04-06-2012, 06:23
|
|
|
חבר מתאריך: 22.10.11
הודעות: 54
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי shruki שמתחילה ב ""ליהודי יש יתרון שכלי מובנה על אפריקאי וגם על כל בן גזע אחר""
שים לב להבדלה (במקור, כמובן) בין יהודי ויהודי אשכנזי. האוכלוסיה היהודית בישראל מורכבת מבני כל העדות. ההשערה של החוקר מתייחסת ליהודים אשכנזים ולא ליהודים כקבוצה דתית (ותהא הסיבה אשר תהא. לטענתו חסרים נתונים לגבי עדות המזרח), ולכן לא ניתן להסיק על ההצלחה של קבוצה מוכללת (היהודים בישראל) מהצלחתם של האשכנזים.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי shruki
אם כך, לפי התיאוריה שלך, מדינת ישראל שבה יש רוב יהודי מוצק היתה אמורה להיות המובילה העולמית בדירוג האוניברסיטאות, ברמת החינוך ובהישגים המדעיים והאקדמיים. אולם המציאות רחוקה מכך. ב-2009, לדוגמא, ישראל דורגה במקום ה-41 מתוך 64 מדינות במבחני "פיזה" הבוחנים הישגים במתמטיקה. בנוסף, אין כיום ולו אוניברסיטה ישראלית אחת בין 50 הראשונות בעולם בכל דירוג שתבחר. איך אתה מסביר את זה?
|
המסקנה שלך שגויה. צריך לעשות הבדלה בין התאמה וסיבתיות. יתכן וה"פוטנציאל" פר-תלמיד בישראל (סתם...נניח נגזרת כלשהי של קיבולת קוגניטיבית) הוא יותר גבוה ממדינות אחרות, אך שילוב של גורמים סביבתיים/תרבותיים מורידים את ההספק לרמתו הנוכחית.
כדי להתחיל לענות על התהיות שלך, תוכל לבדוק בין היתר את ההתפלגות ההשכלה וההכנסה בישראל לפי שיוך עדתי (להבנתי, ההבדלה העדתית בין יהודים אינה נכללת בשנתון הסטטיסטי של הלמ"ס, אבל אשמח אם מישהו יתקן אותי). אבל גם במקרה הזה, כל שתקבל הוא ההתאמה, והסיבתיות היא שאלה אחרת לגמרי (ולדעתי, כל עיסוק בה יביא להתססה והסתה, ולכן אני נמנע מלעסוק בה).
_____________________________________
"אני כותב על מה שאני יודע, וגם על מה שאני לא יודע."
את כל הנכתב יש לקחת בערבון מוגבל.
|