לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום "סקופים וחדשות". להזכירכם, יש לתת כותרות ענייניות לאשכולות אותם אתם פותחים. אני רואה בפורום מעין "היד פארק" שבו יש מקום לכל הדעות. לדבר אחד לא אסכים - לחריגה מחוקי הפורום. חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חדשות ואקטואליה > סקופים וחדשות
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 30-04-2007, 03:53
צלמית המשתמש של ori
  ori ori אינו מחובר  
אדמין לשעבר
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
השופט ריצ'ארד פוזנר במאמר ביקורת על ספרו של אהרן ברק: "הרודן הנאור"

המאמר הבא פורסם בכתב העת האמריקני הנחשב "ניו ריפאבליק" (כתב עת מהיותר-אוהדים לנו, שקיימים
בעולם). הוא נכתב ע"י המשפטן הבכיר, ריצ'ארד פוזנר (שופט ביה"ד הפדראלי השביעי לערעורים -
שאחראי על בתי הדין הפדראליים באילינוי, אינדיאנה וויסקונסין - ופרופסור מן המניין באוניברסיטת
שיקגו, שלמד בין היתר, גם בהארוורד ובייל).
להלן הלינק למאמר, ומתחתיו תרגום שהכנתי, למי שאין לו כוח לקרוא את המקור באנגלית:
http://www.tnr.com/doc.mhtml?i=20070423&s=posner042307


והתרגום:
הערה לפני התרגום - במקומות שבהם עלולה להיות אי בנה, הוספתי הערה בסוגריים, ואחריה ציינתי
שזו תוספת שלי. בנוסף, ההדגשות בקו, הן שלי)

הרודן הנאור
אהרן ברק, שופט שכיהן במשך זמן רב (ולבסוף הגיע לכהונת נשיא ביה"מ העליון) בביה"מ העליון של ישראל, שלאחרונה הגיע לגיל המחייב פרישה, הוא כותב פורה וזהו ספרו האחרון. זהו מסמך חשוב, פחות בגלל המצויינות הגלומה בו, ויותר בגלל היותו מתאים להיחשב בדוגמא מדוע על שופטים אמריקנים להיזהר מאוד כשהם מצטטים פסיקות מבתי דין מחוץ לארה"ב. ברק הוא שופט בעל שם עולמי ששלט בביה"מ שלו באותה רמה בה שלט ג'ון מרשל (נשיא ביה"מ העליון האמריקני בעבר. אורי) בביה"מ שלו. לו היה קיים פרס נובל לחוק, ברק היה בוודאי בין מקבליו הראשונים. אך חרף היותו בקיא בשיטת המשפט האמריקנית וחושב עצמו כשותף לתפיסת עולמם של השופטים האמריקנים הליברליים, הוא למעשה דוגל בתפיסת עולה אחרת לחלוטין – ומבחינה האמריקנית, אחרת באופן חריג. יש לי חילוקי דיעות עם רוברט בורק (שופט פדראלי לשעבר, בן 80, שהיה מועמד לביה"מ העליון בימי רייגן, אך נדחה ע"י הסנאט. אורי), אך כאשר הוא כתב בביקורתו על ספרו של ברק השופט בדמוקרטיה, שברק "קובע שיא עולם בהיריס שיפוטי", הוא היה קרוב מאוד לאמת.

ברק הוא ג'ון מרשל, בלי שתהיה לו חוקה לפרש (expound) – או "להרחיב" (expand) כפי שציטט ברק פעם, באופן לא נכון את משפטו המפורסם של מרשל ("אל לנו לשכוח לעולם שמה שאנו מפרשים, זו חוקה"). לישראל אין חוקה. יש לה "חוקי יסוד" שמועברים ע"י הכנסת, אותם השווה ברק לחוקה, כשקבע שהכנסת אינה יכולה לבטלם בהליך רגיל. זהו רעיון מופלא: האם יכול הקונגרס שלנו להעביר חוק שמאשר לכל אמריקני לשאת נשק מוסתר, וביה"מ העליון שלנו יקבע שלקונגרס לעולם לא יוכל לבטל חוק זה? ורק רבע מהח"כים הצביעו עבור חוקים אלה!

