23-06-2011, 18:28
|
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 29,140
|
|
הגאונות השיווקית של רמי לוי ומה אפשר ללמוד ממנה על שוק המזון
שופרסל מייצרים פרסומות לטלוויזיה, אבל רמי לוי לא ממש צריך לעשות את זה. אולי יום אחרי שהתחיל חרם הקוטג' בדף פייסבוק של כמה אלפי אנשים, הצטרף אליו רמי לוי והודיע כי המחלבות מסרבות למכור לו קוטג' יותר בזול, ולכן הוא בחר באופן שרירותי את חברת "שטראוס" והוריד את מחיר הקוטג/ שלה על מדפיו מ - 7.90 ל 4.90 וזאת למרות שהמחיר בו הוא רוכש את הקוטג' משטראוס לא ירד. למעשה הפסיד לוי שקלים בודדים על כל קופסת קוטג' שטראוס שמכר. באותו יום ראיינו אותו לרדיו ולטלוויזיה ותמורת הפסד על הקוטג' (שמתקזז ברחווים על מוצרים אחרים אותם קנו באי רשת המרכולים שלו שהגיעו עבור הקוטג') - הוא הרוויח מסע פרסום. מסע פרסום יעיל בהרבה מזה של שופרסל וקו אופ מכיוון שהוא נעשה בחדשות, שנחשבות לאמינות בהרבה מהפסקת הפרסומות.
ביום למחרת, הקוטג'ים של שטראוס ברשת של לוי -נקנו בהמוניהם, לוי מצידו צמצם למינימום את כמות הקוג'ים שהוא רוכש מתנובה ומטרה. שתי החברות נכנסו ללחץ והציעו לו הנחות מפליגות במחיר הקוטג' - כאלה שיאפשרו לו לקנות את הקוטג'ים שלהן במחירים כאלה שיוכל למכור אותם באותו מחיר כמו המחיר שהוא קבע עבור קוטג' שטראוס (4.90) ועדיין לצאת ברווח. עוד באותו יום פנה לוי לשטראוס ואמר לה ששתי החברות האחרות הורידו את עלויות הקוטג' שהוא רוכש מהן ושאם שטראוס לא תוריד גם היא במחיר - הוא יפסיק לסבסד את עלות הקוטג' הגבוהה שלה ויחזיר את קוטג' שטראוס למחירו הקודם.
לוי ניצל את כוחו כקניין גדול המייצג קבוצה גדולה של צרכנים על מנת לכפות הורדת מחיר על המחלבות ולמעשה לייצר תחרות מלאכותית בשוק הקוטג' - שוק בו הוא כלל לא משתתף כיצרן אלא כקניין. למעשה, רגע לפני מימוש מכרז הסלולר ,לוי הפך את עצמו ל - mvno בשוק הקוטג' , תוך שהוא מרוויח בעלות אפסית מסע פרסום ונאמנות צרכנים.
תוך כדי התהליך לימד אותנו לוי שלו הייתה בישראל תחרות אמיתית בשוק החלב, אפשר היה להוריד את מחיר מוצרי החלב וזו גם הדרך בה צריך ללכת
ראשית, יש להתייעץ עם כלכלנים וסטטיסטיקאים ולהגיע למסקנה כמה חברות צריכות להיות בשוק החלב (ובכלל שוק המזון) על מנת לייצר תחרות אמיתית. שנית יש לתת תמריצים לחברות ישראליות כאלה שיקומו כאן כדי שמצד אחד תהיה לנו תחרות ומצד שני מקומות העבודה יתפסו על ידי ישראלים ולא עובדים מבולגריה. יש לאיים על החברות שיקבלו על עצמן הגבלות כדי לאפשר לחברות החדשות לצמוח ואם לא יעשו זאת - יפתח המשק לייבוא מוצרי חלב , פתרון שהוא גרוע בהרבה לכולם.
סדר העדיפויות שלי הוא כזה
האלטרנטיבה הטובה מכולן היא פתיחת השוק לתחרות מקומית על ידי הטלת פיקוח על מחירי החברות הקיימות שלא יורידו אותם במשק תקופה ארוכה, עד שנתח השוק של החברות החדשות יגיע ל - 15% , כמו כן יש צורך לבטל את מכסות החלב אותן מורשים למכור החלבנים
האלטרנטיבה הפחות טובה היא פתיחת השוק לייבוא - מה שיפגע בתעסוקה הישראלית
יותר גרוע - החזרת המוצרים לפיקוח. לו הייתה תחרות , הסרת הפיקוח הייתה מורידה מחירים
_____________________________________
“Much of the social history of the Western world over the past three decades has involved replacing what worked with what sounded good”
|