|
05-01-2011, 17:40
|
|
|
חבר מתאריך: 01.03.07
הודעות: 5,639
|
|
ייבוא נשק ואמצעי לחימה לרוסיה
המאמר מספק הזדמנות להסתכל על הנושא של ייבוא ביטחוני מנקודת מבטו של מומחה רוסי, שבגדול תומך במדיניות הקיימת אבל לא משתייך לצבא, תעשייה או לאירגון פוליטי. סליחה על התרגום הצולע ועל טעויות דיקדוק והקלדה.
---
מעת קונסטנטין מאקיאנקו (המאמר פורסם במהדורה מאוחדת של כתב עת Vooruzheniy Export)
בקונטקסט ההיסטורי הרחב, ייבוא האמל"ח בשביל המדינה שלנו הוא יותר הכלל מאשר היוצא מן הכלל. בפרקטיקת הייבוא שלה, רוסיה צריכה להפעיל נוהלים סטנדרטיים של המדינות המתועשות: 1) מכרז בין כמה משתתפים, 2) דרישות אופ-סט מחייבות, 3) כישת הטכנולוגיות, 4) הפיכת הרכישות לפרויקטים תעשייתיים משותפים. השותפים המתאימים ביותר לייבוא האמל"ח בשביל רוסיה היום הם צרפת, איטליה ופחות ישראל. הודות לייבוא אמל"ח רוסיה יכולה לצמצם את הפיגור הטכנולוגי שלה אחרי המדינות המערביות, במיוחד בתחום מערכות אלקטרוניות על הפלטפורמות הניידות, תעופה בלתי מאויישת וציוד הלוחמים.
זמן קצר לאחר הגעתה של המנהיגות החדשה במשרד ההגנה של רוסיה הופיעו סממנים של הגישה החדשה לרכישת האמל"ח, אשר מהווה גישה קשוחה ופרגמטית יותר של אנשי צבא לתעשיות ביטחוניות [רוסיות]. אחת התוצאות של המגמה החדשה היא מוכנות של משרד הביטחון לרכוש אמל"ח ממדינות אחרות. נושא רכישת הכטבמ"ים מישראל שהופיע בפתאומיות לצופים מחוץ [למשרד ההגנה] התפתח במהירה למגמה חזקה של מדיניות [רכש] טכנולוגיות ביטחוניות של משרד ההגנה. בעקבות [רכישת] הכתבמ"ים, אנשי צבא רוסיים חשקו לרכוש בחו"ל נחתות אוניברסאליות ["מיסטראל"] וציוד "הלוחם העתידי" FELIN. ברור לגמרי שבפרספקטיבה התעשיות הביטחוניות הלאומיות יפסיקו להיות הספק הבלעדי של הכוחות המזויינים, והרכישות המוגבלות של אמל"ח ממחו"ל, במיוחד הטכנולוגיות הביטחוניות, יהפכו לפרקטיקה מקובלת.
המהפך הזה מסמל בו מהפכה ביטחונית-טכנולוגית, מדינית ומנטלית של ממש, הרי לאחר מלחמת העולם השניה ברה"מ ומאוחר יותר, עם כי פחות, גם רוסיה שמו פני עצמם את המטרה למלא את הצרכים של האיגרון הצבאי שלהם בעיקר, אם לא באופן מוחלט, באמצעות התעשיה הביטחונית הלאומית. הטרנד החדש מיד הפך למוקד הביקורת החריפה, קודם כל מצד המערך התעשייתי הביטחוני, אשר, באופן טבעי, מקבל ללא התפעלות את הפרספקטיבה לאבד חלק מההזמנות ל"עמיתים" מחו"ל.
ברור שייבוא אמל"ח מביא בתוכו סיכונים משמעותיים. אולם בהיותו מנוהל באופן נכון, הוא גם פותח הזדמנויות מעניינות, ולא רק בשביל הכוחות המזויינים של רוסיה אלא גם בשביל התעשיה, אשר בהסתקלות ראשונית מהווה הנפגע הפוטנציאלי הראשי של המדיניות החדשה. יותר מכך, רכישת אמל"ח מחו"ל מהוות, דבר ראשון, כלי השפעה על מדיניות המדינות הייצואניות של אמל"ח. דבר שני, הרכשיות פירושם שינוי תדמית של רוסיה בעולם שעוזר להיפטר מקללת "הבודדות האיסטרטגית", אשר מהווה עול למדינה לכל הפחות מאז פירוק האירגון ההסכם הווארשה, ולכל היותר מאז המעפכה הבולשביקית באוקטובר 1917.
