לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 07-08-2008, 15:38
צלמית המשתמש של yishain11
  yishain11 yishain11 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.08.05
הודעות: 5,839
זרמים בציונות הדתית

את האשכול הזה כבר תכננתי זמן רב, ובו תכננתי להעביר מספר ניתוחים של הרב שרלו על החברה הציונית דתית ועל השינוי שחל בה, ולדון עליהם.
מאחר ששחף ביקשה שאפרט מהידע המועט שלי את ההבדלים בין הזרמים של הישיבות (ומאחר שהיא אישתי לעתיד וממש גרוע להתחיל קשר בויכוחים, אז בחרתי להיכנע באלגנטיות ולהענות לבקשתה), אז אני אחלק את דברי לשניים, והפרק הראשון יהיה על הישיבות.
אז נתחיל.

זרמים בישיבות הציונות הדתית
אקדים ואומר שאין לי ידע נרחב בנושא, כך שההסברים לגבי הגישות (בעיקר של הישיבות שאני אינני נמנה עליהן, והן רחוקות מגישת הישיבה שלי) עלולים ללקות בחסר ובטעות. האחריות כולה עלי, ומי שרוצה לתקן מוזמן.
בציונות הדתית יש ארבעה זרמים עיקריים בישיבות: ישיבות הקו, ישיבות הגוש, ישיבות תורת ארץ ישראל והישיבות החסידיות.
נפט עליהן אחת אחת, ונרחיב קצת על הישיבות הבולטות מאותו זרם.

ישיבות הקו:
כללי:
ישיבות הקו הן ישיבות שאימצו את תפיסתו ותורתו של הרב קוק (ומכאן שמן: אותו "קו" אידיאולוגי - הקו של הרב קוק וממשיכי דרכו). ישיבות אלו ממלכתיות מאוד, ומאמינות בקדושתה של המדינה ובחשיבות מקומה בהיסטוריה הישראלית (אין זה אומר כי הם מקבלים כל מהלך של המדינה בשלווה, ועל כך בהמשך). בנוסף, ישיבות הקו מעלות על נס את אהבת ישראל, ואת חשיבות הקשר לכל יהודי באשר הוא.
על הלימוד:
הלימוד בישיבות הקו, כמו בכל ישיבה, סובב בעיקר סביב הגמרא והעיון בה. למרות זאת, יש מספר מאפיינים לימודיים שמייחדים את ישיבות הקו מהישיבות האחרות.
ראשית, באופן טבעי תורת הרב קוק תופסת מקום נרחב בלימוד ההגות, וההשקפה שלו מצויה בין החרכים גם כשלומדים דברים אחרים.
שנית, אנשי הקו עויינים במיוחד את לימוד התנ"ך בדרך המכונה "בגובה העיניים" (ועל כך בקטע על ישיבות הגוש), כך שלימוד התנ"ך לא יהיה פשטני לרוב אלא מלווה בדברי חז"ל. על לימוד רבדים או על קבלת טענות מדעיות על התורה בכלל אין מה לדבר.
דרך כללית:
ניתן לומר כי אנשי הקו מאפיינים את הזרם המחמיר והמסתגר שבציונות הדתית. דבר זה מתבטא בחוסר נכונותם לדון עם בעלי גישות פלורליסטיות יותר, וסגירות (לימודית ותרבותית) בתוך עולמם. בנוסף, ניתן לראות לא מעט מאפייני חרד"ליות בזרם זה, הנוטה לדחות את תרבות החול ואת מנעמי העולם הזה לטובת שקיעה בתוך הקודש. בנוסף, אנשי ה'קו' מאופיינים עם הימין, ולא מעט מאנשי מרכז הם המובילים את המאבקים כנגד ממשלות ישראל האחרונות.
הומור:
ה'קו'ניק הממוצע יהיה מזוקן ולבוש חולצת כפתורים, נעול בסנדלים עם גרביים. להארות נוספות על אורחם של ה'קו'ניקים הציבור מוזמן לפנות לרוב הבדיחות באשכול שנפתח.
ישיבות 'קו' מפורסמות:
מרכז הרב, הר המור, שבי חברון, בית אל, הכותל. מייצגת נוספת היא המכינה הקדם צבאית 'עלי', המכונה "הזרוע הצבאית של הר המור".
בוגרים ואנשי ישיבה מפורסמים (מהזמן האחרון):
הרב אברום שפירא ז"ל, הרב צבי טאו, הרב שלמה אבינר, הרב דב ליאור.
תמונות:
ישיבת מרכז הרב:
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
ישיבת הכותל:
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
קישורים:
ערך "ישיבת מרכז הרב" בוויקיפדיה
כתבה על מרכזיותה של ישיבת מרכז (גיחי) בציונות הדתית