מה שיצר ברק זה כוח שיפוטי שעליו יכולים לחלום גם האגרסיביים ביותר בין שופטי ביה"מ העליון בארה"ב. הוא שם את מרשל, שעשה פחות עם יותר (חוקה, אורי), בצל. (הוא שאל ממרשל את התכסיס של קודם להכריז על כלל אצילי בפסיקה שבה הוא קובע שהכלל אינו תקף, כך שאנשים יוכלו להתרגל אל הכלל, בטרם זה יתחיל לפגוע בהם...). בין כללי שלטון החוק שבהם עמדותיו של ברק היו קריטיות ליישומם, ושאין להם כל מקבילה בחוק האמריקני, ישנו הכלל ששופט אינו ניתן להדחה ע"י המחוקק אלא רק ע"י שופטים אחרים (הוועדה לבחירת שופטים. אורי); הכלל שכל אזרח יכול לבקש מביה"מ לחסום פעולה בלתי חוקית שמבצע פקיד ממשלה, גם כשהאזרח עצמו כלל אינו מושפע ממנה (ואין לו זכות עמידה, במובן האמריקני של המילה); שכל פעולה ממשלתית שהיא "בלתי סבירה" היא בלתי חוקית; שביה"מ יכול לאסור על הממשלה למנות פקיד שביצע פשע (גם אם זה קיבל חנינה) או שהוא בעייתי מבחינה אתית; שביה"מ יכול להורות על ]יטורי שר שננקטים נגדו הליכים משפטיים; שבשם "כבוד האדם" יכול ביה"מ להורות לממשלה להקל על עניים וחסרי בית; ושביה"מ יכול לבטל פקודה צבאית, להחליט "האם למנוע שחרור מחבל במסגרת הסכם מדיני", ולהורות לממשלה להזיז את גדר ההפרדה שמונעת ממחבלים מתאבדים להכנס לישראל מהגדה המערבית.

אלה הכוחות שאומה יכולה להעניק לשופטיה. למשל, הרבה מדינות באירופה ואפילו כמה מדינות בארה"ב, אישרו ביקורת שיפוטית "מופשטת", כלומר בדיקה שיפוטית של חוקתיות בלי לחכות לעתירה של מישהו שבאמת נפגע מאותו חוק. אבל רק בישראל (עד כמה שידוע לי) יכולים שופטים להגדיר ביקורת שיפוטית מופשטת בעצמם, בלי המגבלות של חוקה או של ביקורת מחוקק. זה מזכיר את הכתרת נפוליאון, בו נטל את הכתר מידי האפיפיור, והניח את הכתר על ראשו-הוא.

ברק אינו מנסה להגן על גישתו השיפוטית באמצעות פנייה לתפיסות המשפט המסורתיות; אפילו חוקי היסוד מוזכרים רק בקצרה. שיטתו, לקויה ככל שתהיה, עשויה להיראות כדומה לחוק המקובל (Common Law - שיטת המשפט האנגלית המסורתית, שעדיין נוהגת בהרבה מקומות בעולם דובר האנגלית), אלא שבחוק המקובל החוקים ניתנים לביטול בידי המחוקק, בעוד שכללי ברק אינם כאלה. חשיבותה של נקודה זו כנראה שנסתרת ממנו. הוא מקבל כמובן מאליו את הקביעה שלשופטים יש זכות בסיסית לבטל חוקים. גישה שכזו ניתן לתאר במדויק כגישה פוטשיסטית.

ברק מבסס את תפיסתו של ריבונות שיפוטית על עקרונות מופשטים שבידיו הופכים לבעלי משמעות מסויימת. ההפשטה הבולטת ביותר היא של "דמוקרטיה". דמוקרטיה פוליטית במובן המודרני כוונתה לשיטת ממשל שבה תפקידי מפתח עומדים לבחירה כל תקופה קצרה יחסית, וכך המחזיקים בהם, יכולים לתת את הדין בפני האזרחים. בית משפט המחזיק ביכולת לבטל החלטות של הגורמים הנבחרים, מקצץ בדמוקרטיה. לברק, עם זאת, לדמוקרטיה יש מרכיב בסיסי, שהוא רשימה של זכויות ("זכויות האדם" אינן מוגבלות לזכויות פוליטיות, כמו הזכות לבקר פקידי ממשל, שתומכים בדמוקרטיה), שנאכפות ע"י הרשות השופטת, המקצצת את כנפי נבחרי הציבור. זו אינה הצדקה לרשות מחוקקת היפראקטיבית, אלא בסה"כ הגדרה מחדש שלה.

עוד עקרון שאותו מעוות ברק, הוא עקרון "הפירוש", שעבורו הוא רחוק מהמשמעות של חיפוש כוונת כותבי החקיקה. הוא אומר שמטרת המחוקק בהעברת חוק, היא "לגשר על הפער שבין החוק לחברה", ומשימת השופט היא לפרש את החוק, כך ש"יובטח שהחוק אכן מגשר על הפער שבין חוק לחברה". זה מאוד מוזר – האם לא חקיקת החוק עצמה מגשרת על הפער בין חוק לחברה, ללא המתווך? מה שנראה שהוא מתכוון, זה שהחקיקה צריכה להיות מפורשת כך שהיא תהיה הרמונית עם רוח הערכים ששיטת המשפט ככלל, מקבלת, ובאופן מעשי, המשמעות היא שהחוק צריך להתאים לרוח הערכים שהשופט מקבל, שכן אין שיטת משפטית שיש לה באמת מטען ערכי משל עצמה.

הבנת גישתו של ברק נעשית בהירה יותר באמצעות הצהרתו שהשופט, בנוסף לשיקול לשון החוק, הרקע שלו ומטרתו, צריך לשקול "כיצד הוא עוזר להשגת ערכי היסוד של הדמוקרטיה". זה פותח כר נרחב לגמישות שיפוטית (הניגוד המוחלט ל"מטרה"); וכשלשופט יש את שיקול הדעת בפירוש החוק, עצת ברק היא "שהשופט ישאף להשיג צדק". אז חקיקה שמאפשרת צנזורה צבאית על פרסומים שהצנזור "רואה ככאלה שעלולים להזיק לביטחון המדינה, ביטחון הציבור או שלום הציבור" התפרשו בביה"מ של ברק כ"עלול לגרום בוודאות קרובה לנזק לביטחון המדינה, ביטחון הציבור או שלום הציבור". כך יכול ביה"מ להפוך את פעולת החקיקה לסוג של לא יותר מאשר כתיבת טיוטה ראשונה שביה"מ חופשי לשכתב.

ברק קורא ל"הפרדת רשויות", כתמיכה נוספת לתפיסתו הכוחנית של התפקיד השיפוי. מה שהוא מתכוון ב"הפרדת רשויות", זה שהרשות המחוקקת והרשות המבצעת לא יחזיקו בכל מידה של שליטה על הרשות השופטת. מה שאנו מתכוונים בהפרדת רשויות, בכל הנוגע לרשות השופטת, זה שהכוח השיפוטי של ארה"ב הופקד בידי הרשות השופטת. זה לא אומר שהרשות היא עצמאית משאר הרשויות. אם אחת משלוש הרשויות הייתה נשלטת ע"י רשות שהיא עצמאית במידה כזו שהיא יכולה להתעלם משתי האחרות, התוצאה עלולה להיות כאוס. הרשויות צריכות להיות תלויות זו בזו, כדי לאכוף שת"פ. כך "הפרדת רשויות" מרמזת על "בלמים ואיזונים", והרשות השופטת מפוקחת ע"י שתי הרשויות האחרות, ואינה רק מפקחת עליהן. ובכל הנוגע לכך שהרשות השופטת שלנו היא אוליגרכיה שמנציחה את עצמה, הנשיא ממנה והסנאט מאשר (או דוחה) שופטים פדראליים, הקונגרס קובע את משכורותיהם, מגדיר את תחום השיפוט לערעורים של ביה"מ העליון, מחליט האם ליצור עוד בתי"ד פדראליים, קובע את תקציב הרשות השופטת הפדראלית, ויכול לפטר שופטים בהליך של הדחה. יותר מכך, הכוח השיפוטי בארה"ב יכול להיות מופעל רק אם לעותר להפעלתו יש זכות עמידה באותו נושא. ובגלל שהכוח השיפוטי אינו הכוח הפדראלי היחיד (יש גם כוחות מבצעים ומחוקקים אחרים בעלי מעמד חוקתי), הרשות השופטת אינה יכולה להורות לנשיא את מי למנות לקבינט.

בתפיסת הפרדת הרשויות של ברק, הרשות השופטת אינה מוגבלת, והרשות המחוקקת אינה יכולה להדיח שופטים (ובישראל שופטים נוטלים חלק במינוי שופטים). שיטת ברק, כשהיא כוללת ביטויים כגון "דמוקרטיה", "פרשנות", "הפרדת רשויות", "סבירות" ("מבחן הסבירות" הוא מה שהשתמש בו כדי להחליט לגבי שחרור מחבלים), וכמובן "צדק" ("אני מנסה להיות מונחה ע"י כוכב הצפון שלי, שהוא הצדק. אני מנסה למזג בין חוק וצדק כך שהפסיקה תעשה צדק"), הופכת את השופט עצמו – לחוק העליון.


------------------------

מאמר זה הוא חשוב מאוד, גם בכך שהוא מפנה אותנו לשופט פדראלי בכיר אחר (רוברט בורק)
שביקורתו על ספרו של ברק יצאה לאור גם בעברית, בכתב העת תכלת.

אסיים בפיסקת הסיום של מאמרו הנפלא של בורק (אליו מצורף לינק בסוף המאמר) :
" במאמר 78 של הפדרליסט כתב אלכסנדר המילטון ש"הרשות השופטת, מטבע תפקידיה" היא "הפחות מסוכנת לזכויות הפוליטיות של החוקה", כיוון ש"אין [לה] שום השפעה לא על החרב ולא על הארנק". המילטון המעיט עד מאוד ביכולתו של בית המשפט העליון לחרוג הרחק מעבר לגבולות סמכותו החוקתית. ובית המשפט הישראלי, ביומרתו לשלוט הן בחרב הן בארנק, עלול בהחלט להתגלות כרשות המסוכנת ביותר לזכויותיה הפוליטיות של האומה."

http://www.tchelet.org.il/magazine/magazine.asp?id=384
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 30-04-2007, 05:18
  פשוט פשוט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.04.07
הודעות: 1,640
מס' הערות למאמר.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי ori שמתחילה ב "השופט ריצ'ארד פוזנר במאמר ביקורת על ספרו של אהרן ברק: "הרודן הנאור""

1.מאמר מאד מענין ומחכים המבקר קשות את דרכו של השופט אהרן ברק.

2.בכל תקופת כהונת ברק ,ובעיקר בהחלתו את התפיסה של האקטיביזם השיפוטי - קרו מעט מאד מקרים (אם אינני טועה רק פעמיים) שבהם ביהמ"ש העליון החליט להחזיר חוק של הכנסת לחקיקה מחדש וגם אלה בגלל שהחקיקה סבלה מחוסר סבירות קיצוני. נכון שמדובר בסוג של דיקטטורה לכאורה- בפועל לא נעשה שימוש לא ראוי בכלי זה.

3.תהליך בחירת השופטים בארץ הוא סינתזה שנובעת מהמצב הפוליטי ומהרצון לאפשר לבתי המשפט לשלוט על מי בא בשעריהם. אני מעדיף עשרת מונים את התהליך כאן מאשר התהליך האמריקני שנותן כוח עצום בידי הפוליטיקאים. בדיוק כמו שאיני רוצה שפוליטיקאים יקבעו מי יהיה מהנדס -אלא מהנדסים קובעים זאת (כנ"ל רופאים / רוקחים/ חשבונאים ואפילו רבנים).

4.בענין זכות העמידה הרחבת זכות העמידה בבתי המשפט האמריקאים הרבה יותר גרועה. והיכולת של שופטים לדון בתחומים שלא הובאו לדיון מבחוץ בעצם אינה רעה כלל רק שלא התרחשה מעולם .

5.עם כל הבקורת וגם לי יש בקורת על נושאים שונים במערכת המשפט הישראלית (סחבת משפטית אינסופית או נפוטיזם ועוד) עדיין היא נחשבת למערכת בעלת רמה גבוהה מאד בעיקר בבתי המשפט הבכירים.

6.הנקודה האחרונה שרציתי להעלות היא האיזון בין הרשויות . בעצם, הבקורת חשובה שעולה כאן. אבל זאת אינה אשמתו של ברק או כל אחד אחר .האשמה היא על 2 רשויות השלטון האחרות המחוקקת והמבצעת שהן ברמה כ"כ ירודה -ובגלל שאין ואקום בטבע -משהו חייב לתפוס את החלל שהן מותירות -ובהיות ברק ענק -הוא השתלט על החלל שנוצר.
תבואנה רשויות המדינה האחרות בטענות רק אל עצמן. אם היו בכנסת אנשים בעלי שיעור קומה ,או במשרדי הממשלה אם היו שרים ופקידים אנשים ישרים ,ביצועיסטים מרהיבים בעלי יכולת -הכל היה נראה אחרת.

לסיכום: אכן צריך כבר היום לשים בלמים. כי השופטת בייניש אינה אהרן ברק בשום תחום ובעיקר לא בתחום היכולת השכלית והמשפטית. ואני מקווה שימצאו הכוחות האנושיים ובעלי היכולת לעשות כן.

נערך לאחרונה ע"י פשוט בתאריך 30-04-2007 בשעה 05:43.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 30-04-2007, 13:01
צלמית המשתמש של ori
  ori ori אינו מחובר  
אדמין לשעבר
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
מס' הערות...
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי פשוט שמתחילה ב "מס' הערות למאמר."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי פשוט
1.מאמר מאד מענין ומחכים המבקר קשות את דרכו של השופט אהרן ברק.


1. אכן...

ציטוט:
במקור נכתב על ידי פשוט
2.בכל תקופת כהונת ברק ,ובעיקר בהחלתו את התפיסה של האקטיביזם השיפוטי - קרו מעט מאד מקרים (אם אינני טועה רק פעמיים) שבהם ביהמ"ש העליון החליט להחזיר חוק של הכנסת לחקיקה מחדש וגם אלה בגלל שהחקיקה סבלה מחוסר סבירות קיצוני. נכון שמדובר בסוג של דיקטטורה לכאורה- בפועל לא נעשה שימוש לא ראוי בכלי זה.


2. המושג של "חוסר סבירות קיצוני", הוא בעיני המתבונן. בהרבה מקרים בג"ץ לא התערב בחקיקה, שכן
מראש היה ברור למחוקק ש"החוק לא יעמוד במבחן בג"ץ" (ועצם הכללת האפשרות שבג"ץ לקח לעצמו
לבטל חוק - היה מגבלה על המחוקק). דבר שני, באף מקום בחוק הישראלי לא ניתנה לביה"מ העליון
הסמכות לבטל חוק. זוהי סמכות שברק נטל לעצמו, באמצעות הכלי הנפלא של "פרשנות יצירתית" שבו
הוא אומר למחוקק למה המחוקק התכוון...
עפ"י שיטה זו לוקח ברק חוק יסוד שהצביעו עבורו באישון לילה, לא יותר מ-30 - והופך אותו לחוקה של
מדינת ישראל...


ציטוט:
במקור נכתב על ידי פשוט
3.תהליך בחירת השופטים בארץ הוא סינתזה שנובעת מהמצב הפוליטי ומהרצון לאפשר לבתי המשפט לשלוט על מי בא בשעריהם. אני מעדיף עשרת מונים את התהליך כאן מאשר התהליך האמריקני שנותן כוח עצום בידי הפוליטיקאים. בדיוק כמו שאיני רוצה שפוליטיקאים יקבעו מי יהיה מהנדס -אלא מהנדסים קובעים זאת (כנ"ל רופאים / רוקחים/ חשבונאים ואפילו רבנים).


3. אין שום סינתזה אמיתית בבחירת השופטים בארץ. השופטים (שמהווים שליש מהרכב הוועדה)
מצביעים כגוש אחיד, אליהם מצטרף תמיד אחד מנציגי לשכת עורכי הדין - ותמיד לפחות אחד מארבעת
הפוליטיקאים בוועדה יהיה איש שמאל - ועל כן יצטרף גם הוא. בשיטה זו מובטח רוב נצחי לעמדת
נציגי העליון בוועדה - ואכן הם ממנים עצמם לא שום סינתזה...
בנוסף, כידוע דיוני הוועדה הם סגורים לציבור, ולא נשמר שם פרוטוקול מדויק (פעם בכלל לא היה
פרוטוקול, וכעת יש פרוטוקול חלקי להחריד של "רוח הדברים"). הדבר פותח כר נרחב לדילים
למיניהם...
בארה"ב יותר קשה לעשות דילים - כי הדיונים נערכים בשידור חלי בטלוויזיה - וכולם לומדים לדעת
מיהם המועמדים לתפקיד הקריטי של שופט העליון ומפרש החוקה. בקיצור, גם כאן וגם שם שיטת
המינוי היא פוליטית - רק ששם היא חשופה לאור השמש (שהוא אכן המטהר הגדול), בעוד שכאן הכל
נעשה באפילה ובחשאי, וגם מריח ככה...


ציטוט:
במקור נכתב על ידי פשוט
4.בענין זכות העמידה הרחבת זכות העמידה בבתי המשפט האמריקאים הרבה יותר גרועה. והיכולת של שופטים לדון בתחומים שלא הובאו לדיון מבחוץ בעצם אינה רעה כלל רק שלא התרחשה מעולם .


4. לא נכון. זכות העמידה בארה"ב חייבת להיות מוכחת ע"י העותר. העלאה עצמאית של נושאים לדיון
(באמצעות "הזמנת עתירות" הנהוגה כאן) הופכת את בג"ץ למעין "בית לורדים" שברצותו יאשר וברצותו
ידחה חוקים, שנבחרי ציבור החליטו עליהם.


ציטוט:
במקור נכתב על ידי פשוט
5.עם כל הבקורת וגם לי יש בקורת על נושאים שונים במערכת המשפט הישראלית (סחבת משפטית אינסופית או נפוטיזם ועוד) עדיין היא נחשבת למערכת בעלת רמה גבוהה מאד בעיקר בבתי המשפט הבכירים.


5. "נחשבת" זו מילה יפה. מערכת המשפט הישראלית סובלת מהליקויים שתיארת (נפוטיזם וסחבת),
ומפוליטיזציה ושכרון כוח חסרי גבול. המערכת הזו היא בעלת תפקיד מוגדר בכל העולם - ורק כאן היא
נטלה לעצמה את הזכות להחליט מהם גבולותיה (ועדיין כנראה שלא מצאה אותם...).


ציטוט:
במקור נכתב על ידי פשוט
6.הנקודה האחרונה שרציתי להעלות היא האיזון בין הרשויות . בעצם, הבקורת חשובה שעולה כאן. אבל זאת אינה אשמתו של ברק או כל אחד אחר .האשמה היא על 2 רשויות השלטון האחרות המחוקקת והמבצעת שהן ברמה כ"כ ירודה -ובגלל שאין ואקום בטבע -משהו חייב לתפוס את החלל שהן מותירות -ובהיות ברק ענק -הוא השתלט על החלל שנוצר.
תבואנה רשויות המדינה האחרות בטענות רק אל עצמן. אם היו בכנסת אנשים בעלי שיעור קומה ,או במשרדי הממשלה אם היו שרים ופקידים אנשים ישרים ,ביצועיסטים מרהיבים בעלי יכולת -הכל היה נראה אחרת.


6. אתה בעצם טוען שהאשמה ברודנות של ביה"מ העליון, היא בכך שהרשויות האחרות בעצם "אילצו"
אותו להתחזק על חשבונן בגלל "רמה נמוכה ושחיתות" (שוב, זה בעיני המתבונן...), ולברק בעצם "לא
הייתה ברירה", אלא להשתלט על החלל שנוצר, ולמלא אותו באישיותו ה"ענקית"...
ראשית, אפתח ואומר שמכיוון שאיש לא בחר בברק, אין לו שום זכות בעולם למלא חלל (במידה וזה
בכלל נוצר, ולא היה פשוט תוצאה של האימפריאליזם השיפוטי של ברק, שדחק משם את הרשויות
האחרות...) שנועד להיות בתחום הסמכות של אנשים שנבחרו לתפקידם ע"י הציבור.
שנית, לברק לא אמור להיות שום שיקול דעת באשר להיקף תפקידו, והבעיה הראשית בחוסר שיעור
הקומה של מחוקקים ושרים, אינה ש"הם אינם בעלי שיעור קומה" (למרות שגם זה נכון), אלא שהם
פחדנים, ובעצם נתנו פתח להשתלטות של תפיסה אנטי-דמוקרטית, שקובעת שלגורם לא-נבחר, יש
זכות בלתי מוגבלת להתערב בשיקול דעת של מחוקק וממשלה, בכל פעם שיחפוץ בכך.
האשמת המחוקק והממשלה בכך שהן נרמסות ע"י הרשות השופטת, שקולה להאשמת הבלדר בכך
שנשדד ("לו היה הבלדר בעל שיעור הקומה, הכל היה נראה אחרת והשודד לא היה מעז ליטול ממנו
את הכסף...").


ציטוט:
במקור נכתב על ידי פשוט
לסיכום: אכן צריך כבר היום לשים בלמים. כי השופטת בייניש אינה אהרן ברק בשום תחום ובעיקר לא בתחום היכולת השכלית והמשפטית. ואני מקווה שימצאו הכוחות האנושיים ובעלי היכולת לעשות כן.


לסיכום:
צריך לשים בלמים בפני כל אחד שחושב שדעתו שלו עליונה על זו של מיליוני אזרחים שהלכו לקלפי,
ויהיה ענק (ואפשר להתווכח על מידת ענקותו של ברק בנושאי ביטחון, שבהם התערב, ובנושאי דת,
שבהם התערב ובעוד שפע של נושאים שבהם לקח לעצמו זכות לפסוק, חרף הבורות המובנת-מאליה
שלו, בתחומים אלה).
ברגע שמציבים את דעת של יחיד ללפני דעת הציבור ונבחריו - הרי שאפילו מראית העין של
הדמוקרטיה, הייתה ואיננה עוד.