המסורת שהופסקה
במציאות, אם להסתכל על השאלה בקונטקסט היסטורי רחב, קל לראות שמדינתינו תמיד הייתה היבואן נמרץ, ולפעמים גדול של אלמ"ח מחוץ לגבולותיה. במובן הזה דווקה שינוי כיוון להסגר וסיפוק עצמי תעשייתי-ביטחוני לאחר מלחמת העולם השניה הוא אנומלי ולא חזרה פרקטיקה מסורתית של ייבוא אמל"ח, אשר מציין בתוכו את חידוש הנורמה ההיסטורית. רוסיה הופכת להיות יבואנית של נשק קל ומה שקוראים היום "החומרים האסטרטגיים" (לאומר: מתכות יקרות, החיוניות לייצור רובעים ותותחים) ממערב עוד בימי האיבאן השלישי (שלט בשנים 1462-1505), אשר למעשה ייצר את הממלכה הרוסית בעלת שלטון מרוכז. העמית המועדף של מוסקבה בתקופה ההיא היה דנמרק, שהפכה לספקית המרכזית של אמל"ח מודרני דאז. דרך אגב, בתקופת שלטונו של איבאן השלישי רוסיה נתקלה באמברגו הראשון מצד המערב בהיסטוריה שלה. בתקופת משבר היחסים של רוסיה עם הברית ערי הנזה, חברות הברית - ליטא וליבוניה לא סיפקו בעצמם ומנעו מהאחרים לספק למוסקבה נשק ומתכות. ייתכן שזאת הייתה אחת הסיבות לפיגור הולך וגדל של רוסיה בנשק חם, אשר קיבל ביטוי דרמטי ביותר בקרב על אורש ב-1514, כאשר המוסקבה הפסידה לליטאים ופולנים וכתוצאה ההתקדמות שלה למערב נעצרה למאה וחמישים שנה.
רוסיה רכשה נשק באופן פעיל ונעזרה במומחי צבא ומהנדסים זרים גם במהלך כל המאה ה-16, במיוחד בימי איבאן הנורא, ובמהלך המאה ה-17, כאשר הקשרים הפעילים ביותר נקשרו עם שבדיה. דווקה הממלכה השבדית, אשר לחמה נמרצות באויב ההסיטורי של מוסקבה - פולין, כמעט למשך מאה שנים הפכה למקור הרוסי העיקרי של מתכות ותותחים. אין צורך לדבר על התפקיד העצום ששיחקו מומחי צבא ומהנדסים זרים במהלך הרפורמות של פיוטר [הגדול], שהקימו צבא קבע וחיל הים לפי הטיפוס האירופאי.
למעשה, בערך עד הקרב פולטבה, כלומר בתקופה הקשה ביותר של המלחמה הצפונית הגדולה (1706-1709) הקצינים הזרים, בעיקר הקצינים הגרמניים, היוו כמעט רוב בצבא רוסיה, ובחלק הגדול הזכות של ניצחון רוסיה על שבדיה שייך להם.
תוך אימוץ פעיל של ניסיון וטכנולוגיות זרות, פיוטר הקים בו זמנית גם את מערך הקצונה וגם את התעשיה הצבאית, אשר בסופו של דבר התחילה לספק את הצרכים של הצבא והצי בנשק וציוד הנדרשים.
הגל הבא של רכישות מחו"ל התרחש מאה וחצי מאוחר יותר, בתקופת מלחמת קרים (1853-1856), שגילה פיגור רוסיה משמעותי של רוסיה אחר המדינות המערביות המתקדמות. מאז ועד הקריסה של השלטון האימפרי בשנת 1917, רוסיה הופכת לייבואן יותר ויותר גדול של אמל"ח זר. הבולט במיוחד בהקשר הזה הוא הרכב הספינות של הצי הרוסי במלחמת רוסיה-יפן (1904-1905), כאשר כמעט כל הספינות החדישות והיעילות ביותר נרכשו בחו"ל או שנבנו ברוסיה על פי הפרויקטים הזרים עם שינוים קטנים או גדולים יותר. הספינות ממקור "רוסי טהור", חוץ מכה יוצאי מן הכלל, לא הדגימו מצויינות בביצועים שלהם.
ייבוא אמל"ח הגיע למקסימום הטבעי שלו בתקופת מלחמת העולם הראשונה, כאשר בשלושת השנים הראשונות התעשיה הצבאית הרוסית לא הצליחה לענות על הדרישות העצומות של הצבא בנשק קל, מקלעים, ארטילריה וחתמושת. אם לא גדול אז לפחות רוכש די פעיל של סוגים אמל"ח מסויימים היה גם ברה"מ עד מלחמת העולם השניה, שבנה את התעשיה הביטחונית המופלג במובנים רבים שלו באופן ניכר תוך שיתוף זר (בעיקר גרמני).
אפילו ברה"מ שלאחר המלחמה, שבנה מערך תעשיתי ביטחוני מספק עצמי וכמעט סגור, בכל זאת היה צריך לגשת לרכישות מחו"ל במקרים חריגים. דבר ראשון, במסגרת האירגון הברית הוורשה התקיימה התמחות ביטחונית תעשייתית מסויימת. במסגרת ההתמחות הזאת, צ'כוסלובקיה, למשל, הפכה למפתח וייצרן עיקרי של מטוסי אימון. פולין בנתה נחתות בינוניות וגדולות בשביל חיל הים הסובייטי, וכמו כן ספינות עזר.
אבל היו גם מקרים אקזוטיים יותר של רכישות מחו"ל, גם במדינות קפטליסטיות. כך, במחצית השניה של שנות ה-40 בבריטניה נרכשו באופן לגלי לגמרי מנועי סילון Rolls Royce Nene II ו-Derwent וגם רשיונות [הייצור] בשבילם.
להחר ספיגתם בתעשיה סובייטית, המנועים הללו הותקנו כמעט בכל מטוסי קרב סילוניים מהדור הראשון, כולל מטוס קרב סילוני MiG-15 שנבנה במספרים גדולים. בנוסף, עד שנת 1951, על על מטוסי MiG-15 הותקנו אוטומטים כפתוריים להגנת הרשת החשמלית של חברת Siemens. בפינלנד הוזמנו ספינות עזר לאורך כל התקופה שלאחר המלחמה.
הרכיבים הזרים קיבלו שימוש אפילו במערכות אסטרטגיות. בתחילת שנות ה-80 ביפן נרכשו צמיגי Bridgestone בעלי קוטר של שלושה מטרים בשביל משגר נייד MAZ-7904 של המערכת Tselina, כיוון שהתעשיה הסובייטית לא ייצרה צמיגים בגודל הזה.
ההכרחיות של הייבוא
לכן החזרה של רוסיה לפרקטיקת ייבוא אמל"ח וטכנולוגיות היא למעשה החזרה לנורמה היסטורית שאבדה בתנאים ספציפיים שלאחר מלחמת העולם השניה. יותר מכך, אם לנתח לא רק את הקונטקסת ההיסטורי אלא גם קונטקסט בינלאומי אקטואלי, יתברר שבעולם כמעט ולא נשארו מערכות תעשיה ביטחונית סגורות. למעשה כל ייצואני אמל"ח גדולים בו זמנית הם גם היבואנים הפחות או היותר גדולים. זה מתייחס אפילו לארה"ב, בעלת עוצמה כלכלית, טכנולוגית ותקציבית, שבתאוריה מאפשרים למדינה זאת למלא את כל הצרכים שלה באמצעות התעשיות הביטחוניות הלאומיות. מדי שנה ארה"ב רוכשת ממדינות זרוח אחמ"ל וציוד בכמה מיליארדי דולרים. אם כי החלק העיקרי של הרכישות הללו בא מבריטניה, אשר התעשיה הביטחונית שלה איבדה באופן ניכר את הזהות הלאומית שלה ומהווה למעשה תוסף של תעשיה ביטחונית אמריקאית.
מובן שהיום רוסיה מהווה כלכלה קטנה מדי כדי לאפשר לעצמה להחזיק מערך לגמרי בלתי תלוי של תעשיה ביטחונית, וכתוצאה מכך ההשתלבות בהתמחות בינלאומית ניראת כהכרחיות בלתי נמנעת. בכלל חייבים לציין שבאופן כללי ייבוא אמל"ח מסתבר כזול יותר לעומת החזקת המערך המפותח של תעשיה ביטחונית. אם זאת, בתנאים שלנו סירוב להחזיק מערך של התעשיה הביטחונית שווה לסירוב לקיים ריבונות לאומית. במובן הזה כרגע עומדת לפני רוסיה משימה למצוא את המאזן האופטימלי בין שני המצבים הקיצוניים - הימור אך ורק על הייבוא ואוריינטציה לשמירה על התעשיה הביטחונית הסגורה.
פרט להכרחיות הכלכלית קיימת גם הכרחיות ביטחונית טהורה של ייבוא אמל"ח. חייבים להודות שבשורת התחומים השיווקיים הפיגור של התעשיה הלאומית מהמובילים כה גדול שצימצום הפערים או שבלי אפשר באופן עיקרוני או שתצטרך בזבוז לא מקובל של הזמן והמשאבים. יחד עם זאת הכוחות המזויינים אמורים למשלא משימות של שמירה על הביטחון לא בעתיד המרוחק אלא כבר עכשיו. ולכן אינם יכולים לחכות שנים שדרושים לעבודות מו"פ (בלי שום התחייבויות להצלחה) והקמת הייצור הסדרתי, למשל, של מערכות אוויריות בלתי מאויישות או נחתות אוניברסאליות.
סיכונים והזדמנויות
כמובן, הרכישות מחו"ל כשלעצמם מעמידות סיכונים ביטחוניים ופוליטיים, כמו שמעמידה אותם שכל תלות מהסביב החיצונית.למספר הסיכונים הברורים ביותר מתייחסת האפשרות להכנסת כל מיני איסורים ואמברגו, שהתוצאה שלהם יכולה להיות חוסר אפשרות לעשות שימוש מבצעי או אפילו הפעלה שוטפת של האמל"ח המיובא. ברוסיה, אשר עדיין מחזיקה ביכולות תעשיתיות מרובות (ובאמביציות תעשיתיות מרובות אף יותר), השימוש המוגזם בפרקטיקת ייבוא אמל"ח מוליד את הסכנה להתעלמות מהאינטרסים של התעשיה הביטחונית הלאומית. שוב, מנקודת ראיה מצומצמת של גופים ביטחוניים בהרבה מקרים, אם לא ברובם, רכישות אמל"ח מחו"ל יכולות להיות עדיפות מבחינת סך השיקולים כמו איכות, עלויות המצטברות, זמני הספקה ולבסוף היעילות והרמה הטכנולוגית של אמל"ח. וכאן שוב קמה השאלה של מציאה המאזן האופטימלי בין האינטרסים של משרד ההגנה והתעשיה הביטחונית, מה שמצריך איכות גבוהה של השליטה המדינית ברמה הבינמשרדית.
לשם הקטנת הסיכונים הללו יש צורך למצוא מענה לשלושת השאלות הבאות: על בסיס אילו עקרונות ובאיזה תנאים אמורה רוסיה לייבא אמל"ח וטכנולוגיות; אילו ייצואנים מתאימים לה ביותר כמקור לאמל"ח וטכנולוגיות ביטחוניות; באילו אמל"ח וטכנולוגיות, אשר לא קיימות בתעשיה ביטחונית לאומית, נדרשים הכוחות המזוינים של רוסיה.
ניראה שאפשר לנסח את שלושת העקרונות אשר מהווים בסיס לפיתוח המדיניות בתחום ייבוא אמל"ח. כולם ידועים היטב בניסיון עולמי ורוב היבואנים, שיש להם אמביציות תעשיתיות וטכנולוגיות אפילו מינימליות, עושים בהם שימוש.
עיקרונות
העיקרון החשוב מכל שלפיו מתבצעות רוב הרכישות היבואניות בעולם הוא חובת קיום מכרז בין כמה משתתפים. החקיקה של שורת המדינות, כולל גם את היבואן הגדול כמו הודו, מחייבת לבצע רכישות אך ורק רק על בסיס מכרז.
העיקרון השני שלמעשה כבר נהיה סטנדרטי ברכישות גדולות היקף של אמל"ח ממדינות זרות הוא העברת הטכנולוגיות. ככל הניראה, בכל המקרים של יבוא אמל"ח מחו"ל, רוסיה תנסה לקבל טכנולוגיות כאלה. למעשה, רכישת הכטבמ"ים ומערכות ציוד FELIN משמשות בעיקר את המטרה הזאת.