ישיבות הגוש:
כללי:
ישיבות הגוש הן ישיבות המשתייכות לזרם המחשבה ולאופי (ולו במעט) של ישיבת הר עציון. כדי להסביר את הזרם הזה, אני אפרט קצת על שיטה הכללית של ישיבת הגוש, ואכליל את חלק מהדברים לזרם כולו.
ישיבת הגוש קשה לאפיון חד, מאחר שהיא חרטה על דגלה את הפלורליזם השפוי (אני אסביר) ואת הלגיטימיות של מגוון הדעות. כבר אצל ראשי הישיבה הדבר בולט: הרב יהודה עמיטל הוא אחד ממייצגי השמאל הדתי בארץ, הרב ליכטנשטיין שייך לזרם של הרב סלובייצ'יק (בשונה מזרם הרב קוק, גם על כך בהמשך) והרב יעקב מדן ידוע בדעותיו הימניות החריפות. מגוון הדעות מצוי בכל פן של הישיבה, והוא מושרש גם בפן המחשבתי - חינוכי של הישיבה. הישיבה מאמינה כי אין תשובה חד משמעית וקלה לשום דבר, ואין מנוס ממורכבותה של המציאות. כל התייחסות, אליבא דהר עציון, לכל סוגיה מציאותית - בין אם לימודית ובין אם אקטואלית - דורשת הסתכלות מעמיקה ובחינה של כל צד בעניין, מאחר שבכל צד יש אמת רבה. גישה זו מתסכלת לפעמים, מאחר שאף פעם אין תשובה ברורה ופשוטה לשום שאלה, ולפעמים יש תחושה שדווקא תשובה כזו נדרשת.
על הלימוד:
הלימוד הגמרתי בישיבה הוא בריסקאי במובהק, ומתאפיין באנליטיות ובעיסוק רב במושגים משפטיים מופשטים.
לימוד התנ"ך הוא אחד מהמאפיינים הבולטים של ישיבת הגוש, ולחלק מרבני הישיבה מיוחסת מהפכת התנ"ך בציבור הדתי. דרך הלימוד של התנ"ך היא ברובה שיטה המכונה "תנ"ך בגובה העיניים", המתאפיינת בפירוש המתבסס על פשט הכתובים (ולא על מדרשי חז"ל) והבעת הביקורת הכתובה בפשט התנ"ך על אישי התנ"ך, מתוך התפיסה שגם היו בני אדם. בנוסף, לימוד הבקיאות בתנ"ך זוכה לעידוד רב.
בלימודי ההגות הגותו של הרב סולובייצ'יק תופסת מקום נרחב, וניתן לראות את אותותיה החנוכיים בישיבה: פתיחות, דאילקטיקה של ערכים, הגות אקזיסטנציאלסטית ויחס מורכב למדינה (בקצרה אומר שהוא לא קוקניקי ברובו, ולא מעט מהגושניקים לא תופסים את המדינה כ'ראשית צמיחת גאולתנו' - המאפיין המובהק של התפיסה הזו הוא הרב ליכטנשטיין).
ישיבות הגוש מתאפיינות באופן כללי בפתיחות מחשבתית, בין בתוך היהדות ובין בקבלה ולימוד של הגות כללית. עיסוק בפילוסופיה ובספרות כללית מעודד, מתוך התפיסה שאל לתלמיד חכם להיות מנותק מהעולם שסביבו ולדחות את החוכמה שקיימת בעמים ובתרבותם.
