לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 11-08-2006, 14:51
צלמית המשתמש של Eran
  משתמש זכר Eran Eran אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 27.02.02
הודעות: 4,536
שלח הודעה דרך ICQ אל Eran
פרשת השבוע: עקב

"ואכלת את כל העמים אשר ד' אלוקיך נתן לך לא תחוס עינך עליהם... לא תירא מהם"



לפי דעתי זה די קשור לזמננו:
לא תוכל כלתם מהר פן תרבה עליך חית השדה


בתחילת פרשת עקב מעלה משה בדבריו חשש, שיתכן שיחששו ישראל בראותם מלחמה בכיבוש הארץ (ז, יז):

כי תאמר בלבבך רבים הגוים האלה ממני איכה אוכל להורישם.



כנגד חשש זה (המזכיר מאד את חששם של ישראל בחטא המרגלים) אומר משה (ז, יח-יט):

לא תירא מהם זכר תזכר את אשר עשה ה' אלהיך לפרעה ולכל מצרים. המסת הגדלת אשר ראו עיניך והאתת והמפתים והיד החזקה והזרע הנטויה אשר הוצאך ה' אלהיך כן יעשה ה' אלהיך לכל העמים אשר אתה ירא מפניהם.



ועוד הוא מוסיף ואומר את שנאמר כבר בעבר (שמות כג, כח):

וגם את הצרעה ישלח ה' אלהיך בם עד אבד הנשארים והנסתרים מפניך. לא תערץ מפניהם כי ה' אלהיך בקרבך אל גדול ונורא.



אך עם זאת הוא מזכיר הסתייגות מסויימת (שאף היא נזכרה שם פסוקים כט-ל):

ונשל ה' אלהיך את הגוים האל מפניך מעט מעט לא תוכל כלתם מהר פן תרבה עליך חית השדה.



ביחס להסתייגות זו כותב רש"י:

פן תרבה עליך חית השדה - והלא אם עושין רצונו של מקום אין מתיראין מן החיה, שנאמר (איוב ה, כג) וחית השדה השלמה לך, אלא גלוי היה לפניו שעתידין לחטוא.



אכן ראוי היה שיכלה ה' את הגויים האלה מהר מהר, אך כיון שגלוי לפני הקב"ה שישראל עתידים לחטוא ואז לא יוכלו לעמוד כנגד החיות שיבואו במקום עמי הארץ, לכן נעשה הדבר "מעט מעט" ואז לא תרבה חית השדה על ישראל.



והרמב"ן כתב:

ואף על פי שהפרשה הזאת להבטחה נאמרה, כבר הזכרתי (לעיל ד כה) כי משה רבינו במשנה התורה יבטיח ויזהיר, וירמוז כי לא תגיע זכותם להכריתם כלם כאחד ושישבית חיה רעה מן הארץ כמובטח להם בפרשת אם בחקתי (ויקרא כו ו), אבל יהיה כאשר אמר, שיאבידו את רובם ומלכיהם בתחלה ואחרי כן יאבדו הנשארים.



לדעת הרמב"ן, "לא תגיע זכותם" של ישראל לכילוי מהיר של עמי הארץ, וכן להשבתת חיה רעה מן הארץ, ולכן יֵעשה הדבר "מעט מעט".



אולם הרלב"ג מבין אחרת הן את משמעות הביטוי "חית השדה" והן את משמעות "ההתעכבות" בכילוי עמי הארץ.

לגבי הביטוי "חית השדה" כותב הרלב"ג:

והנה אמר זה על צד המשל לגויים אשר סביבותיהם, שהם חוץ מן הארץ הזאת אשר הוגבלה להיות לישראל; כי בראותם זה יעזרום, לפחדם שיעשו להם ישראל ככה כמו שעושים לאלו. אך בלכדם עיר אחר עיר לא ירגישו בזה כל כך גם הגוים אשר ציונו להשמידם, ולא תהיה המלחמה עִם עַם רב מאד.