לבסוף, הפרקטיקה העולמית הסטנדרטית של יבוא אמל"ח כוללת דרישות אופ-סט, כלומר ההתחייבות של המוכר להשקיע בחזרה בכלכלתה של המדינה הרוכשת. את החוזים הלא גדולים לכטבמ"ים ישראליים וערכות הגנה אישית צרפתיות של "חייל העתיד" אולי אפשר לקיים גם ללא דרישות האופ-סט. אולם בעת חתימת החוזה לנחתות אוניברסאליות מתוצרת זרה בעלות של מאות מליוני יורו, רוסיה כבר דורשת בנייתן של שתי הספינות לפחות במספנות שלה, וגם השתתפות של היזמים הלאומיים בבניית שתי היחידות הראשונות. במקרה האידיאלי, המספנות הרוסיות היו יכולים לייצר עד 30% של הבלוקים לספינה הראשונה ועד 60% - לספינה השניה.
עמיתים
בחירת הספקים הזרים האפשריים בשביל צבא רוסיה הגיוני לבנות תוך השימוש בעיקרון הדפולריזציה המירבית וגם בעיקרון החשיבות בשבילם של הרכיב הכלכלי בהספקות, מה שיאפשר אם לא לאפס אז לפחות למתן את הסיכונים הפוליטיים. העיקרון האפשרי השני לבחירת היצואנים האופטימליים יכול להיות קיום של מסורת הקשרים הטכנולוגיים הביטחוניים. על פי העקרונות האלה, המקורות המועדפים של אמל"ח וטכנולוגיות בשביל המדינה שלנו הם צרפת ואיטליה. כניראה החברות הצרפתיות והאיטלקיות צברו את הניסיון העשיר ביותר במערב לשיתוף הפעולה עם העמיתים הרוסיים מהתעשיה הביטחונית. עוד מאמצה שנות ה-90 רוסיה וצרפת פיתחו ביחד מטוס אימון MiG-AT, ומאוחר יותר החברות הצרפתיות Thales ו-Sagem סיפקו מערכות אוויוניקה למטוסי קרב Su-30MKI/MKM שנועדו לייצוא. יותר מזה, מערכות הניווט הצרפתיות Sagem Sigma 95 מותקנות עכשיו גם על מטוסי MiG-29SMT, שהתקבלו לשירות בחיל האוויר הרוסי לאחר הסירוב של אלג'יריה לקבל אותם. האיטלקים היו למשך זמן רב עמיתים של משרד פיתוח של יאקובלב בפיתוח מטוס אימון Yak-130, והיחסים הפוליטיים המיוחדים של שתי המדינות מאפשרות לקוות לצימצום הסכנה ליפול תחת אמברגו.
ספק מבטיח נוסף של אמל"ח לרוסיה הוא ישראל שמחזיק ביתרונות ברורים. לספקים הישראליים מוטיבציה כלכלית אפילו גדולה יותר מאשר לצרפתים. בהיותה מעצמה טכנולוגית ממעלה ראשונה, לישראל מספר גדול של טכנולוגיות שמעניינות את ראשי הצבא הרוסי. אם זאת כל היתרונות הבורים מאופסים משהו בגלל התלות הגדולה של ישראל מהמדיניות האמריקאית. טכנולוגיות ישראליות רבות פותחו בכסף אמריקאי. וגם כשהפיתוח התנהל בכסף הישראלי, ארה"ב תמיד מסוגלת למצוא דרך לחסום את העברת הטכנולוגיות לרוסיה או לכל מדינה אחרת בעולם. למעשה, עם כל העוצמה הטכנולוגית שלה, ישראל אינה מעצמת טכנולוגיות ביטחוניות ריבונית, מה שבולם את ההתפשטות שלה בשוק האמל"ח הבינלאומי.
בנוסף, טכנולוגיות ומערכות מסויימות שמעניינות את רוסיה נמצאות אצל המדינות להא משוייכות לבלוקים פוליטיים, כמו שבדיה, שוויץ או דרום-אפריקה.
