|
09-06-2014, 11:16
|
|
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
|
|
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,130
|
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי רועי AZ
שיעסוק בחקר גוף האדם, שיעסוק בחקר ימים ויבשות, אבל שלא יתיימר לחקור ולחשוב איך נברא העולם ואיך הכל התחיל.
להציג תמונה של איזה שלד מלפני כך וכך שנים ולטעון שהוא האב הקדמון שלך ושלי שממנו התפתחה כל העליונות האנושית ולטעון "שזה ההסבר הכי טוב כרגע למציאות כפי שאנחנו מכירים אותה" זה זלזול באינטיליגנציה שלנו - מצטער!!
אז לזה אני מתכוון בבל"ת!
|
ר׳ גדליה נדל (שכבר הזכרתי באשכול) ממש לא מסכים אתך..
הנה, טרחתי להקליד בשבילך את דבריו (הדגשות שלי):
"ויהי ערב ויהי בוקר, יום אחד"
...הרמב״ם וקדמונים אחרים סברו שכל יום מששת ימי בראשית נמשך יממה אחת, משום שלא היתה להם סיבה לסבור אחרת. אך לנו יש סיבות כאלה, כדלהלן.
...אין ספק שהכתובים לא התכוונו למשהו שהשכל מוכיח את היפוכו. כך אומרים אנו: ישנן הוכחות מדעיות רבות ושונות, בדרכים מדויקות שנבחנו על פי הניסיון, שמתרחשים בטבע תהליכים, שמאז שהתחילו להתרחש עברו מיליוני שנים. יש בדיקות רדיואקטיביות, ויש שרידים מאובנים שנמצאו, ויש בדיקות של שכבות גיאולוגיות, ושל העומק המשתנה של הנהרות, ועוד ועוד, ומכולם מגיעים לאותן המסקנות על גיל העולם. טעות היא לחשוב שהכל שקר. בענייני פיקוח נפש – העניינים החמורים שבתורה – אנחנו סומכים על המדענים ללא פקפוק. כשרופא נותן תרופה שייצרו לפי נוסחאות מדעיות, או מנתח את העין או את המוח באמצעות מכשירים מתוחכמים – אתה סומך עליו. אין אתה חושש שאולי הוא משקר. גם לגבי קביעת גיל העולם אין סיבה לחשוב שהמדענים משקרים. ובאמת, גם הסברה הפשוטה נותנת כך. אנו רואים שכל שינוי בטבע לוקח זמן. כל דבר שמשתנה ומתפתח – משתנה לאט לאט. אם כן מסתבר שגם המעבר מתוהו ובוהו, מן ההיולי, להתגבשות החומרים שבטבע, ואחר כך היווצרות כל היצורים הבאים אחריהם, הכל היה בתהליכים ממושכים, שעשויים להימשך אלפי ומיליוני שנים ... בענייננו: מכיון שיש הוכחות שכליות משכנעות שהעולם קיים יותר מששת אלפים שנה – עליך לפרש ש'יום' בששת ימי בראשית פירושו תקופה. אין אתה יכול, ואסור לך, להשליך את השכל אחרי גוך.
"ויאמר א-לוקים: תדשא הארץ דשא עשב מזריע זרע"
...כשנוצרו הצמחים ביום השלישי – אין סיבה לחשוב שהם נוצרו כולם בבת אחת. ישנה השתלשלות של מינים. ישנם שינויים גנטיים, מוטציות, היוצרות מינים חדשים, וזהו תהליך הלוקח זמן רב מאד.
"ויברא א-לוקים את האדם בצלמו וגו׳"
...כשהתורה אומרת "ויברא א-לוקים את האדם" היא אינה מתכוונת לאדם אחד ששמו הפרטי היה 'אדם'. 'האדם' בה״א הידיעה הוא שם המין, כמו שבפסוק הקודם, "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו וירדו בדגת הים" וכו׳ – 'אדם' אינו שם פרטי, אלא מדובר על מין האדם ... התיאור של יצירת האדם מן העפר הוא בדרך משל ומליצה. הקב״ה לא לקח כף עפר וגיבל אותה במים, כמו שעושים הילדים בגן.
[פה הוא מביא את פירושו של הספורנו, שטוען שהאדם נוצר תחילה ביחד עם בעלי החיים כ'נפש חיה' בלתי מדברת, ואחר כך ניתן בו צלם אלוהים השכלי, מה שהפך אותו ל'אדם', או 'נפש ממללא' כתרגום האונקלוס, דהיינו בעל כוח הדיבור והביטוי של מחשבותיו, ש"לא נוצר מיד עם היווצרות השכל, אלא לאט לאט יצאה אצלו מן הכוח אל הפועל ... וכך נוצרה השפה"]
...זאת באשר לקושיה של ספורנו. אך לעצם תפיסתו, שבריאת האדם בצלם א-לקים זהו סופו של תהליך ארוך, שראשיתו ביצור לא שכלי, השייך לקטיגוריה של בעלי החיים, ההולך ומתקדם עד שניתן לו השכל האנושי, ובמקביל גם הצורה הפיסיולוגיות של האדם המוכרת לנו – מסתבר שזהו תיאור נכון. ההוכחות של דרווין, ושל חוקרי המאובנים, לקיומם של שלבים קודמים כאלה, נראות משכנעות ... אין לנו שום צורך לשלול את תיאור המאורעות כפי שהחקירה המדעית מציגה אותם. ישנם ממצאים של שלדים של הולכי על שתים בעלי גולגולת קטנה, שהמוח שלהם אינו יכול להיות כמוח של האדם המוכר לנו. האדם שעליו נאמר "נעשה אדם בצלמנו" הוא שלב אחרון של התקדמות הדרגתית.
ועוד ועוד..
והוא, להבדיל ממך, קצת חקר את הנושא (בלשון המעטה).
ללא ספק אחת הדמויות המרתקות בחרדות הליטאית בדור האחרון.
אתה מוזמן להמשיך לקרוא עוד כאן (מופץ חופשית)
הציטוטים הנ״ל מתוך הפרק "שער שיעורי בראשית".
הערה: כמובן שכל הנ״ל הוא מדבר מבחינת תיאור מציאותי "התרחשותי", אך מבחינה "מניעית" תולה את הכול בידו המכוונת של האל.
נערך לאחרונה ע"י ShoobyD בתאריך 09-06-2014 בשעה 11:28.
|
|