"חית השדה" אינו כינוי לחיות שישתלטו על שטחי הארץ, אלא כינוי לעמי הסביבה שיבואו לעזור לעמים הנכבשים בארץ כנען מפחד שיד הכובש הישראלי תגיע גם אליהם. לכן בא הציווי לכבוש "מעט מעט" באופן שלא יעורר הדבר את עמי הסביבה "ולא תהיה המלחמה עם עם רב".



ואם נשאל: האם יש מעצור לה' להושיע את ישראל כנגד רבים? כתשובה לשאלה זו כותב הרלב"ג את אחת מהשקפות היסוד שלו שעליה הוא חוזר במקומות רבים:

ואף על פי שיד ה' יתעלה לא תקצר, הנה יבקש על הרוב במה שיעשוהו הסיבות הנאותות, כשיתכן זה, כמו שזכרנו במקומות רבים במה שקדם לנו בזה הספר.



וכן כתב גם בחלק התועלות:

התועלת הרביעי הוא להודיע כי אף על פי שה' יתעלה שליט לעשות כל מה שירצה וכל אשר יחפוץ, הנה יבקש הסיבות היותר נאותות שאפשר, ולא יחדש מופת אלא אם יביא הצורך אל זה; כי הוא אינו שונא הטבע, כי הוא סידר אותו, ולזה לא יחלוק עליו אלא בעת הצורך, וביותר מעט שאפשר לו אז לחלוק עליו. ולזה אמר 'ונשל ה' אלהיך את הגוים האל מפניך מעט מעט לא תוכל כלתם מהר פן תרבה עליך חית השדה'. ואף על פי שהיה ה' יתעלה יכול לכלותם מהר ולשמור ישראל שלא תרבה עליהם חית השדה, הנה לא הסכים לעשותו זה, אחר שאפשר הגעת המכוון לישראל בזולת זה.



הקב"ה לא רצה לכלות את עמי הארץ מהר לא בגלל חטאי ישראל ולא בגלל שלא הגיעה זכותם אלא משום שזו דרכו. דרכו של הקב"ה לפעול על פי חוקי הטבע שיצר, ולא לשנותם אלא בעת הצורך, וגם אז "ביותר מעט שאפשר לו אז לחלוק עליו". ולכן כשהמטרה יכולה להיות מושגת על ידי "הסיבות היותר נאותות שאפשר", כך יהיה.



הרב כרמיאל כהן - 8/11/2003


*ויקיפדיה - נושאים בפרשה

כניסת שבת

  • ירושלים: 18:48
  • תל אביב: 19:07
  • חיפה: 19:00
צאת שבת
  • ירושלים: 20:05
  • תל אביב: 20:07
  • חיפה: 20:07
שבת שלום!
_____________________________________

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://fresh.clanteam.com/list.png]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://fresh.clanteam.com/?https://2010-uploaded.fresh.co.il/2010/09/21/52868411.gif,http://www.boredpanda.com/blog/wp-content/themes/mimbo2.2/images/subscribe-panda-605px.png]

חזרה לפורום
  #2  
ישן 12-08-2006, 20:23
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Eran שמתחילה ב "פרשת השבוע: עקב"

חשבתי אולי שכל אחד יוסיף דבר תורה קטנטן וחמוד לפני ואחרי השבת(עד יום שלישי).
ואולי קצת דבר תורה שגם נותן, בחלקו, מוסר לתקופתנו אנו:

