לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 02-10-2008, 07:54
  יעקי יעקי אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 02.10.02
הודעות: 751
פרשת וילך - רעיונות על הפרשה על פי תורתו של הרב אביגדור נבנצל שליט"א

בס"ד

פרשת וילך

רעיונות על הפרשה על פי תורתו של הרב אביגדור נבנצל שליט"א
משה רבינו מתכונן לעזוב את העוה"ז תוך כדי שמחזק את ידי יהושע ואת ידי העם לבל יפחדו מהגויים יושבי כנען. בעוד שהוא נותן את הפקודות האחרונות לכוהנים בני לוי, הקב"ה מתגלה אליו באוהל מועד ומבשר לו בשורה נוראה: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה הִנְּךָ שֹׁכֵב עִם אֲבֹתֶיךָ וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה אַחֲרֵי אֱלֹהֵי נֵכַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר הוּא בָא שָׁמָּה בְּקִרְבּוֹ וַעֲזָבַנִי וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר כָּרַתִּי אִתּוֹ" (דברים לא, ט"ז)בשורה כזאת, שהעם יעבוד עבודה זרה למרות החינוך המסור שחינך אותם משה במשך 40 שנה במדבר, למרות הניסים והנפלאות שראו במצרים , בים סוף ובמדבר, מסוגלת להפיל את רוחו של כל מנהיג אשר מול מצב כזה ישאל את עצמו: האם יש סיכוי שהעם הזה יעבוד את ה' באמת ובתמים?

אולם תוך כדי הבשורה שה' יסתיר פניו מהם, הקב"ה נותן למשה את הפתרון למצב זה:

"וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל"(דברים לא, י"ט) אמנם חז"ל למדו מכאן (סנהדרין כ"א) את החיוב על כל אחד מישראל לכתוב ספר תורה , אבל לפי פשט הפסוק עצם הלימוד והעיון בשירת האזינו יצליח להחזיר את עם ישראל למוטב.

משה רבינו עבד נאמן , מבצע מיד את צווי ה': "וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת בַּיּוֹם הַהוּא וַיְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"(דברים לא, כ"ב)

שואל מו"ר הרב נבנצל שליט"א: מה מיוחד בשירת האזינו שבכוחה להשיב את הבנים אל ה' ? במה היא שונה מפרשיות אחרות בתורה כגון: "אם בחקותי תלכו" או "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה", המלמדות את היתרונות שיש בשמירת המצוות לעומת חומרת העונש על הסטייה מהן?

מתרץ הרב: הרמב"ן כתב שכל הכתוב בשירת האזינו התקיים במשך ההיסטוריה "ולא נפל דבר אחד" מכל דבריה. עוד אומרים בשמו שכל מאורעות העולם רשומים בשירת האזינו.

אולם הואיל ופרשה זו אמורה להחזיר בתשובה את עם ישראל, גם בפשט הפסוקים צריכים למצוא את הרעיון שישפיע עליהם על זה.

שירת האזינו מקיפה את כל ימי העולם: "זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם" התבוננות בעבר, "בִּינוּ שְׁנוֹת דֹּר וָדֹר"(שם לב, ז) הבנת העתיד, "הַרְנִינוּ גוֹיִם עַמּוֹ כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּוֹם"(שם מ"ג)העתיד לבוא.

שירת האזינו אומרת לישראל: אם כל מה שאמר משה עד היום לא הועיל,אם יש עדיין יהודי המתנכר לאלוהיו משום שלא מבין ש: "אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא" (שם ד) הדבר נובע מזה שהוא מסתכל הסתכלות חלקית על מה שמתרחש בעולם. לכן תדעו: חייבים להסתכל על כל התמונה ולא רק על חלק ממנה, למרות שמה שאתה רואה עכשיו הוא לא מובן, יש לך פתרון: "שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָך"(שם ז) רק אם תסתכל מתחילת ימי העולם ועד היום בו ישיב נקם לצריו רק אז תוכל להבין שכל המתרחש הוא לטובתך.

יהודי אחד שאל פעם את הרב: למה הייתה מלחמת יום כיפור. הרב ענה לו: אמשול לך משל למה הדבר דומה: אדם המסתכל על ציור קיר ענק כשהוא עומד במרחק כמה ס"מ מהקיר כל מה שיצליח לראות זה כמה כתמי צבע בלי שום תאום והרמוניה ביניהם , הייתכן שאדם זה יבין באיזה תמונה מדובר? ברור שבשביל להבחין בציור הוא חייב להתרחק ולהסתכל מזווית אחרת על כל התמונה , רק אז הוא יוכל להביע את דעתו.