עם זאת, הפתיחות של ישיבות הגוש היא פתיחות זהירה, המאמינה ומחזיקה בדעה שלה, למרות שהיא מאמינה שיש אמת גם בתפיסות אחרות. ישיבות הגוש לרוב לא יעודדו לימוד זר או לא מקובל בבית המדרש, אלא בזמן הפנוי.
דרך כללית:
בהכללה ניתן לומר כי ישיבות הגוש מאפיינות את הזרם הפלורליסטי המשכיל (במובן הזה שהוא מעודד השכלה ועירוי בעולם החול) שבציבור הדתי, ומתאפיינות ברוחב ידיעה ובפתיחות לשמיעת האחר. פתיחות זאת מתאפיינת בקרב אנשי ישיבות הגוש במתינות הלכתית ובתפיסה הומנית, המלווה לא מעט גם בהשקפת שמאל במישור הפוליטי.
הומור:
הנה תיאור די אמין של גושניקים מאחד הפורומים באינטרנט:
ביסוד הדבר, גושניק הוא בחור שלומד בישיבת הגוש (ישיבת הר עציון באלון שבות כבוד סלה ועד וכו'). השם הפך לכינוי גנאי בפי אנשי ישיבות 'הקו' ('מרכז' ודומיהן) לבחור שנחשב 'כוייפר', בעיקר בשל צורת לימוד התנ"ך בגוש והפתיחות לדעות, וכן לשמאלני, מסיבות שונות (למשל - הרב עמיטל, ראש הישיבה, היה ממקימי 'מימד').
מאידך, בפי רוב יודעי דבר נחשב ביטוי זה ככינוי לציניקן חסר תקנה, יבש, קר (וקר רוח) ואנטי-'מקפץ' (במלעיל) אנליטי, שפועל על פי השכל ולא על פי הרגש (אם יש לו כזה), וכן משכיל הפתוח לדעות.
כל זה כמובן ברמת הסטיגמה. בישיבת הגוש טוענים שיש להם כל אחת מתכונות אלו, אך זה לא כך אצל כולם...
אלה היו 30 שניות על 'מהו גושניק'.
ישיבות גוש מפורסמות:
הר עציון (ישיבת הגוש), ירוחם (נחשבת ל'קו'ניקית ביותר בזרם הגוש, מאחר שהם מאמינים בקו הרב קוק שלא קיים כל כך בישיבת הר עציון, אולם הם מאופיינים בפתיחות ושיטות הלימוד של הגוש), מעלה אדומים, נהריה.
בוגרים ואנשי ישיבה מפורסמים:
הרב יהודה עמיטל, הרב יעקב מדן והרב ליכטנשטיין, הרב מרדכי ברויאר, הרב רא"ם הכהן, הרב יואל בן נון (למד אומנם במרכז, אולם הוא בלי ספק מאפיין היום את הזרם הגושניקי) הרב יובל שרלו, אלוף גרשון הכהן.
תמונות:
ישיבת הר עציון:
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
קישורים:
בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון
אתר 'נקודת חיבור' - אתר לבני נוער שמפעילה הישיבה
מאמר על הישיבה, במלאות לה 40 שנה


את הכתיבה על שאר הזרמים אני אשאיר לפעם אחרת. אני כבר שפוך.
_____________________________________
And you've been so busy lately That you haven't found the time, to open up your mind, and watch the world spinning gently out of time

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


נערך לאחרונה ע"י yishain11 בתאריך 07-08-2008 בשעה 15:49.
חזרה לפורום
  #7  
ישן 07-08-2008, 22:24
צלמית המשתמש של maorhag
  maorhag maorhag אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 09.01.06
הודעות: 3,979
שלח הודעה דרך MSN אל maorhag
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי yishain11 שמתחילה ב "אני לא הייתי מקטלג זרמים בהסיטוריה בכזו קלות"

לגבי ההשכלה-אני לא אומר שזה סותר אבל אני לא אוהב את המילה הזאת....כי מה שכל הרבנים מכל הזרמים התכוונו בהשכלה זה בנוסף ללימוד התורה,היום זה לאט לאט הופך במקום.

גרשון הכהן-כבשה שחורה,בכל מקרה לדעתי
ולמה לא לקרוא לזה גירוש? אם אתה נגד ההתנתקות (אלא אם אתה הולך בעקבות רבך הרב עמיטל ואז גמרתי לשכנע...) אז למה לעדן את זה? גרשו יהודים מביתם!

ואיך אתה מסביר את זה שישיבות ניר,ובית אל (הרב ליאור והרב מלמד) שלפי הקטע הזה אמורות להיות קוניקיות (האמת אני די מזדהה עם הישיבות האלה ועם הדרך שאתה הגדרת "קו") קראו בפירוש נגד סירוב פקודה! לא כמו הרב טאו שקרא לסרבנות אפורה.....הם פשוט אמרו במפורש לסרב פקודה! שהמדינה,עם כל קדושתה,לא רשאית לעשות דבר נגד ההלכה ופה צריך לסרב

ושחף-את נשמעת כמו בת שמדברת על כדורגל לפי התגובה שמתחתי (לא להעליב אבל את מזכירה לי כמה בנות כאלה)
_____________________________________
ציטוט:
במקור נכתב על ידי eshely77
אני בוחר לסכן את חיי חיילי צהל.

חזרה לפורום
  #9  
ישן 07-08-2008, 22:33
צלמית המשתמש של yishain11
  yishain11 yishain11 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.08.05
הודעות: 5,839
טוב, אתה נכנס פה לסוגיות פוליטיות
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי maorhag שמתחילה ב "לגבי ההשכלה-אני לא אומר שזה..."

שעליהן אני לא מעוניין לדון כאן, אז אני אפרט את דעתי בקצרה.
השם "הגירוש" לא נועד לתאר את ההתנתקות, הוא גם מבליע בתוכו את היחס למדינה שעשתה אותו: אתם גירשתם, בלי סיבה מוצדקת ובלי רבותא מוסרית, יהודים מבתיהם.
אני לא רואה את ההתנתקות כאקט שגוי מוסרית (ההתנגדות שלי אליה נובעת מכך שהיא לא יושמה כמו שצריך, ולא בגלל בעיה עקרונית עם מסירת שטחים), ובוודאי לא כדבר שהמדינה לא רשאית לעשות, כך שאני ממשיך לקרוא לדבר הזה בשם הניטרלי והרשמי.
לגבי סירוב הפקודה: הבהרתי את הדברים - הממלכתיות לא סותרת את הביקורת על המדינה, במיוחד כאשר המדינה סותרת בצורה בוטה כל כך את תורה. הממלכתי פשוט לא יקרה להחריב את המדינה ולהקים את "מדינת יהודה" בעקבות פשעיה של ממשלת אולמרט.
_____________________________________
And you've been so busy lately That you haven't found the time, to open up your mind, and watch the world spinning gently out of time

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חזרה לפורום
  #19  
ישן 07-08-2008, 21:10
צלמית המשתמש של שחף דרור
  משתמשת נקבה שחף דרור שחף דרור אינו מחובר  
מנהלת פורומי הצילום
 
חבר מתאריך: 12.04.05
הודעות: 13,089
שלח הודעה דרך ICQ אל שחף דרור
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי yishain11 שמתחילה ב "הכל ברוח טובה..."