כידוע, פרשת השבוע מתחילה ב"עקב תשמעון את המשפטים האלה...ואהבך וברכך והרבך וברך פרי בטנך ופרי אדמתך וגו'"(דברים פרק ז' פס' י"ב-י"ג), וכן הלאה זו הדרך ניתנות ברכות ושפע אין סוף.
ואילו רק בפרשה הקודמת נכתב: "ושמרת את המצוה ואת החֻקים ואת המשפטים אשר אנֹכי מצוך היום לעשותם", ומהמילה 'היום' למדים, ש"עשה היום - וטול מחר" ו"ליכא שכר בעה"ז"(שו"ת מהרש"ם חלק ד' סימן צ').
ואיך זה מסתדר? מצד אחד לפי הפסוק שנגמרה בו הפרשה - אין שכר בעה"ז, ואילו מיד בתחילת הפרשה, בפסוק שלאחריו, מובטחות ברכות למקיים המצוות - בעולם הזה.
וניתן לתרץ קושייה זו בשלושה תירוצים:
  1. תירוץ הרמב"ם - שכל ההבטחות של "עקב תשמעון", הן לא מטרה, אלא אמצעי כדי להשיג המטרה. כדי שהאדם לא יידאג, יינתן לו עושר רב, ופרי בטנו יהיה מבורך וכו' וכו' - כל זה כדי להסיר דאגה מלבך.
  2. תירוץ מספר ראשונים - רבים("תשמעון, ושמרתם ועשיתם") - מקבלים. יחיד("ושמרת") - אינו מקבל. כלומר - היחיד מקבל רק אם הרבים שומרים ועושים.
  3. בספר "פלא יועץ", ולאחריו טילי טילים של חכמים, כתבו שהשכר הוא בגלל שמחת המצווה. כל השכר שיינתן תלוי בשמחה לעשיית המצווה. הם מפרשים את הפסוק הבא בתהילים: "אז יאמרו בגוים הגדיל ה' לעשות עם אלה...היינו שמחים"(תהילים פרק קכ"ו פס' ב'-ג') בצורה כזו: בעולם הבא יאמרו הגויים: "הגדיל ה' לעשות עם אלה?", והרי כל הנאות עולם הזה - לעשו, והעה"ב שמור ליעקב(וכן זו ברכת יצחק). לאלה הגוים עונה דוד: "היינו שמחים"!, כלומר - כל ה"הגדיל ה' לעשות עמנו" הוא בגלל ש"היינו שמחים".
ואולי זו הדרך לתקן את דרכינו, ולא לקחת את המצוות כעֹל, אלא לשמוח בהם.
לא להרגיש שאנחנו לומדים תורה כרגע(ובכלל) רק בשביל "לנצח את החיזבאללה", "להרוג את נסראללה", "להרוג את אויבי ישראל", אלא באמת - כדי לשמוח בדברי התורה - כפי שנאמר: "פקודי ה' ישרים משמחי לב"(תהילים פרק י"ט פס' ט'), ואז פשוט שיתקיים בנו, עפ"י כל התירוצים והאפשרויות, כפועל יוצא מן השמחה - מקרא שכתוב: "והיה עקב תשמעון..." - "ואכלת את כל העמים אשר ה' אלוקיך נֹתן לך...לא תירא מהם - זכֹר תזכֹר את אשר עשה ה' אלוקיך לפרעה ולכל מצרים...כן יעשה ה' אלוקיך לכל העמים אשר אתה ירא מפניהם", אמן ואמן.

נערך לאחרונה ע"י WeBit בתאריך 12-08-2006 בשעה 20:26.
חזרה לפורום
  #3  
ישן 12-08-2006, 20:52
צלמית המשתמש של Eran
  משתמש זכר Eran Eran אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 27.02.02
הודעות: 4,536
שלח הודעה דרך ICQ אל Eran
"מי הקדימני ואשלם לו"
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי WeBit שמתחילה ב "חשבתי אולי שכל אחד יוסיף דבר..."

כאשר אדם שמח בקיום המצוה אז הוא נוטל שכר כפול ומכופל אך נאמר בפרשתנו גם את ההפך
"והיה אם שכח תשכח את ה' אלקיך... העידותי בכם היום כי אבוד תאבדון"
"והיה" לשון שמחה. לומר שאם אדם מצטער על קיום מצוה או עבר עבירה ושמח אז עונשו כפול. א) על פעולתו הרעה. ב) על שמחתו בכך.

מי שלומד תורה (לשמה) כרגע ובכלל באופן כללי שמח בדבר :]
הקריאות "...אללה" זה יכול לצאת תוך כדי... חחח

שבוע טוב
_____________________________________

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://fresh.clanteam.com/list.png]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://fresh.clanteam.com/?https://2010-uploaded.fresh.co.il/2010/09/21/52868411.gif,http://www.boredpanda.com/blog/wp-content/themes/mimbo2.2/images/subscribe-panda-605px.png]

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 00:17

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר