
19-05-2006, 18:18
|
|
|
|
חבר מתאריך: 15.05.06
הודעות: 6
|
|
|
השאלה
השאלה שלך היא כללית מטבעה, מעצם העובדה הפשוטה שההגדרות נקבעות על פי תנאי המקום, על פי מזג האוויר והשעה, על פי האובייקט המצולם וכדומה ולכן לא ניתן לתת תשובה אחת. מה שכן ניתן לתת מספר עצות כלליות :
בצילום בתוך בית :
1. כיוון האיזון לבן (WB) על פי תאורה שקיימת בזמן הצילום. יכול להיות או מנורת ליבון (מנורה רגילה) או מנורה פלואורוצנטית. תסתכל במצלמה איפה אתה קובע את ה WB ותקבע בהתאם. אפשרות אחרת היא להשתמש במצב RAW ולקבוע את ה WB לאחר מכן.
2. כדאי לנצל את מקורות האור הטבעיים שנכנסים לתוך הבית כדי לקבל תוצאות טובות. לנסות תאורת רמברנט (תאורת חלון) ולהציב את האובייקט לצד החלון. במידה ומשתמשים בפלאש לא להשתמש בו בצורה ישירה אלא לרכך אותו, או להקפיץ את האור מאחד הקירות הצדדיים או מהתקרה.
3. אפשר לנסות לכבות את התאורה הרגילה ולהשתמש במקורות אור כמו תאורת חירום (תדיאור), או במנורת שולחן רגילה. ולכוון את האיזון לבן בהתאם.
4. במידה ומצלמים פורטרט לחשוב האם הרקע תורם לתמונה. אם למשל רוצים לצלם מישהו ולהראות את עיסוקו (למשל סופר...) לצלם אותו בסביבת העבודה הטבעית, שמאחוריו ספרים וכיוצא בזה. בדרך כלל אם הרקע לא תורם במיוחד לצילום, הוא יכול רק להסיח את הדעת, ולכן ניתן לתלות בצורה די פשוטה רקע אחיד כמו סדין לבן או בכל צבע אחר...
5. לנסות להשתמש בחצובה. אם אין , להציב את המצלמה על כל אביזר ביתי כמו שולחן, מעמד לעציצים, וכל מה שבא ליד. אם אין לך רצון להציב את המצלמה על דבר כלשהו, ברוב המקרים תצטרך בשעת לילה בצילום בתוך בית להעלות את הרגישות (ISO). ושוב ההגדרה הזו קיימת בתוך אחד התפריטים במצלמה.
6. עוד סוג תאורה מעניין הוא להעמיד את האובייקט מול מקור אור גדול (למשל הויטרינה בבית, המרפסת), והצלם עומד מול האובייקט ומצלם. לעיתים אפשר לקבל תאורה בהחלט מעניינת, בעיקר בשעות אחר הצהריים.
7. לחשוב תמיד מה הרקע של התמונה ולא רק מה האובייקט שמצלמים. לחשוב על זויות לא שגרתיות, ולא לצלם ואחר כך להסתכל מה יצא לך. לחשוב לפני שמצלמים האם רוצים לכלול את הרקע, או לבודד אותו באמצעות עומק שדה רדוד (לפתוח צמצם).
ובקצרה לגבי צילום בחוץ :
1. במידה ויודעים שהולכים לצלם, וזה לא ספונטני, לחשוב תמיד מה השעה המתאימה לצילום (בדרך כלל לא כשהשמש בדיוק מעלינו ב 12 בצהריים) , אלא מוקדם בבוקר, או בשעות אחר הצהריים. תלוי גם מה האווירה שרוצים להשיג.
2. בשעות היום לשמור על ISO נמוך במידת האפשר על מנת למנוע רעש בתמונה.
3. במידה ומצלמים בשעות אחר הצהריים, או שמאחורי האובייקט יש גוף שמאיר בצורה חזקה, נתן להשתמש בפלאש משלים (בעוצמה חלשה) על מנת להאיר את הפנים ולהעלים צללים לא נעימים.
4. במידה והצילום מבויים, לחשוב איך השמש נופלת על האובייקט ולהעמיד את האובייקט במקום הנכון בהתאם.
ועצה כללית - הפן הטכני הוא הפחות חשוב בדרך כלל. לא חייבים להתעסק עם הגדרות של המצלמה, אלא עם ההגדרות של המוח. צלם צריך לדעת להשתמש במצלמה כפי שצייר צריך לדעת להשתמש במכחול. אך כמו שיותר חשוב הוא מה הציור שהתקבל אצל הצייר, ככה חשוב מבחינה רעיונית איזה צילום יצא לך. אז מעבר לקטע של לחשוב על איזו הגדרה לכוון את המצלמה, לחשוב במקביל גם מה מצלמים, ומה מנסים להביע באמצעות הצילום.
בהצלחה,
לירון
|