מי ששומע צליל קצר מאוד מתוך סימפוניה שלמה הוא לא יכול ליהנות מכך; על מנת להגיע להנאה משמיעת המוזיקה הוא חייב לשמוע את כל הצלילים ברצף מתחילתם ועד סופם. חיינו עלי אדמות הם קצרים כ"כ עד שדומים לאותה נקודה קטנה הנתפסת רק ככתמי צבע גרידא.

חז"ל אמרו: "אור שברא הקב"ה ביום הראשון אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו. כוון שנסתכל הקב"ה בדור המבול ודור הפלגה וראה במעשיהם המקולקלים עמד וגנזו לצדיקים לעתיד לבוא" (חגיגה י"ב) פשט הגמרא, מסביר הרב, שבעזרת אותו אור אפשר היה להביט למרחקים גדולים. אולם אפשר להסביר גמרא זו עפ"י הרעיון הנ"ל: אור מעשה בראשית היה אור שכלי שבאמצעותו האדם היה מסוגל לבחון את המתרחש מסוף העולם ועד סופו,היה יכול להביט בתמונה השלמה כמִקשה אחת וממילא הקושיות שאדם שואל את עצמו נעלמות, אלא שראה הקב"ה שסגולה רוחנית זו יכולה להינצל לרעה ע"י הרשעים ולכן גנזה לעתיד לבוא.

והנה אור הגנוז הוא לא נגנז לגמרי, יש יום אחד בשנה בו האור הזה מתגלה שוב:יום הכיפורים תפילת יום כיפורים נפתחת בפס': "אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה"(תהילים צ"ז-יא)

מסביר הרב טעמו של דבר: משום שחז"ל תיארו לנו את חיי העולם הבא בתיאור המסבר את אוזנינו "העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתייה ולא פרייה ורבייה ולא משא ומתן אלא צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה" (ברכות י"ז).אם נתבונן במאמר חז"ל זה נגלה שבעצם יש כאן תאור של יום הכיפורים. אמנם איסור אכילה ושתייה מכונה "עינוי" אבל ככל שהאדם מתבגר מבחינה רוחנית יוה"כ נהיה יום מתוק, יום שאפשר להתנתק מכל החומריות ולעסוק בו אך ורק ברוחניות. בו ביום נהנים מכפרת עוונות - המכשול הכי גדול המפריד בנינו לבין הקב"ה. זוהי פרושה של פתיחת התפילה: כשמתגלה אותו "אור הזרוע לצדיק" (שנגנז לצדיקים לעתיד לבוא) דהיינו בים הכיפורים, הרי ש"לישרי לב שמחה", אותה שמחה המתוארת בגמרא "צדיקים נהנו מזיו השכינה".

ואם נשאל: לשם מה מתגלה אור הגנוז ביום כיפור? מסביר הרב: הרמב"ם פסק: "עיצומו של יום הכיפורים מכפר לשבים"(הלכות תשובה א-ג) שנא': "כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ"(ויקרא ט"ז-ל) דהיינו: באמצעות היום ה' מכפר לנו על עוונותינו. ומנין ליוה"כ בכח האדיר הזה? מכח התשובה. התשובה היא אחת משבעה דברים שקדמו לבריאת העולם. עובדה זו מעניקה לאדם אפשרות להשפיע על מעשים שכבר נעשו בעבר משום שלמרות שהאדם כפוף למסגרת של הזמן , כשהוא משתמש בכח התשובה, שנבראה לפני שה' קבע מסגרת של זמן בעולם הוא אכן מתקן מעשים שעשה כבר. ומנין לאדם כח אדיר זה? מאור הגנוז שמתגלה כל שנה מחדש ביום הקדוש הזה.יהי רצון שנצליח לנצל כל רגע מיום הכיפורים ומכוחו נזכה לשפע רוחני לאורך כל ימות השנה.


שבת שלום יצחק חלבה
לעילוי נשמת אאמו"ר אברהם (אלברטו) בן מרים חלבה ,מרדכי בן מרגריטה , ר' ישראל בן ר' אלחנן הכהן ארנטרוי , אמיליה בת שושנה ,ראובן סואה בן ויקטוריה , טובה חיה בת אסתר ת.נ.צ.ב.ה.

המעוניין לקבל כל שבוע את העלון בדואר אלקטרוני ניתן לשלוח בקשה למייל: jalabe@neto.net.il ללא תשלום לזיכוי הרבים



_____________________________________
הקישורים שלי: http://www.drivehq.com/web/yakov/mylink.htm


חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 21:11

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר