
04-04-2009, 23:46
|
|
|
|
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
|
|
|
אני ממש לא זוכר באיזה הקשר היה הדיון...
ויש לי יותר מדי הודעות משלי כדי לנבור בהן... בכל מקרה: לא היה שם שום דבר "מקצועי".
אני חושב שאנשים קצת מפריזים בחשיבות התעבורה לאילת - גם המסחרית וגם התיירותית. כל הקונספירציות והתאוריות על "התנגדות" או מהלכים איסטרטגיים שאגד עשתה, מריחים לי, איך להגיד בלי לפגוע? - קצת פרובונציאליים.
אילת של היום הנה יעד נופש שולי וקטן במושגים בינלאומיים - בקרוב (אני לא לוקח בחשבון את המשבר והשלכותיו) תהיה אף קטנה מעקבה (ואין מה להשוות כלל לסיני, או הורגדה). לאילת יש "למכור" בעיקר את העובדה שבתי המלון שלה לא מתופעלים בערבית: שזה יתרון רציני שנותן לה נישה קטנה משלה, אבל לא הייתי בונה עליו מגדלים של מעבר למה שכבר קיים.
באילת כחמישים בתי מלון, רק כפחות מעשרה ראויים להספר במושגים בינלאומיים כלשהם, ומהם רק 5-6 ראויים להספר בזכות עצמם כיום, ולא בזכות זה שהבניין כבר עומד. חלק נכבד מבתי המלון של אילת הם מיזמים של מה שאפשר לכנות בלי בושה "פנטזיונרים" - החל מכל מיני בעלי עסקים אילתים שהגשימו חלום ילדות, ועד לסתם יזמים שרצו בייבי משלהם. מעטים, אם בכלל, עשו כסף, כל שכן במושגי העלות האלטרנטיבית.
לא ידוע לי על תכנית לבנות עוד בתי מלון רציניים באילת: למעשה כבר כעשור עבר מאז נבנו המלונות הגדולים האחרונים, ומאז נבנו רק קומץ מלונות נישה שמשמעותם זניחה. התיירות באילת קיימת בעיקרה, ונשענת על 3 שווקים, כולם לא יציבים:
1. ועדי עובדים וכנסים.
2. נופשים ישראליים שצריכים אוכל כשר
3. תיירות של יהודים שבאים לישראל משום הקשרה היהודי (כולל, כמובן, יהודים שצריכים אוכל כשר).
הנ"ל אינה תנועת תיירות שניתן להגדירה כ"נורמאלית" מבחינת מושגי עולם התיירות, ובוודאי שאינה יציבה כמקור הכנסה. אילת עצמה מוגבלת בשטחה, כבר כיום, ומן הידוע שאוצרות הים שלה נעלמו לחלוטין (בעוד שהם קיימים בירדן ובסיני).
נמל אילת כבר מזמן אינו "מה שהיה" וחלק נכבד מן התנועה בו קשורה לייבוא מכוניות.
כמי שמצוי הרבה באילת, ואפילו מכיר קצת את ההוואי האילתי (ללא שום ספק במגזר העירוני היהודי אילת שניה רק לירושלים מבחינת ההוואי היחודי שלה ההופך אותה למין "אוטונומיה תרבותית" בישראל) אני לא מוצא שום קשר בין היישוב הקיים ובין התסיסה הכלכלית המיוחדת לו - תסיסה שהרכבת אמורה לרכוב על בועותיה הנפיצות...
אם רוצים פרוייקט לאומי אז שיקימו מערכת על תחבורתית לגוש דן, ולא את הטלאים-טלאים שיש לנו היום.
_____________________________________
.
|