זה שבייניש נופלת מברק בתחום המשפטי, אינו סיבה לשים בלמים בפני ביה"מ העליון (מחר יהיה
נשיא שכן דומה לברק, בשם הבינ"ל שלו בתחום הפסיקה - ואז שוב ניתן יהיה להסיר את הבלמים,
לדעתך?), שכן הצבת או הסרת בלמים לא צריכה להיות בפני דמות ספציפית, אלא בפני הרשות
כרשות. אסור לקבל זיהוי של אדם עם המערכת. הסיבה הראשית לכך שחלק כה גדול מהציבור
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 30-04-2007, 05:31
  הנביא עמוס הנביא עמוס אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.06.06
הודעות: 538
הדבר הכי חמור בפרשת אהרון ברק:
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי ori שמתחילה ב "השופט ריצ'ארד פוזנר במאמר ביקורת על ספרו של אהרן ברק: "הרודן הנאור""

הנזק החמור ביותר מפועלו של אהרון ברק הוא ריכוז הכוח האדיר שעבר בירושה לאדם לא ראוי.
אני מתנגד per se לכל צורה של דספוטיזם, נאור ככל שיהיה, אבל הנזק הכבד ביותר הוא כשהדספוט
המוכשר, המכובד והאמין (במקרה האידיאלי) מסיים את תפקידו ומעביר את העצמה ליורש שאינו
מוכשר ואמין. אילו אהרון ברק היה מבצע שינויים לפני לכתו, והיה מוריש לבייניש מערכת שבה טעויות קשות נחסמות והכוח פחות בהרבה, ניחא. אבל ההובריס הקשה של אגומניאק זה ואולי המחשבה שהוא יוכל למשוך בחוטים מאחורי הקלעים, גברו על הליברליזם הצבוע שלו. אני אומר "צבוע" כי הוא היה ליברל עד שזה הגיע אליו אישית, ומנסיוני, רבים מאנשי השמאל הם כאלה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #11  
ישן 30-04-2007, 12:29
צלמית המשתמש של ori
  ori ori אינו מחובר  
אדמין לשעבר
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
תגובה מאוד לא מעניינת - היא ציטוט מעיתון הארץ...
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי עמיחי שמתחילה ב "מסגרת התהיה מי הוא המבקר מצאתי תגובה מענינת"

את כל הביקורת שנכתבה עליו, אפשר לקרוא באופן הפוך לגמרי לאיך שנכתבה (מי שבוחר להשתמש
בביטוי "סחר-מכר" בהקשר לדיעותיו של פוזנר על מערכת האימוץ, אינו ראוי שיסתכלו על כתבתו
ברצינות - מה גם שלא ראיתי שם שום התייחסות לדבריו של רוברט בורק...).
לגאליזציה של סמים היא עמדה לגיטימית לחלוטין, ועמדתו של פוזנר באשר לשלטון החוק, ודאי שעדיפה
על זו של ברק, בייניש ושאר קדושים - שרואים בחוק לא יותר מכלי שנועד לבצר שלטונם ולכפות על
ציבור שלא בחר בהם - אידיאולוגיה שהציבור אינו מאמין בה...
עיתון הארץ כהרגלו הפגין רדידות. מה שמנע מפוזנר מלהיות שופט עליון, הן לאו דווקא שלוש הדוגמאות
שצוטטו בכתבה, אלא עמדתו של פוזנר באשר להפלות (הוא בעד זכות הבחירה של האישה, והימין
הנוצרי שם מתנגד למינוי של שופט עליון שכזה), והעובדה שהוא אינו שמרני קלאסי.

בקיצור, עמיחי, באת לקלל ויצאת מברך. הביקורת של עיתון הארץ על ריצ'ארד פוזנר, היא בסה"כ ניסיון
נואש להימנע מדברי הביקורת הרציניים שלו. למרבה הצער של עיתונאי הארץ, על בורק לא היה להם
מה להגיד (הוא "שמרן רגיל", בלי דיעות יוצאות דופן בתחומים השונים...), ועל כן העדיפו פשוט להתעלם
מביקורתו באופן מוחלט...

מה אנו למדים מכך? שתפיסת הדיקקטורה-בשם-"הדמוקרטיה", שהשמאל הישראלי למד לדקלם כמה
היא נאורה ומתקדמת - זוכה לבוזד מוחלט בעיני מלומדים בתורת המשפט באותה רודנות פאשיסטית
הידועה בשם ארצות הברית...
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #12  
ישן 30-04-2007, 13:03
  פשוט פשוט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.04.07
הודעות: 1,640
באת לקלל ויצאת מברך :)
בתגובה להודעה מספר 11 שנכתבה על ידי ori שמתחילה ב "תגובה מאוד לא מעניינת - היא ציטוט מעיתון הארץ..."