או, נהדר, גם אני לא סובלת קפה.
המלצה שלי: אייס פסיפלורה.
טיפ חשוב: אם יצאת עם בחורה למסעדה והיא הלכה רגע לשירותים, אל תזמין לה פסטה ברוטב עגבניות כי אי אפשר לאכול את זה בצורה מנומסת. כנ"ל על ברגר קינג, אבל למי אכפת? זה טעיייםםםם!!!!1
[נכון זה נשמע שאני עתירת ידע על דייטים? הקטע עם הפסטה ברוטב עגבניות הוא מהספר "הדרך לחופה רצופה כוונות טובות", נדמה לי.]

כן, גם אבא שלי (הגושניק) הוא ימני ביותר. טוב, כנראה שאני אצטרך לאתר את הימניים שבין הגושניקים.
עכשיו יש משהו קטן שלא הבנתי. לפי תפיסת העולם שלי, הימין מתחלק לזרם המתון והזרם היותר פנאטי. בנוסף, הזרם המתון בד"כ מקביל לזרם הממלכתי. הזרם הפנאט הוא לא ממלכתי, כי היה גירוש וזה והם מתנגדים לדעת הממשלה ולכן הם לא ממלכתים. (כך בשנים האחרונות, לכל הפחות.)
אז איך מסתדר שהימנים בגוש הם גם ימנית-לא-פנאטים (קצת קרובים לשמאל?), וגם לא ממלכתים? לפי מה שאתה כתבת זה נראה כאילו הממלכתים הם דווקא הימניים הפנאטים יותר, ולפי מה שיצא לי לראות זה דווקא הפוך.
חזרה לפורום
  #20  
ישן 07-08-2008, 21:19
צלמית המשתמש של yishain11
  yishain11 yishain11 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.08.05
הודעות: 5,839
הנקודה עם הממלכתיות אכן דורשת הבהרה
בתגובה להודעה מספר 19 שנכתבה על ידי שחף דרור שמתחילה ב "או, נהדר, גם אני לא סובלת..."

ממלכתיות היא תכונה שלא קשורה לימין או לשמאל, אלא לתפיסה הדתית של המדינה. אדם שתופס את המדינה בתור ראשית צמיחת גאולתנו, ושכל מעשיה הם ברמה מסוימת בהשגחה אלוהית, וכי היא לעולם לא עתידה ליפול בגלל היותה בניין הבית השלישי- הוא ממלכתי. הוא יכול לבקר את המדינה ולא לקבל את מעשיה ולמחות כנגדם, אבל הוא אף פעם לא "ישבור את הכלים" וישמור תמיד אמונים למדינה.
אפשר גם להיות ימני לא ממלכתי. אין צורך להאמין באלוהיותה של המדינה כדי לתמוך בקו הימני. ימני כזה פשוט יזלזל יותר במדינה ובערכה. כנ"ל לגבי השמאל הלא ממלכתי (או הממלכתי בזמן ממשלות בעלות אורינטציה ימנית).
הפנאטיות היא לא תכונה שהייתי מייחס לזרם מסוים בכל צד של הפוליטיקה, אלא לדרך התנהלותם של בני אדם. באופן כללי אין בגוש אנשים קיצוניים, כך גם פנאטיים יהיה קשה למצוא שם.
ואגב, אני לא הייתי מוותר מהר כל כך על אנשים שמאלנים. זו לא סיבה טובה דיה (לפחות לדעתי) לדחות בן אדם.

לגבי הקפה:
נו, אז יש לנו התחלה טובה...
יש אצלנו בישיבה אנשים שממש מכורים לקפה. לבחור אחד, ששותה יותר משבע כוסות ביום, הצעתי פעם להזריק את הקפאין כדי לחסוך את הזמן בהכנת המשקה. חולה נפש.
_____________________________________
And you've been so busy lately That you haven't found the time, to open up your mind, and watch the world spinning gently out of time

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


נערך לאחרונה ע"י yishain11 בתאריך 07-08-2008 בשעה 21:23.
חזרה לפורום
  #28  
ישן 08-08-2008, 10:44
צלמית המשתמש של yishain11
  yishain11 yishain11 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.08.05
הודעות: 5,839
מאחר שנחסך ממני התורך לפרט על סוגי הישיבות הנותרים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי yishain11 שמתחילה ב "זרמים בציונות הדתית"

אני אעבור לזרמים שבתוך הציונות הדתית עצמה.
הדברים מובססים על דבריו של הרב שרלו, ואתם מוזמנים להביע את דעתכם על דבריו.

