לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #4  
ישן 16-11-2004, 11:30
צלמית המשתמש של זיו
  זיו זיו אינו מחובר  
L'enfer, c'est les autres
 
חבר מתאריך: 21.11.01
הודעות: 29,225
למה אתה מסתבך?
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי d0tc0m שמתחילה ב "אני מבין את רוח הפרשנות שנתת אבל"

מפרש רש"י על הפסוק:
נעשה אדם - ענותנותו של הקב"ה למדנו מכאן, לפי שהאדם בדמות המלאכים ויתקנאו בו, לפיכך נמלך בהם. וכשהוא דן את המלכים הוא נמלך בפמליא שלו, שכן מצינו באחאב שאמר לו מיכה (מלכים א' כב יט) ראיתי את ה' יושב על כסאו וכל צבא השמים עומד עליו מימינו ומשמאלו, וכי יש ימין ושמאל לפניו? אלא אלו מימינים לזכות, ואלו משמאילין לחובה. וכן (דניאל ד יד) בגזרת עירין פתגמא ובמאמר קדישין שאלתא, אף כאן בפמליא שלו נמלך ונטל רשות, אמר להם יש בעליונים כדמותי, אם אין בתחתונים כדמותי, הרי יש קנאה במעשה בראשית:
וממשיך רש"י:
אע"פ שלא סייעו ביצירתו ויש מקום לאפיקורסים לרדות (לומר שהן שתי רשויות בשמים, ח"ו), לא נמנע הכתוב מללמד דרך ארץ ומדת ענווה, שיהא הגדול נמלך ונוטל רשות מן הקטן. ואם כתב "אעשה אדם", לא למדנו שהיה מדבר עם בית דינו, אלא עם עצמו. ותשובתו (לאפיקורקסים) כתב בצידו, ויברא את האדם, ולא כתב 'ויבראו'.

ולשאלותיך, כן. לאדם לה' ולמלאכים אותה דמות, כפי שכתוב בפסוק.
אכן אין התייחסות למלאכים בפסוק זה, אולם רש"י שואב את פירושו מרוח הקודש, והוא מפרש שהכוונה למלאכים.
_____________________________________
..

חזרה לפורום
  #6  
ישן 16-11-2004, 22:34
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
בואו ונפתח קצת את התיאבון:
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי d0tc0m שמתחילה ב "בבקשה תעזרו לי להבין את הפסוק הזה"

(מתוך הספר "באתי לארמוני" של הרב ארמוני שליט"א):
לפני שנברא האדם היתה קואליציה שלמה של מתנגדי בריאתו כמ"ש בזוה"ק(ח"ג אז וזה תוכן דבריו:
פתח ואמר "מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו" מקרא זה העמידוהו, שממוני העולם אמרוהו בשעה שעלה ברצונו של הקב"ה לברוא האדם, קרא לכתות כתות של מלאכי שרת והושיבם לפניו. אמר להם אני רוצה לברוא אדם, אמרו לפניו:"ואדם ביקר בל ילין" (כלומר האדם לא ילין בכבודו שביום שנברא עתיד לחטוא).
הושיט הקב"ה אצבע שלו ושרף אותם (ביטל אותם על שקטרגו על האדם קודם שנברא) הושיב כתות אחרות לפניו אמר להם: אני רוצה לברוא אדם. אמרו לפניו: "מה אנוש כי תזכרנו" מה טיבו של אדם זה (מה תהייה התועלת לעולם ומה תהיה התועלת למלאכים אם ישמשו אותו?) אמר להם: אני רוצה לברוא אדם שיהיה בצלם שלנו וחכמתו תהיה למעלה מחכמתכם (דהיינו שתהיה בגופו הגשמי נשמה רוחנית וע"י זה יקשר העליונים עם התחתונים וימשיך שפע לעולם, ואף למלאכים ימשיך שפע ע"י עבודת ה' שלו כמו שכתוב על יונתן בן עוזיאל "שכל עוף שהיה פורח מעליו היה נשרף". כל "עוף" שהוא מלאך שהיה שומע תורתו היה "נשרף" נהפך לשרף שהוא מלאך מדרגה גבוהה יותר).
_____________________________________