מה לקנות
כשמדברים אודות רכישת אמל"ח ממדינות זרות, יש טעם להתייחס למוצרים שהרכישה שלהם עונה לפחות לשלושת הקריטריות. ראשית, המוצרים הפוטנציאליים שנרכשים מחו"ל אמורים להיות חיוניים לכוחות המזוינים של מדינתינו. שנית, הרכישות חייבות שלא לפגוע בתעשיה לאומית. זאת אומרת שלחברות רוסיות לא לא יהיו מקבילים מתחרים של המערכות הנרכשות, והפיתוח שלהם ע"י משרדי פיתוח לאומיים יקח יותר מדי זמן ויצריך יותר מדי משאבים. שלישית, אלו לא יכולים להיות מוצרים רגישים וטכנולוגיים ביותר, אשר היבוא שלהן תגרום בסבירות גבוהה לחסימתם ע"י העמיתים שלנו במערב בגלל הסיבות הפוליטיות.
ניראה, שמערכות וטכנולוגיות רבות אשר עונים על הקריטריונים הנ"ל כבר נרכשות או שנמצאות בלב עניין של צבא הרוסי.
המערכות הזרות הראשונות אשר בצדק התקבלו בברכה ע"י אנשי הצבא הרוסי הן רובי צליפה מתקדמים שנרכשו לפני כמה שנים בשביל חיל הצנחנים. הצורך הכמותי במערכות כאלה אינו גדול ומסתכם לכל היותר בכמה מאות יחידות. לכן קיית אפשרות לא רק למלא את כל הדרישות של הצבא והשירותים המיוחדים באמצעות הייבוא, אלא גם ליצור מלאי של רובי צליפה למקרה של הטלת אמברגו, ובכך למזער את הסיכונים הפוליטיים והביטחוניים של הפניה לספקים זרים. בנוסף, חימוש צליפה מחזיק בתדמית כלשהי של אמצעי "נגד טרור", והספקות שלו לא גורמות לאי נחת אצל החברה המערבית שעוקבת אחר רוסיה. בקשר לאנשי נאט"ו, הם מבינים: הופעת כמה מאות רובי צליפה כאלה במדינתינו לא משנה כלום במאזן הכוחות.
ברור שגם הרכש המצומצם של הכטבמ"ים בישראל בגדול מוצדק. למפתחי הכטבמ"ים הרוסיים, באופן טבעי, החוזה הזה לא הוסיף אופטימיות. אבל העסקה הקטנה יחסית הזאת לא חוסמת בפני המפתחים הלאומיים את האפשרות לרכישות נוספות של כטבמ"ים. מעניין לציין שישראל עדיין לא מכר לצבא שלנו את הכטבמ"ים שמעניינים אותו ביותר, IAI Heron בעל טווח טיסה גדול, והצרפת הלא עויינת כלפי רוסיה בכלל סירבה לדון באפשרות הספקת הכטבמ"ים למדינתינו. לכן בתחוםפ הזה בינתיים נצטרך להסתדר בכוחות עצמינו.
תעופה
בתחום התעופתי החולשות של התעשיות הרוסיות נסתמנו בבירור עוד בעת בחירת התצורה הטכנית של מטוסי קרב Su ו-MiG, אשר נועדו לייצוא. בהיותם בוחרים את הרכב המערכות Su-30MKI, Su-30MKM ו-MiG-29K, חילות האוויר של הודו ומלזיה דרשו לשלב באוויוניקה שורת המערכות מהתוצרת הצרפתית, הישראלית, ההודית והדרום-אפריקאית.
חלק מהדרישות הללו נבעו מהאינטרסים המדיניים, אולם רוב הדרישות ממקור טכני הגיוני. תוך שמירה ברוב המערכות הרוסיות (ראשית כל המכמ"ים והמעבדים), חיל האוויר ההודי העדיף מערכות ניווט ותצוגה צרפתיות, פודים אלקטרו-אופטיים יתצוגה עילית ישראליות. מאוחר יותר בעת הזמנת מטוסי MiG-29K ימיים חיל הים ההודי הוסיף לרשימה תצוגות קסדה צרפתיות. במלזיה ובאלג'יריה דחתו את המערכות הישראליות והחליפו אותן במערכות מתוצרת "ההודית" והצרפתית.
חלק מהמערכות הצרפתיות שנבחרו ע"י הלקוחות מהוות עניין גם לחיל האוויר הרוסי. קודם כל זה מתייחס למערכות ניווט Sigma 95 של חברת Sagem ופוד אלקטרו-אופטי Damocles של Thales. יחד עם זאת, Sigma 95 כבר נמצאת בשימוש טייסי הקרב שלנו במטוסי MiG-29SMT, אשר הוזמנו ע"י אלג'יריה. מה שקשור לפוד Damocles, במשך זמן מסויים דובר על האפשרות לרכוש את רישיון הייצור שלו ברוסיה, אבל לא לאחרונה. כניראה הסיבה היא סירוב של Thales להעביר טכנולוגיות, כיוון שלא ניראה שה-UOMZ הצליח הרבה בפיתוח מעקכת רוסית מקבילה Sapsan
ימאות
גם הימאים הרוסיים הביעו את ההתעניינות שלהם. את הפירסום הגדול ביותר קיבלו תוכניות לרכש נחתות אוניברסאליות בצרפת (או בספרד, הולנד, דרום-קוריאה). וברוסיה ומחוצה לה תשומת הלב של ציבור המומחים תפסו בעיקר היכולות להנחתת כוחות של הספינה. אולם היום נחתות מסוג זה מהוות גם אמצעי לשליטה על הכוחות והאמצעים הניידים או על כוחות ימיים, ובגלל זה יש להם יכולת שו"ב מוגברת. בנוסף, בזמני שלום היחידות הנ"ל משמשות לצורכי אימון, ולכן הן מצויידות במתקני לימוד לקבלת השוחרים. לצורך השתתפות במשימות הומניטריות או בפינוי רפואי מקובל שיהיו על הספינה מרפאות ואפשרות להרחבה מהירה של המרפאות. מבנה הספינה מאפשר שימוש בשולות קטנות, סירות מהירות וכו' לשם הבטחת היכולת שהייה בימים מרוחקים. לבסוף, האופנה האחרונה בשורת המדינות היא רצון להקנות לנחתות ולספינות התובלה את היכולת לשמש בתור ספינות הספקה של כוחות ימיים בים פתוח, מה שמביא את התכונות האוניברסאליות של הספינות הנ"ל למקסימום.
האוניברסאליות הבולטת הזאת היא בראש ובראשונה שגרמה לעתיניינות מצד חיל הים הרוסי, כאשר הפוטנציאל של הנחתת בפני עצמו הוא בעל חשיבות משנית. בגלל התשתיות הלא מפותחות, למשל, במזרח הרחוק, נחתות אויניברסאליות, אשר משלבות על פלטפורמה ימית חדרי מגורים, מטה, מרפאה, נושאת מסוקים ונחתת, יהוו מוקדים ניידים של התשתית הצבאית שאין להם תחליף באיזורים מרוחקים ולא מאוכלסים. יותר מזה, פוטנציאל של הנחתות המודרניות לשליטה ובקרה של הכוחות יאפשרו לחיל הים הרוסי לעשות צעד לכיוון הקניית היכולת לנהל Network-centric warfare שמתאפיין באיכות התמיכה האינפורמטיבית בכוחות היבשה והים חדשה לגמרי. אחד היעדים העיקריים של הרפורמות המופעלות היום זהו השינוי המנטאלי, האירגוני והטכני - מדוקטרינת ה-Deep strike שהתקבלה ממלחמת העולם השניה למודל ה-Network-centric warfare שתורגל ע"י מדינות הנאט"ו ובעיקר ארה"ב במהלך המלחמות ביוגוסלביה ועיראק. הדבר גם יתרום לשיתוף הפעולה בין זרוע אוויר, הים והיבשה.
לבסוף, נחתות אוניברסאליות הן הספינות האידאליות לתפקידים החשובים כמו הפגנת נוכחות, השלаת כוח [Force projection] והשתתפות בפעולות נגד הפירטים. היום ביצוע המשימות האלה מוטל על הסיירת הטילים הגרעינית הכבדה "פיוטר הגדול" שבמקור נועד להתמודדות מול הנומט"ים האמריקאיות, או על סיירות נצ"ל שתפקידם ברור מהשם שלהם. שימוש בנחתת אוניברסאלית יאפשר למלא את כל המשימות הנ"ל באופן זול יותר, ומה שיותר חשוב, באופן יעיל יותר. למעשה, אנחנו קוראים להם בשם נחתות אוניברסאליות רק מכוח השימוש המסורתי במונח הנ"ל במיון הרוסי של הספינות. בחיל הים הצרפתי הספינות מהסוג הזה נקראות "השלכת הכוח והפיקוד", ובצי הספרדי - "ספינות השלכת הכוח האסטרטגי".
