתוקף תפקידם לא ממש נהנים מפיקוח צמוד: הדוח קובע, כי "לא קיים מנגנון נאות לעדכון מחלקת השכר בשינויים במצבת הרכבים הצמודים." איך בכל זאת מתבצע העדכון? בעיקר על בסיס רצון טוב וזמן פנוי. קציני הרכב הממשלתיים נוהגים לעדכן את מחלקות השכר על הקצאות רכבים בתחילת כל שנה, אבל אם חל שינוי במצבת הרכב באמצע השנה הם לא תמיד טורחים להודיע על כך. כך, למשל, למנכ"לית משרד המדע לא נזקפה הטבה בגין רכב צמוד.
הבלגן חוגג גם בצמרת המשפטית ובשירות בתי-הסוהר: שופטים קיבלו אישור להמשיך להחזיק ברכב צמוד כמה חודשים לאחר שפרשו, ללא דיווח למינהל הגמלאות, לצורך זקיפה ההטבה. בשב"ס נמצאו 18 עובדים עם רכב צמוד ללא זקיפת מס.
ואין גבול ליצירתיות בכל הנוגע לכלי הרכב. כך, למשל, נמצאו עובדים שדיווחו על מרחקי נסיעה ברכבי שירות החורגים מהמרחקים שאושרו להם. עובדים חדשים של משרד הפנים זכו להחזר אגרת רישוי מלאה, ולא על-פי החלק היחסי של השנה שעבדו בפועל. במשרד הקליטה היו עובדים שנהנו גם מהקצאות קילומטרים לרכב שירות וגם מהחזר הוצאות נסיעה.
כפל תשלומים
אי-סדרים בפדיון ימי מחלה וחופשה הפכו לסוג של מחלה בשירות המדינה. אמנם מדובר במחלה נדירה, ומחברי הדוח מציינים כי נמצאו רק מקרים בודדים שבהם שולם לעובדים תשלום כפול בגין ימי מחלה, אך ה"טיפול" יקר מאוד: בשני מקרים זכו עובדי מדינה לתשלום יתר בשווי 51.8 אלף שקל בגין ימי מחלה.
עוד נמצא, וזה כבר הרבה פחות נדיר, כי יש עובדים הצוברים ימי חופשה מעבר למכסה המותרת להם - ללא אישור - ומצליחים לפדות אותם בכל זאת. כך, למשל, מרבית עובדי משרד החוץ צברו ימי חופשה מעבר למותר על-פי התקשי"ר - ללא האישור הנדרש מהמנכ"ל.
30 מיליון זה לא כסף
זמן לא חסר לעובדי המדינה, וכך יוצא שרבים מהם מדווחים על יותר מ200- שעות נוספות בחודש. במקביל הם לא טורחים להקפיד על החתמת כרטיס - ומדווחים על מספר שעות מינימלי קבוע בכל יום, גם אם בפועל איחרו למשרד או חתכו הביתה מוקדם.
הדוח מגלה כי משרדי הממשלה מאפשרים לעובדיהם להיכנס למינוס בכל הנוגע לחופשות. כך, למשל, עובד מדינה יכול לנסוע ל10- ימים לספרד, גם אם צבר 8 ימים. את היתרה הוא כבר יחזיר - מתישהו.
מערכת הבקרה הנוכחית מאפשרת לעובדים לצאת ללימודים בהיקף שאינו סביר: מעל 28 ימי לימודים בשנה, ומעל יום לימודים בשבוע.
גם בתשלום בגין שעות נוספות אין יותר מדי סדר: עובדים מדווחים על שעות נוספות שלא אושרו להם - וגם מקבלים עליהן תשלום. בנוסף, לא תמיד יש קשר בין מספר השעות המדווחות למספר השעות שעבדו בפועל, וזה בלשון המעטה. עובדים המדווחים על יותר מ50- שעות נוספות בחודש נדרשים לאישור מיוחד של מנכ"ל המשרד שבו הם מועסקים, אך בפועל אף אחד לא אוכף את זה - והשעות הנוספות זורמות כיין, ועולות למשלם המסים 30 מיליון שקל בשנה.
מה צריך לעשות? לחכות לפתרון טכנולוגי. עלפי הדוח, "יש לפעול לכך ששעות נוספות לא יוזנו ידנית, וליצור ממשק עם תוכנת משאבי אנוש."
אין גבול ליצרתיות
עובדים רבים מקבלים תוספות רבות ויצירתיות ללא אישור, החל בהבראה וביגוד, תוספת סיכון, דרך תוספת שדה ומשמרות, ועד הופעה בבית-משפט ונהיגה עצמית. עוד התגלו חריגות בתשלום עבור עבודה בשישי ובשבת, תשלומי כפל של שכר דירה לעובדים - בסך 40 אלף שקל - ותוספת משמרות בסכומים מוגזמים.
במקביל נמצאו עובדים רבים שלא שילמו מס על הטבות, כמו הסעות, ארוחות, כרטיסים להופעות וטלפונים סלולריים. בנוסף נמצאו ליקויים בהתחשבנות עם עובדים המחזיקים מכשירים סלולריים (מטעם המדינה) של חברות שאינן פלאפון או מירס, שאיתן חתמה הממשלה על הסכם מסודר בנושא. יתרה מכך, עובדים שקיבלו מכשירים של חברת מירס לצורך ביצוע שיחות פנימיות בארגון (במתכונת "ווקי-טוקי(" נוהגים להתקשר באמצעותם למספרים חיצוניים - למרות העלות הגבוהה של שיחות אלה.
ורשימת הבזבוזים עוד ארוכה: מענקי ההשתלמות, למשל, עולים למדינה 12 מיליון שקל בשנה - שיעור ניכר מהוצאה זו מיותר ואינו מוצדק. כך, למשל, נהנו עובדי מדינה מהטבות מס בגין מענקי השתלמות וממענקים מנופחים, שגילמו בתוכם גם שירותים שונים, כמו חברות באגודות סטודנטים ודמי אבטחה.
בהיכון מ-1987
עובדים רבים בשירות המדינה נדרשים להיות כוננים וזמינים בשעות שונות ומשונות, אבל התוספת בגין כוננות משמשת לעתים כחלון הזדמנויות להגדלת משכורתם. עובדים רבים זוכים לתוספת כוננות, גם כאשר לא מצוין באלו ימים ושעות היא בוצעה.
בנוסף זוכים חלק מהעובדים לתוספות בגין כוננויות לא מאושרות בסופי שבוע, בגין כוננויות בשעות העבודה עצמן או בגין קריאות והקפצות אשר אסור היה להם להיענות להן מלכתחילה. אי-סדרים נמצאו גם בלשכת החשב הכללי. משרדים אחרים נהנים מתוספות של כוננויות על סמך אישורים שתוקפם פג ב.1987-
http://www.nrg.co.il/online/16/ART1/019/641.html
|
|