חזרה לפורום
  #11  
ישן 27-03-2005, 03:24
צלמית המשתמש של Rutasashi
  Rutasashi Rutasashi אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.10.04
הודעות: 1,341
סתם שאלה קטנה
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי BOOKRA שמתחילה ב "קראתי נדמה לי בזהר הקדוש פירוש על הפסוק"

היה מעניין לקרוא את האשכול, רק שאלה קטנה אני רוצה לשאול בקשר למלאכים:
למה ה' היה צריך לברוא מלאכים שיפקדו על "יסודות" ?
הרי כוחו, וסבלנותו הם אינסופיים והוא בקלות יכול לעשות דברים בו זמנית, למה הוא היה צריך ליצור מלאכים שיעזרו לו בביצוע מלאכתו שבלאו הכי אין לו בעיה לבצע?

אם תשווה בין זה לבין מכונת כביסה שבני אדם בנו תראה שבני האדם בנו מכונת כביסה כדי להקל עליהם לבצע מלאכה, אבל ה' לא צריך ליצור דברים שיקלו על מלאכתו משום שלבדו הוא מסוגל לכול ואין דבר שקשה לו.
_____________________________________
חתימתכם הוסרה כיוון שלא עמדה בחוקי האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן. תוכלו לקבל עזרה להתאמת החתימה לחוקים בפורום חתימות וצלמיות.

חזרה לפורום
  #12  
ישן 24-03-2005, 08:34
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי d0tc0m שמתחילה ב "בבקשה תעזרו לי להבין את הפסוק הזה"

אני גורס פה על רש"י.
רש"י אמר שהוא מדבר עם "בית דינו", או אם המלאכים.
אבל, כפי שידוע, המלאכים כלל לא נבראו ביום זה!
ידוע שהמלאכים נבראו תכף עם האדם(כדי לשמור עליו)!!!
הסיבה, שאני חושב כנכונה(לעניות דעתי) היא שתי דברים:
א.להראות שצלמנו כדמותנו - מדבר על זה שבגן העדן האדם היה ללא בשר - רק רוח(אחרת - איך צלמנו ודמותנו?למלאכים ולה' יש גוף?!?!)
ב.למה בלשון רבים? כדי להורות על העתיד.
כמו-כן, ידוע שלמלאכים יש גוף אלוקי.(כלומר, אדם פשוט יכול לראות אותו)
ומאיפה זה?
"עיני בלעם וירא את מלאך יהוה נצב בדרך וחרבו שלפה בידו ויקד וישתחו לאפיו"
-וירא(ממש ראה, למרות החטאים הקשים)
-ניצב(וכי האלוקות במקום אחד?)
-וחרבו(חרבו?!?!?!איך זה הגיוני שלגוף שמימי יש חרב?!?!)
-בידו(יד?)
-וישתחו לאפיו(אין למה להשתחוות אם זה גוף שמימי)
וכו' וכו' וכו'.
תהנה.

חזרה לפורום
  #15  
ישן 27-03-2005, 18:34
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי BOOKRA שמתחילה ב "א.להראות שצלמנו כדמותנו -..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי BOOKRA
א.להראות שצלמנו כדמותנו - מדבר על זה שבגן העדן האדם היה ללא בשר - רק רוח(אחרת - איך צלמנו ודמותנו?למלאכים ולה' יש גוף?!?!)
ב.למה בלשון רבים? כדי להורות על העתיד.

א. רציתי להוסיף זוית אחרת על "בצלמנו כדמותנו", אנחנו תמיד צריכים לשאוף להתנהג במידותיו של ה'
ולכן אמר בצלמנו כדמותנו מבחינה מוסרית שאנחנו צריכים לשאוף להדמות לעליונים:
מה הוא חנון אף אתה הייה חנון מה הוא רחום אף אתה הייה רחום וכו'.

ב. לא בדיוק הבנתי למה התכוונתה תנסה להסביר את עצמך יותר טוב. מה הקשר בין לשון רבים
לעתיד?