במל מקרה ברור - חיל הים המודרני והמאוזן, שבנייתו מצריכה כמה עשרות שנים, לא אפשרי ללא הנחתות האוניברסאליות, ולא משנה מה איך הן נקראות.
ייתכן שהטכנולוגיה החשובה ביותר שחסרה לספנים רוסיים, שהסיכוי להשיגה במערב איננו אפסי, היא של מערכות כוח אנאיירוביות בשבילל הצוללות הקונבנציונליות. שימוש במערכות כאלה מאפשר לצוללת לצלול במהירות של שלושה קשרים למשך זמן מאוד ממושך (עד 20 יממות) בלי טעינת הסוללות [בעמצאות מחולל דיזל]. בטכנולוגיות הללו מחזיקות צרפת, גרמניה ושבדיה. למרות שברה"מ היה בזמנו החלוץ בשימוש במנועים אנאיירוביים, כיום הפיתוח של מערכות אנאיירוביות לאומיות עם מחולל אלקטרו-כימי (כדוגמת Kristall-27), מפגר משמעותית מהמנועים המבצעיים המערביים. בינתיים בעולם התגבשה האופנה לעשות שימוש במערכות הנ"ל, למרות היותם יקרות, לא אמינות ומסובכות להפעלה. לכן רכישת טכנולוגיות מערוכת כוח אנאיירובית מצרפת או מגרמניה ניראת אקטואלית.
אמל"ח יבשתי
כנבון ביותר ניראה הרצון של משרד ההגנה לקבל לידיו את הציוד הצרפתי של "חייל עתיד" FELIN. למרות כמה יוצאי מן הכלל היסטורי החייל הרוסי לא היה מצוייד בצורה מספיק טובה, ובקונטקסת נתפתחות תאוריית Network-centric wafare, החייל הרוסי המודרני ניראה כמו קלע מימים המוקדמים של פיוטר על רקע חיילי המשמר השבדיים של קרל ה-12. נכון להיום FELIN היא מערכת ציוד אישית המתקדמת בעולם, שלא רק מספקת ללוחמים הגנה מוגברת אלא חשוב מכך גם מעלה את התמיכה האינפורמטיבית שלו לרמה איכותית חדשה, וזאת בנישה הטקטית הרוסית שמסורתית היא החלשה ביותר.
על פי דרישות צבא הודו, בטנקים המסופקים לשם T-90S מותקנות מצלמות טרמיות צרפתיות Catherine. עולם, שעל פי כמה ידיעות המערכות הנ"ל לא הצטיינו בתנאי המדבר החמים של הודו. קמה שאלת הייצור של המכשירים הללו בשביל כוחות השריון הרוסיים. אם הממשל הצרפתי יאשר את העברת הטכנולוגיה הזאת, האיתגר העיקרי בשביל Thales (הוא Sagem בעל מוצר מתחרה דומה Matiz) יהיה הבחחירה הנבונה של העמית התעשייתי בתוך רוסיה.
שאלת הרכישה בשביל הכוחות המזוינים של רוסיה של רכבים ממוגנים IVECO LMV M65E תוצרת איטליה אשר התקבלו ביוני 2010 לשירות משרד ההגנה הרוסי, קיבלה פירסום משמעותי. גם כאן יש חשיבות לשאלת הלוקליזציה של הרכבת LMV ברוסיה.
לסיכום יש צורך להדגיש שתחילת הייבוא הרחב מציב בפני צבא רוסיה, פוליטיקאים והחברה האזרחית איתגר משמעותי. זהו האיתגר של התגברות על הסיכונים החמורים של קבלת החלטות שרירותיות, במיוחד לטובת האינטרסים האישיים ושל קבוצות מסויימות, אשר יכולות לגרום לביזבוז כספי ציבור רבים, פגיע במאזן בתעשיה הביטחונית שלנו ולגרימת נזק בייצוא אמל"ח הלאומי.
http://www.periscope2.ru/?digest_id=26383
_____________________________________
בבקשה תקנו אותי כשאני עושה שגיאות כתיב.
|
|