
16-07-2007, 21:58
|
|
|
|
חבר מתאריך: 04.05.06
הודעות: 613
|
|
|
עוד לפני וינוגרד- איך אפשר לשפר את עבודת המטה סביב ראש הממשלה בדגש על הקטנת משקל הצבא
דווקא לפני שיוצאות המסקנות הסופיות, ובלי שום קשר לעניינן האישי ונושא האחריות, הייתי רוצה לשתף אתכם במחשבות שקיימות אצלי עוד הרבה לפני המלחמה בכל הנוגע לעבודת המטה הקלוקלת (זו מחמאה, כמובן, כיוון שזה יוצא מנקודת הנחה שיש עבודת מטה בכלל) סביב ראש הממשלה, שהוא מקבל ההחלטות היחיד במדינה - הקבינט לרוב הוא חותמת גומי - ולהחלטות אלה הוא מגיע מבושל על ידי הגוף היחיד שמכין חומר במדינה, הצבא.
אי לכך, וכיוון שאיננו עוסקים באימפוטנטיות של הקבינט כיוון שזו שאלה שנוגעת בפוליטיקה (לא ימין/שמאל, אלא פוליטיקה באופן כללי), הדגש הוא על הקטנת ההשפעה הצבאית ובמקביל הגדלת השפעת הגופים האחרים. כדי להיות מעשיים ולא "באויר", להלן הצעדים שיש לדעתי לנקוט:
1. הורדת התקן של מזכיר צבאי לרה"מ, לדרגת סא"ל. כך, יחדל האיש להיות הסמכות הצבאית העליונה בלשכה (מי בכלל מינה אותו לזה - הסמכות הצבאית העליונה ליד רה"מ היא הרמטכ"ל), יפסיק להיות מוציא ומביא שאלופים בכירים ממנו (רוב אלופי המטכ"ל אמורים להיות בכירים ממנו) מתגמדים לידו - ויחזור להיות מה שהוא אמור להיות: נער המפות של רה"מ, מארגן חומר ומסדר אותו. אחראי על החומר המודיעיני הצבאי(בלבד) המגיע ללשכה.
2. הפיכת היועץ לבטחון לאומי ליועץ הבכיר ליד רה"מ, וביטול תקן היועץ המדיני (אולי הפיכתו למזכיר מדיני, במקביל למזכיר הצבאי, שיהיה מעין "נער מפות" מדיני - בעיקר אחראי על ארגון החומר המדיני והכנתו לרה"מ). כך סוף סוף יהפוך היועץ לבטחון לאומי למה שהוא אמור להיות - ראש המטה של רה"מ והאחראי לעבודת המטה העיקרית סביבו. הצבא יכול להיות אלטרנטיבה לזה, ולא מעבר לכך.
3. ביטול התקן המצחיק של "ראש הסגל" - או לפחות הסרתו מדרכו של היועץ לבטחון לאומי בדרך לרה"מ. המצב כיום הוא כזה, שהיועץ לבטחון לאומי מדווח לראש הסגל טורבוביץ', שאין לו מושג ירוק מחייו במדיניות חוץ, פנים או בטחון (לכל היותר הוא כלכלך לא רע לצד היותו עו"ד עסקי מצליח) - ורק ראש הסגל מביא את הדברים לרה"מ. שערוריה בקנה מדינה של רפובליקה מרכז אפריקאית.
4. אם יש צורך - ולרוב יש - באלטרנטיבה בטחונית לעמדת הצבא, האיש המוסמך לעשות זאת הוא היועץ לבטחון לאומי, בעזרת ראש האגף הבטחוני במועצה לבטחון לאומי (יכול להיות קצין בדימוס, יכול אולי להיות קצין במדים - מצריך מחשבה נוספת - אך בכל מקרה בכיר מנער המפות - המזכ"צ), אשר בדיוק לשם כך הוא קיים.
5. הצבא חדל לעסוק בכל שאלה מדינית - אמ"ן לא אמור לייעץ אם להגיב צבאית או לא תוך שיקולים של איך יגיבו בעולם, אלא לתת אך ורק מודיעין מבצעי (ממתי אמ"ן מייעץ בכלל, הוא אמור רק לתת הערכה מודיעינית. אם כבר יש גוף מייעץ בצבא זהו אגף התכנון. אלא שלאמ"ן יש מונופול על המידע וככזה, הוא עושה ככל העולה על רוחו, במיוחד תחת הנהגתו חסרת האחריות - מבחינה זו - של עמוס ידלין). תוכניות מדיניות - לא באחריות הצבא. תוואי גדר ההפרדה, למשל - ישורטט על ידי הצבא תוך כדי שיקול בטחוני/צבאי בלבד. את האינטגרציה לשיקולים המדיניים והמשפטיים תעשה המועצה לבטחון לאומי.
6. תקופת צינון של קצינים בכירים בטרם הצטרפם לפוליטיקה - שלוש שנים לפני פוליטיקה מוניציפלית וחמש שנים לפחות לפני פוליטיקה ארצית (הייתי מעדיף חמש ועשר, אבל ננסה להיות מציאותיים).
7. שילוב אנשי מילואים ב"תפקידים בכירים מקבילים" בצבא, על מנת לגוון ולרענן את החשיבה והאחריות: כמו שיש לחטיבות מילואים סמח"ט ב', יהיו "תפקידי ב'" במטכ"ל. חלקם מאויישים על ידי מילואימניקים שהם חוגרים או נגדים (גם ברמת ראשי מחלקות וראשי ענפים) שהכשרתם האזרחית רלוונטית לתפקיד. המטרה - לא לתפוס את מקומו של הפונקציונר, אלא לסייע לו.
8. הקטנת חלקם של יוצאי יחידות מיוחדות בתפקידים בכירים בצבא - ממג"ד ומעלה, אלא אם כן עברו הכשרה מרמת המ"פ: כפי שחיל הים מכריח אנשי שייטת, אפילו בוגרי בה"ד 1, לעבור קורס חובלים ולפקד על כלי השיט העיקרי, סטי"ל, בטרם יתקדמו לתפקידים בכירים בשדרה העיקרית של החיל (פלגות, שייטות ומטה - להבדיל מקידום בתוך המסגרת המצומצמת של השייטת); כפי שלא יעלה על הדעת שטייס קרב יהפוך מפקד טייסת מסק"רים (או להיפך) בלי שיעבור הסבה מתאימה ובלי שיהיה מוביל מבנה וסמ"ט קודם לכן - כך לא ייתכן שמפקד סיירת שכל מה שהוא יודע בחייו זה לתכנן מבצעים נקודתיים ברמה של שניים שלושה צוותים, יקבל גדוד או אפילו חטיבה לפיקודו רק משום שהוא כבר סא"ל/אל"מ וכי "מגיע לו".
וזוהי רק ההתחלה, תוך השתדלות להימנע מטרחנות. נדמה לי שהקו ברור.
ערב נעים
אליהו
|