לפי מה שאני זוכר, בקבלה רשום שמלאכי חבלה נבראו בעצם היווצרות:"ולכל-חית הארץ ולכל-עוף השׁמים ולכל רומשׂ על-הארץ אשׁר-בו נפשׁ חיה את-כל-ירק עשׂב לאכלה ויהי-כן"
"עוף-השמים" - אלו מלאכי חבלה.
"ויברך אתם אלהים ויאמר להם אלהים פרו ורבו ומלאו את-הארץ וכבשׁה" - ברגע שאמר וכבשוה, נבראו כל המלאכים, כדי לעזור לאדם.
אני אבדוק שוב בספר, וליתר בטחון, גם בזוהר.
א.צלם ודמות, זה וודאי כלי או משהו בסגנון...
זה לא שום תכונה פנימית...
זאת הנשמה...
ב.הוא אמר בלשון רבים, כדי שלא יחשוב האדם, שהוא העליון גם בעולמות העליונים!
כלומר, הוא אמר שבעתיד(יחד עם היווצרות האדם) יהיו "שולטים" בעולמות העליונים המלאכים...
(קצת קשה להסביר)
חזרה לפורום
  #17  
ישן 01-04-2005, 11:48
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי BOOKRA שמתחילה ב "אחי למה אתה סותר את מה שאני אומר"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי BOOKRA
הרי 70 פנים לתורה תפתח "תומר דבורה" של הרמ"ק ותראה על מה אני מדבר.

70 פנים, מציאות אחת.
איך אתה מסביר את זה?
70 פנים זה "משהו" שהטיפשים משתמשים בו, כדי להגיד שאין וויכוחים ביהדות, אלה התורה בעייתית...
אני לא מסכים שהתורה בעייתית ו"לא-מסבירה-את-עצמה-נכון"...
התורה מסבירה בדיוק מה קרה, הרי הייתה מציאות אחת.
הוויכוחים של ה"70 פנים" אמורים לגרום לכך שתגיע, בסופו של דבר, לאמת היחידה, ע"י וויכוח!!!
לצורך העניין, ראה איך הרמב"ם "סותר" את רש"י!!!
אתה רוצה להגיד לי שרש"י התגלה אליו בחלום ואמר לו: "למה אתה סותר אותי?הרי לתורה יש שבעים פנים!!!מה זה אשמתי?!!?!"
ברור שלא.
תחשוב שוב פעם על המושג "70 פנים לתורה"...
חזרה לפורום
  #18  
ישן 04-04-2005, 01:32
צלמית המשתמש של BOOKRA
  BOOKRA BOOKRA אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.02.05
הודעות: 591
אתה יודע שעד לחורבן בית המקדש לא היתה בכלל
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי WeBit שמתחילה ב "[QUOTE=BOOKRA]הרי 70 פנים..."

מחלוקת.
כי היתה סנהדרין וכל מה שהיא פסקה הוכרע כמו שהיא פסקה.
המחלוקת התחילה מהתלמידים של הילל ושמאי .
שהילל ושמאי חיו 100 שנים לפני החורבן.
בגלל שאנחנו עדין בגלות אז גם התורה בגלות בגלל זה אין כמעט נושא ביהדות שאין
עליו מחלוקת.
לגבי ה70 פנים התכונתי למה אתה אומר שזה לא נכון, אמרתי לך תפתח את הספר תומר דבורה
ותראה על מה אני מדבר אני לא לקחתי את זה מעצמי שאתה אומר לי "זה לא שום תכונה פנימית"
תבדוק טוב לפני שאתה שולל משהו.
ה70 פנים מדבר בכלל על פרושים למקרא זה לא מדבר בכלל לע עניין הילכתי.
אני חושב שהגר"א (אני לא כל-כך בטוח כי קראתי את זה מזמן)כתב את מה שאני הולך לכתוב:
לתורה 70 פנים ו4 רובדים(פרד"ס - פשט, רמז, דרש, סוד).
ידוע שלישראל יש 600,000 (שישים ריבוא) שורשי נשמות.
ושלכל שורש נשמה יש חלק בתורה.
אם תכפיל את כל אלה 600,000X70X4
אז תקבל את מספר הפירושים שיש לכל מילה בתורה.
חזרה לפורום
  #19  
ישן 04-04-2005, 17:53
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 18 שנכתבה על ידי BOOKRA שמתחילה ב "אתה יודע שעד לחורבן בית המקדש לא היתה בכלל"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי BOOKRA
מחלוקת.
כי היתה סנהדרין וכל מה שהיא פסקה הוכרע כמו שהיא פסקה.
המחלוקת התחילה מהתלמידים של הילל ושמאי .
שהילל ושמאי חיו 100 שנים לפני החורבן.
בגלל שאנחנו עדין בגלות אז גם התורה בגלות בגלל זה אין כמעט נושא ביהדות שאין
עליו מחלוקת.
לגבי ה70 פנים התכונתי למה אתה אומר שזה לא נכון, אמרתי לך תפתח את הספר תומר דבורה
ותראה על מה אני מדבר אני לא לקחתי את זה מעצמי שאתה אומר לי "זה לא שום תכונה פנימית"
תבדוק טוב לפני שאתה שולל משהו.
ה70 פנים מדבר בכלל על פרושים למקרא זה לא מדבר בכלל לע עניין הילכתי.
אני חושב שהגר"א (אני לא כל-כך בטוח כי קראתי את זה מזמן)כתב את מה שאני הולך לכתוב:
לתורה 70 פנים ו4 רובדים(פרד"ס - פשט, רמז, דרש, סוד).
ידוע שלישראל יש 600,000 (שישים ריבוא) שורשי נשמות.
ושלכל שורש נשמה יש חלק בתורה.
אם תכפיל את כל אלה 600,000X70X4
אז תקבל את מספר הפירושים שיש לכל מילה בתורה.

מחלוקת...מחלוקת...מחלוקת...
המילה הזו היא מילה שטותית.
אתה ידוע בכלל מה זה מחלוקת???
מחלוקת זוהי ויכוח שנעשה בהשקפת העולם.
אני חושב שהשקפת העולם של שתינו שוות(השקפה יהדות, אני מניח)...
ולכן לא נוכל "לחלוק"...
תתפלא לדעת שבכל דבר הוכרעה ההלכה.
(במצבים מסויימים, "פלג" אחד בעם(אשכנזים\ספרדים\תימנים) לוקח על עצמו יותר, אבל יש הלכה אחת)
בכל-אופן, "70 פנים", כמו שאמרתי, לא מתייחס למקורות בשום צורה.
יכול להיות שאתה אומר X ואני אומר Y...
אבל זה לא קשור בשום אופן ל70 פנים..
אחרי חישוב "קל" של דברי הגר"א הגעתי למסקנה שיש: 168,000,000(168 מיליון?!?!!) דעות על מילה בתורה.
דבר בהחלט לא הגיוני.
הדבר היחיד שאני מסכים עם הגר"א - יש ארבעה רבדים, וכל חלק[לא פסוקים, אלה חלק - לדוגמא, מעשה בראשית, בריאת האדם, המבול וכו'] ניתן להסביר שונה בעזרת רובד שונה.
הרמב"ם טוען באופן מפורש ש"צלם"(אלוקים) הוא בזה שהוא מסתכל על העולם - וחושב על מהותו.
(וכו')...
אני מסכים עם הרמב"ם בהשקפה...
אבל הפעם התחברתי יותר לרעיון הקבלה...
ע"פי הקבלה "צלם"=צורת הגוף.
[הצלם הוא המעטה החיצוני של האדם - ו"הצורה"(שהצלם, גוף האדם למעשה, הוא מלבושה) - זה זה האדם עצמו, כלומר, נפש האדם]
אם הספר מתווכח באופן ישיר עם הקבלה, הוא בבעיה רצינית.
בכל אופן, כמו שאמרתי, יש פירוש אחד נכון, לא אלף, ובטח שלא 168 מיליון.
זה שיש 168 מיליון פירושים[שוב, לא ענייני ולא הגיוני, מכוון שיש פחות אנשים הלומדים תורה בכלל, גם אם ניקח את כל הדורות גם יחד, ולא הגיוני שלאדם אחד יש ארבע דעות, נכון?] מוכיח שיש רק אחד נכון...
[בכל אופן] אפשר להכליל את פירושך בפירושי, והוא יהיה שונה במקצת...
*תודה* על ההארה.
(אני מקווה שלא נתתי הרגשה של התנשאות או פגעתי בך בצורה כלשהי, או הרגשה שאני חולק על רבנן הקדושים)
שלך,
WeBit.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 21:07

הדף נוצר ב 0.10 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר