28-11-2008, 12:17
|
|
|
חבר מתאריך: 25.01.06
הודעות: 1,492
|
|
מצאתי כמה התיחסויות:
א.
על כן קרא שמו אדום- "כי לעגו עליו שמכר בכורה נכבדת בשביל תבשיל מעט". רמב"ן.
[והטעם שנקרא שמו אדום בסגו"ל תחת האל"ף, ולא בקמ"ץ תחת האל"ף, ביאר הספורנו "קרא שמו אדום, לשון ציווי, כלומר התאדם והיה צבוע אדום בהלעטת האדום"].
ב."הלעיטני נא מן האדם האדם הזה כי עייף אנכי, על כן קרא שמו אדום".
פסוק זה דורש דיוק.
"הלעיטני - אפתח פי ושפוך הרבה לתוכו" (רש"י). עשו אינו מבקש לאכול הוא מבקש שיעקב ילעיט אותו. פעולת ההלעטה מתייחסת תמיד לבעלי חיים. התיאור של עשו הפותח את פיו ויעקב מערה לתוכו את האוכל דוחה. איזו הנאה יכולה להיות מסוג זה של אכילה?
"האדם האדם הזה". עשו אינו קורא לתבשיל בשמו אלא על פי צבעו. הוא אינו מסתכל לאיכותו של הדבר אלא מביט לחיצוניותו. הצבע אינו מעיד על איכות התבשיל אך לעשו אין זמן לבדוק. הוא רואה ומחליט. הכתוב מדגיש עד כמה עקרונית הבחנה זו באישיותו של עשו: "על כן קרא שמו אדום". מכאן ואילך ייקרא עשו על שם אותה בחירה חיצונית שעשה.
ג.ואמ' הלעיטני נא מן האדום האדום הזה אמ' לו יעקב אדום יצאת ממעי אמך ומאכל אדום חמדת לאכול על כן קרא שמו אדום
ד.איש שדה כאלו אמר איש האדמה, ומזה נקרא שמו אדום נגזר מן אדום ומן אדמה, כלומר שהיה עפריי:
1.נולד אדום.
2.חיצוניות - "אדום אדום" ולא -עדשים של אוסם...
3.איש אדמה- אדום.
_____________________________________
נאום נתניהו:
ארץ ישראל,שלום לך .
|