|
26-08-2009, 15:19
|
|
|
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
|
|
הארמון העליון
אודה, קודם: ליבני - תודה על ההתיחסות. הקבר לא רק נשדד, הוא נעלם. כנראה לא הסברתי: היה שם מבנה קבר גדול ומפואר, בגובה 25 מ', דומה קצת ליד אבשלום. בתוכו היה סרקופג מפואר של הורדוס, ואולי גם של אשתו האחרונה ושל אשת בנו. כמו כן היה שם גם שרביט הזהב שלו.
לא רק שהגופות נעלמו - המבנה כולו נותץ ונעלם. נותרו שברים בודדים - גם מהמבנה וגם מהסרקופגים. ונותרה הרצפה שעליה המבנה עמד.
מה שמוביל אותנו לתמונות היפות של אבישון. רואים בהן בבירור את המדרגה התיכונה, באמצע הגובה. שם היה המבנה שאיננו, ושם גם התיאטרון. רואים גם את המדרגות שהובילו מהעיר התחתית לארמון העליון.
יופי של תמונות.
אז מה יש שם, בארמון העליון? או, בשפתי שלי - איך עושה ארמון?
הנה מבט כללי של מה שיש שם:
אתאר לכם קצת את ההגיון הפנימי שלו. היתה שם גבעה נמוכה, ועליה הורדוס בנה חומה עגולה, גבוהה מאד. לכל אחת מארבע רוחות השמים הוא הציב מגדל, שהוא חצי עגול, מודבק מבחוץ לחומה העגולה. רק בכיוון מזרח הוא השלים את המגדל לכדי עיגול שלם, כך שהוא בולט גם החוצה (כמו היתר), וגם פנימה. כנראה שהורדוס לא ממש בטח גם במי שהתארח אצלו בארמון. הנה תרשים. בקו אדום תראו את ציר הכניסה לתוך החומה, באלכסון, המוביל ישירות למרכז העיגול, את החומה הכפולה, ואת ארבעת המגדלים:
עכשיו, שהצורה החיצונית הוכתבה, הורדוס מבקש לבנות שם, בתוך החומות, ארמון. ההחלטה הראשונה - חצי מהשטח יהיה פתוח לשמים, וחצי בנוי. הוא מתווה קו צפון-דרום, מותיר את המחצית המזרחית פנויה, ובונה את הארמון על המחצית המערבית. במחצית הפנויה הוא מתווה גן מלבני, מוקף עמודים (שיהיה צל כשהולכים סביב הגן. העמודים הללו תמכו בפרגולה, או גג רעפים).
מעניין שלאורך הגן הורדוס מתווה ציר בולט, שמתחיל בנישה חצובה לתוך החומה בדרום, ומסתיים בנישה בחומה הצפונית. ממש מעניין מה הוצב בנישות הללו, כי הורדוס הקפיד על קיום מצוות "לא תעשה לך". אין אפילו מטבעות עם דמותו. ומה שעוד יותר מעניין - הציר איננו באמצע החצר. הוא קצת הצידה. ואין לי ספק שלא לכך התכוון המלך. אני חושד שהיתה שם עוד שורת עמודים, שהצרה את החצר, אך כנראה שהם היו עמודי עץ. הצעתי את הפירוש הזה לנצר, אבל הוא טרם השיב לי.
או קיי. יש לנו חומה סביב, וגינה יפה, בואו נעצב ארמון. על הציר החשוב ביותר, זה שחוצה את ההר ממערב למזרח, במקום פגישתו עם ציר צפון-דרום, במרכז הגיאומטרי של ההר, הוא קבע את הכניסה לחדר השינה שלו. ואז, לאורך הציר, הוא בונה/חוצב (חוצב זה מטפורה. כאילו הארמון הוא גוש אבן שמתוכו חוצבים חדרים. כמובן שזה לא כך, וזו רק דרך ביטוי של ארכיטקטים פלצנים) את חדר השינה. הצורה היא במקרה של צלב, ואני מזכיר לכם שלצלב, בתקופתו של הורדוס, לא היתה שום משמעות עדיין.
לצד חדר השינה הגדול הוא חוצב טרקלין. הטרקלין, או חדר ההסבה, או ה"סלון" הוא מנהג נבטי ידוע, ושם בעצם מקבלים את האורחים. לימים, אחרי מותו של הורדוס, התבצרו הקנאים בהר בעת המרד הגדול נגד הרומאים, והסבו את הטרקלין לבית כנסת.
והנה זה בתמונות:
או קיי. נותר לנו רק לבנות את השרותים, והאמבטיה, והמחסנים, והארונות, וחדרי המשמר. נתקע אותם לשטח שנותר לנו במחצית המערבית. וזהו. עשינו ארמון.
שימו לב, אבל, לחדר האמבטיה, הידוע בכינויו "בית מרחץ רומי". יש שם 4 חדרים (הוא בחלק התחתון, הצפוני, של הארמון) - המבואה, החדר החם, החדר הפושר (עגול) והחדר הקר (משולש). החדר הקר הוא קטנטן. בגודל של אמבט. אבל החדר הפושר הוא חגיגה: יש לו כפה, וזה החדר היחידי - בעולם כולו - שהורדוס בנה, וכיפתו נותרה עד ימינו. אם אני לא טועה, זו התקרה הבנויה הכי קדומה בארץ.
אבל רגע - לפני שכל אחד מאתנו רץ לבנות ארמון, כמה בעיות קטנות: קודם כל מים. המים הגיעו לארמון במערכת אקוואדוקטים מדהימה, ואוחסנו מתחת לארמון. מדרגות דרמטיות מאפשרות ביקור במאגרי המים התת קרקעיים:
ולסיום, מה שמבחינתי היא אם כל הבעיות:
בערוב ימיו הורדוס החליט שהחומה הכפולה לא מספיקה, והוא שפך סוללות עפר על החומה, ובכך כאילו השלים את ההר. החומה נעלמה מאחורי ערימות השפכים, מוגנת גם מפני אילי ניגוח, ומעניקה למסתתרים בארמון את ההגנה האולטימטיבית. זה גם אפשר למגינים לגלגל מלמעלה אבנים, על מי שצר עליהם - ואכן הקנאים עשו זאת. נותרו לא מעט אבנים מתגלגלות כאלה.
אז מה הבעיה? הבעיה היא שאם יש חומות, ועוד מכסים אותן מבחוץ בשפכי עפר - איך, לכל הרוחות, מאווררים את חדרי הארמון? זה מדבר יהודה, רבאק. חם שם, ומחניק!
תשובה חלקית היא העובדה שחדר השינה, והטרקלין, היו לגמרי פתוחים לכיוון החצי הפתוח, החצר המלבנית. רק עמודים התוו את סוף החדר. אבל זה בהחלט לא מספיק. אין לי תשובה טובה יותר, ואני עדיין מקווה שנצר יפתור לי את הקושיה.
ותיקון אחרון: ככל הנראה החברה הממשלתית לתירות לא היתה מעורבת בשחזור הגן בעיר התחתונה. אבל הם בהחלט מעורבים, כיום, בשחזור אתר הקבר.
|
|