19-07-2009, 01:54
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
הטיית רוטור הזנב בינשוף (בלקהוק)
רוטור הזנב במסוק הבלקהוק מוטה כלפי מעלה בזוית של 20 מעלות על מנת לספק עילוי נוסף (על זה של הרוטור הראשי) בעת ריחוף - בערך 2.5% מהעילוי הנחוץ במשקל מירבי (עילוי השקול לכ-420 ליברות).
התכנון נועד להתמודד עם תכנון הבלאקהוק שעיקר משקלו מרוכז מאחור (לעומת מסוקים אחרים)
חשוב להזכיר כי ייעודו העיקרי של רוטור הזנב הוא לספק יציבות סביב ציר הסיבסוב (פניה ימינה ושמאלה) ולרסן את מומנט הסיבוב הנגדי הנוצר בעת סיבוב הרוטור הראשי ע"י המנועים.
לעילוי הנוצר יש השפעות נוספות על תכנון וביצועי מסוק - למשל:
חרטום קצר יותר, הגדלת טווח התנועה של מקום מרכז הכובד של המסוק, וביצועים טובים יותר בריחוף ובטיסה במהירות נמוכה.
בנוסף, בעת כשל במערכת הסרוו ששולטת בזוית הלהבים - משנה קפיץ מכאני את זוית להבי רוטור הזנב ל-10.5 מעלות - זוית שמאפשרת טיסה ישרה במהירות שיוט.
(הנתונים מתוך ספר המסוק).
בנוסף - הטיית הרוטור מספקת\יוצרת השפעות גומלין בין ההגאים - למשל בעת פנייה - נוצר גם כוח מרים\מוריד חרטום...
באשר למסוק היסעור התלת מנועי (CH-53E) - גם שם מוטה רוטור הזנב בזוית 20 מעלות משיקולים דומים. יש להניח שכיוון ההטיה נובע מהתכונות של המסוק וכנראה השפעה של מיקום המנועים עליו (וזה נאמר שלא מתוך ידיעה).
למידע נוסף - אני ממליץ שתחפש את הצרוף canted tail rotor design ב- יש באינטרנט חומר ניפלא על הנושא, ותודה שעוררת את סקרנותי בנושא.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 19-07-2009 בשעה 02:14.
|