באופן כללי, הציונות הדתית נחלקת לשני ענפי יסוד: הענף ה"קיבוצניקי" (לא רק בגלל הקיבוצניקים, אלא בגלל קו המחשבה) והענף הקוקניקי.
הענף הקיבוצני הוא ענף שתומך בשילוב של עולם החול והעולם הקודש, מתוך הבנה שגם בעולם החול יש ערך רב בפני עצמו. האיזון הזה והחיפוש לאחדות בין ניגודים, התבטא גם במישור הפוליטי: מפלגות הציונות הדתית הראשונות היו פשרניות יותר, והסכימו לתמוך במהלכים קשים רבים על מנת להרוויח את מה שרצו להשיג. מפלגות אלו אפיינו את תחילת הציונות הדתית (עד מלחמת ששת הימים), והן היו מפלגות יחדה (קואליציה) לא פעם, ולראיה המילים מהשיר של הגשש: "מי שחושב שאפשר להקים ממשלה בלי המפד"ל- שיקום... אף אחד לא קם..."
האנשים שמאפיינים את הזרם הזה היום הם בעיקר אנשי הקיבוצים ואנשי הזרמים המתונים שבציונות הדתית.
הענף הקוקניקי הוא הענף שמחזיק בתפיסתו של הרב קוק. הזרם הזה בציונות הדתית כמובן מערב את חיי החול בחייו, אבל מתוך רצון לתמוך בעולם הקודש, ולא כערך בפני עצמו. לדוגמה: אדם דתי לאומי קלאסי ילך לסרט מפני שהוא נהנה ממנו, והוא רואה ערך בהנאה התרבותית שנוצרת כתוצאה מצפיה בסרטים, בעוד שאדם קוקניק ילך לסרט מתוך אמירה שכדי ללמוד תורה הוא גם צריך להסיח את דעתו ולעשות דברים אחרים.
גם התפיסה הקוקניקית מתבטאת במישור הפוליטי. המפלגות הדתיות הלאומיות הקוקניקיות מתפשרות הרבה פחות, ולרוב לא יסכימו לתמוך בדבר שהם לא מסכימים לו. ממילא הישגיהן של מפלגות כאלה לא היו רבים, מאחר שהן היו מפלגות נגדה (אופוזיציה) לרוב.
אחרי מלחמת ששת הימים, ואחרי ההיי התיאולוגי שהציונות הדתית הייתה שרויה בו, רוב הציונות הדתית הלכה והתמזגה עם הזרם הקוקניקי, והלכה והתנתקה מהמיינסטרים הלאומי ויותר התבצרה בתוך עצמה כסקטור, ובייחוד התבטא הדבר באימוץ מפעל ההתיישבות ביש"ע והמשך התמיכה בו למרות ההתלהבות הציבורית ההולכת ופוחתת מהמפעל הזה.
המייצגים העיקריים של הענף הזה הם אנשי ישיבות הקו, ומובילי ההתנחלויות שהם כאמור, מייצגים את רוב הציבור הדתי לאומי.
כיום יש נטיה לקצוות באופן כללי, והדבר מתבטא גם בציבור הד"ל. יש אנשים שהולכים לקיצוניות של הזרם הקוקניקי, של התנתקות מעולם החול והתבצרות בעולם התורה עד כדי ערעור הממלכתיות והאמונה בדרכה של מדינת ישראל (מתוך תפיסת ימין). מאידך, יש לא מעט מהנוער שיחד עם הויתור על הדת הם מוותרים גם על ערכיו של הציבור הדתי, ונוטשים מאחריהם את מורשתם היהודית ואת ערכו של עולמם התרבותי, ומכירים אך ורק בעולם החול.

