
16-01-2008, 14:38
|
 |
|
|
חבר מתאריך: 03.11.02
הודעות: 21,199
|
|
|
חשד: מוני חשמל זויפו בעשרות בתים במרכז
כ-60 בתים בראשון-לציון ובתל-אביב נהנו לכאורה מהזזת מוני חשמל לאחור בשנה האחרונה. בעקבות פעילות חשאית של המשטרה וחברת החשמל, נחשפו ונעצרו שלושה "קבלנים" שביצעו את העבירה
הונאת חשמל גדולה נחשפה היום (ג') באזור המרכז: שלושה קבלני חשמל נעצרו על ידי המשטרה בחשד ש"מחקו" חשבונות של כ-60 בעלי בתים בראשון לציון ובתל-אביב, וגרמו לחברת החשמל נזק של מאות אלפי שקלים.
במהלך החודשיים האחרונים נוהלה חקירה סמויה עלי-ידי מפלג ההונאה של מחוז המרכז, בראשותו של רב-פקד יורם סלקמן, בשיתוף יחידת הביטחון של חברת החשמל, בחשד לעבירות של קבלת דבר במרמה. במהלך החקירה אותרו בעלי בתים בשיכון המזרח בראשון-לציון ובתל-אביב, שהיטו באופן קבוע את רישום הצריכה במונה החשמל.
הפרשה החלה כבר לפני כשנה, כאשר בחברת החשמל גילו כי במספר מקומות בשתי הערים נרשמת ירידה לא מוסברת של תשלומים עבור צריכת החשמל. בדיקה מעמיקה יותר גילתה חוסר התאמה בין הצריכה בפועל לתשלומים שהתקבלו בחברת החשמל, באותם מקומות בהם פעלו "קבלני החשמל".
המשך הכתבה:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3494607,00.html
כבר ממזמן היתה הצעה לחברת חשמל לעבור למונים אוטומטים.
מה הם מונים אוטומטים? כמו מונם רגילים אולם יש להם אפשרות להעביר את קריאת המונה בואפן אוטומטי למרכז הבקרה דרך קווי החשמל.
על קווי החשמל ניתן להעביר בקלות נתונים ויש אף מכשירים ביתיים המאפשרים לעשות זאת (מאפשרים חיבור רשת על גבי תשתית החשמל הביתית).
דבר זה היה מונע רמאויות מהסוג שבוצע (כי אם, נניח, המונה היה מעביר קריאה כל יום או אף מספר פעמים ביום, התעסקות עימו לאחר מכן היתה גורמת לחוסר רציפות בנתונים ולגילוי מיידי של הרמאות), וגם היה מונע מחברת את ה"צורך" להשתמש באומדנים.
מהם האומדנים? ובכן, על מנת לגבות את חשבון החשמל כיום על חברת החשמל לשלוח אנשים שיעברו בית בית, שעון שעון ויקראו את המונה. כדי לחסוך בעלויות לא שולחים את אותם אנשים כל חודש אלא פעם בכמה חודשים ועושים ממוצע.
מתי לרוב שמים לב לזה? כאשר המשפחה נוסעת לחו"ל לחודש וכאשר חוזרים מגלים שאין הבדל בין חשבון החשמל של החודש הקודם (או אותו חודש שנה שעברה) ובין חשבון החשמל הנוכחי. ואז כמובן מתעורר החשד לגניבת חשמל, מתקשרים למוקד, צועקים ובסוף מתברר שהחשבון שנשלח באותו החודש היה בכלל מבוסס על אומדן ולא על קריאת מונה בפועל.
מה קורה למי שלא שם לב ושילם? אין לי מושג. האם חברת החשמל מגלה הגינות ובקריאת המונה הבאה מתקנת את הטעות (כלומר, חשבון חשמל של מספר חודשים מאוחר יותר יוצא לפתע נמוך משמעותית מהצפוי) או שהיא "מעלימה" את הטעות? וגם אם היא מתקנת אותה, הרי שזה כמו להלוות לחברת חשמל כסף, ורוב הסיכויים שללא ריבית.
מדוע, אם כן, לא עוברים למונים אוטומטים?
כנראה שוועד העובדים אשר חושש מפיטורי אותם אלו שצריכים לבצע קריאות מונה בוחש בקלחת.
|