שאתה מעביר בקורת וסותר את עצמך מיניה וביה - מה עשית?

1.בבקורתו של פוזנר יש טיעון כנגד צורת בחירת השופטים בישראל . הוא יוצא כנגד מעורבות יתר של השופטים עצמם בענין.
והנה הוא עצמו כפי שאתה מציין לא הגיע לביהמ"ש העליון -מסיבות פוליטיות. א"כ מה עדיף בעיניו / בעיניך .ששופט כ"כ מתקדם ונאור ישאר בחוץ בגלל קוניוקטורה פוליטית או שעדיפה התערבות שהוא עצמו מבקר??

2.ציטוט: "ודאי שעדיפה על זו של ברק, בייניש ושאר קדושים - שרואים בחוק לא יותר מכלי שנועד לבצר שלטונם ולכפות על ציבור שלא בחר בהם - אידיאולוגיה שהציבור אינו מאמין בה.."

א.כאן גילית את עמדתך / סלידתך האישית מביהמ"ש שאינה נשענת דווקא על בקורת שיפוטית -מקצועית אלא על עמדה פוליטית.
ב.אם לדעתך בית המשפט רואה בחוק לא יותר מאשר כלי לביצור מעמדו - ברגע זה נגמר הדיון ואפשר לסגור את בתי המשפט וליבא שופטים מהכנסת או מבית הדין הרבני /השרעי.
אגב, מה זאת אומרת "הציבור "??? מי זה הציבור הזה?? אני לא כ"כ אוהב להתעסק בסקרים אבל ככל שידוע לי בסקרים דווקא המערכת הפוליטית מקבלת ציון אמינות גרוע בעיני הציבור ומערכת המשפט ציון גבוה. אז צריך לדעת מיהו ה"ציבור" הזה שאתה כביכול מייצג.

לסכום, ראוי פוזנר שנקרא ונלמד את דבריו, אבל נבחן אותם בצורה הגיונית ועפ"י המצב והחוק הנוהג במדינת ישראל .
עם כל הכבוד ויש כבוד רב למערכת האמריקאית אפילו פוזנר עצמו אינו המיצג היחיד והבלעדי שלה יש לנו מערכת שונה וגם להם לעתים מזומנות כדאי ללמוד משהו ממנה .

נערך לאחרונה ע"י פשוט בתאריך 30-04-2007 בשעה 13:06.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 30-04-2007, 13:23
צלמית המשתמש של ori
  ori ori אינו מחובר  
אדמין לשעבר
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
לא באתי לקלל - ובטח שלא יצאתי מברך...
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי פשוט שמתחילה ב "באת לקלל ויצאת מברך :)"

1. פוזנר אכן לא הגיע לביה"מ העליון בגלל סיבות פוליטיות ואי-הגעתו לשם אכן מראה שיש חסרונות
בשיקולים פוליטיים של מינוי בכירים - אבל מכיוון שבכל מקרה מינויים פוליטיים הם דבר בלתי נמנע, עדיין
עדיפה שיטת מינויים פוליטיים, שבה ברור לחלוטין מהם השיקולים למינוי/אי-מינוי המועמד, מאשר השיטה
הכושלת שלנו, בה הכל נעשה במחשכים (וכוווווווווולם יודעים שלא "ענקיות של המועמד, היא פקטור
במינויו/אי-מינויו לביה"מ העליון בארץ). בין שתי שיטות של מינויים פוליטיים, אני בוחר בשיטה שבה הדיונים חשופים לעיני הציבור, המועמד אינו דמות עלומה ועמדותיו בנושאים השונים אינן סוד (כמה
אנשים בארץ יודעים מי זה אשר גרוניס? מי זו מרים נאור?).

2. ודאי שאני מבקר את ביה"מ בהקשר פוליטי - ביה"מ הוא פוליטי, הוא מעורב בפוליטיקה - וככזה הוא חשוף
לביקורת פוליטית (מעבר לביקורת העניינית על האימפריאליזם השיפוטי...).
גם לו היה ביה"מ העליון מורכב כולו מימנים, עדיין הייתי מתנגד לאימפריאליזם השיפוטי שלו מסיבה אחת
פשוטה: גוף שאינו נבחר ציבור, לא צריך להיות מעורב בפוליטיקה, נקודה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 09:45

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2025 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר