יש רק פתרון אחד לתאונות הקטלניות - הרחבת תשתית הכבישים, גשרים עיליים. השאר - ישראבלוף
מחקרים בעולם מוכיחים כי יש רק פתרון יעיל אחד למזעור התאונות - הרחבת תשתיות, כבישים מעולים, גשרים עיליים, הבטחת זרימת התנועה במקום פקקים אין סופיים, ורימזור אין סופי, הנוגסים בעצביהם של הנהגים, מתישים אותם, וגורמים להם לפגיעה בקשב ותאונות, ומשבשים את שיקול הדעת הנהגי של תנועה יעילה במרחב.
אבל בישראל, חרף מיסוי העתק על רכב והקשור בו (אגרות הרכב באירופה הם חצי ממה שגובים בארץ, המיסוי נמוך מזה -אבל שם כן משקיעים בתשתיות), בישראל בנושא התעבורה משתולל ישראבלוף והפניית הכספים לאי-שם עלום, במקום השקעה של מליארדים בתעבורה.
הפתרון הזול, במקום השקעה של מליארדים - השקעה של כמה מאות אלפים בפירסום הקורא לנהיגה זהירה. בארה"ב, אם אתה נוהג לאט ובולם את התנועה, עוצרת אותך ניידת, השוטרים פורסים את ידיך על מכסה הרכב, ועושים לך בדיקות סמים ושיכרות. וכאן הנהג האיטי והבולם הוא הדמות הנורמטיבית...
והשיטה כאן בנוסף היא עודף שילוט ותקנות, שמחקרים מראים כי הם רק מבלבלים ומשבשים את התנהגות הכביש היעילה של הנהג. לא נמצא כל קשר בין מהירות גבוהה ותאונות, ולחילופין, נמצא כי נהיגה איטית בכבשים בין עירוניים ועירוניים, בפרט בשעות הלילה, מביאה להגברת התאונות.
בשלוש השנים גברו פעולות האכיפה והטרור כנגד הנהגים והתוצאה הבלתי נמנעת - לא רק שלא קטן שיעור התאונות, אלא אף עלה בעשרות אחוזים.
יש לזכור כי בישראל, שעור הרכבים ל-1000 נפש נמוך בהרבה מאשר במערב, ואין כל הצדקה לשיעור התאונות שהוא מהגבוהים במערב, פרט לבחירה בדרך ישראבלוף של תקנות ואכיפה אין סופיים וחליבת כסף מנהגים, כתחליף להצבת תשתית תעבורתית יעילה.
כרגיל בישראל, במקום לפתור את בעיית יעילות התעבורה על ידי השקעות בתשתיות, מאשימים את הנהגים, והופכים את המצוקה למנוף עצום לגביית קנסות וחליבת הנהגים.
ישראבלוף ובזיזה כלכלית כבר אמרנו?
בנוסף, ישראל היא המדינה המודרנית היחידה בעולם, בה אין רכבת תחתית, שלא לדבר על חשמליות, דבר המוציא שלא לצורך מאות אלפי רכבים לנסיעה תוך עירונית. שילוט הדרכים מבולבל ולא עקבי, בעוד במערב, בכל ארץ אירופית, אתה יכול להגיע לכל נקודה רצוייה על סמך שילוט הדרכים. וכאן, השלט מורה לך על פתח תקווה או ישוב אחר, או על דרך משה דיין, ואחר כמה קילומטרים, ודווקא בהתפצלות, פתח תקווה או משה דיין אינם מופיע דווקא אז בשלט הדרכים, כאילו מציבי השלטים סובלים משיבוש בכושרם המוחי לתפיסת מרחב. מבצעי האכיפה הרבים נועדו להטיל טרור על הנהגים, להשליט טון צדקתני וצודק כזה, תוך שיבוש התנועה, וזאת כתחליף זול להפליא להשקעה בתשתיות. ולשימוש בכוח אדם משטרתי ללוחמה בפשע, במקום כגובי כספים מנהגים.
נערך לאחרונה ע"י מיכאל שרון בתאריך 11-03-2007 בשעה 13:16.
|