01-01-2006, 19:56
|
מערכות מודיעין חוזי (IMINT), מערכות חישה גילוי והתרעה - חלל, אויר, ים ויבשה. התנהלות ביטחונית, תעשייתית וחוזית בינלאומית
|
|
חבר מתאריך: 08.03.05
הודעות: 2,996
|
|
יש ויש....
צדק "מיצו" כשתאר כיצד עובדת מערכת כזאת.
קיימות מערכות כאלה (כוונתי למערכות מבוססות GPS) מאז שנות השמונים הן קרקעיות והן אויריות.
עיקרון הפעולה שלהן מבוסס על "וקטרי מרחב". כשהמקור יודע בדיוק מירבי את מקומו שלו (כולל גובה !!!) ויש לו מד טווח לייזר ,מצפן מדויק מאד ומד הטיית גובה ניתן לקבל את נ.צ. המטרה.
מכיון שאתה יודע היכן אתה, אם תילזור למטרה ותקבל את המרחק שלה, ובתוך כך תדע באיזה אזימוט הפנית את הלייזר ובאיזו הטיית גובה, הרי שתקבל "וקטור" במרחב שזנבו במקום שבו אתה נמצא וראשו ממש במטרה. מכאו ניתן לחשב את נ.צ. המטרה.
באופן תאורתי הכל עובד מצויין. אולם -א. אתה צריך להתחיל בדיוק מירבי של מיקומך שלך - אפילו יותר מהדיוק המתקבל מ - GPS ולצורך זה ניתן להשתמש ב- Differencial GPS כשאתה על הקרקע. הדיוק הזה כולל מיקום מדויק ככל הניתן וידיעת ההטיה שלך ביחס לאופק בדיוק מירבי.ב. מדי ההטייה של הלייזר אמורים להיות מדוייקים מאד. שכן כל שגיאה תשפיע על התוצאות בייחוד בטווחים גדולים (כל היסט קטן הולך וגדל עם הטווח)
ג. מד טווח הליזר אמור להיות מדויק כמה שיותר כדי שיתקבל טווח "וקטור" נכון ככל האפשר.
ד. התאמת הכוונות של מכשיר התצפית (צלב לוח השנתות) חייב להיות מתואם מאד Boresighted עם קרן הלייזר, שאם לא כן המערכת "תחשוב" שהמרחק המתקבל הוא מהמטרה בעוד שהמרחק ייתקבל ממטרה אחרת שונה המוצבת קרוב או רחוק יותר לאורך אותו קו הראייה.
ועם כל אלה, יש גם חשיבות לסוג הנשק בו משתמשים לאחר קריאת ה- נ.צ. של המטרה. אם טווח ההרג של נשק כזה קטן מאד, תהיה משמעות הקריאה הנכונה חשובה מאד ולהיפך.
מערכות מסוג זה המורכבות על תרנים של רכבים הינן מדויקות פחות ממערכות דומות על חצובות קרקע מיוצבות וקבועות. השפעות רוח וזעזועים של החישנים בקצה התורן יקבלו ,הגבר" וטעויות המדידה יגדלו. לצרכים מסוימים אין לכך משמעות. כסיוע לנשק נקודתי - יש ויש.
דיוקי מערכות מוטסות, גם הם פחותים מדיוקי מערכות קרקעיות ויציבות (שלא בתנועה).
במערכות מוטסות, על המערכת לקרוא את מיקומה שלה במרחב בתדירות גבוהה (תלוי במהירות הטיסה), לכן מוסיפים מערכות אינרציאליות שמחשבות את המיקום וההטיות ברגע רצוי נתון לאחר קריאת ה- GPS. גם כאן - הכל תלוי בסופו של דבר בצורך שבמציאת נ.צ. מדויק של המטרה. אם מדובר במצרר למשל - ידיעת ה- נ.צ. המדויקת חשובה פחות מאשר זאת הדרושה לטיל בעל טוחח הרג קטן יחסית.
דוגמאות למערכות כאלה ? - אה, ידיד - תוכל למצוא בעצמך.
נערך לאחרונה ע"י מיקיטל בתאריך 01-01-2006 בשעה 20:01.
|