הפרשנות שלי:
אני סבור כי הרב שרלו הצביע על נקודה חשובה וכואבת במציאות שלנו: הציבור הדתי לא מסוגל להנהיג ולהוביל מהלכים משמעותים לא מפני שהוא לא מסוגל לזה, אלא בגלל שהוא ויתר מראש על הרצון להיות אחד ולאזן את השקפת עולמו. התפיסה הקוקניקית, המובילה לפוליטיקה נגדתית (אופוזיציונית) איננה יכולה להנהיג, לכל הפחות היא יכולה להיות נושאת דגל המחאה, מה שבהחלט נראה שקורה בזמן האחרון.
אני חושב שאם ברצונו של הציבור הדתי להשפיע באמת על העולם שסביבו, עליו להבין (כמו גם הציבור החרדי ביחסו אל הציונות הדתית והציבור הכללי) כי אי אפשר להתבצר ולהשפיע החוצה, ובכל יציאה החוצה תמיד יהיה איזון והתפשרות בדרישות. אם ברצוננו להגיע אל עמק השווה עם הציבור הישראלי, עלינו לצאת מהבועה האידיאולוגית אליה נכנסנו מרצון, ולהיפתח ולקיים דו שיח אמיתי עם העולם.
נכון, זה לא יהיה קל, ואף פעם לא נעים להתפשר על אידיאלים, אבל בזה תלוי חוסננו הלאומי, ולא נוכל להתקדם הרבה (בין מהבחינה הדתית הציבורית ובין עצם קיומו של עם ישראל) אם נפוך מעם שיש לו הגדרה כללית אל עם שהוא לא יותר מאוסף של פרטים וציבורים.

מה אתם חושבים?
_____________________________________
And you've been so busy lately That you haven't found the time, to open up your mind, and watch the world spinning gently out of time

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חזרה לפורום
  #30  
ישן 08-08-2008, 16:11
צלמית המשתמש של שחף דרור
  משתמשת נקבה שחף דרור שחף דרור אינו מחובר  
מנהלת פורומי הצילום
 
חבר מתאריך: 12.04.05
הודעות: 13,089
שלח הודעה דרך ICQ אל שחף דרור
בתגובה להודעה מספר 28 שנכתבה על ידי yishain11 שמתחילה ב "מאחר שנחסך ממני התורך לפרט על סוגי הישיבות הנותרים"

זה נושא שמאוד קשה לי.
אני מסכימה עם הדברים שאתה אומר, אני מסכימה עם ההכרח להיפתח, לדבר, להגיע לעמק השווה. אבל אני פשוט לא מסוגלת לראות מציאות של וויתורים, דוגמת הרצונות של השמאל. ואני לא רואה איך אפשר להתפשר בדבר כזה. הרי כל התפשרות בנושא הזה מובילה לפשרנות, וותרנות (מהצד השלילי של המילה) ובסופו של דבר היחלשות העם שלנו. ההתנתקות מגוש קטיף היא רק דוגמא אחת, כמו גם המו"מ החלש על שבויים בכל פעם מחדש (איך כל פעם אנחנו משחררים המוני מחבלים, ובמו ידינו מאפשרים רצח חוזר, רק כדי להחזיר גופות או לקבל מידע קלוש ו/או שקרי על רון ארד? הרי אנחנו מעודדים בעצמנו את המחבלים לחטוף עוד ועוד חיילים, כי זהו קלף מיקוח מעולה בשבילם - הוא מחזיק שנים ומקבלים תמורתו עוד ועוד מחבלים), ההתכופפות שלנו בפני הקסאמים ועוד ועוד.

לכן אני לא אוהבת לדבר על פוליטיקה. מכל צד זה כואב.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 08:31

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר