07-05-2007, 11:38
|
|
|
חבר מתאריך: 15.01.06
הודעות: 744
|
|
אם תרצה את דעתי
אז קודם כל ההתלבטות שלך מובנת לי מאוד, מה שלא מובן לי זה איך אתה היחיד עד כה ששואל את עצמו את השאלות האלה.
אני חושב שיש כמה דברים שאתה צריך להגדיר לעצמך: האם אתה מכיר בזכות של מדינת ישראל להתקיים בארץ ישראל (ואני מדבר מבחינה ציונית חילונית לחלוטין)? האם אתה מבין שיש לנו זכות לחיות כאן בביטחון? אלה לא שאלות קיטבג לדעתי- יש גם אנשים שסבורים שלא.
אם אתה מכיר בשתי העובדות האלה, אתה חייב להכיר בשתי נקודות מוצא נוספות:
נק' מוצא 1: במצב הנוכחי (והלא חדש) במזה"ת ובישראל, אין אפשרות לקיום כזה (בביטחון) ללא צבא חזק. למה? ככה. עזוב, לא ניכנס לזה כאן (פוליטיקה) ואתה בטח מבין ויודע לבד. קבל זאת כעובדה; יש מדינות הנשענות על מערכת בריאות חזקה, יש שנשענות על מערכת סוציאלית חזקה, יש המבוססות על כלכלת שוק פתוח או שוק מווסת, על מערכת בריאות וכו'. מדינת ישראל נשענת לאורך כל שנות קיומה על מערכת ביטחונית חזקה (לצערנו, וזה צער אמיתי כי זה פוגע בנו). זהו. עכשיו, אם אתה מצהיר בפני עצמך על רצון להיות חלק מהמדינה הזאת, אתה צריך לשרת בצבא, זאת חובתך האזרחית נקודה. אם אתה כשיר ובריא אתה גם צריך להיות לוחם.
לגבי עניין המחסומים- אז קודם כל אתה אמנם ילד, אבל זה ישתנה. זה ישתנה מהר מאוד בצבא. לא לגמרי- אבל יהיה שינוי גדול באופן שבו אתה חושב. זה אגב לא פותר את דילמת המחסום שלך.
אתה שואל איזה זכות יש לך כבן 18 למנוע כניסתו לארץ ל פלסטיני בן 40. למה? אם היית אתה חייל בן 40, מה נותן לך זכות מנוע מנער פלסטיני בן 18 לעבור? הגיל שלך? אז אם נעסיק במחסומים קשישים הדילמה המוסרית שלך תיפתר? לא. מה שאתה צריך עוד להבין הוא-
נק' מוצא 2: צבא, הוא גוף אלים מיסודו. כן כן, אלים (אלימות זה לא רק מכות במועדון, גם ירי תותחים הוא אלימות, פראית הרבה יותר). בניגוד למשטרה, העשויה להשתמש באלימות כדי לאכוף את חוקי המדינה על אזרחיה, הצבא פועל באלימות כדי ליישם החלטות שהתקבלו במדינתו על שטחה ואזרחיה של ריבונות אחרת.
כשאתה שולח הביתה פלסטיני במחסום, או נכנס בלילה לבית שלו כדי לעצור אותו, אתה מפעיל עליו אלימות ושררה שלא נובעת מהגיל שלך או מאיזה צדק קוסמי אבסולוטי שכולם חייבים להכיר בו- אתה נכנס אליו מתוקף היותך חזק ממנו וחמוש. בכוח הפחד והאיום. מבחינה לוגית נטו - אתה צודק, זה לא דבר מוסרי. אבל המוסר שלך צריך לנבוע מההכרה בנקודת המוצא הראשונה- שיש לך ולהורים שלך ולחברים שלך ולילדים שלך בעתיד זכות לחיות פה בביטחון. ואם הזכות הזאת שלך מתנגשת עם זכותו של סמיר אבוסמהדנה לישון בשקט בביתו ולהוציא פיגועים מהרצועת עזה (שזאת אגב אכן זכותו של סמיר) - אתה תפעיל כוח כדי לממש את זכותך על חשבון זכותו.
ככה אני רואה את הדברים. בסוף כולם אנשים. יש להם את האמיתות והאידאולוגיות שלהם, שזכותם המלאה להילחם עליהן (עם כי על הדרך בה הם עושים זאת אפשר ורצוי להתווכח) ולנו יש את האידיאולוגיה שלנו, שזכותנו (וחובתנו, אם אנחנו רוצים להמשיך לחיות כאן) להילחם עליה. וזה מחזיר אותך לנק' המוצא השניה- כן, להילחם פירושו לפגוע בזכויותיו של הצד השני, בכלל האוכלוסיה. זה יכול היות בזכותו לחיות (באם הוא מחבל), בזכותו לעבוד בישראל (באם הוא פועל ללא אישורים).
תמיד עוזר לחשוב על זה בגדול ולעשות הקבלות, ואז תראה שגם אתה מקבל כמובן מאליו את הדברים: תחשוב שצרפתי תושב דיז'ון לא יוכל להיכנס לשוויץ לעשות סקי בז'נבה על רקע היותו צרפתי. - זאת תהיה שערוריה שלא מתקבלת על הדעת. פה אתה לוקח כמובן מאליו את העובדה שפלסטיני לא יכול להיכנס לישראל ולנסוע לבלות בתל אביב בערב שישי נכון? זה לא נראה לך תמוהה או שלילת זכויותיו של הפלסטיני.. למה? כי אתה יוצא לתל אביב, ואתה לא רוצה לקחת את הסיכון שיכנס מחבל עם קלאצ' לאן שאתה לוקח את חברה שלך.
נ.ב.
שים לב, בכל זה אין שום אמירה פוליטית לגבי כן שטחים או לא שטחים. אין לדיעות הפוליטיות של חייל קשר לחובותיו כלפי המדינה והצבא. מובן שיש קוים אדומים ויש פקודות שאסור לבצע, אך אלה קוי מוסר אנושיים ולא פוליטיים.
_____________________________________
אין מקום רחוק מידי.
נערך לאחרונה ע"י J-R בתאריך 07-05-2007 בשעה 11:48.
|